Størrelse på babyklær og antall

Murmeldyret

Gift med forumet
Novemberlykke 2018
Juligull2021
Har funnet diverse lister over hva slags klær man trenger og hvor mye man trenger av hvert plagg, men jeg synes jeg blir mer forvirret for hver artikkel jeg leser. I tillegg hersker det full forvirring rundt hvilke størrelser jeg skal gå for, og hvor mange plagg jeg skal kjøpe i hver størrelse. Vet at dette selvfølgelig er helt avhengig av hvor stor ungen er, men dette vet man jo ikke før ungen er her, og jeg har lyst til å begynne å handle snart [emoji38]

Noen som har noen innspill? Foreløpig har jeg følgende liste:

- 6 bodyer i ull (helst omslagsbodyer)
- 4 bodyer i bomull
- 4 strømpebukser i ull
- 6 pysjer, både bomull og ull
- 3 sparkebukser/sparkedresser i ull
- 2 sparkedresser i bomull
- 2 ulljakker
- 3 jakker i bomull
- 2 ullbukser
- 2 luer i ull
- Votter i ull
- Hals i ull
- Ullsokker

Ser for meg å kjøpe 1-2 plagg i str 50, resten i 56 og 62. Er dette for mye/lite? Har planer om å bruke tykk vognpose og bilpose, så ser for meg at det blir mye body og strømpebukse de første månedene.

Jeg ville hatt 5-6 plagg i 50. Vi fikk en på nesten 4,2 og over 50 cm og brukte 50 i nesten 6 uker. Veldig usikker selv på hva vi må kjøpe, fikk en sommerbaby sist og han lå mye i bleien den første tiden.

Jeg ville hatt 5-6 plagg i 50. Vi fikk en på nesten 4,2 og over 50 cm og brukte 50 i nesten 6 uker. Veldig usikker selv på hva vi må kjøpe, fikk en sommerbaby sist og han lå mye i bleien den første tiden.
Det er dette som gjør meg så usikker. Har diabetes, så statistisk sett skal jeg få et stort barn selv, men synes det varierer så veldig hvor lenge de over 4 kg passer til 50. Godt å høre at din passet såpass lenge i den størrelsen, da er det i hvert fall ikke bortkastet å kjøpe det inn [emoji3]

Har funnet diverse lister over hva slags klær man trenger og hvor mye man trenger av hvert plagg, men jeg synes jeg blir mer forvirret for hver artikkel jeg leser. I tillegg hersker det full forvirring rundt hvilke størrelser jeg skal gå for, og hvor mange plagg jeg skal kjøpe i hver størrelse. Vet at dette selvfølgelig er helt avhengig av hvor stor ungen er, men dette vet man jo ikke før ungen er her, og jeg har lyst til å begynne å handle snart [emoji38]

Noen som har noen innspill? Foreløpig har jeg følgende liste:

- 6 bodyer i ull (helst omslagsbodyer)
- 4 bodyer i bomull
- 4 strømpebukser i ull
- 6 pysjer, både bomull og ull
- 3 sparkebukser/sparkedresser i ull
- 2 sparkedresser i bomull
- 2 ulljakker
- 3 jakker i bomull
- 2 ullbukser
- 2 luer i ull
- Votter i ull
- Hals i ull
- Ullsokker

Ser for meg å kjøpe 1-2 plagg i str 50, resten i 56 og 62. Er dette for mye/lite? Har planer om å bruke tykk vognpose og bilpose, så ser for meg at det blir mye body og strømpebukse de første månedene.

Er jakker og bukser et must til så små babyer? Jeg ser egentlig for meg å bruke tynn ulldress mer enn bukse+jakke når vi farter, samt at vi også blir å gå for en skikkelig vinter-vognpose.

Er jakker og bukser et must til så små babyer? Jeg ser egentlig for meg å bruke tynn ulldress mer enn bukse+jakke når vi farter, samt at vi også blir å gå for en skikkelig vinter-vognpose.
Tipper at man klarer seg fint med ulldress. Har bare sett det på samtlige lister jeg har sett, og har allerede familiemedlemmer som har begynt å strikke jakker og bukser, så derfor jeg tok det med. Ser også for meg at dress må være mye lettere, både med tanke på å unngå glipper og påkledning [emoji4]

Tipper at man klarer seg fint med ulldress. Har bare sett det på samtlige lister jeg har sett, og har allerede familiemedlemmer som har begynt å strikke jakker og bukser, så derfor jeg tok det med. Ser også for meg at dress må være mye lettere, både med tanke på å unngå glipper og påkledning [emoji4]
Ja, var nettopp det jeg tenkte; dress må jo være litt mer praktisk. Men jeg vil jo ikke si nei om besteforeldrene kommer med hjemmestrikka jakke-og buksesett da :smiley-angelic006

Ja, var nettopp det jeg tenkte; dress må jo være litt mer praktisk. Men jeg vil jo ikke si nei om besteforeldrene kommer med hjemmestrikka jakke-og buksesett da :smiley-angelic006
Vi har en overivrig vordende mormor og oldemor som startet å strikke samme dag de fikk vite om spira [emoji7] eneste dumme er at de tydeligvis har glemt hvor små babyer faktisk er i starten, for det minste vi har fått er 3-6 måneder, og selv det syntes de virket altfor lite [emoji23]

Det er dette som gjør meg så usikker. Har diabetes, så statistisk sett skal jeg få et stort barn selv, men synes det varierer så veldig hvor lenge de over 4 kg passer til 50. Godt å høre at din passet såpass lenge i den størrelsen, da er det i hvert fall ikke bortkastet å kjøpe det inn [emoji3]

Mini var 4,2 kg og 52 cm. Der var den ene buksen i 50 passelig kun noen dager, mens bodyen passet 2 uker. Kjøpte bare ett sett i 50, da vi begge var store ved fødsel selv. Så brukte i grunn 56 fra start, pluss den ene bodyen i 50. :)

Vi brukte størrelse 50 i to måneder sist, så jeg ville hatt mer i den størrelsen. Men så var hun bare 3,2 kilo da.
Tror kanskje det beste er å å ha en del klart i litt forskjellige størrelser også supplere når babyen har kommet og du finner ut hvilken størrelse han/hun er:)

Mini var 4,2 kg og 52 cm. Der var den ene buksen i 50 passelig kun noen dager, mens bodyen passet 2 uker. Kjøpte bare ett sett i 50, da vi begge var store ved fødsel selv. Så brukte i grunn 56 fra start, pluss den ene bodyen i 50. :)

Samme size som på sønnen min[emoji6] Brukte str 50 på sykehuset, etter det var det rett i str 56..

Gutten min var 51 da han var født og gikk så å si rett på 56, selv om de klærne var store i starten. Men det er jo pent med noe som passer på dem når de er helt nye, så denne gangen kjøper jeg litt mer i 50 :)

Fikk en på 51 cm og 3450g, han passet 50 i 1-2 uker. Hadde bare noen få plagg i den str, og 56 passer jo på en måte også ved å brette opp armer og ben. Mulig jeg kjøper ett par ekstra plagg i 50 til denne lille, muligens i ull[emoji4]

Vi brukte 50 en god periode, arvet heldigvis en del klær fra øvrig familie. Så ikke undervurder str 50. Men en kan alltids brette litt av det som er i 56 :) så er jo det mulig å kjøpe etter behov i etterkant, litt avhengig av hvor fort en er oppe og ute av dørene. :)

Ikke for å avspore helt, men; Farter dere som skal ha/har hatt bilstolpose veldig langt avgårde med bilstolene deres? Misforstå meg rett nå, jeg har bare ikke helt skjønt greia eller kanskje hatt nytten av det tenker jeg.
Vi hadde det ikke til forrige baby og lurte på hva i alle dager det var når søskenbarnet mitt kom med det, aldri sett det før å de kunne ikke skjønne hvordan jeg overhode klarte meg uten.
Men nå brukte jeg bilstolen kun i bil og inn og ut av huset vårt eller til de vi var på besøk hos og tok da på guttungen hue og pledd det lille stykket vi skulle gå. For noen er det selvsagt nyttig og en genial sak, men synes det er en litt unødvendig kostnad oppi alt annet :smiley-ashamed004

Det var en lang og detaljert liste. Er ikke sikkert dere blir å trenge alt. Personlig blir vi ikke å kjøpe ullplagg for å ha innerst i de minste størrelsene. Jeg synes det var praktisk å bare hive alt av klær rett i vaskemaskinen på 60 eller 90 grader. Er lat og føler ingenting ble rent på ullprogramet og hatet og stå å vaske bort flekkene for hånd. Ullsett med bukse og jakke synes jeg også er upraktisk, til første brukte vi mest en dress i ullfleece (til mamma store fortvilelse!). Alt hun strikket var så upraktisk med masse dilldall. Anbefaler deg å kommer med konkrete ønsker før bestemødrene blir for overivrig.

I str. 50 har vi 3 pyjamaser, 5 bukser, 5 bodyer, 2 jakker, 1 ulldress til innebruk, 1 bomulls lue. I tillegg har vi noen ullklær i 50/56, dress i ullfleece, flere sokker, votter og luer. Eneste nytt er et sett med omslagsbody og bukse fra reima newborn. Bodyen har integrerte votter og buksen integrerte sokker, det virket så praktisk og mykt.

Min liste for 56-62 vil mulig se slik ut:

6 bodyer i bomull
6 bukser
4 strømpebukser
Masse sokker i samme farge (de blir lett borte)
4 pyjamaser med toveisglidelås (mannen HATET de med knapper både i skrittet og helt ned den ene foten)
1 Ulldress med hette (ullfleece eller f.eks selmas sovedress fra petite knits)
1 par vottesokker i ull
1 par votter i ull
1 tynn lue i ull
1 krage i ull (de miste har jo ikke hals)
1 ullteppe til bruk i bilstolen. Det er lettere å regulere varmen med enn en bilstolpose.

Ville ha ventet litt med å kjøpe i str. 62, nesten alle klærne vi fikk i gave var i den størrelsen. Trur vi endte opp med rundt 20-30 bodyer!

...

Ikke for å avspore helt, men; Farter dere som skal ha/har hatt bilstolpose veldig langt avgårde med bilstolene deres? Misforstå meg rett nå, jeg har bare ikke helt skjønt greia eller kanskje hatt nytten av det tenker jeg.
Vi hadde det ikke til forrige baby og lurte på hva i alle dager det var når søskenbarnet mitt kom med det, aldri sett det før å de kunne ikke skjønne hvordan jeg overhode klarte meg uten.
Men nå brukte jeg bilstolen kun i bil og inn og ut av huset vårt eller til de vi var på besøk hos og tok da på guttungen hue og pledd det lille stykket vi skulle gå. For noen er det selvsagt nyttig og en genial sak, men synes det er en litt unødvendig kostnad oppi alt annet :smiley-ashamed004

Hehehe :hilarious: Jeg tenker at det blir en del kjappe turer på kjøpesenteret etter baby kommer siden termin er i midten av november. Da blir det enklest å bare ta baby med i bilstol inn, mindre styr enn å skulle flytte på h*n mellom bilstol og vogn for en liten tur inn. I tillegg er jeg svært dårlig på å planlegge og er ikke typen til å huske på å løpe ut for å starte bilen 30 minutter før vi skal dra avgårde, og her blir det fort 15 minus ute - så bilen rekker ikke nødvendigvis å bli god og varm før vi drar.

... iiii tillegg til at jeg er førstegangs og det er godt mulig at det blir et bomkjøp :hilarious: Men pyttsann, jeg blir å kjøpe posen brukt uansett så det vil nok ikke bli det verste pengetapet!

Hehehe :hilarious: Jeg tenker at det blir en del kjappe turer på kjøpesenteret etter baby kommer siden termin er i midten av november. Da blir det enklest å bare ta baby med i bilstol inn, mindre styr enn å skulle flytte på h*n mellom bilstol og vogn for en liten tur inn. I tillegg er jeg svært dårlig på å planlegge og er ikke typen til å huske på å løpe ut for å starte bilen 30 minutter før vi skal dra avgårde, og her blir det fort 15 minus ute - så bilen rekker ikke nødvendigvis å bli god og varm før vi drar.

... iiii tillegg til at jeg er førstegangs og det er godt mulig at det blir et bomkjøp :hilarious: Men pyttsann, jeg blir å kjøpe posen brukt uansett så det vil nok ikke bli det verste pengetapet!
Ser den! Vi kan forvarme bilen, og hadde den gangen oppvarmet garasje. Ikke samme luksusen nå lenger, men utrolig digg å kunne forvarme bilen, anbefales! Ikke allverden til styr å ettermontere heller ;)
Det jeg tenker er jo at bilen blir temmelig varm etterhvert som en kjører, hva gjør en da? Stopper for å åpne eller tar ut posen? Min første hadde kovna for lenge siden i en slik i bil med varmen på (uten å ha forvarmet bilen). Tenker at det da er enkelt å nappe av et ullteppe enn å holde på med glidelås osv. Men jeg har ikke prøvd bilpose så jeg har jo ikke forsøkt i praksis ;)

Ser den! Vi kan forvarme bilen, og hadde den gangen oppvarmet garasje. Ikke samme luksusen nå lenger, men utrolig digg å kunne forvarme bilen, anbefales! Ikke allverden til styr å ettermontere heller ;)
Det jeg tenker er jo at bilen blir temmelig varm etterhvert som en kjører, hva gjør en da? Stopper for å åpne eller tar ut posen? Min første hadde kovna for lenge siden i en slik i bil med varmen på (uten å ha forvarmet bilen). Tenker at det da er enkelt å nappe av et ullteppe enn å holde på med glidelås osv. Men jeg har ikke prøvd bilpose så jeg har jo ikke forsøkt i praksis ;)

Får nevne det til samboer, han som får styre med bil :D

Ellers er vi så heldig at vi bor 7 minutters kjøring fra kjøpesenteret, og 9 minutters kjøring til mamma. Svigers bor ikke 3 minutter unna en gang (til samboers fortvilelse :hilarious::hilarious:), og med en audi 2003mod har vi aldri vært plaget med at det blir for varmt på disse korte turene. Utenom det farter vi generelt lite på lengre strekninger :happy:

Det viktigste er omslagsbodyer og strømpebukser i ull og bomull/bambus, spør du meg, ass. Brukte ikke «ordentlige» klær på forrigemann før det hadde gått et par måneder, det var i så fall bare hvis jeg ville han skulle ha på seg noe han hadde fått av noen som skulle komme på besøk e.l. Ellers er mange pysjer veldig greit å bare investere i med én gang. Husker jeg tenkte at ungen vel bare kunne sove i body og strømpebukse, men det ble liksom bare helt feil. Pysjer med føtter viste seg imidlertid raskt å være dritt, da ungen sparket seg opp av beina stort sett alltid, og ble liggende i en slags pose i den øverste delen av pysjen. Sokker er jo dessverre også litt upraktisk, da mange faller av, men det er mye bedre med pysj uten føtter, og med noen sokker man kan dra godt opp på leggen. Da sitter de stort sett på.

I tillegg er det supert å ha en god ulldress, eksempelvis de fra Nøstebarn, som enkelt kan dras utenpå når man skal ut. Babyen skal jo uansett ligge i dunpose e.l., så noe mer enn det blir bare veldig varmt.

Og så må jeg bare nevne bilstolpose som noe jeg var sinnsykt glad jeg investerte i. Vi får jo barn i november, en periode hvor det sikkert begynner å bli ganske kaldt. Da er det helt supert å bare legge babyen oppi der uten altfor mye klær, og dra igjen glidelåsen. Når det blir varmt i bilen drar man bare opp glidelåsen for å regulere varmen, og når man skal ut av bilen drar man den bare opp igjen. Helt genialt, og sykt praktisk.

Vet ikke om noen hadde nevnt det før her, men [emoji7]

Last edited:
Back
Topp