Spm om EL-testing

Babydilla123

Forumet er livet
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Har prøvd to PP uten hell nå, og siden syklusene mine tydeligvis er litt ustabile(29 dager sist, 24 dager denne gangen) så tenkte jeg at jeg ville prøve starte med EL-testing! Så jeg lurer litt, hvor anbefaler dere og kjøpe de fra?:p

Og når i syklusen starter dere med å teste?:rolleyes: Også tar jeg gjerne i mot generelle tips om EL-testing, skjønt at de ikke alltid er like lett og tolke de osv :p:p Og evt tips om andre ting som kan øke sjansen :D??

Jeg har brukt de digitale EL-testene til CB. Synes de er veldig greie, for da slipper man å tyde streker :-)
De koster jo litt mer i forhold til strimmler, men jeg sjønner meg ikke helt på de strimmlene å synes de er vanskelige å tolke. :-)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jeg har kjøpt på billigetester ! Teller litt dager og kjenner på "bivirkninger" (les om EL) når jeg skal teste! :)
Mine blir klart positive så er ikke noe problem og se det her!

Begynn gjerne på syklusdag 10. En EL-test kan være positiv i to dager, så den dagen du får negativ test igjen er den faktiske EL-dagen.

Lykke til :)

Det er veldig lurt å bruke billigtester, spesielt hvis du er litt usikker på når i syklusen EL er. Ellers vil det bli fryktelig dyrt å bruke de digitale hvis du skal begynne i god tid i syklusen (jeg har testet fra CD 10 ca for å være sikker på å ikke gå glipp av det, og EL har kommet på alt mellom CD 12 og 22 ;)). Det kan også være lurt å teste flere ganger om dagen når det begynner å nærme seg da det kan variere til hvilket tidspunkt man får den sterkeste testen. Så sånn sett kan det bli veldig mange tester i starten.

Strimlene er ikke vanskelige å tyde heller, synes jeg. Hvis teststreken er like sterk eller sterkere enn kontrollstreken, kan du forvente EL i løpet av 0-48 timer. Når EL faktisk er, finner du ikke ut ved bare å teste (fordi det er forskjellig fra person til person når egget slipper etter at LH har nådd sin topp), da må du tempe i tillegg. Men mange opplever at EL er den første dagen med negativ test igjen etter positiv :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg har helt forferdelig vondt rett før egget slippes, så jeg vet akkurat når du skjer hos meg :P
Økende rie-lignende smerter i 1time+- som plutselig dabber av = samme dag som positiv test. Negativ dagen etter :)

Det er veldig lurt å bruke billigtester, spesielt hvis du er litt usikker på når i syklusen EL er. Ellers vil det bli fryktelig dyrt å bruke de digitale hvis du skal begynne i god tid i syklusen (jeg har testet fra CD 10 ca for å være sikker på å ikke gå glipp av det, og EL har kommet på alt mellom CD 12 og 22 ;)). Det kan også være lurt å teste flere ganger om dagen når det begynner å nærme seg da det kan variere til hvilket tidspunkt man får den sterkeste testen. Så sånn sett kan det bli veldig mange tester i starten.

Strimlene er ikke vanskelige å tyde heller, synes jeg. Hvis teststreken er like sterk eller sterkere enn kontrollstreken, kan du forvente EL i løpet av 0-48 timer. Når EL faktisk er, finner du ikke ut ved bare å teste (fordi det er forskjellig fra person til person når egget slipper etter at LH har nådd sin topp), da må du tempe i tillegg. Men mange opplever at EL er den første dagen med negativ test igjen etter positiv :)

Tusen takk for langt svar, nå ble jeg litt klokere her :) Da vet jeg isåfall det, at jeg trår til med å bestille ganske mange med det samme :p Bestiller G-tester fra billigtester så hvis EL-testene der funker også så blir det nok kjøp der :)
Er det samme greia med EL-tester som med G-test, at man helst burde ta på morningen/ikke utvanna urin??

EL-tester burde man helst ikke ta på morgenen, fordi da har man så veldig konsentrert urin at man kan få falsk positiv. Du skal ha "medium konsentrert" urin til EL-testing.

Det er lurt å ta EL-tester mellom kl. 11-15, etter å ha holdt seg i 4 timer, og ikke drukket de siste 2 timene. Jeg pleier derfor å ta testen rett før lunsj. Grunnen til at man burde ta midt på dagen er at LH varierer gjennom døgnet, og døgn-toppen i blodet kommer rett etter man har stått opp, for deretter å falle gjennom dagen. I urin vil toppen derfor komme en del timer etter at man har stått opp.

Jeg har aldri giddet å ta flere tester om dagen, siden LH svinger naturlig gjennom dagen, og siden morgenurin kan gi falsk positiv. De fleste syklusene har jeg fått en fin og klar positiv test, noen ganger har jeg bare fått neeesten positiv, men de blir så utrolig svake to dager etter at det er klart hva som har skjedd.

Dessuten temper jeg ved siden av, og må fortsette med det fordi jeg må være 100 % sikker på at EL har vært før jeg begynner med progesteronstøtte (medisiner jeg skal ta etter EL).

Husk at kroppen kan prøve å få til EL, uten at egget slipper, så man kan få to LH topper på én og samme syklus. Så en positiv EL-test alene er ikke bevis på at egget har sluppet/slipper, bare at hormonet er høyt nok til at egget kan slippe om det er modent for det. Husk også at egget kan slippe selv om LH ikke kommer høyt nok til å gi positiv test. Så negativ EL-test betyr ikke nødvendigvis 100 % sikkert at man ikke har hatt EL.

Vanligvis slipper egget 0 - 48 timer etter positiv test, men det kan være du får flere positive tester på rad, og da kan egget egentlig slippe når som helst i perioden med positive tester og frem til 48 timer etter siste positive test.

Jeg bruker strimler. Pleier å bestille fra billig-teste.dk, for det er billigere enn de norske sidene. Og om du skriver 10billigeteste i rabattfeltet så får du 10 % rabatt i tillegg. Det tar vanligvis 2 (-3) dager i posten.

Også må man også huske at det er variasjoner fra person til person, og jeg kjenner til folk som var fått best testresultat senere enn lunsj feks. Derfor ville jeg ha testet flere ganger om dagen (feks tre) akkurat de dagene den begynner å bli skikkelig sterk, slik at du ikke går glipp av toppen. Etter hvert vet du jo når på dagen som er best å teste for deg, så du trenger ikke teste mer enn en gang per dag når du vet det.

Også må man også huske at det er variasjoner fra person til person, og jeg kjenner til folk som var fått best testresultat senere enn lunsj feks. Derfor ville jeg ha testet flere ganger om dagen (feks tre) akkurat de dagene den begynner å bli skikkelig sterk, slik at du ikke går glipp av toppen. Etter hvert vet du jo når på dagen som er best å teste for deg, så du trenger ikke teste mer enn en gang per dag når du vet det.

Hovedårsaken til variasjon i urin vil være at man da har drukket og tisset ulikt, for i blodet er det helt klart peak omtrent umiddelbart etter at man våkner, pga styringen av disse hormonene er sånn. Så da kan forskjellen være at man f.eks. drikker mer til frokost enn til lunsj, så selv om man venter fire timer så er urinen fire timer etter frokost mer utvannet enn fire timer etter lunsj. For å få aller best resultat i forhold til det som faktisk skjer i blodet burde man tisse når man står opp. Drikke veldig lite til frokost (2-4 dl) og så holde seg i fire timer fra man tisset første gang. I tillegg til å la helt være å drikke noe mer de resterende timene etter frokost. Da får man maksimal konsentrert dag-urin OG døgn-hormontoppen i blodet. :)

Jeg har som sagt aldri giddet å ta flere om dagen fordi når jeg legger testene ved siden av hverandre så ser jeg en klar LH-topp for syklusen selv om jeg ikke hver gang har fått 100 % positiv test (og jeg tror det bare er utvannet urin som er årsaken til manglende positiv test de få gangene det har skjedd, vanligvis har jeg fått positiv). :p Men det er jo selvfølgelig opp til hver enkelt hvor mye penger og krefter man gidder å legge i disse testene. Jeg temper ved siden av, termometer koster det samme som 14 strimler, så da slipper jeg dobbel eller trippel testing per dag. :)

*Taster på app på mobilen*

EL-tester burde man helst ikke ta på morgenen, fordi da har man så veldig konsentrert urin at man kan få falsk positiv. Du skal ha "medium konsentrert" urin til EL-testing.

Det er lurt å ta EL-tester mellom kl. 11-15, etter å ha holdt seg i 4 timer, og ikke drukket de siste 2 timene. Jeg pleier derfor å ta testen rett før lunsj. Grunnen til at man burde ta midt på dagen er at LH varierer gjennom døgnet, og døgn-toppen i blodet kommer rett etter man har stått opp, for deretter å falle gjennom dagen. I urin vil toppen derfor komme en del timer etter at man har stått opp.

Jeg har aldri giddet å ta flere tester om dagen, siden LH svinger naturlig gjennom dagen, og siden morgenurin kan gi falsk positiv. De fleste syklusene har jeg fått en fin og klar positiv test, noen ganger har jeg bare fått neeesten positiv, men de blir så utrolig svake to dager etter at det er klart hva som har skjedd.

Dessuten temper jeg ved siden av, og må fortsette med det fordi jeg må være 100 % sikker på at EL har vært før jeg begynner med progesteronstøtte (medisiner jeg skal ta etter EL).

Husk at kroppen kan prøve å få til EL, uten at egget slipper, så man kan få to LH topper på én og samme syklus. Så en positiv EL-test alene er ikke bevis på at egget har sluppet/slipper, bare at hormonet er høyt nok til at egget kan slippe om det er modent for det. Husk også at egget kan slippe selv om LH ikke kommer høyt nok til å gi positiv test. Så negativ EL-test betyr ikke nødvendigvis 100 % sikkert at man ikke har hatt EL.

Vanligvis slipper egget 0 - 48 timer etter positiv test, men det kan være du får flere positive tester på rad, og da kan egget egentlig slippe når som helst i perioden med positive tester og frem til 48 timer etter siste positive test.

Jeg bruker strimler. Pleier å bestille fra billig-teste.dk, for det er billigere enn de norske sidene. Og om du skriver 10billigeteste i rabattfeltet så får du 10 % rabatt i tillegg. Det tar vanligvis 2 (-3) dager i posten.

Tusen takk for svar :)! Da ble jeg litt klokere på alt, jeg er vandt med å drikke masse masse gjennom hele dagen, drikker som regel 1 liter utover formiddagen, men da får jeg prøve begrense det. Så det beste er altså stå opp, drikke et glass vann til frokost og holde seg 4 timer for å så ta en test :p?

Tusen takk for svar :)! Da ble jeg litt klokere på alt, jeg er vandt med å drikke masse masse gjennom hele dagen, drikker som regel 1 liter utover formiddagen, men da får jeg prøve begrense det. Så det beste er altså stå opp, drikke et glass vann til frokost og holde seg 4 timer for å så ta en test :p?

Jepp. Altså, holde seg fire timer fra du tisset. F.eks. tisse kl 7, frokost kl 7.30-8.00, teste kl 11. Siden det også tar noen timer fra LH-toppen i blodet går over i urin. Det regnes som sannsynlig at ved å stå opp til "normal tid" så vil toppen fra blodet gå over i urin som man har i perioden 11-15. Så alternativ to er å drikke og tisse så mye du vil frem til lunsj og så drikke lite og holde seg fire timer da. Jeg synes det er enklere å konsentrere urinen med frokost-metoden. :)

Hovedårsaken til variasjon i urin vil være at man da har drukket og tisset ulikt, for i blodet er det helt klart peak omtrent umiddelbart etter at man våkner, pga styringen av disse hormonene er sånn. Så da kan forskjellen være at man f.eks. drikker mer til frokost enn til lunsj, så selv om man venter fire timer så er urinen fire timer etter frokost mer utvannet enn fire timer etter lunsj. For å få aller best resultat i forhold til det som faktisk skjer i blodet burde man tisse når man står opp. Drikke veldig lite til frokost (2-4 dl) og så holde seg i fire timer fra man tisset første gang. I tillegg til å la helt være å drikke noe mer de resterende timene etter frokost. Da får man maksimal konsentrert dag-urin OG døgn-hormontoppen i blodet. :)

Jeg har som sagt aldri giddet å ta flere om dagen fordi når jeg legger testene ved siden av hverandre så ser jeg en klar LH-topp for syklusen selv om jeg ikke hver gang har fått 100 % positiv test (og jeg tror det bare er utvannet urin som er årsaken til manglende positiv test de få gangene det har skjedd, vanligvis har jeg fått positiv). :p Men det er jo selvfølgelig opp til hver enkelt hvor mye penger og krefter man gidder å legge i disse testene. Jeg temper ved siden av, termometer koster det samme som 14 strimler, så da slipper jeg dobbel eller trippel testing per dag. :)

Jeg vet om spesielt en her (jeg husker dessverre ikke navnet, og jeg tror hun er blitt gravid nå) som alltid har fått kun positive tester på sen ettermiddag (16-17), ikke formiddagen før 15. Mye mulig det har noe med urinkonsentrasjonen, men det vil jo ikke si at det er meningsløst av henne å teste flere ganger i løpet av en dag. Dersom hun hadde testet kun på formiddagen, hadde hun jo ikke fått positiv test.

Og jeg er litt uenig i at det går greit så lenge man ser at det har vært en topp, uten å få en skikkelig positiv test. Joda, når du er kjent med syklusen din (og kanskje i tillegg temper), kan du trygt vite at LH-toppen faktisk er nådd. Men jeg hadde jo feks en periode hvor jeg fikk en tilsynelatende merkbar topp uten å få helt positiv. Hadde jeg ikke testet flere ganger om dagen de dagene, hadde jeg aldri visst at LH faktisk aldri nådde sin topp (jeg hadde aldri EL den syklusen). Da ville jeg trodd at toppen sikkert hadde vært senere på dagen, og ville droppet og teste videre siden testene etterpå ble svake.

Prøver man seg heller frem i starten, så kan man se når det er best å teste. Jeg vet også om folk som ikke får positiv annet enn på morgenen. Så selv om teorien sier en ting, er det jo faktisk vist at det er annerledes i praksis hos andre. Hva det skyldes er jo i grunn likegyldig, for det viktigste er jo å finne når på dagen det passer en aller best.

Det er også en generell oppfatning at man stort sett alltid vil få falsk positiv på morgenen. Derfor testet jeg en stund kun på morgenen, for jeg tenkte at da ville jeg i alle fall ikke gå glipp av når den var positiv (og morgenen er enklest å teste egentlig for min del). Jeg fikk også beskjed om at det da ikke var vits i å teste senere på dagen, for morgentesten ville alltid være den sterkeste. Dette stemmer ikke for min del. Formiddagstesten min er alltid, uten unntak, sterkere enn morgentesten uansett hvor i syklusen jeg er. Jeg kan med andre ord få klart positiv på formiddagen, men negativ på morgenen. Så det er litt farlig å alltid henge seg opp i teorien hvis man faktisk ønsker å kartlegge når man får det beste testresultatet :)

Når det er sagt, er det beste for de fleste, å ta test fire timer etter man har stått opp (etter tissing og drikking), jeg er helt enig i det :) Men ikke for alle. Bare det jeg vil frem til :)

når testene er begynt å bli litt farge på,så tester jeg hver gang jer er på toalettet.her går det nemlig raskt

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jeg vet om spesielt en her (jeg husker dessverre ikke navnet, og jeg tror hun er blitt gravid nå) som alltid har fått kun positive tester på sen ettermiddag (16-17), ikke formiddagen før 15. Mye mulig det har noe med urinkonsentrasjonen, men det vil jo ikke si at det er meningsløst av henne å teste flere ganger i løpet av en dag. Dersom hun hadde testet kun på formiddagen, hadde hun jo ikke fått positiv test.

Og jeg er litt uenig i at det går greit så lenge man ser at det har vært en topp, uten å få en skikkelig positiv test. Joda, når du er kjent med syklusen din (og kanskje i tillegg temper), kan du trygt vite at LH-toppen faktisk er nådd. Men jeg hadde jo feks en periode hvor jeg fikk en tilsynelatende merkbar topp uten å få helt positiv. Hadde jeg ikke testet flere ganger om dagen de dagene, hadde jeg aldri visst at LH faktisk aldri nådde sin topp (jeg hadde aldri EL den syklusen). Da ville jeg trodd at toppen sikkert hadde vært senere på dagen, og ville droppet og teste videre siden testene etterpå ble svake.

Prøver man seg heller frem i starten, så kan man se når det er best å teste. Jeg vet også om folk som ikke får positiv annet enn på morgenen. Så selv om teorien sier en ting, er det jo faktisk vist at det er annerledes i praksis hos andre. Hva det skyldes er jo i grunn likegyldig, for det viktigste er jo å finne når på dagen det passer en aller best.

Det er også en generell oppfatning at man stort sett alltid vil få falsk positiv på morgenen. Derfor testet jeg en stund kun på morgenen, for jeg tenkte at da ville jeg i alle fall ikke gå glipp av når den var positiv (og morgenen er enklest å teste egentlig for min del). Jeg fikk også beskjed om at det da ikke var vits i å teste senere på dagen, for morgentesten ville alltid være den sterkeste. Dette stemmer ikke for min del. Formiddagstesten min er alltid, uten unntak, sterkere enn morgentesten uansett hvor i syklusen jeg er. Jeg kan med andre ord få klart positiv på formiddagen, men negativ på morgenen. Så det er litt farlig å alltid henge seg opp i teorien hvis man faktisk ønsker å kartlegge når man får det beste testresultatet :)

Når det er sagt, er det beste for de fleste, å ta test fire timer etter man har stått opp (etter tissing og drikking), jeg er helt enig i det :) Men ikke for alle. Bare det jeg vil frem til :)

- Man kan få falsk positiv på morgen, men det vil jo være når LH er høyere enn "til vanlig", så for de fleste vil man enten aldri kunne få falsk positiv, eller bare et par dager (altså at man f.eks. får positive på morgen 4 dager på rad, men om man hadde tatt på dagtid ville man bare fått positiv 1-2 dager). De fleste kan derfor egentlig teste på morgenurin og se om det "holder" for å kartlegge omtrentlig EL, det vil stort sett gå bra. Man risikerer bare at man får litt høyere konsentrasjon av LH og dermed kan få noen flere positive dager. For de som har treg LH stigning kan dette bli mange dager, og skape forvirring.

- Om man får bare én topp, slik de aller fleste får, så mener jeg fortsatt det holder å se at testene blir sterkere og sterkere og så svakere og svakere, med én test om dagen (f.eks. bruker man da totalt 7 tester på én syklus, ved å teste gjennom EL-uken).

- Om man får flere LH-topper i løpet av en syklus mener jeg hvert fall at man bare burde teste én gang om dagen, og heller bruke pengene på et termometer. For da er det noe som skurrer med hormonene, og man burde kartlegge mer nøyaktig hva som foregår. Er det fordi man har PCO(S), er det etter abort, er det andre hormonforstyrrelser som gjør at man ikke egentlig får kartlagt EL godt med EL-tester? I alle tilfeller vil temping være mer økonomisk lønnsomt og gi et bedre svar enn flere daglige EL-tester.

- Om man jobber turnus eller av annen grunn har "forstyrret" døgnrytme så vil hormonene kunne være forstyrret av dette, da reguleringen av hormonnivåer gjennom døgnet er avhengig av hjernens forståelse av tidspunkt på døgnet, søvn, hvile, våken osv. I slike tilfeller vil det være vanskelig å si hva det er lurt å gjøre, bortsett fra selvfølgelig å holde seg i 4 timer før testing.

Jeg tror fortsatt at for 99 % så vil perfekt konsentrert urin når blodtoppen kommer over i urin være den beste metoden for EL-testing, og jeg regner med at det er derfor den er anbefalt av de fleste produsentene (f.eks. Wondfo billigstrimlene, du får dem gjerne i pakker på 7 og 7, fordi de fleste vil kunne finne EL ved å teste én gang om dagen i en uke, og det står i bruksanvisningen "ta en test daglig"). Jeg mener også at for de aller fleste kvinner så holder det i massevis å bruke penger på én EL-test per dag i EL-perioden, siden de absolutt fleste har en pen LH-kurve som lett vil fanges opp ved å teste én gang per døgn. For de som ikke har en slik fin syklus så anbefaler jeg å bruke temping ved siden av EL-testene.

Om man vet at man liker frokostblanding med melk, noen kopper kaffe for å våkne og må drikke juice til frokost, samt vann til kaffen - så vil man få utvannet urin på formiddagen. Samme om man drikker kaffe på jobb. Jeg tror dette er den største feilkilden til testingen etter EL - utvannet urin. Jeg synes også det høres fryktelig ubehagelig ut å måtte holde seg fra å drikke og å tisse i mange timer flere ganger daglig. Når verken produsentene eller viten om hormonenes funksjon tilsier at det er grunnlag for å teste flere ganger i døgnet. Dersom man vet at man har utvannet urin på morgen/formiddag ville jeg latt være å teste da og heller teste på morgenurin (i en syklus, for å se om det fungerer for en selv) eller sent på kvelden, men fortsatt bare tatt én gang om dagen.

Edit:

Det jeg mente med høyere enn "vanlig" er at LH gjerne stiger en stund.

800px-Luteinizing_hormone_%28LH%29_during_menstrual_cycle.png

Det mørkeblåe området/streken er LH gjennom syklusen (du ser antall dager i syklusen under). Dette er gjennomsnittlig for en kvinne, altså vil LH stige i snitt fra dag 12 til dag 17. Den røde linjen er EL og pilene for den røde linjen både til høyre og venstre viser normal spredning. Altså kan både selve LH toppen varierer både i mengden hormon (høyden på den blå) og tidspunkt (hvilken syklusdag) samtidig som selve eggløsningen kan komme både litt før og litt etter selve LH-toppen (derfor man normalt sier 0-48 timer etter positiv test, men det er jo usikkert det og, kan være flere dager forskjell). Siden EL er såpass unøyaktig korrelert med LH så er EL-tester et veldig omtrentlig mål, og siden noen kvinner har en LH topp som slutter på 20 IU/L så vil de aldri kunne få en helt positiv EL-test. Derfor tenker jeg at EL-tester er et billig hjelpemiddel, men dersom man trenger mer nøyaktighet burde man finne andre metoder. :)

Det er vel egentlig mitt poeng. Om EL-tester blir en reell utgift så har man behov for annen kartlegging. :)

Last edited:
Mitt poeng var at ikke alle er like, og det koster en ikke mye å teste flere ganger om dagen i et par sykluser for å finne ut når det er best for en selv å teste HVIS man har lyst til å finne ut det. Som sagt, det er likegyldig hva det kommer av at det varierer, for jeg ville i alle fall likt å vite når på dagen det er best for MEG å teste. Det seg være i forhold til søvn, drikking eller lignende. Jeg ser bare at det blir gitt veldig mange råd ut ifra teorien som ikke nødvendigvis stemmer med alle i praksis. Og hvis man da har lyst til å vite nøyaktig når det er best, kan man bruke et par sykluser på å teste flere ganger. Jeg kan ikke forstå at det skal gjøre noe som helst. Jeg er mye tryggere hvis jeg vet når jeg får de sterkeste strekene, fordi jeg da alltid vil fange opp en topp. Dette gjorde at jeg kunne se at noe var galt den syklusen jeg aldri fikk helt positive tester. Det var ikke pga urinkonsentrasjonen. Og det har også vist meg at jeg aldri får positiv på morgenen slik som "alle sier" man kan få. Mine blir aldri falsk positive på morgenen (og det er ikke fordi jeg er oppe og tisser og drikker i løpet av natten, for det er jeg aldri).

Hvis TS ikke er avhengig av å vite nøyaktig når det er best for HENNE å teste, kan hun velge standardmetoden. Det er ikke verre enn det. Men jeg synes det er greit å belyse at ikke alle er standard.

Og jada, vi er vel alle klar over at andre metoder som temping, er en bedre metode for å kartlegge syklusen 100%, men nå var det altså snakk om EL-tester :)

Vi er nok uenige da. Jeg synes ikke det er nødvendig å anbefale noen som ikke har brukt EL-tester tidligere å begynne å lete etter EL på spesialmetoder med flere EL-tester gjennom døgnet. Jeg går utfra at de fleste har en kropp som fungerer ganske normalt, og derfor fint kan forholde seg til det normale pakningsvedlegget til EL-testene og greit nok finne én LH-topp. :)

En syklus med negative EL-tester til alle døgnets tider beviser ingenting om EL. Det sier bare noe om LH. EL-tester er en lite sensitiv metode i forhold til kartlegging av EL, og bør derfor vurderes og benyttes som det. Derfor holder det fint med én test om dagen. :)

Man kan ha ekstreme EL-smerter, flere EL-symptomer (ømme bryster, kvalme, kviser osv.) masse EL-slim, kjempepositive EL-tester osv. i én syklus og ingen EL-symptomer, ingen positiv EL-test, ikke noe utflod osv. i en annen syklus og likevel ha hatt EL i begge sykluser (eller ikke ha hatt EL i noen av dem). Hormoner er noe av det mest lumske som finnes i kroppen, så symptomer og måling av hormoner gir ikke nøyaktig bilde av EL. Om egget er veldig modent så kan det slippe veldig tidlig, lenge før man får symptomer eller høyt nok LH til å måle med test. Om man forleder seg selv til å tro at man vet hva som foregår i kroppen basert på symptomer, slim og EL-tester alene kan man ta veldig feil. Derfor burde man ikke tro det. Det er et viktig poeng for meg, og derfor tenker jeg at overopptatthet av EL-tester tjener mot sin hensikt. Og jeg tenker at det er det viktig å si ifra om når noen spør om EL-tester, jeg tenker at det er et viktig svar også. At man ikke trenger å ta mer enn én om dagen, og det vil ikke gi noen bedre kartlegging av hva som faktisk foregår i selve eggstokken, siden hormonet kommer fra et helt annet sted og ikke bestemmer over eggstokken. Og mange tror jo egget må ha løsnet når testen blir negativ etter positiv test, enda det kan ta opptil 48 timer (eller ikke klare å løsne i det hele tatt). Det er bare hormonet som er lavt igjen, man vet ikke hva egget eventuelt har gjort.

Skal man vite 100 % sikkert at man har hatt EL må man enten ha positiv g-test etterpå, eller være hos gynekolog å sjekke EL med ultralyd. Om man temper og får en god tempstigning så er det det nærmeste man kommer 100 % svar hjemmefra (noen får jo dessverre ikke noen tydelig graf/tempstigning, og da har man ingen gode hjemmemetoder egentlig). EL-tester ligger på en god del lavere prosent, fordi det er så mange hensyn man skal ta, og en del kan ikke bruke EL-tester i det hele tatt. Hadde man kunnet tatt hjemmeblodprøver hadde metoden vært bedre, men fremdeles ikke sikker siden den bare måler hormonet som kan (ikke nødvendigvis får til å) få egget til å løsne. I studier måler de jo derfor også hormoner etter EL for å se at egget faktisk løsnet. Det hadde vært en bedre hjemmetest enn EL-tester alene. :)

Ohoy, det ble langt igjen. Jaja. God Kr. Himmelfart! Nå drar vi. :p :)

Back
Topp