Sponsing av bryllup

jeg har sagt til sambo att vi ikke skal gifte oss før vi virkelig har råd til det. han er enig.jeg vil ikke spørre noen om penger. og forventer heller ikke noe.

Vi hadde tenkt å betale alt selv, og forventet ingenting. Men foreldrene mine ønsket å betale festen, som gave til oss. Og det var en hyggelig overraskelse, når bare festen kom på ca 50 000 [:)] Av svigermor og svigerfar fikk vi vel en tusenlapp av hver...

ORIGINAL: *yummymummy*

det er utrolig gammeldags tankegang.
Er ikke gift selv, men vet at foreldrene mine ikke hadde hatt råd til å bidratt noe.
Skulle jeg giftet meg, hadde jeg satt opp budskjedd ut i fra hva jeg og en eventuell mann hadde hatt råd til.
Og ikke ut i fra hvor mye vi forventet at foreldrene kom til å sponse oss med.
Har man ikke råd til å gifte seg, fordi foreldrene ikke sponser, og betaler deler av det, eller hele greia, så har man ikke råd til å gifte seg før man har fått spart opp.
Er så enkelt som det[8|]

Vi er forlovet og alle spør når vi skal gifte oss...jeg har sagt at det koster og vi har ikke penger til det nå,da får jeg bare tilbake at : Foreldre og svigerforeldre betaler jo [8|] Men jeg sier at jeg forventer ikke en krone...så her blir det ikke bryllup på en stund før vi har klart og spare opp til det selv...får vi noe så får vi heller bare ta det som en bonus[:D]

Tenkte jeg skulle høre med mamma...men får det ikke til,hehe [:D]

her har mine foreldre betalt halve bryllupet...

jeg vil si at ja på en måte er det en gammeldags tradisjon og hadde ikke mine foreldre betalt hadde jeg ikke reagert...da hadde jeg betalt det selv...

men når jeg nå sitter i ettertid er jeg glad for de gjorde det, hadde nok had større gjeld om vi ikke hadde fått det...og hva er forskjellen på å få pengene i ettertid som ofte hadde blitt brukt til å betale bryllups regningene i etter tid enn at foreldrene hadde betalt regningene direkte...

en annen ting jeg tenker på er hva forventer foreldrene at en skal gjøre...jeg vet at mine foreldre hadde blitt veldig skuffet og lei seg hvis de ikke hadde fått betalt...dette er noe de hadde tatt som en selvfølge og lagt penger til side til vi tre jentene (har to søstre) skulle gifte oss...for de ønsket bare at vi skulle få det beste vi kunne få og det var at vi skulle få råd til drømme bryllupet vårt...

Svigers skulle ikke betale noe, men når de hørte mine foreldre skulle betalle halve kunne ikke de være dårligere...så da spyttet de også inn penger...

når det er sagt sier jeg ikke det er galt i å betale selv...hver og en må finne ut av hva som er best for hver enkelt...det en skal huske på er bare det at en kan leve med valget i etter tid og ikke ha dårlig samvitighet for det en velger...enten om å få penger eller betale selv

ville aldri spurt om det! da kanskje dem føler at dem må bidra litt selvom dem i utgangspunktet ikke hadde tenkt.. det blir feil å spørre sjøl etter bidrag til et bryllup syns jeg [8|]

vi var veldig heldige og fikk beskjed fra foreldrene våre med en gang nesten at dem var med på å spleise med oss [:D]

Jeg ville aldri spurt! Vil man gi, så får man tilby seg! Vi fikk ingenting sponsing til bryllupet vårt, men det hadde vi hverken trodd eller behov for heller. Jeg mener at man har et bryllup man har råd til, eller så lar man være.

Jeg hadde aldri fått meg til å spørre om penger til bryllupet mitt! Er jo vi som har bestemt oss for å gifte oss, og da synes jeg ikke man kan forvente at andre skal betale for det.
Når vi gifta oss så fikk vi 10 000 av svigers, og mamma og pappa betalte litt forskjellige ting gjennom hele planleggingen. Er selvfølgelig takknemlige for at de ville hjelpe til, men hadde klart oss fint uten hjelp også.

ORIGINAL: *Bethina*

Jeg ville nok ikke spurt om det..

Men når vi gifta oss betalte foreldra våre hele selskapet[:)] Vi betalte kun ting til oss selv (som f.eks. brudekjole, bukett etc)

Samme her, og det ble egentlig ikke engang disuktert.. vi var 25 år, og hadde ikke råd. De bare fikset
alt etter vi sa vi skulle gifte oss [8D] 

foreldrene våre betalte mesteparten av bryllupet. (kom på ca 30-40 000). vi betalte det vi kunne selv, var endel ting de synes vi burde ha, og de ønsket å bidra til dette da vi selv ikke hadde så mye penger.
vi fikk da såklart ingen bryllupsgave, og forventet heller ingen! gaven deres til oss var jo å betale bryllupet [:)]

Nå er jo ikke mine venner gifteklare og sånn da, men ingen jeg vet om har fått penger til bryllupet. Eller, jeg lurer på om mammas svigerfamilie betalte for litt, men de sitter over gjennomsnittlig godt i det også da. Jeg tviler sterkt på at noen av mine foreldre eller sambo sine kommer til å legge penger inn i noe bryllup.

Lov å flire litt og da.... Dere som sier det er en eeeeldgammel tradisjon.
Vel, hva med alle de andre eeeeeldgamle tradisjonene som er i det å gifte seg, de skal dere ha? [8D]

ORIGINAL: Labambie

Vel, hva med alle de andre eeeeeldgamle tradisjonene som er i det å gifte seg, de skal dere ha? [8D]

Hehehe[8D]

dem mener vel at det er nesten utdødd at foreldrene skal betale, mens det å gifte seg ikke er utdødd?

Det tenkte jeg og på [:D] Haha, ikke så greit alltid [8D]

Vi hadde ikke spurt, men jeg VET at vi hadde blitt godt sponsa. Sikkert mest av svigers, men så er det de som
sitter på penger og er glade for å hjelpe [:)]

Jeg lurer også på om foreldrene deres betalte sitt eget bryllup [8|] [8D] 

Det gjorde ikke våre foreldre ihvertfall.. så hvorfor skulle de slippe unna [8D] hahaha

ORIGINAL: Renate Røverdatter

Eller at man ikke skal gå med rødt, eller sort i bryllup[8D]

Og ikke minst ALDRI HVIT!! [:)]

ORIGINAL: *yummymummy*

ORIGINAL: Lena Levegg

Det gjorde ikke våre foreldre ihvertfall.. så hvorfor skulle de slippe unna [8D] hahaha

tror nok dagens bryllupp er en anelse dyrere enn de var den gangen.
Mine foreldre betalte sitt bryllupp selv.
Men vet at de ikke hadde noe stort bryllupp, og heller ikke så veldig fancy mat.
Kakene bakte familie og gjestene som var i brylluppet, de serverte sodd og sånn til mat, som ble lagd av familie, og som de betalte.
Og de hadde ikke så fancy klær til mangfoldige tusen kroner.
Så er stor forskjell på hva pris det er på et bryllupp i dag.
Og ikke alles foreldre sitter like godt i det.
jeg mener det at foreldre betaler er en gammel tradisjon, mens å gifte seg er noe man kommer til enighet, som 2 selvstendige personer.
Er relativt stor sjangse for at man selv sitter bedre i det enn foreldrene gjorde da de giftet seg.
Færreste gifter seg i en alder av 19 år, før de har fått utdannelse og sånn, det var mer vanlig før.
Nå venter mange til de er nærmere 30, og naturligvis har de gjerne jobb og det meste av materielle goder klare før de gifter seg.
Sier seg selv at når man sitter bedre i det, så har man selv også råd til å spare opp penger til å bruke om man vil gifte seg.

Ja og da skjønner jeg at man betaler det selv [:D]  vi valgte å gifte oss tidlig, og derav ble det betalt av våre
foreldre som også bestemte gjester, mat, sted etc.  (vi fleiper med det i dag, og sier vi er muslimer, for
alt ble arrangert av foreldrene, vi bare møtte opp, og fikk baby 10 mnd etter [8D])

Mine foreldre betalte sitt eget bryllup. Mamma var gravid med meg kjøpte kjole etter omstendighetene, pappa lagde brudebuketten (han kombinerte billigbukett med markblomster), de hadde festen hjemme i hagen til langt på natt, pappa lagde maten (han er kokk)...

så vi betalte også selv (første gang jeg giftet meg sponset hver av foreldrene 5000 hver, hadde ikke falt meg inn å spørre dem, men eksmannen min var nok en tanke sprø...)...
vi hadde selskapet hjemme, hadde reker og skalldyr, vin og øl, og kakebord... min kjole var og omstendighetskjole, giftet oss da jeg var 8 mnd på vei.. [:)]

ORIGINAL: Lehne

Mine foreldre betalte sitt eget bryllup. Mamma var gravid med meg kjøpte kjole etter omstendighetene, pappa lagde brudebuketten (han kombinerte billigbukett med markblomster), de hadde festen hjemme i hagen til langt på natt, pappa lagde maten (han er kokk)...

så vi betalte også selv (første gang jeg giftet meg sponset hver av foreldrene 5000 hver, hadde ikke falt meg inn å spørre dem, men eksmannen min var nok en tanke sprø...)...
vi hadde selskapet hjemme, hadde reker og skalldyr, vin og øl, og kakebord... min kjole var og omstendighetskjole, giftet oss da jeg var 8 mnd på vei.. [:)]

[:D] 

Vi hadde egentlig ikke råd, så vi tenkte vi skulle gifte oss hos byfogden, og ha nærmeste familie til middag..

Men verken mine foreldre eller hans foreldre syns noe om det..
"Skal dere gifte dere så skal det være ekte bygdebryllup!" (Jupp, vi er fra bygda)
Og bygdebryllup ble det, fordi vi fikk 10tusen av svigers, og mamma og pappa betalte leie av lokaler, mat og masse stæsj..

Betalte litt selv, fotografering (tusenlapp), leie av kjole, blomster/buketten, og litt duker og stæsj..

Vi spurte ikke om noe pengehjelp, men siden de tilbydde seg å betale, så shit au..
Vi angrer ikke den dag i dag for at vi fikk bryllupet vi hadde [:)]

Back
Topp