Spark

Fru Lale

Glad i forumet
Februarbarna 2023
Hei. Jeg er inne her og titter litt også, siden jeg har termin i starten av februar. Venter nr 4 og har født 7 dager + med de 3 andre, så kan være jeg føder i slutten av Jan.
Jeg vet dette med spark er individuelt, men pga noen trøblete uker tidligere i svangerskapet blir jeg fort bekymret.
Jeg er snart 17 uker, gravid for 4 gang, ikke overvektig og har morkaken bak. Likevel kjenner jeg ikke noe særlig spark enda. Jeg fikk 2 spark for en uke siden. Og for 6 dager siden kom det kanskje 5. Venter og Venter. Er det fler som er flergangs og har morkaken bak som også begynte å kjenne daglig liv etter uke 17? Og når satte det i såfall i gang?

Hei. Jeg er inne her og titter litt også, siden jeg har termin i starten av februar. Venter nr 4 og har født 7 dager + med de 3 andre, så kan være jeg føder i slutten av Jan.
Jeg vet dette med spark er individuelt, men pga noen trøblete uker tidligere i svangerskapet blir jeg fort bekymret.
Jeg er snart 17 uker, gravid for 4 gang, ikke overvektig og har morkaken bak. Likevel kjenner jeg ikke noe særlig spark enda. Jeg fikk 2 spark for en uke siden. Og for 6 dager siden kom det kanskje 5. Venter og Venter. Er det fler som er flergangs og har morkaken bak som også begynte å kjenne daglig liv etter uke 17? Og når satte det i såfall i gang?

Jeg venter også fjerde! Jeg også var 17-18 uker før jeg var sikker på at jeg kjente liv! Vært likt med de tre andre også, kjente aldri liv før helt oppimot ul.

Nå nærmer jeg meg 20 uker og kjenner daglig :-)

Jeg venter nr 3, med morkaka bak, og kjente liv rundt 18-19. Daglig fra uke ca 20. :)

Last edited:
Andregangs her, 19+6, og kjenner bare litt kiling innimellom. Ingen spark. Litt overvektig, men skal i teorien være uten betydning :meh:

Har noen her inne fått rutine på når de kjenner liv og ikke? Isåfall hvor mye og når på dagen kjenner dere? :)

Har noen her inne fått rutine på når de kjenner liv og ikke? Isåfall hvor mye og når på dagen kjenner dere? :)
Jeg har prøvd å få registrert inn litt, men det varierer så enormt hver eneste dag, og noen dager nesten ingenting og andre dager mye. Har ikke blitt helt klok på denne bebisen :hilarious:

Ungen min sover aldri. Håper ikke det er overførbart til livet på utsiden av magen. :hilarious:

Jeg har begynt å kjenne litt «rutiner», typisk på morgenen i 6-7 tiden er hun mye aktiv, igjen i 12-13 tiden så er jeg mye aktiv og kjenner ikke så mye før rundt 19-20 på kvelden. Kjenner henne også til tiden ved middagstider

Jeg syns jeg kjenner noe heeele tiden, så sant jeg ikke trener eller er veldig aktiv..
Men med en gang jeg er i ro, sitter eller ligger så kaver han på inni der..

Nei, ikke fått inn noen rutine. Synes det er veldig vanskelig. Både fordi jeg ikke ser noe mønster/rutiner hos baby, og det varierer så veldig fra dag til dag. Og ofte så passer det ikke så bra å ligge en evighet på sofaen heller for å få X antall spark. Eller jeg sovner før jeg har kommet så langt :knegg: Og tidvis synes jeg det er vanskelig å telle og. Hvor små bevegelser skal telles? skal det være tydelige spark? Telles "snu seg rundt"-bevegelser? Hva med når det kommer typ 3 spark på 1 sekund. Telles det som tre eller en? Og er det juks å begynne å telle på et tidspunkt babyen er skikkelig aktiv i utgangspunktet? Ellergir det litt feil utslag? Huff, alt for vanskelig for en som liker å ha en tydelig oppskrift/fasit å forholde seg til:smiley-ashamed008

Nei, ikke fått inn noen rutine. Synes det er veldig vanskelig. Både fordi jeg ikke ser noe mønster/rutiner hos baby, og det varierer så veldig fra dag til dag. Og ofte så passer det ikke så bra å ligge en evighet på sofaen heller for å få X antall spark. Eller jeg sovner før jeg har kommet så langt :knegg: Og tidvis synes jeg det er vanskelig å telle og. Hvor små bevegelser skal telles? skal det være tydelige spark? Telles "snu seg rundt"-bevegelser? Hva med når det kommer typ 3 spark på 1 sekund. Telles det som tre eller en? Og er det juks å begynne å telle på et tidspunkt babyen er skikkelig aktiv i utgangspunktet? Ellergir det litt feil utslag? Huff, alt for vanskelig for en som liker å ha en tydelig oppskrift/fasit å forholde seg til:smiley-ashamed008
Skjønner. Er litt dag til dag her også. Alt det du nevner der, teller som bevegelse. Om de er supertette, som du beskriver der, ville jeg telt som 1. hos meg går det kanskje et sekund mellom, teller det som individuelle bevegelser. Jeg teller når jeg merker at det er action og tar gjerne frem appen når jeg allerede har kjent en bevegelse.

Skjønner. Er litt dag til dag her også. Alt det du nevner der, teller som bevegelse. Om de er supertette, som du beskriver der, ville jeg telt som 1. hos meg går det kanskje et sekund mellom, teller det som individuelle bevegelser. Jeg teller når jeg merker at det er action og tar gjerne frem appen når jeg allerede har kjent en bevegelse.
Takk, da tenker vi ganske likt i alle fall. Så da er jeg nok ikke helt på jordet.

Har lest innpå der, og lastet ned skjema og greier. Men synes fortsatt det er vanskelig.
Ja, spesielt med første. :) Dette er mitt tredje barn(som kom så langt) og tenker at det er viktigst å bli kjent med babyen. Og prøv å kjenne hver dag. Hvis du var mye i bevegelse eller hadde det veldig travelt, prøv å kjenne om kvelden og i ro. Hvis du tenker at det er noe annerledes og er bekymret beste er å ta kontakt med føden. Detter her er fra StOlavs og de vil gjerne at gravide tar kontakt https://stolav.no/behandlinger/lite-liv-i-svangerskapet
:)

jeg er 25+1, noterer hver dag, men ikke hvert spark, men sånn «kl 05:30- litt spark og romstering, i ca 2 timer» eller «kl 20:10- mye spark!». Ser et mønster- kjenner aktivitet midt på natten, på morgenen, midt på dagen og/eller ettermiddagen, på kvelden. Når jeg kommer til uke 28 begynner jeg vel å registrere litt mer nøye kanskje?

Er det anbefalt å registrere fysisk? Eller er det innafor å bare vite selv at babyen sparker mest om morgen og kveld? Vil jordmor spør etter noe veldig konkret når det gjelder registrering av spark?

Er det anbefalt å registrere fysisk? Eller er det innafor å bare vite selv at babyen sparker mest om morgen og kveld? Vil jordmor spør etter noe veldig konkret når det gjelder registrering av spark?
Står at for din egen trygghet kan det være lurt å gjøre. Men ikke alle babyer har et mønster. Her har jeg en turbo som spreller med en gang jeg setter/legger meg ned, står lenge stille eller lignende. Med andre ord ville jeg nok reagert om jeg plutselig i løpet av en dag ikke har kjent noe. For andre har babyen et fastere mønster og er kanskje generelt mer rolig. Derfor kan det være lurt å kjenne disse mønstrene, dersom det skulle bli mer rolig vet man at noe ikke stemmer overens med det vanlige. Med andre ord ville jeg nok sagt at det klarer seg å vite morgen og kveld :)

Back
Topp