Spedbarn autisme

• Trådstarter Trådstarter Ann
  • Opprettet Opprettet
A

Ann

Guest
Har en sønn på 2 år har autisme, kjenner ikke mange som har barn med autisme og jeg vet lite om autisme så jeg lurte på om det er noen som har barn med autisme hvordan det er?hvordan takler dere det?

Har en sønn på 2 år har autisme, kjenner ikke mange som har barn med autisme og jeg vet lite om autisme så jeg lurte på om det er noen som har barn med autisme hvordan det er?hvordan takler dere det?
Jeg har jobbet mye med ungdom og voksne med autisme. Jeg vil si at det er en diagnose som kan slå ut veldig forskjellig. Du har høyt fungerende og lavt fungerende. Det som har gått igjen på alle jeg har jobbet med er at de er ekstremt opptatt og gjerne veldig flink på ett område.
Har og en kamerat som fikk diagnosen da har var rundt 30 år. Han hadde da utdannelse og var i vanlig jobb. Han er super dyktig innenfor sitt område:)

Vet at mange med autisme ikke liker å bli tatt på. Så om barnet ditt gråter mye, kanskje det er en av grunnene:)
Noen vil ikke ha kyss eller klem fra mor/far men det betyr ikke at barnet ikke er glad i foreldrene sine.

Har mest erfaring med aspergers

Sent from my iPho

Vet at mange med autisme ikke liker å bli tatt på. Så om barnet ditt gråter mye, kanskje det er en av grunnene:)
Noen vil ikke ha kyss eller klem fra mor/far men det betyr ikke at barnet ikke er glad i foreldrene sine.

Har mest erfaring med aspergers

Sent from my iPho

Takk for svar:)
Sønnen min er 2,5 og han går i barnehage der liker ikke han å leke med andre han vil helst leke aleine,og han tåler ikke mye bråk skriking, han leke på en spesiel måte og han liker å leker bare med biler det er det som han er mest opptatt av,og liker å håpe og løpe fram og tilbake og han har lit språk kan si mamma, pappa ,au,hadet..og han er veldig glad i musik elsker å danse<3 og han liker å kose han er kosebamsen min<3når han begynte i barnehage oh Gud det var det verste han gråt såå mye uff meg men nå går det mye bedre
Fra høst han få hjelp så det er bra:) det er litt trist å tenke hvordan det kommer til å bli når han bli stor,fikk diagnose i februar og enda jeg tar det veldig tungt føler som det er min feil:(

Kjenner meg igjen i mye av det du sier. Det er typisk autisme, og det er IKKE din feil!:)

Med riktig oppfølging og at du gjør det du skal i foreldrerollen din vil han komme veldig langt og klare seg veldig bra når han blir eldre. Skole har alltid vert vanskelig, men får man hjelp og får skreddersydd skoleår for hver enkelt barn vil man klare oppgavene lettere også:)
Det er også forskjell på hver enkel med autisme. Noen merker man det nesten ikke på når de blir eldre;)

Igjen av erfaring og litt lesing:) jeg er jo ikke en ekspert:p

Sent from my iPho

Sønnen min er 2,5 og han går i barnehage der liker ikke han å leke med andre han vil helst leke aleine,og han tåler ikke mye bråk skriking, han leke på en spesiel måte og han liker å leker bare med biler det er det som han er mest opptatt av,og liker å håpe og løpe fram og tilbake og han har lit språk kan si mamma, pappa ,au,hadet..og han er veldig glad i musik elsker å danse<3 og han liker å kose han er kosebamsen min<3når han begynte i barnehage oh Gud det var det verste han gråt såå mye uff meg men nå går det mye bedre
Fra høst han få hjelp så det er bra:) det er litt trist å tenke hvordan det kommer til å bli når han bli stor,fikk diagnose i februar og enda jeg tar det veldig tungt føler som det er min feil:(
Det er ikke din feil. Vet det er lett å si, men det er ikke din feil.
Forutsigbarhet er ofte ekstremt viktig for autister. Vi har brukt dagtavle til nesten alle autister jeg har jobbet med. Da er det enkle bildekort som viser hva som skal skje i løpet av dagen. Så tar vi de ned etterhvert som vi har gjort tingene. Mange autister roer seg veldig med et slikt system. Det trenger ikke være avanserte ting. Stå opp, stelling, frokost, tannpuss, barnehage, middag, barnetv, kveldsstell og god natt.
Det er mange ulike former for autisme, så prøv å ikke tenke så mye på fremtiden. Det viktigste du gjør nå er å legge et godt grunnlag og sørge for å få all hjelp dere har krav på.
En annen ting jeg har lagt merke til er at mange ikke skjønner at det er noe som heter tanker. Dvs at hvis de tenker noe, så antar de at alle andre får det med seg. Det kan skape mye frustrasjon.
Ønsker deg all lykke til!

Det er jo flott at han liker å kose <3 Broren min sliter mye med det sosiale, men han var mye alene i barndommen også så det kan ha påvirket han :( Ikke så greit alltid hjemme.. Bare å fortsette å være den gode mammaen du er så får han det helt supert tenker jeg <3

Hei kan anbefale å gå inn å lese på autismekroken.no Står en del om trening/treningsmatrial

Sønn min på 15 år er autist. Bare spør om det du lurer på :)

Får dere ikke noe hjelp og oppfølging?
Finnes det noe form for pårørendegruppe som kan dele erfaringer med hverandre?

Alle med autisme er så forskjellig og autismespekteret er nå såpass bredt at erfaringer jeg har med nære familiemedlemmer (på hver ende av skalaen vil ikke hjelpe så mye)

Men det er kjempe bra at han har fått en diagnose såpass ung! det finnes mange forskjellige metoder for, for eksempel læring som vil være lettere å utforske og finne "riktig" metode!

Vil også anbefale denne filmen http://www.imdb.com/title/tt1278469/
Den er om ei dame som heter Temple Grandin som har autisme og hvordan hun opplever verden, det som er så bra med denne filmen er at man kan se hvor bra mennesker med autisme kan fungere i hverdagen og få seg en god utdannelse og jobb.
Temple Grandin var forresten med når de lagde filmen slik at den skulle være så realistisk som mulig. Jeg har sett den selv og ble veldig imponert siden det er en sann historie!

Har en søster på 14 med autisme og en nevø på 8. Det som er felles med begge er at de liker ikke bli tatt på, ikke mye bråk og mye folk rundt seg. De synes det er vanskelig å delta i sosial lek eller samtale med andre mennesker

Back
Topp