Spiral

Millamillo

Elsker forumet
Januarskatter 2015
Lurte på hormonspiral..
Dere som har det, hvordan er syklussen deres? Har dere menstruasjon når dere har spiral? Kjenner samboeren noe av den? Hvordan er det å sette den inn/ta den ut?

skal til legen neste fredag, å må ha bestemt meg innen da, om jeg skal ha spiral eller fortsette med pillene.. Synes det er trått å huske på pillene hver dag..

Har ikke mens, mannen kjenner ikke noe til den, litt ubehagelig å sette inn, men synes ikke det har ubehagelig å ta den ut :)

Okei :) Skal snakke litt med samboeren om det også, var hos legen i dag så har ikke kommet meg hjem enda. Må ha noe som funker..

Jeg hadde kobberspiral og da kjente samboeren min trådene ja... Ubehagelig å sette inn, men fort gjort. Helt uproblematisk å ta ut. Syklusmessig var kobberspiral en katastrofe, men kjenner flere som er veldig fornøyd med hormonspiral. Er visst veldig vanlig å miste mensturasjonen helt innen ett år. Er vanlig med blødninger månedlig, men som avtar etterhvert.

Ingen mensen så fort det stabiliserte seg (småblødninger i 2-3 mnd, ikke hver dag). Sambo kunne kjenne den, men det gjorde ingenting. Altså, han kjente at det var "noe", men var ikke vondt eller ubehagelig.
Inntak og uttak var ikke verre enn en vanlig gynekologisk undersøkelse. Et lite stikk bare. Kommer til å sette den igjen på 6 ukerskontrollen etter fødsel. :)

Har ikke mensen med den. Jeg har heller ikke hatt småblødninger eller noe etter den er på plass.

Har hatt den nå i 2 år, forrige gang hadde jeg den i 4 år.

Mannen kjenner den ikke nei.
Er litt ubehagelig å sette inn, men det er veldig kortvarig da. Kan ikke huske noe vondt når jeg tok ut den første. Ble da gravid ganskr fort også når jeg tok den ut.

Jeg elsker spiralen hvertfall og har kun positivt å si om den :D

Så godt å høre at de fleste har positive ting å si om det :) Har aldri prøvd, å mener at det er på tide å finne på noe annet enn p.piller når man nærmer seg 30 :P

Så godt å høre at de fleste har positive ting å si om det :) Har aldri prøvd, å mener at det er på tide å finne på noe annet enn p.piller når man nærmer seg 30 :P
Jeg angra på at jeg ikke hadde prøvd spiral tidligere. Sa det til gynekologen, og hun sa at de fleste sa akkurat det samme. ;) så tror det er et godt valg!

Syklusen har vært som vanlig, men har ikke blødd :) Kjent både eggløsning og mens, men da som sagt uten blodet :)

Samboer har ikke kjent noe til den :)

Jeg synes det var lett som en lek å sette inn/ta ut, men jeg har derimot problemer med spekulumet, så helt knirkefritt var det jo ikke :p

Jeg kan på det varmeste anbefale spiral! Alt er så mye greiere og så forbanna kjekt å slippe og tenke på pillene!

Hadde det i 2 år. Mensen var på bærtur, mye plager med urinveisinfeksjoner av den, mye plager ellers.
Og etter 2 år ramlet den plutselig delvis ut og satte seg fast i livmorhalsen. Endte med akutt innleggelse på sykehus for å finne årsaken til magesmertene. Fødselslegen som skulle ta en gu på meg så den i livmorhalsåpningen, og måtte ta spenntak i stolen for å få dratt den ut.
Fikk beskjed av fastlege om at jeg ikke skulle ha ny etter jeg hadde grodd sammen igjen i sårene etter hormonspiralen.
Har nå p-stav, samme hormonene i den som i hormonspiral, men myyyye bedre. Ingen plager, ingen mens (satte inn ny etter 3 år så er inne på mitt 4.år uten mens).

Har bittelitt blødning (bruker truseinnlegg et par dager) hver mnd.
Kjente ikke noe av innsettingen og mannen kjenner den heller ikke.

Har ikke nå, men hadde i ca 4 år tidligere ;) Jeg hadde litt småblødninger i starten, men etter noen mnd mistet jeg mensen helt, noe jeg syntes var en veldig positiv bivirkning! :) Mannen (eller jeg) kjente ikke trådene. Jeg kjente omtrent ingenting ved innsett og uttak heller. Eneste negative for min del var hodepine :( Hadde ofte hodepine de årene med spiralen... Jeg har egentlig slitt med hodepine så lenge jeg kan huske, men det ble oftere med spiralen (ca 2/3 av måneden) :( Koblet det ikke til spiralen før den ble tatt ut og hodepinen kom mye sjeldnere :P

Jeg fikk min for litt over ett år siden.

Jeg blødde ikke noe første uka, men så blødde jeg i fem uker i strekk. Så var det litt opphold før jeg blødde et par uker igjen.

Sånn gikk det i hele nesten det første året.

Jeg har fortsatt mensen en gang i mnd, men mye mye mindre blødning og over kortere tid enn jeg hadde før spiralen.

Jeg hadde kraftige og langvarige blødninger før det, varighet i 12-18 dager som vanlig.... Og store menssmerter.

Så jeg er fornøyd med å ha blitt kvitt smertene, og fått kortere syklus med mindre blødning.

Samboer merker den ikke.

Var ubehagelig å sette den inn, men varte jo ikke så lenge. Men hadde litt mensmurring den dagen

Ser det er mange ulike erfaringer her og jeg blir mer og mer usikker på hva jeg selv skal velge etter jeg har fått baby. Jeg har kun tatt p-piller før i ganske mange år. ;p

Ingen mensen så fort det stabiliserte seg (småblødninger i 2-3 mnd, ikke hver dag). Sambo kunne kjenne den, men det gjorde ingenting. Altså, han kjente at det var "noe", men var ikke vondt eller ubehagelig.
Inntak og uttak var ikke verre enn en vanlig gynekologisk undersøkelse. Et lite stikk bare. Kommer til å sette den igjen på 6 ukerskontrollen etter fødsel. :)

Den samme eller? ;) hihi

Har ikke mens, og ingen blødninger etter den ble satt inn.
Ikke vondt å sette den inn, kjenner at legen er inni der. Fort gjort og deilig etterpå. mannen kjenner den ikke og har ikke noe vondt... Ta den ut vet jeg ikke, får nok vite den om 1 år ca eller kanskje før... Angrer ikke på sette in spiralen, var veldig glemsk med å huske å ta p-pillen.

Back
Topp