Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Koffer kan man ikke spise det igjen? Æ huske ikke
Å har så lyst på birkerbeineskinke å sånt!
Men vet det e fy fy..
Så det e ok hvis det e varmebehandla eller nedfryst?
Andre bakterier i kjøttDet e så rart!
Man kan spise rå fisk (sushi), men ikke spekemat
Koffer kan man ikke spise det igjen? Æ huske ikke
Å har så lyst på birkerbeineskinke å sånt!
Men vet det e fy fy..
Grunnen til at de sier gravide ikke skal spise spekemat er pga toksoplasmose og listeria. Ved frysing så blir man kvitt evt toksoplasmose men ikke listeria, det må varmebehandles for å ta knekken på den. Men så er det mange som mener at spekekjøtt som er så salt og tørt ikke er et levedyktig miljø for listeria å vokse. Men helsemyndighetene sier at gravide ikke skal spise det for de kan ikke garantere at det ikke finnes. Jeg spiste spekemat i siste svangerskap, fikk da beskjed om at det var trygt hvis det var fryst. Vet ikke hva jeg gjør i dette enda Tror vel kanskje sjansen er større for å få i meg listeria ved å spise oppskjært kjøttpålegg.
6. April 2013
7. April 2015
Nei, jeg tror aldri det har vært noe utbrudd på spekemat. Som sagt så sies det at listeria ikke vil kunne "vokse" på spekemat. Jeg fant en tråd på en annen nettside der noen hadde gjort en grundig undersøkelse av saken, men jeg husker ikke hvor.Både jeg og mannen er heldigvis enige om at det ikke er noe problem for meg å spise spekemat. Vil tro at i Norge så har de jo ganske streng kontroll på mat, så mye vil bli oppdaget. Har prøvd å søke på nettet og har ikke funnet noe om utbrudd i spekemat.
<3 Gutt 04.02.12 <3
<3 nr.2 ventes 08.04.15 <3
Det sa jordmora til meg sist Ikke de store problemene med butikkkjøpt, mer forsiktig med lokale markeder ol.Både jeg og mannen er heldigvis enige om at det ikke er noe problem for meg å spise spekemat. Vil tro at i Norge så har de jo ganske streng kontroll på mat, så mye vil bli oppdaget. Har prøvd å søke på nettet og har ikke funnet noe om utbrudd i spekemat.
<3 Gutt 04.02.12 <3
<3 nr.2 ventes 08.04.15 <3
Det er jo enkelt å varmebehandle det først, det er ikke slik at man må holde seg helt vekkeJeg har så sykt lyst på salami på en skive med MASSE majones! Jeg sniffer nedi salamiboksen iblant, og har nesten sprukket, men så leste jeg noe en på generelt hadde skrevet, at ei hun kjente mistet barnet pga toksoplasmose...
Sent from my iPhone using BV Forum
Det er jo enkelt å varmebehandle det først, det er ikke slik at man må holde seg helt vekke
TuMmY LoVe
Når det gjelder toksoplasmose så er det mange av oss som ikke trenger å tenke så mye på det. Har man vært smittet av det tidligere er det nemlig ikke farlig for fosteret lengre. Sjekkes med en blodprøve hos legenJeg har så sykt lyst på salami på en skive med MASSE majones! Jeg sniffer nedi salamiboksen iblant, og har nesten sprukket, men så leste jeg noe en på generelt hadde skrevet, at ei hun kjente mistet barnet pga toksoplasmose...
Sent from my iPhone using BV Forum
Når det gjelder toksoplasmose så er det mange av oss som ikke trenger å tenke så mye på det. Har man vært smittet av det tidligere er det nemlig ikke farlig for fosteret lengre. Sjekkes med en blodprøve hos legen
6. April 2013
7. April 2015