Sparingen begynner nå!

Man trenger absolutt ikke alt det som står på den lista der. 
Den er jo satt sammen av folk som driver butikker som selger sånt og som ser hva folk kjøper mye av. Det er ingen fasit på hva man faktisk trenger til barnet sitt. 

Stellebord var jeg og mannen enige om at vi ikke hadde bruk for i det heletatt. Vi har ikke så god plass og leier leilighet. Vi fant ut at tørketrommelen var i passelig høyde og kjøpte oss bare ganske enkelt en stellematte. Svigermor klaga jo sin nød og mente vi kom til å angre. Hun mente vi måtte ha et sånt fancy ett med badebalje under og slange til å tømme ut vannet osv.. Vi kjøpte en billig balje på biltema og guttungen bruker den fortsatt inni dusjen når han skal bade. ;-) 

Man trenger ikke kjøpe det dyreste av det dyreste. Man kommer like langt med brukte ting eller ting man har kjøpt på billige butikker. Jeg har ikke savnet noe som helst til guttungen enda vi for det meste kjøpte brukt og droppa en del ting som sto på den lista der. 

Pumpe og sånt til amming kan være kjekt å ha, men samtidig er det jo masse penger bortkasta dersom man faktisk ikke får til ammingen i det heletatt og må gå over på mme. Så vent med å kjøpe pumpe og sånt noe til man vet om man trenger det. 

Det eneste jeg ber folk innstendig om å kjøpe nytt er bilstol. Bilstol til en nyfødt koster ikke så mye og det er en god sikring om man skulle være så uheldig å komme ut for en ulykke. 

Det er sikkert mange flere punkter på den lista jeg kunne krysset av på unødvendig. Men orker ikke gå gjennom den nå. Hehe... Har vel skrevet langt nok allerede. emoticon

Kunne ikke vært mer enig med Surita. Ro ned shoppinga før du vet hva du trenger, ta billig eller nrukt der dere kan og kjøp ikke brukt bilstol.

Det var mye unødvendig på den listen der ja! Og mange ting kan man kjøpe billigere andre steder :) Vi brukte kanskje rundt 15000 på alt av utstyr og klær. Da arvet vi endel. Men vogn og bilsete kjøpte vi nytt.

Jeg leste denne listen i går en gang. Fikk litt sjokk! Har to barn fra før, og tror jeg aldri har vært i nærheten av de summene som ble presentert i denne artikkelen. Og da har barna mine aldri manglet noe, og jeg har kjøpt både nye og brukte ting. Mye unødvendig på denne listen, og det trenger vel ikke nødvendigvis være det dyreste for at det skal være bra?

haha, der var det mye jeg ikke kjøpte til nr 1 ja, og mange av tingene kan man få myyyye billigere ;)
Man kan også ønske seg i gave :)
Kjøpe brukt er også en fin mulighet:)
Dessuten trenger man ikke kjøpe alt i en sleng. En nyfødt baby har ikke så store krav til utstyr for å være fornøyd ;)

Enig med de over her. Du kan sortere ut ganske mye. og det kommer ann på hva du selv vil. på det forrige forumet mitt var det mange mødre som SKULLE ha sånn og sånn koste hva dt koste vil. og da blir det jo selvfølgelig dyrt. i kjøpte feks seng på Ikea til 750 kr som funker utmerket, mens venninna mi ønsket seg en seng til 2500kr.. da er ikke madrass etc inkludert.

Det vi ikke har spart på er bilseter. der har vi kjøpt det vi har følt har vært best. klær og sånn kan du også fint kjøpe på loppis. er jo bare å vaske det på 60grader. vi arver alt av klær til gullet og det er virkelig gull verdt! (kjøper litt da og han fikk penklær til bursdagen sin).

Veldig enig med de over.. De listene der hadde jeg ikke fulgt. Man trenger det jo, men man får de tingene til en billig penge på f.eks. Ikea, prinsess, kid, sverige, cubus, nameit.... Ja, det koster å få barn, men man kan jo finne rimligere varianter av ting :-) ting må ikke koste en formue. :-)

Nei, det er ikke aktuelt å følge den listen her i gården...Den er jo laget av butikkene som vil ha mest mulig penger! 3 ammebh til 500 kr stk..seriøst? Trokke det gitt, da blir det H&M isteden 

høgt ønska skrev:
Nei, det er ikke aktuelt å følge den listen her i gården...Den er jo laget av butikkene som vil ha mest mulig penger! 3 ammebh til 500 kr stk..seriøst? Trokke det gitt, da blir det H&M isteden 

Er jo ikke alle som kan gå på H&M og kjøpe ammebh... så jeg må nok regne med rundt 500,- pr ammebh ....

lucky mama skrev:

høgt ønska skrev:

Er jo ikke alle som kan gå på H&M og kjøpe ammebh... så jeg må nok regne med rundt 500,- pr ammebh ....

Skulle akkurat til å si det samme ;) De har nok ikke g/h-cup på h&m nei.. Var det jeg måtte ha sist ihvertfall.

Superlilje skrev:

lucky mama skrev:

høgt ønska skrev:

Skulle akkurat til å si det samme ;) De har nok ikke g/h-cup på h&m nei.. Var det jeg måtte ha sist ihvertfall.

åhh,sorry..det tenkte jeg faktisk ikke over!:o Syns bare det hørtes så dyrt ut! Men var ett av mange eksempel jeg kunne tatt fra listen, så bommet nok litt der :p Poenget mitt var uansett at der var mange ting på listen som jeg mente var overpriset :)

Jeg planla å skulle handle inn da jeg gikk ut i permisjon med førstemann. Ble satt igang dagen før permisjonen startet og hadde to plastvesker med arva klær, og en body jeg hadde kjøpt to uker før..:-) Vi arva bilstol og masse klær. Kjøpte ikke pumpe før 1,5 mnd senere(skal helst ikke pumpe den første tiden da det forstyrrer tilbud/etterspørsel-funksjonen puppene har). Mamma kjøpte meg en amme-bh som jeg brukte ei uke før jeg kom meg ut i butikk selv. Gikk kjempebra, og jeg er glad jeg ikke gjorde store innkjøp før - da hadde jeg nok brukt ALT for mye penger på unødige ting. Når det er sagt gikk jeg glipp av gleden med å kjøpe" bittesmå" babyklær i venting på fødsel. Denne gang blir det nok litt mer kleskjøp før permisjon..:-)

Back
Topp