Spekemat!:p

Sugermama

Elsker forumet
Koffer kan man ikke spise det igjen? Æ huske ikke:p
Å har så lyst på birkerbeineskinke å sånt!:p
Men vet det e fy fy..

putt pølsa i microen, eller frys den ned først, da er det ok. Men husk å da spis den relativt fersk.

Det holder ikke å fryse den. Den må varmebehandles dersom den skal være helt trygg :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Koffer kan man ikke spise det igjen? Æ huske ikke:p
Å har så lyst på birkerbeineskinke å sånt!:p
Men vet det e fy fy..

Jeg har ikke lagt noen restriksjoner på spekemat;) tenker at muligheten er så liten for at det er noe galt.
Har aldri hørt om tilfeller i spekemat, men dog i andre matvarer. Feks nyheten i Danmark for tiden...

<3 Gutt 04.02.12 <3
<3 nr.2 ventes 08.04.15 <3

Ja alltså, syns nesten graviditet e slitsomt no, for det e ei så lang lista over ting man ikke kan gjøre og ikke kan spise:p
Mye trur æ e tøv, men tørr ikke heller å "utfordre skjebnen".

Grunnen til at de sier gravide ikke skal spise spekemat er pga toksoplasmose og listeria. Ved frysing så blir man kvitt evt toksoplasmose men ikke listeria, det må varmebehandles for å ta knekken på den. Men så er det mange som mener at spekekjøtt som er så salt og tørt ikke er et levedyktig miljø for listeria å vokse. Men helsemyndighetene sier at gravide ikke skal spise det for de kan ikke garantere at det ikke finnes. Jeg spiste spekemat i siste svangerskap, fikk da beskjed om at det var trygt hvis det var fryst. Vet ikke hva jeg gjør i dette enda :-) Tror vel kanskje sjansen er større for å få i meg listeria ved å spise oppskjært kjøttpålegg.

6. April 2013
7. April 2015

Grunnen til at de sier gravide ikke skal spise spekemat er pga toksoplasmose og listeria. Ved frysing så blir man kvitt evt toksoplasmose men ikke listeria, det må varmebehandles for å ta knekken på den. Men så er det mange som mener at spekekjøtt som er så salt og tørt ikke er et levedyktig miljø for listeria å vokse. Men helsemyndighetene sier at gravide ikke skal spise det for de kan ikke garantere at det ikke finnes. Jeg spiste spekemat i siste svangerskap, fikk da beskjed om at det var trygt hvis det var fryst. Vet ikke hva jeg gjør i dette enda :-) Tror vel kanskje sjansen er større for å få i meg listeria ved å spise oppskjært kjøttpålegg.

6. April 2013
7. April 2015

Både jeg og mannen er heldigvis enige om at det ikke er noe problem for meg å spise spekemat. Vil tro at i Norge så har de jo ganske streng kontroll på mat, så mye vil bli oppdaget. Har prøvd å søke på nettet og har ikke funnet noe om utbrudd i spekemat.

<3 Gutt 04.02.12 <3

Både jeg og mannen er heldigvis enige om at det ikke er noe problem for meg å spise spekemat. Vil tro at i Norge så har de jo ganske streng kontroll på mat, så mye vil bli oppdaget. Har prøvd å søke på nettet og har ikke funnet noe om utbrudd i spekemat.

<3 Gutt 04.02.12 <3
Nei, jeg tror aldri det har vært noe utbrudd på spekemat. Som sagt så sies det at listeria ikke vil kunne "vokse" på spekemat. Jeg fant en tråd på en annen nettside der noen hadde gjort en grundig undersøkelse av saken, men jeg husker ikke hvor.

6. April 2013
7. April 2015

<3 Gutt 04.02.12 <3
Det sa jordmora til meg sist ;) Ikke de store problemene med butikkkjøpt, mer forsiktig med lokale markeder ol.

❤ alle gode ting er tre ❤

Jeg spiser ikke så veldig mye spekemat til vanlig, men nå som vi ikke skal spise det så har jeg 1000 ganger mer lyst på det, ha ha :)

Jeg har så sykt lyst på salami på en skive med MASSE majones! Jeg sniffer nedi salamiboksen iblant, og har nesten sprukket, men så leste jeg noe en på generelt hadde skrevet, at ei hun kjente mistet barnet pga toksoplasmose...

Jeg har så sykt lyst på salami på en skive med MASSE majones! Jeg sniffer nedi salamiboksen iblant, og har nesten sprukket, men så leste jeg noe en på generelt hadde skrevet, at ei hun kjente mistet barnet pga toksoplasmose...

Det er jo enkelt å varmebehandle det først, det er ikke slik at man må holde seg helt vekke ;)

TuMmY LoVe

Når det gjelder toksoplasmose så er det mange av oss som ikke trenger å tenke så mye på det. Har man vært smittet av det tidligere er det nemlig ikke farlig for fosteret lengre. Sjekkes med en blodprøve hos legen :-)

6. April 2013
7. April 2015

Når det gjelder toksoplasmose så er det mange av oss som ikke trenger å tenke så mye på det. Har man vært smittet av det tidligere er det nemlig ikke farlig for fosteret lengre. Sjekkes med en blodprøve hos legen :)

6. April 2013
7. April 2015

Ååh?
Æ har jo bare lyst på litt birkebeiner skinke:p nom nom

Back
Topp