Agnete
Forumet er livet
Men om man ikke skal korrigere barna når de bruker ordlyder feil så vil det jo si at logopedens yrke er på vei ut.
Dersom barnet velger å si sjylling i stedenfor kylling osv og dette ikke skal være feil, hvorfor skal vi da endre på at enkelte bruker t istedenfor s osv osv?
Barns språk og uttale er ofte feil i starten av språkinnlæringa og det er vår jobb som foreldre, barnehagepersonell, lærere osv å lære barna riktig språkbruk og uttale. Det betyr ikke at jeg korrigerer 2-åringens språk. Men eldre barn kan godt lære forskjell på riktig og galt også innenfor talespråket og skriftspråket.
Nå er jeg veldig kildekritisk og vet at VG ikke er en pålitelig kilde for forskning, og spesielt når det kun er forskere som uttaler seg om en sak. Så dette blir for tynt for meg å akseptere.
Du må akseptere hva du vil, ligger en artikkel om språket vårt fra språkrådet her også, men den er nok sikkert ikke bra nok den heller
Du må også få rette alt du orker på ditt barn, jeg retter ikke på mitt. Kun gjentar ordene/setningen. Hvilket barn vil like å alltid bli stoppet i det de skal fortelle noe fordi mor og far hører mer på hvordan ordet uttales isteden for hva barnet prøver å si.
Og jeg håper læreren til mine barn også fokusere mer på hva barna vil si enn å rette på barnet.
Har aldri hørt om logopeder som jobber med kj-lyden. Kjenner mange som sier skj-lyden å de har aldri blitt sendt videre til en logoped.
Det er noe helt annet når barnet ikke klarer å si lyden til en bokstav, eller lesper osv.