Spising og soving

Januarbaby2017

Glad i forumet
Hvor lenge sover babyen om ganga og hvor ofte og evt hvor mye spiser babyen i løpet av en dag?

Vi har mme, og her spiser han når an er sulten, sover når an vil, men ca 2,5 time om gangen og hvor mye han spiser, det varierer veldig.

Gleder meg til vi får en rytme på ting.

Det varierer veldig hvor lenge han sover, men mellom 1 og 3 timer på dagen og opptil 4 timer på natten. Han er nå snart en måned og blir mer og mer våken. Han har ofte 2 perioder om dagen hvor han er våken mellom måltidene, da er han våken 2-3 timer i strekk.
Han spiser ca. hver 2.-3. time på dagen og hver 2.-4. time om natten. Han spiste noe oftere når jeg ammet. Han får morsmelk på flaske, spiser som oftest mellom 60 og 130 ml hver gang.

Last edited:
Min er 11 dager. Sover 2-3 timers strekker før mating så sover igjen. Om natten våken hver time eller hver andre time og kan være lengre våken og vanskeligere å få til å sove. Mye mere urolig og "våken" om natten :)

Det varierer veldig hvor lenge han sover, men mellom 1 og 3 timer på dagen og opptil 4 timer på natten. Han er nå snart en måned og blir mer og mer våken. Han har ofte 2 perioder om dagen hvor han er våken mellom måltidene, da er han våken 2-3 timer i strekk.
Han spiser ca. hver 2.-3. time på dagen og hver 2.-4. time om natten. an spiste noe oftere når jeg ammet. Han får morsmelk på flaske, spiser som oftest mellom 60 og 130 ml hver gang. H

Kan jeg spørre hvordan det går og gi morsmelk bare fra flaske? Og hvorfor du gjør det? :) Er det tungvint? Har slitt litt med amminga selv og har prøvd å pumpe litt innimellom for å få litt avlasting, da jeg har hatt alt fra ømme brystvorter til harde klumper i brystene. Hvordan gjør du det om natta? Pumper du før hvert måltid eller rekker du å lage et lager? :p

Kan jeg spørre hvordan det går og gi morsmelk bare fra flaske? Og hvorfor du gjør det? :) Er det tungvint? Har slitt litt med amminga selv og har prøvd å pumpe litt innimellom for å få litt avlasting, da jeg har hatt alt fra ømme brystvorter til harde klumper i brystene. Hvordan gjør du det om natta? Pumper du før hvert måltid eller rekker du å lage et lager? :p

Synes det er en fin måte å gjøre det på når ammingen ikke fungerer helt, ammer noen ganger i døgnet før jeg gir flaske, men har så vondt at jeg ikke klarer å kun amme. Pumper og gir flaske til vi eventuelt finner ut hva problemet er :)
Jeg synes ikke det er tungvint foreløpig, selv om det er mye som skal vaskes og kokes, har holdt på i 2 uker nå. Var verre å grue seg til hver amming. Ser absolutt fullpumping som et godt alternativ.
Jeg har veldig mye melk, så det jeg pumper i løpet av dagen er mer enn nok til natten + at jeg fryser ned en del. Pumper hver 2.-3. time på dagen, pleier ofte å treffe slik at jeg er ferdig å pumpe til han våkner og er sulten, hvis ikke varmer jeg melk til han :)

På dagtid 2,3-4 timer mellom måltidene. Hvis hun går i dyp søvn så sover hun 4 timer nesten. På natten så tar det alt fra 3-5 timer imellom. :p

Inatt sov hun fra 00:30- 04-:30, fikk mat og sovna igjen til kl 07:00. ;)

Håper det fortsetter sånn her :)

Han sover mesteparten av døgnet, og våkner stort sett hver 3.-4. time for mat (og må nesten alltid skifte bleie da også). Hender han er våken en halvtimes tid på dagtid etter mating. Verst er egentlig sent på kvelden når vi skal legge oss. Da bruker vi gjerne en god stund på å få han til å roe seg før han sovner. I går begynte vi kl 22:30, men han roet seg ikke før 00:30 - fullstendig krakilsk!

Ofte sover han 2-4 timer i slengen, spiser i 10-20 min (til han dupper av) så skifter vi bleie og koser litt, spiser litt mer, og så begynner det på nytt. Har til og med opplevd at han sov 6 timer en natt, men da hadde vi hatt økedag og litt magevondt, så han hadde grått mye og sovet alt for lite den dagen.

Han sover mesteparten av døgnet, og våkner stort sett hver 3.-4. time for mat (og må nesten alltid skifte bleie da også). Hender han er våken en halvtimes tid på dagtid etter mating. Verst er egentlig sent på kvelden når vi skal legge oss. Da bruker vi gjerne en god stund på å få han til å roe seg før han sovner. I går begynte vi kl 22:30, men han roet seg ikke før 00:30 - fullstendig krakilsk!

Samme her, tar så innmari lang tid å roe ned vesla her å. Føles som om hun stresser og får ikke ro i kroppen. Utrolig frustrerende :o

Samme her, tar så innmari lang tid å roe ned vesla her å. Føles som om hun stresser og får ikke ro i kroppen. Utrolig frustrerende :o

Jah, hvertfall når han roer seg så fint og enkelt på dagtid! Da skal det bare litt mat og kos til så sover han på null komma niks.. i natt holdt vi på til 02:30 *gjesp*

Hun sover vanligvis 1-3 timer før hun våkner av seg selv. Det gjelder både dag og natt.
Det virker som hun sover litt tyngre om dagen og tidlig om morgenen enn første halvdel av natta.

Hun spiser da hver gang hun er våken mellom disse soveøktene. Noen ganger dier hun 20 minutter, andre ganger 1 time eller mer.
Etter å ha spist hender det at hun er våken en stund (20-60 min) før hun sovner igjen.

Jeg lar henne styre spising og soving helt selv, men det hender jeg legger henne til brystet slik at hun får spist hvis vi har en avtale, slik at hun er rolig og fornøyd før vi går ut av huset.

Jenta vår sov omtrent 20 timer i døgnet første uka! Men så har hun gradvis begynt å bli mer og mer urolig. Nå er hun 12 dager, og de siste dagene har hun tydelig hatt vondt i magen og grått mye.

Sover som regel 1,5-2,5 t om gangen. Og dier aldri mer enn 1-3 minutter. Er det noen andre som dier så kort?

Skulle gjerne hatt henne lenger ved puppen, men hun vil bare ikke ha mer melk. Melka kommer så fort og kraftig at det virkelig fosser ut, hun må bare svelge unna. Og da virker det som at sugebehovet ikke blir tilfredstilt, mer luft i magen og mer uro. Var sånn med førstemann også. Da er det så lett å tro hun er sulten igjen etter en time, men jeg tror egentlig det bare blir en ond sirkel med små-mating og stadig dårligere søvn. Noen som opplever det samme?

Synes det er en fin måte å gjøre det på når ammingen ikke fungerer helt, ammer noen ganger i døgnet før jeg gir flaske, men har så vondt at jeg ikke klarer å kun amme. Pumper og gir flaske til vi eventuelt finner ut hva problemet er :)
Jeg synes ikke det er tungvint foreløpig, selv om det er mye som skal vaskes og kokes, har holdt på i 2 uker nå. Var verre å grue seg til hver amming. Ser absolutt fullpumping som et godt alternativ.
Jeg har veldig mye melk, så det jeg pumper i løpet av dagen er mer enn nok til natten + at jeg fryser ned en del. Pumper hver 2.-3. time på dagen, pleier ofte å treffe slik at jeg er ferdig å pumpe til han våkner og er sulten, hvis ikke varmer jeg melk til han :)

Tror jeg vil prøve å kombinere litt selv. Har endelig fått bort sårene fra det ene brystet men nå har han begynt å tulle med det andre så det har blitt sårt og vondt og jeg kjenner at dette begynner å bli veldig frustrerende..

Back
Topp