Står du på slalom? Eller langrenn?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Vinteren er kommet og folket skal ut i snøen, og jeg merker at jeg skiller meg ut i min gengerasjon. Vi går nemlig langrenn.

Det virker som om folk rundt meg så er det sånn
"de som er dagens foreldre" kjører alpint. Er de skikkelige friskuser går de på langrenn også, lange turer med barn som går på skøyteski og skituren er trening. Evt toppturer.

De som er generasjonen over oss, de går på skitur på fjellet, med kakao og kvikklunsj.

Også har man de som ikke går på ski i det hele tatt. Punktum.

Vi er derimot en familie på fem som ikke står på slalom. Jeg har gjort det på nittitallet (ja, jeg er etterhvert blitt godt voksen...) og mannen vet jeg ikke om.noen gang har gjort det. Ungene våre har aldri prøvd. De er 10 snart 8 og 3. De to eldste er derimot habile på langrenn og yngstemor lærer vel i løpet av et par år. Men vi er ikke ute sånn hver helg, det blir stort sett påska på oss, kanskje litt før i år siden den er så sen. Og vi går ikke i timesvis. Men vi har med kakao og kvikklunsj og gjerne griller vi pølse også om været er fint. Vi får rett nok ofte sammen med mine foreldre, tidvis min bror med barn. (for ja, han har endt opp som samme utskudd som meg. De står heller ikke alpint)

Tror det er store variasjoner alt ettersom hvor man bor.
Jeg er som deg, sto alpint på 90 tallet, men ikke nå mer. Jeg går ikke på langrenn da. Kjøpte meg full skibakke for 6 år siden og ga det to sesonger. Ett halebensbrudd, mye banning i løypene og masse knall og fall etter solgte jeg hele dritten. Aldri mer langrenn på meg.

Gutten her elsker langrenn. Han går gjerne på ski til og fra skolen nå som det er føre til det. Og i storefri tar han og noen kompiser en tur i lysløypa om de får lov av lærerne.

Vi bor slik til at det er 5 min å gå til nærmeste oppkjørte løyper. 10 min til ett område med masse løyper, og 20 min til "fjellet" der det er løyper helt til oslosidens markagrense. Så her i området går mange på langrenn. Både store og små.

Da jeg var liten hadde vi ofte slike turer du beskriver. "Bortoverski", kakao, pølsegrilling osv.
Har aldri prøvd slalåm, kommer nok aldri til å prøve det heller. Mannen har kjørt slalåm i sine yngre dager, men nå er det mange år siden sist. Er forsåvidt mange år siden jeg gikk på ski også..
Barna våre har ikke fått prøvd enda (latskap fra foreldra muligens), de er 2 og 4 år.
Men! Tror nok i hvertfall eldstemann skal få ski til bursdag eller jul i år. Jeg har visst ski stående hos mamma.
Mannen får jeg nok aldri med på skigåing, men jeg kommer nok til å ta med barna på tur etterhvert :)

Hvor man bor har nok mye å si ja. Folka jeg jobber med og omgås bor jo i samme område som meg.

Oppkjørte løyper det er fjellet. Det er vel drøyt en time fra meg til nærmeste fjell jeg vet har oppkjørte løyper. Det er kanskje i lysløypa akkurat nå siden det slumpet til å.være snø i lavlandet på sunnmøre. Men standard utgangpunkt er at man reiser ca like langt for å gå langrenn som å stå i trekket. Det er de samme stedene.

Mye fjell på Sunnmøre da, så en del aplinsteder er det jo. I alle fall fire, eller er det fem? (Om ikke den gamle stolheisa også går, men det er jeg usikker på. Den er en halvtime herfra, men ikke noe stort aplinsted. Men heis opp og bakke.) som er naturlig for oss her å kunne dra til. Langrenn alle stedene, men noen andre steder også.

Klart geografi har noe å si. Jeg bor på Vestlandet og følte meg bare som et utskudd i lunsjen i går...

Halebensbrudd hørtes ikke godt ut da.

Da jeg var liten hadde vi ofte slike turer du beskriver. "Bortoverski", kakao, pølsegrilling osv.
Har aldri prøvd slalåm, kommer nok aldri til å prøve det heller. Mannen har kjørt slalåm i sine yngre dager, men nå er det mange år siden sist. Er forsåvidt mange år siden jeg gikk på ski også..
Barna våre har ikke fått prøvd enda (latskap fra foreldra muligens), de er 2 og 4 år.
Men! Tror nok i hvertfall eldstemann skal få ski til bursdag eller jul i år. Jeg har visst ski stående hos mamma.
Mannen får jeg nok aldri med på skigåing, men jeg kommer nok til å ta med barna på tur etterhvert :)

Eldste vår fikk ski til jul 2,5 år gammel men ikke brukt annet enn rundt huset da. Første året vi gikk på fjellet i påska med dem var han 4,5 og likte ikke å gå på ski. Søstra var 2 og like rasende for å sitte i pulk (den gamle mine foreldre kjøpte til meg da jeg var baby) som broren var for å måtte gå.
De var del ca 4-5 år når de lærte å gå skikkelig på ski Så jeg antar frøkna som ble 3 i jula trenger pulk dette året også, men hun skal få prøve seg på ski. I dag kanskje. Her hjemme ja.

Jeg har på en måte lyst å være en sånn familie som drar i bakken.

Men det høres meget dyrt ut. Og skummelt. Og ingrn av oss kan det. Og jeg tror ikke eldstemann har lyst. Mellomste er mer glad i fart og spenning.

Står på alpint og snowboard noen ganger i året. Går på ski til vanlig. Ungene har stått på snowboard siden de var 3 år.

Har begynt å stå alpint med treåringen i år, og tenkte å ta begge med på langrenn neste år. Jeg eier ikke talent på noen av delene

Vi står på langrenn.

Jeg har stått mye på slalåm også, men pga en ulykke står jeg ikke noe særlig mer. Men vi skal avgårde med guttungen på hans første tur nå

Nå ble jeg født på 90-tallet da. Men jeg er vokst opp med begge deler. Langrenn med kvikk lunsj og kakao, samt slalåm. Jeg fant dog tidlig ut at slalåm ikke var noe for meg, så jeg gikk over til snowboard, og har stått utallige timer på det. Så fikk jeg barn, ble alenemor, og når jeg da etter noen år prøvde meg igjen var det ikke like enkelt lenger, så det ble med ett par tre ganger. Mannen min nå, er vokst opp med kun alpint, så den biten tar han med ungene. Jentungen har hatt langrennski siden 3 års alder, elsker å gå, så vi gjør det når det er mulig, men det blir mest forbeholdt når vi er på hytta ettersom det er dårlig med snø her vi bor.

Jeg står ikke jevnlig, for nå begynner det å bli en god stund siden, men jeg syns det er kjempegøy å stå slalåm. Må kanskje lære barna også sånn at vi kan begynne å stå sammen :happy:

Jeg står på slalom. Ganske mye faktisk. Har barn som kjører aktivt.

Langrenn er ikke så mye av, men kanskje en gang i året

Står på slalom en gang i blandt (kanskje en gang hvert 3 år), mens vi står på langrenn mange ganger i året. Lille skal få prøve sg på begge deler, men det blir i hovedsak langrenn siden vi har hytte på fjellet med turløyper rett utenfor døren. :)

Har begynt å stå alpint med treåringen i år, og tenkte å ta begge med på langrenn neste år. Jeg eier ikke talent på noen av delene
Eier du ski eller leier dere?

Det er jo mye å skaffe for noe man ikke "har talent" for, høres ikke ut som du liker det så veldig ?
Nå ble jeg født på 90-tallet da. Men jeg er vokst opp med begge deler. Langrenn med kvikk lunsj og kakao, samt slalåm. Jeg fant dog tidlig ut at slalåm ikke var noe for meg, så jeg gikk over til snowboard, og har stått utallige timer på det. Så fikk jeg barn, ble alenemor, og når jeg da etter noen år prøvde meg igjen var det ikke like enkelt lenger, så det ble med ett par tre ganger. Mannen min nå, er vokst opp med kun alpint, så den biten tar han med ungene. Jentungen har hatt langrennski siden 3 års alder, elsker å gå, så vi gjør det når det er mulig, men det blir mest forbeholdt når vi er på hytta ettersom det er dårlig med snø her vi bor.

Født i 79 jeg og mannen min og våre foreldre står ikke på alpint så det vi sto på 90 tallet var meg og min bror. Hytte hsr vi heller ikke, men kjører dagsturer på fjellet når vi får tid. Ikke i januar det jeg Men i februar håper jeg.

Har gjort begge deler. Liker langrenn godt egentlig, slalåm blir for dyrt

Renner en god del på langrennsski, blir vel å kjøpe en nordic cab for å ha med babyen etterhvert. Ellers står jeg på telemarkski når jeg har mulighet, alt for sjelden egentlig. Har stått på slalom og brett før :)

Vi gjør begge deler. Slalom noen ganger i året og mange skiturer med kakao og kvikklunsj. 5 åringen mestrer slalom og langrenn bra synes jeg. Er ikke lenge til han drar i fra meg, for jeg er ikke noen reser. Men begge aktivitetene gir oss stor glede og vi har det gøy sammen. 2 åringen har akkurat prøvd slalom og langrenn for første gang. Likte det godt. Bare hvinte i nedoverbakkene(mellom beina mine).

Det er jo mye å skaffe for noe man ikke "har talent" for, høres ikke ut som du liker det så veldig ?

Eier slalåmutstyr, vi kjøpte i år :) langrenn har jeg kanskje liggende, men det kan vi kjøpe eller låne. Jeg liker det egentlig veldig godt, men ble ikke tatt med mye som barn (ville ikke og fikk alltid velge), ungdomsårene sto jeg litt med venner, men ikke veldig mye, og som voksen har jeg stort sett bodd langt fra løyper uten bil eller lappen. Nå bor jeg nære begge deler med både bil og lappen, så nå skal det bli mer! Håper ungene liker det :)

Altså, jeg er vokst opp ikke langt unna ett av Norges store alpinsenter, men aldri likt slalom eller snowboard. Har prøvd begge deler...

Langrenn derimot har jeg drevet aktivt med, snuste også på skiskyting.

Men gått minimalt de siste 20 åra.

Samboer er ikke god på ski, og liker det ikke heller, så da har det blitt lite sånt på oss. Jeg har hatt med eldste, men han er heller ingen fan av langrenn. Yngste liker det da, så vi har vært litt ute om vinteren. Ikke vært enda i vinter da..

Jeg har litt lyst å like det. Men.... Er nok ikke helt typen.

Snakket litt i morges, eldste din klasse kunne ha med ski eller akebrett til utegym denne uken, hadde noen ski?

Nei mamma De fleste i min klasse går på slalåm , og det er tungt å dra opp igjen mamma!! Alle hadde akebrett eller kjelke.

Hadde du hatt lyst å lære det, spurte jeg. Nei, jeg liker ikke sånn sving, sving, sving nedover mamma!

Men vi kunne jo prøvd en gang, man får leid greit utstyr? Til store og små? For å se om det er noen som liker det. Kanskje en gang.

Back
Topp