Spist nei mat

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Har ikke tenkt over dette tidligere, men da sushien kom på bordet idag, ble jeg litt småbekymret.
Jeg visste jo ikke om graviditeten før uke 12, og før dette har jeg spist sushi, også tunfisk.....
Gravide skal vel ikke spsie tunfisken. Heldigvis var det ikke mye jeg spiste de gangene, men begynt å tenke veldig på lillebror som har blitt utsatt for mat jeg ikke skulle spist pga miljøgifter eller noe....

Syntes det var ille nok at jeg ikke hadde tatt folat, men hadde jo helt glemt den tunfisken.
Sukk....

Kan man forresten spise vanlig ovnsbakt laks?
Spist dette også, for det er jo sunt og godt! :-)

Last edited:
Tror ikke du skal bekymre deg så mye for det, og gjort er gjort! Som regel går det jo bra :) Har du vært på ultralyd? Og alt var bra?

Tror ikke du skal bekymre deg så mye for det, og gjort er gjort! Som regel går det jo bra :) Har du vært på ultralyd? Og alt var bra?
Det er jo kvikksølv som kan gå over fra mor til barn, og skade sentralnervesystemet.
Da blir det motoriske og mentale skader, som ikke vises på ultralyd. Kvikksølv kan gi langtidsvirkende konsekvenser...
Skulle ønske jeg hadde visst om graviditeten tidlgere ja...
Får krysse fingre og tær, og håpe at det har gått bra!:-)

Det er jo kvikksølv som kan gå over fra mor til barn, og skade sentralnervesystemet.
Da blir det motoriske og mentale skader, som ikke vises på ultralyd. Kvikksølv kan gi langtidsvirkende konsekvenser...
Skulle ønske jeg hadde visst om graviditeten tidlgere ja...
Får krysse fingre og tær, og håpe at det har gått bra!:-)
Jeg vet det kan være farlig, men jeg tror ikke det tjener noen, verken deg eller babyen å bekymre seg :)

Jeg vet det kan være farlig, men jeg tror ikke det tjener noen, verken deg eller babyen å bekymre seg :)
Det har du helt rett i! :-)
Håper morkaken og blodomløp ikke har overført altfor mye fra meg over til barnet de førset ukene.
Jeg vet jo han sparker, så foreløpig fungerer det motoriske iallfall.
Uff, blir vel bare litt grepet av panikk her jeg sitter, og brått får den sushien i hodet.
Krisemaksimeringen. :confused:

Nei, tenke positivt, så blir det bra.
Yngste ble utsatt for kjemikalier på jobb, men hun er helt perfekt.
Men noen ganger kunne jeg ønske at barna våre var planlagte, så jeg hadde sluttet å spise skummel mat tidligere. :-)

Ekkelt å gå å tenke sånn.. :( må du ikke gjøre.. Tror det skal til en del mengder før det blir skade. Det er jo mange som ikke vet at de er gravide før de føder omtrent, og får friske sunne barn selv om de har drukket alkohol og spist spekemat og annet! Jeg har spist hvalkjøtt etter jeg ble gravid. Visste ikke at vi ikke skulle spise det. :/

Tviler på at det er skadelige mengder kvikksølv i ALL tunfisk :) Tror ikke du gjør deg selv noe godt ved å stresse over dette. Vi er nok flere som har hatt i oss ulike ting (jeg har f.eks. drukket en del alkohol før jeg fant ut jeg var gravid), men det går stort sett bra.

Det var sikkert ikke mange tunfiskbitene du fikk i deg.
Det er vel ikke som med feks rått kjøtt, at selv små mengder kan gjøre skade? Er det ikke summen av kvikksølvet som er farlig?
Ville ikke tenkt noe på det :)

Slike bekymringer er noe skit. :/ Gjort er gjort... Bare vær veldig obs i fremtiden. :) Laks og/eller ørret kan man spise så lenge fisken er under 3kg.

Det var sikkert ikke mange tunfiskbitene du fikk i deg.
Det er vel ikke som med feks rått kjøtt, at selv små mengder kan gjøre skade? Er det ikke summen av kvikksølvet som er farlig?
Ville ikke tenkt noe på det :)
Nei, det var jo ikke det.
Men en liten bit tunfisk kan jo være veldig mye for en bitteliten celleclump på noen få millimeter.
Bekymret fordi foster er så sårbare i begynnelsen, utvikling av hjerne osv.

Men, som flere sier, er jo ikke noe å gjøre noe med nå.
Får bare tenke at det har gått bra, og at lillebror kommer ut helt perfekt, både motorisk og mentalt! :-)

Tviler på at det er skadelige mengder kvikksølv i ALL tunfisk :) Tror ikke du gjør deg selv noe godt ved å stresse over dette. Vi er nok flere som har hatt i oss ulike ting (jeg har f.eks. drukket en del alkohol før jeg fant ut jeg var gravid), men det går stort sett bra.
Det er usikkerheten og uvissheten som er så fæl.
Og samvitiigheten.... Man ønsker jo ikke å utsette lille for fare på noen måte. :-)
Og du har helt rett, stress er jo heller ikke bra. Selvom jeg tror kvikksølv er litt verre. :oops:
*Prøve å tenke positivt*

Ekkelt å gå å tenke sånn.. :( må du ikke gjøre.. Tror det skal til en del mengder før det blir skade. Det er jo mange som ikke vet at de er gravide før de føder omtrent, og får friske sunne barn selv om de har drukket alkohol og spist spekemat og annet! Jeg har spist hvalkjøtt etter jeg ble gravid. Visste ikke at vi ikke skulle spise det. :/
Håper det, at det er store mengder som er farlig.
Det er vanskelig når man ikke vet at man er gravid. Hadde jeg visst hadde jeg selvfølgelig ikke spist.
Dårlig samvittighet kan nesten spise en opp. Prøve å legge det bak meg, nyte julen, og finne tilbake til gleden og tankene til april/ mai. :-)

Back
Topp