Språket vårt i utvikling!

Hvem har sagt at forandringer i resten av samfunnet er utvikling og ikke forfall? Jeg er totalt uenig! Det skjer mye utvikling innen teknologi osv, men vi trenger ikke miste ting på andre områder av den grunn. Det kommer an på hvilken funksjon det har, det som endrer seg. Grunnen til at jeg kaller det forfall er at språket ikke bare forandrer seg - det blir innsnevret, mindre nyansert og fattigere.

En ting er jo utvikling, som eksempelet i artikkelen der er; hestr. Ved å putte inn en e mellom t og r blir det ikke et annet ord. Men å forandre betydningen av ord blir feil for meg. Om man skriver ketchup eller ketsjup har liten betydning for ordet selv og det bryr jeg meg fint lite om.

Om man skriver/sier skjøtt istedetfor kjøtt har det kanskje ikke så mye å si, men hva med de ordene som får en helt annen betydning?
Skal vi finne helt andre ord til det da eller?

Kylling og Skylling
Kjede og Skjede

Det er dette jeg reagerer på..

Hvem har sagt at forandringer i resten av samfunnet er utvikling og ikke forfall? Jeg er totalt uenig! Det skjer mye utvikling innen teknologi osv, men vi trenger ikke miste ting på andre områder av den grunn. Det kommer an på hvilken funksjon det har, det som endrer seg. Grunnen til at jeg kaller det forfall er at språket ikke bare forandrer seg - det blir innsnevret, mindre nyansert og fattigere.
Enig!

En ting er jo utvikling, som eksempelet i artikkelen der er; hestr. Ved å putte inn en e mellom t og r blir det ikke et annet ord. Men å forandre betydningen av ord blir feil for meg. Om man skriver ketchup eller ketsjup har liten betydning for ordet selv og det bryr jeg meg fint lite om.

Om man skriver/sier skjøtt istedetfor kjøtt har det kanskje ikke så mye å si, men hva med de ordene som får en helt annen betydning?
Skal vi finne helt andre ord til det da eller?

Kylling og Skylling
Kjede og Skjede

Det er dette jeg reagerer på..

Vi klare fint å skille skjære og tjære? Det finnes jo mange flere eksempeler på like ord med ulik betydning. :)
Er ikke mange i Norge som sier Tj-lyden, er noen få :)
Hvorfor skulle vi ikke klare å skille kjede og skjede også?
Hun har jo ett godt eksempel i artikkelen også. Når noen snakker om mål i en fotballkamp, så skjønner du at det ikke er noen som tok mål av en person? :)
Tror nok de gamle herrer i gammeldager også synes det var forferdelig at de unge forandret språket vårt slik som vi reagerer på i dag også :p Det blir rett og slett en forenkling av språket vårt. Som hestr var før, jeg ser ikke helt forskjellen. Vi er vokst opp med å si hest så det er naturlig for oss, like naturlig blir skj-lyden for generasjonene etter oss :)

Last edited:
Jeg leser denne artikkelen å kan ikke gjøre mer enn å bare nikke å sier enig :) http://m.db.no/2015/01/02/kultur/meninger/kronikk/debatt/sprak/36980957/
Et godt spørsmål de stiller der inne er hvorfor kaller vi språklig forandringer for forfall, mens forandringer i resten av resten av samfunnet er utvikling?
Jeg retter ikke på mine barn når de sier skj-lyd i steden for kj-lyd :)
Kj-lyden dør ut med vår generasjon :p
Sorry meg, men folk som sier skj istedenfor kj høres jo så vanvittig dumt ut. Hvorfor i alle dager lærer du ikke ungene dine å snakke riktig med en gang???

Sorry meg, men folk som sier skj istedenfor kj høres jo så vanvittig dumt ut. Hvorfor i alle dager lærer du ikke ungene dine å snakke riktig med en gang???

Hvorfor skal jeg henge meg opp i slike små ting som flertallet i Norge kommer til å si uansett. Det er ingen som blir sendt videre til hjelp for tale måte pga en skj-lyd, nettopp fordi det blir ikke sett på som en talefeil. Vi konsentrerer oss heller om å si bokstavene riktig vi :)
Slik at ikke R blir L eller K blir T, det er mye viktigere for oss :)
At du synes det er dumt kommer ikke til å stoppe den utviklingen ;)

Vi klare fint å skille skjære og tjære? Det finnes jo mange flere eksempeler på like ord med ulik betydning. :)
Er ikke mange i Norge som sier Tj-lyden, er noen få :)
Hvorfor skulle vi ikke klare å skille kjede og skjede også?
Tror nok de gamle herrer i gammeldager også synes det var forferdelig at de unge forandret språket vårt slik som vi reagerer på i dag også :p Det blir rett og slett en forenkling av språket vårt. Som hestr var før, jeg ser ikke helt forskjellen. Vi er vokst opp med å si hest så det er naturlig for oss, like naturlig blir skj-lyden for generasjonene etter oss :)

Skj- og tj- lyden er også veldig forskjellige. Syns ikke disse lydene kan sammenlignes med hest i det hele tatt.
Selv om jeg er vokst opp med å si skjære brød og at fuglen heter det samme, blir det fortsatt feil i mitt hode. Det har vært mange forandringer siden vi vokste opp, som f.eks alle låneordene som kommer inn. Språket vårt har få ord, og ved å fjerne disse ordene blir det jo enda færre. Til slutt har vi ikke et eget språk lenger, men et språk bygd opp av låneord.

Skj- og tj- lyden er også veldig forskjellige. Syns ikke disse lydene kan sammenlignes med hest i det hele tatt.
Selv om jeg er vokst opp med å si skjære brød og at fuglen heter det samme, blir det fortsatt feil i mitt hode. Det har vært mange forandringer siden vi vokste opp, som f.eks alle låneordene som kommer inn. Språket vårt har få ord, og ved å fjerne disse ordene blir det jo enda færre. Til slutt har vi ikke et eget språk lenger, men et språk bygd opp av låneord.

Nei forenkling av ordene vil skje uansett hvor mye man kjemper i mot, hakker på barna, forteller hvor dum man høres ut. Slik er det over hele verden. Vi har også dialekter i vårt land som blir mer og mer utvannet. Fler og fler snakker bokmål, er ikke dette også en trist utvikling?
Her får vi bare henge med i tiden tenker jeg. Jeg er i hver fall ikke en ivrig forkjemper for kj-lyden, og jeg ser ikke hvorfor vi skal fortelle de yngere at nå høres de bare dumme ut.

Nei forenkling av ordene vil skje uansett hvor mye man kjemper i mot, hakker på barna, forteller hvor dum man høres ut. Slik er det over hele verden. Vi har også dialekter i vårt land som blir mer og mer utvannet. Fler og fler snakker bokmål, er ikke dette også en trist utvikling?
Her får vi bare henge med i tiden tenker jeg. Jeg er i hver fall ikke en ivrig forkjemper for kj-lyden, og jeg ser ikke hvorfor vi skal fortelle de yngere at nå høres de bare dumme ut :)

Ville vel uansett aldri fortalt noen at de høres dumme ut :p
Men forklarer gjerne forskjellen på ordene:)
Alle de jeg omgås sier faktisk disse lydene riktig, og de lærer også sine barn dette videre, så mulig jeg bare ikke har blitt nok utsatt for det.

Ang. dialekter så er det vel mulig trist, men jeg ser ikke at dette har en stor betydning for ordenes betydning.

Ville vel uansett aldri fortalt noen at de høres dumme ut :p
Men forklarer gjerne forskjellen på ordene:)
Alle de jeg omgås sier faktisk disse lydene riktig, og de lærer også sine barn dette videre, så mulig jeg bare ikke har blitt nok utsatt for det.

Ang. dialekter så er det vel mulig trist, men jeg ser ikke at dette har en stor betydning for ordenes betydning.

Språket vårt blir på påvirket utenfra, fra andre dialekter og selvfølgelig med dem man er med. Vi kommer aldri til å skrive skjede til kjede skriftspråket vårt vil bestå, men talemåter vil alltid endres.
Ser ikke hvorfor dette er krise, så lenge man forstår hva personen mener.
Om personen ringer å sier det har vært en skjedekollisjon, så vil de fleste forstå hva denne personen skal frem til.
Jeg retter ikke på mine barn jeg, jeg kun gjentar det de sier. Jeg hatet det når noen rettet på meg som liten og jeg ikke klarte å uttale ordene riktig. Husker jeg fikk veldig vondt og dårlig sekvfølelse.
Her klarer ikke mitt barn å si R, jeg sier aldri at jeg ikke forstår du må si det slik.
Jeg kun gjentar setningen høyt, som om jeg hører litt dårlig.

Når noen siner shøtt, shylling osv. begynner jeg å lure på om de ikke er helt begavet med språksans og hjerneceller nok til å høre forskjell. Kanskje litt drøyt av meg, men det er bare slik jeg føler det.

Hvorfor ikke bare kalle vann for ampont og bestefar for heppabass med det samme? Når vi har en spesiell uttale og skriftspråk kan vi ikke bare endre det. Håper ikke foreldres latskap gjør at barna sliter på skolen, iallefall veldig smart gjort...

Å rette på barnet er ikke riktig uansett, man gjentar det de sier på en korrekt måte. "ja, kjøttet var veldig godt", "for en flott kylling".

Språket vårt blir på påvirket utenfra, fra andre dialekter og selvfølgelig med dem man er med. Vi kommer aldri til å skrive skjede til kjede skriftspråket vårt vil bestå, men talemåter vil alltid endres.
Om personen ringer å sier det har vært en skjedekollisjon, så vil de fleste forstå hva denne personen skal frem til.
Jeg retter ikke på mine barn jeg, jeg kun gjentar det de sier. Jeg hatet det når noen rettet på meg som liten og jeg ikke klarte å uttale ordene riktig. Husker jeg fikk veldig vondt og dårlig sekvfølelse.
Her klarer ikke mitt barn å si R, jeg sier aldri at jeg ikke forstår du må si det slik.

Om utviklingen fortsetter slik, så tror jeg faktisk skriftspråket også blir endret etterhvert.
Alt kommer vel også an på hvordan ting blir rettet på, og alt må læres. Og om et barn sier at "jeg vil ha skylling til middag", ville jeg da gjentatt setningen med å si det riktig. Ikke ved å si "du uttaler det feil"

Men som det var snakk om tidligere, med hvordan de skal skrive bokstavene f.eks. Det er viktigere at ordene blir riktig uttalt enn hvordan man begynner å skrive en bokstav syns jeg :)

Så raskt går nok ikke utviklingen, nei. Underviser da på en skole med 600 elever og har tror faktisk jeg har til gode å høre noen si "shino" i stedet for kino. At noen mener utviklingen er normal vil ikke hindre meg i å lære mine barn hvordan man uttaler ordene riktig, og jeg er nok ikke den eneste forelderen som mener det samme.

Nå er det jo stor forskjell på å ha en talefeil og på å ikke vite hvordan ord skal uttales. Jeg har to søstre. Den eldste har en talefeil og klarer faktisk ikke å uttale sk-lyden ordentlig. Den yngste har lært av søsteren sin og aldri blitt rettet av foreldrene, men når jeg spør klarer hun fint å si sk-lyden. Det syns jeg blir jo ganske ulike situasjoner.

De fleste unger i dag sier ikke skj-lyden nei.

Hvorfor er dette et tema da? Siden det er så få som bruker skj-lyden?
Skjønner ikke helt hvorfor en av Norges største aviser har det på forsidene sine om det kun er noen få ungdommer med dumme foreldre som bruker skj-lyden?
Det blir fler og fler som bruker skj-lyden, spesielt de unge under 20 år.
Jeg klarer ikke å fatte hvorfor man skal henge seg opp i dette. Så lenge jeg forstår en person så bryr jeg meg ikke noe om personen klarer å si kj eller skje. Ser ikke hvorfor man skal si at den personen mangler hjerneceller, at den personen høres dum ut av den grunn. Vi kan kjempe mot det så mye man vil, men språket vårt endres uansett.

Nå er det jo stor forskjell på å ha en talefeil og på å ikke vite hvordan ord skal uttales. Jeg har to søstre. Den eldste har en talefeil og klarer faktisk ikke å uttale sk-lyden ordentlig. Den yngste har lært av søsteren sin og aldri blitt rettet av foreldrene, men når jeg spør klarer hun fint å si sk-lyden. Det syns jeg blir jo ganske ulike situasjoner.

Uansett om man har talefeil eller ikke spiller da ingen rolle?
Mange med talefeil som ikke klarer å utale kj lyden, de blir da stemplet like mye som de uten talefeil.
Jeg synes ikke noe om å rette på barn når det gjelder språk, det meste vil falle på plass uansett.
Jeg retter ikke på mitt barn når han ikke kan si R, men jeg gjentar kun ordet/setningen. Samme er det med kj lyden. Hører mange foreldre si det heter ikke, det heter og det liker ikke jeg, stygt gjort mot barnet synes jeg.

Back
Topp