Språk

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Hvilke ord kan barna deres?

Ikke så mange her. :p
Mamma
Pappa
Takk
Og nå istad hørte vi en bil på veien nedenfor og lillebror pekte og sa "bi". :D

Og er dere obs på å "drille" på ord? Jeg jobber med "bæ" og "mø" når jeg peker på sau og ku, men han vil ikke gjenta :p Tror han sa bæ et par ganger i begynnelsen, men ikke nå lenger. :p
 
Hvilke ord kan barna deres?

Ikke så mange her. :p
Mamma
Pappa
Takk
Og nå istad hørte vi en bil på veien nedenfor og lillebror pekte og sa "bi". :D

Og er dere obs på å "drille" på ord? Jeg jobber med "bæ" og "mø" når jeg peker på sau og ku, men han vil ikke gjenta :p Tror han sa bæ et par ganger i begynnelsen, men ikke nå lenger. :p

For tiden er det vel bare masse, masse, masse babbling. Før sa han mamma, pappa, nei og ja. Kommer litt av og til enda, men ikke som før.

Lager litt dyrelyder. Som bæ (på en voldsom "skummel" måte), vrøler som tiger/løve når han leker med sånt. Og oh oh oh, æ apekatt.

Å bil og lastebil lyder såklart :)
Men ingen hastverk enda. Helsesøster sa og på 15mnd kontrollen at det ikke var noe å bekymre seg for. At dei startet å ha språkforståelse var viktigere i denne alderen :)
 
For tiden er det vel bare masse, masse, masse babbling. Før sa han mamma, pappa, nei og ja. Kommer litt av og til enda, men ikke som før.

Lager litt dyrelyder. Som bæ (på en voldsom "skummel" måte), vrøler som tiger/løve når han leker med sånt. Og oh oh oh, æ apekatt.

Å bil og lastebil lyder såklart :)
Men ingen hastverk enda. Helsesøster sa og på 15mnd kontrollen at det ikke var noe å bekymre seg for. At dei startet å ha språkforståelse var viktigere i denne alderen :)

Da så :) Storesøstra hadde flere ord da hun var like gammel, så jeg har på en måte "forventet" at han skulle også ha det. Tenkte det var normalen. Men ingen unger er jo like. ;)
 
Her seier han mamma, pappa, bæ, mø, brom-brom, ja, nei, takk og sitte her, nam nam og sikkert meir som eg ikkje kjem på nett no. ;)
 
Her sier hun mamma, pappa, takk, nei, fly, en to tre, der, sitte, tut tut, is (eeelsker is av juice og frukt ;)) og nam nam :D
 
Hun sier en del egentlig
Mamma
Pappa
Navnet på storesøster
Nesten navnet på storebror (litt vanskelig å uttale)
Tante
Beste (både bestemor og bestefar)
Drikke
Vann/water
Bil
Sko/shoes
Sokker/socks
Bye bye (hun sier ikke hadet på norsk)
Is
Mat
Opp
Kom
Borte
Kos
Bæsja/shit (!)
Også noen dyrelyder som pip, vov-vov, mooo
 
For tiden er det vel bare masse, masse, masse babbling. Før sa han mamma, pappa, nei og ja. Kommer litt av og til enda, men ikke som før.

Lager litt dyrelyder. Som bæ (på en voldsom "skummel" måte), vrøler som tiger/løve når han leker med sånt. Og oh oh oh, æ apekatt.

Å bil og lastebil lyder såklart :)
Men ingen hastverk enda. Helsesøster sa og på 15mnd kontrollen at det ikke var noe å bekymre seg for. At dei startet å ha språkforståelse var viktigere i denne alderen :)

Hehe.. Kjenner til masse, masse, masse babling, og jeg får ikke viljen min syting. Eller er det mye mamma, og litt pappa/babba. Hei og heia i blant.

Stresser ikke han kan gjøre seg forstått om han vill, og gir klar beskjed om vi tolket "feil".
 
Hehe.. Kjenner til masse, masse, masse babling, og jeg får ikke viljen min syting. Eller er det mye mamma, og litt pappa/babba. Hei og heia i blant.

Stresser ikke han kan gjøre seg forstått om han vill, og gir klar beskjed om vi tolket "feil".

Haha. Kjenner godt til den jeg får ikke viljen syting ja :p skulle jo tro det er tredje verdenskrig her ganske mange ganger :-D hehe.

Stresser ikke her heller. Gjør seg forstått, gir som du sier klar beskjed om vi ikke forstår og merker han forstår veldig mye av det vi sier til han :)
 
Her sier hun mamma, pappa, bamse, gakk, voff, mormor, morfar, bil, Kitty, lys, pinne, denne, Hei, hadet, is, kopp, opp, katt, nei, ja, baby, nam :)
 
Hun er veldig sein med språk, og har kun ett par ord. Men hun peker og sier "de"(der) og sier ja, men ikke i rett sammenheng. Har også hørt "hei", men det er heller ikke i rett sammenheng. Hun skjønner alt vi sier da, og rister på hodet om det er noe hun ikke vil eller ikke vil ha. :)
 
Hun sier mamma, pappa, nei, ja, sitte, der, hadet, hei. Ja, tror det var det :)
 
Han sier mamma, pappa, hei, hallo, hade, drikke, se, der, den, pus, vovv, bæ, mø, traktor, båt, buss, bil, eple, ja, nei, blå, blåbær, disse (huske på bergensk), tante, bade, æsj, bleie, nam :)
 
Back
Topp