Spontan abort?

Amanita

Betatt av forumet
Jeg er i uke 5+4 og jeg begynte å blø litt i går.Først var det fersk blod men etter det kom det kun brune greier.Har ikke hatt noe smerter men observerte brun utflod 6-7 ganger siden i går.Jeg er så redd at jeg aborterer nå:(( Hva bør jeg gjøre?Noen erfaringer?

Er du redd for at du aborterer ringer du til lege, få en ul så de kan sjekke at alt er greit. En blødning kan være helt ufarlig som regel, hvis det har kun blitt med den ene blødningen og du ikke har hatt smerter. Men anbefaler å ringe lege en gang for mye enn for lite, så slipper du å gå og være redd :)

Uff, det er jo alles skrekk. Først vil jeg si at det er mange som opplever blødninger uten at det er noe galt. Du er på det tidspunktet da spiren normalt sett skal få hjerteaksjon og det er et sårbart tidspunkt. Man sier jo at så lenge man ikke får økende blødninger OG smerter, er det ofte ufarlig. Jeg synes du skal kontakte klinikken eller fastlege for å få tatt to hcg-blodprøver med et par dagers mellomrom for å se om nivået stiger slik det skal. Det er det enkleste og beste såpass tidlig. Noe annet er det egentlig ikke å gjøre på et så tidlig tidspunkt dersom ikke klinikken vil ta deg inn til en veldig tidlig innvendig UL. Faren ved å ta UL så tidlig er at man ikke ser noe særlig og dermed blir enda mer usikker (ingen garanti for at man ser hjerteaksjon selv om det ofte er på plass på dette tidspunktet).

Opplevde selv blødninger på samme tidspunkt som deg. Da mistet jeg den ene av to spirer, men den andre var høyst levende. Hadde vært på UL allerede i uke 5 + 0 og var igjen 6 + 0. I uke 5 + 0 så man to fosteranlegg (hjertene hadde ikke begynt å slå da, det er for tidlig), uken etter var det ett embryo igjen med full hjerteaksjon. Jeg var på så tidlig UL fordi jeg hadde et høyrisikosvangerskap grunnet sykdom hos meg. Du bør uansett ta det med ro, helst roe ned hjemme, ingen sex selvsagt (i den grad det frister....) og forholde deg som om du er gravid. Sender deg en stor klem og håper alt er som det skal :Heartred.

Som de andre sier så anbefaler jeg at du tar kontakt med lege for å sjekke for å være sikker. At du ikke har smerter er et veldig godt tegn, for mister man så vil du normaltsett få værking i korsryggen som stråler ned i beina. Men kom deg til lege og sjekk. Lykke til!

Jeg skal til fastlegen snart.Jeg kunne bestille en privat time hos Gyn men jeg også tenkte det samme at når det er så tidlig så er det ikke noe å se.Jeg må kanskje vente til at det blir uke 6.På onsdag blir det uke 6 og da kan jeg kanskje ta en UL hvis det trengs.

Jeg skal til fastlegen snart.Jeg kunne bestille en privat time hos Gyn men jeg også tenkte det samme at når det er så tidlig så er det ikke noe å se.Jeg må kanskje vente til at det blir uke 6.På onsdag blir det uke 6 og da kan jeg kanskje ta en UL hvis det trengs.
Flott at du skal til fastlegen. Da får du i det minste tatt blodprøve. Husk at du må ta ny om et par dager også, for å sjekke stigningen. Den er det mest interessante. Jo lenger du drøyer UL, dess bedre. Normalt sett kan man se hjerteaksjon i uke 6, men man er ikke garantert det. Krysser alt jeg har for at du får positive nyheter etter å ha tatt blodprøver! :)

Flott at du skal til fastlegen. Da får du i det minste tatt blodprøve. Husk at du må ta ny om et par dager også, for å sjekke stigningen. Den er det mest interessante. Jo lenger du drøyer UL, dess bedre. Normalt sett kan man se hjerteaksjon i uke 6, men man er ikke garantert det. Krysser alt jeg har for at du får positive nyheter etter å ha tatt blodprøver! :)
Jeg tok blodprøve hos legen.Jeg skal også ta en ny prøve på fredag.Så vet jeg helt sikkert hva som foregår der inne neste mandag...Ringte Riksen og de sa at det er det eneste man kan gjøre(ta blodprøver).Det er for tidlig å se noe med UL uansett...Hvis dette forsøket går ikke så blir det neste forsøk rundt Januar tiden...

Back
Topp