Språk

Himla

Gift med forumet
Septemberlykke 2015
It's gonna be May 2019
Har babyene deres begynt å si noen ord? Når kan man forvente det?

Høres ut som han sier mamma og noen ganger pappa.. Men det er nok fordi det er de lydene som er enklest å lage for han.. Man kan ikke forvente noe før rundt 12 mnd alder, og da gjerne bare ett par ord;)

Høres ut som han sier mamma og noen ganger pappa.. Men det er nok fordi det er de lydene som er enklest å lage for han.. Man kan ikke forvente noe før rundt 12 mnd alder, og da gjerne bare ett par ord;)

Min har også laget de lydene en stund nå, men nå sier han de mer tydelige og han sier maaaamma og krabber etter når jeg forlater rommet. Og så sier han det selvsagt med den klareste stemme på natten når jeg prøver å gi minst mulig blikkontakt :p Mulig det er litt tidlig ja, men virker så riktig plassert noen ganger :)

Når hun gråter høres det ut som mamma, og baba. blir spennende den dagen det kommer skikkelig <3

Mye maaammma her når han er lei seg også. Blir så rart når de begynner å snakke altså! Disse lille små som har blitt så store <3

Min har også laget de lydene en stund nå, men nå sier han de mer tydelige og han sier maaaamma og krabber etter når jeg forlater rommet. Og så sier han det selvsagt med den klareste stemme på natten når jeg prøver å gi minst mulig blikkontakt :p Mulig det er litt tidlig ja, men virker så riktig plassert noen ganger :)
Ja! Jeg innbiller meg egentlig også at han sier mamma til meg:p men synes det er tidlig å "tro" på der:p hehehe... Men det er nok sannsynlig at de begynner allerede altså;)

Min baby har ingen ord ennå. Hun sier mamma og pappa / dada, men hun mener ingenting med det. Virker som om papa er gladlyden mens mama er klagelyden. :p Storebror begynte å snakke allerede da han var bare 8 mnd, mens storesøster var hele 17 mnd, så jeg er veldig spent på når denne lille lærer det.:)

Min baby har ingen ord ennå. Hun sier mamma og pappa / dada, men hun mener ingenting med det. Virker som om papa er gladlyden mens mama er klagelyden. :p Storebror begynte å snakke allerede da han var bare 8 mnd, mens storesøster var hele 17 mnd, så jeg er veldig spent på når denne lille lærer det.:)

8 mnd var tidlig ja! Blir spennende å se når frøkna di lærer det ja :) Her har jeg ingen å sammenligne med foreløpig. Merker at han hermer en del lyder, men skjønner nok ikke betydningen av det meste foreløpig. Tror dog at mamma faktisk er noe han har lært seg nå altså :) Blir spennende å se fremover om det stemmer! Gleder meg til de endelig kan begynne å si hva som f.eks plager de jeg altså :)

Haha, mamma er klagelyden her også. Da samboer tok han et par timer så jeg fikk sove i morges hørte jeg konstant sutrende mamammamama fra stua. Aldri vært slik før, så kan bli spennende med jobbstart om noen dager :p

8 mnd var tidlig ja! Blir spennende å se når frøkna di lærer det ja :) Her har jeg ingen å sammenligne med foreløpig. Merker at han hermer en del lyder, men skjønner nok ikke betydningen av det meste foreløpig. Tror dog at mamma faktisk er noe han har lært seg nå altså :) Blir spennende å se fremover om det stemmer! Gleder meg til de endelig kan begynne å si hva som f.eks plager de jeg altså :)

Haha, mamma er klagelyden her også. Da samboer tok han et par timer så jeg fikk sove i morges hørte jeg konstant sutrende mamammamama fra stua. Aldri vært slik før, så kan bli spennende med jobbstart om noen dager :p
Hehe, ikke ha for store forhåpninger. Hvis 7-åringen min går for lenge uten mat, så blir han fremdeles ekkel med 5-åringen heller enn å si fra at han er sulten. :sour::p Jeg håper på at han snart skal bli reflektert nok til å snakke når noe er galt, men jeg er forberedt på å måtte vente til han er rundt 25 eller noe.:p

Min baby forstår ikke engang hva mamma betyr ennå, eller noe som helst andre ord for den saks skyld, så jeg regner med at det tar lang tid før hun lærer å si det bevisst. Vi sjekker hver dag med å spørre "hvor er mamma", "hvor er storebror" osv, men hun kikker bare på den som snakker, snur seg ikke til den det blir spurt etter. :p

Lykke til med jobbstart! Håper babyen tar det bedre enn fryktet. :)

Hehe, ikke ha for store forhåpninger. Hvis 7-åringen min går for lenge uten mat, så blir han fremdeles ekkel med 5-åringen heller enn å si fra at han er sulten. :sour::p Jeg håper på at han snart skal bli reflektert nok til å snakke når noe er galt, men jeg er forberedt på å måtte vente til han er rundt 25 eller noe.:p

Min baby forstår ikke engang hva mamma betyr ennå, eller noe som helst andre ord for den saks skyld, så jeg regner med at det tar lang tid før hun lærer å si det bevisst. Vi sjekker hver dag med å spørre "hvor er mamma", "hvor er storebror" osv, men hun kikker bare på den som snakker, snur seg ikke til den det blir spurt etter. :p

Lykke til med jobbstart! Håper babyen tar det bedre enn fryktet. :)

Haha, vil nok ta tid ja! Min gråter en del på natt, og jeg skjønner ofte ikke hvorfor eller hva som plager han. Er nok bare å smøre seg med tålmodighet da skjønner jeg :p

Har merket stor endring i hva han forstår de siste ukene her. Plutselig har han selv begynt å ta initiativ til leker vi pleier å leke, sier jeg bortebø, kan han gjemme seg og da jeg skulle sjekke om han forsto "kan mamma få smake?" uten noe form for kroppsspråk, ga han meg mat flere ganger :p Han forstår nok mer enn jeg har trodd.

Takk! Går nok seg til. Bare litt typisk at han tydelig har ekstra behov for mammakontakt akkurat nå. Men koselig også da, haha :p

Har hørt henne si pappa klart et par ganger, begge gangene da han forsvant ut av rommet. Mulig det var tilfeldig altså. Går mest i baba.. hørt mama et par ganger, men som dere andre når det er snakk om klaging.. Ellers er det mye dæh om dagen, og mye babling.

Hun forstår ordene mamma og pappa, for hun snur seg til meg om pappaen spør hvor mamma er og omvendt.

Her sier hun mamma HELE tiden, og "bappa" noen ganger. Hun har også sagt "gakk gakk" :P Ellers ikke noe...

MYE mamma her også :) Sa vovvovv da en hund passerte her, men det tror jeg var veldig tilfeldig, for det har jeg ikke lært han :p

MYE mamma her også :) Sa vovvovv da en hund passerte her, men det tror jeg var veldig tilfeldig, for det har jeg ikke lært han :p

Sa vovvovov..to ganger i dag, da det var noe med bikkja til svigerforeldrene mine. Hørte det en gang i går også, men trodde det var tilfeldig. I dag hørte svigerfar det også. Vi har jo sagt vovvoven flere ganger når klapper på henne f.eks. Lurer på om hun faktisk sier det eller ei. Hun har bablet noe ekstremt både i går og i dag, tunga er omtrent mer ute av munnen enn inni.

Her gråtes det mamma og sies pappa, men tror ikke han vet hva han sier. De siste ukene har han begynt å si oioioioi når han ser noe spennende (en hund, fugler) eller får til noe nytt :p

Sier mamma og pappa her, har gjort det en stund :-) da pappaen ringte og jeg satt han på høyttaler sa han tydelig pappa, og han klager alltid mamma når han vil løftes opp av meg :-) ellers går det i alle konsonanter snart hehe! Ka, ga, ba, pa....

Back
Topp