Spark

Er det anbefalt å registrere fysisk? Eller er det innafor å bare vite selv at babyen sparker mest om morgen og kveld? Vil jordmor spør etter noe veldig konkret når det gjelder registrering av spark?
Jeg har alltid registrert det bare mentalt. Jordmor eller fastlege bare spør om du kjenner liv, fra min erfaring :)

Er det anbefalt å registrere fysisk? Eller er det innafor å bare vite selv at babyen sparker mest om morgen og kveld? Vil jordmor spør etter noe veldig konkret når det gjelder registrering av spark?
Jeg har brukt telleren i Helseoversikt, men det er også noen ganger det ikke funker så godt - og det blir ikke til at jeg gjør det på samme tid hver dag. Men som du skriver, du vet kanskje når du kjenner mest og som SmåØnsker sier, jeg ville også reagert om jeg en dag ikke har merket noe. Bollå virker til å være nokså makelig anlagt. Jeg kjenner bevegelse nedenfor navlen, ingenting over og sa det til jordmor da jeg var innom for å sjekke blodtrykket på fredag. Hun mente det ikke var grunn til bekymring?

Nei, ikke fått inn noen rutine. Synes det er veldig vanskelig. Både fordi jeg ikke ser noe mønster/rutiner hos baby, og det varierer så veldig fra dag til dag. Og ofte så passer det ikke så bra å ligge en evighet på sofaen heller for å få X antall spark. Eller jeg sovner før jeg har kommet så langt :knegg: Og tidvis synes jeg det er vanskelig å telle og. Hvor små bevegelser skal telles? skal det være tydelige spark? Telles "snu seg rundt"-bevegelser? Hva med når det kommer typ 3 spark på 1 sekund. Telles det som tre eller en? Og er det juks å begynne å telle på et tidspunkt babyen er skikkelig aktiv i utgangspunktet? Ellergir det litt feil utslag? Huff, alt for vanskelig for en som liker å ha en tydelig oppskrift/fasit å forholde seg til:smiley-ashamed008
Når du har ctg registrering på sykehuset får du en knapp du skal trykke på ved bevegelse. da trykker du for hvert spark, og kommer det tre på rappen blir det klikk-klikk-klikk. Ved romstering blir det ofte to-tre klikk.
Når det er sagt, jeg har aldri laget oversikt over spark og når baby er mest aktiv. Underbevisstheten kicker veldig fort inn hvis man ikke har registrert aktivitet på en stund.
Så ville ikke stressa med å følge slavisk med på det. :shy: :love7

Jeg er i uke 26+0. Jeg har ikke begynt å registrere enda. Men her er det aktivitet jevnt over dagen og spesielt på kveld.

Når du har ctg registrering på sykehuset får du en knapp du skal trykke på ved bevegelse. da trykker du for hvert spark, og kommer det tre på rappen blir det klikk-klikk-klikk. Ved romstering blir det ofte to-tre klikk.
Når det er sagt, jeg har aldri laget oversikt over spark og når baby er mest aktiv. Underbevisstheten kicker veldig fort inn hvis man ikke har registrert aktivitet på en stund.
Så ville ikke stressa med å følge slavisk med på det. :shy: :love7
Ja, det fikk jeg testa da jeg var inne på en sjekk her for en uke siden. Fikk jo skikkelig prestasjonsangst :knegg:
Kunne sikkert klikka dobbelt så mye som jeg faktisk gjorde:smiley-ashamed008

Back
Topp