Sparing

Ski er ekstremt dyrt , vi bor i en skikommune hvor de skal ha kondomdress, 3 par ski , 3 par sko og 3 par staver, i tillegg overtrekksdress

sånn er det her også. 8-10åringer må liksom ha flere typer. Jeg legger gjerne penger i ski, men alt med måte. Jeg vil heller bruke penger på noe som bidrar til fysisk aktivitet, men det finnes da grenser :p

Jeg (som er ekstremt lite skiinteressert) syns jo dette hørtes helt overkill ut :p men igjen, da jeg hadde hest så hadde jeg to forskjellige saler til den (en sprangsal jeg fikk med da jeg kjøpte den) og en dressursal jeg fikk tilpasset ham. I tillegg flere forskjellige dekkener til forskjellige temperaturer..
For andre høres jo dette ut som galskap, men dette var naturlig for meg :hilarious:

må jo ha forskjellige jakker til forskjellige temperaturer, akkurat som oss :)

sånn er det her også. 8-10åringer må liksom ha flere typer. Jeg legger gjerne penger i ski, men alt med måte. Jeg vil heller bruke penger på noe som bidrar til fysisk aktivitet, men det finnes da grenser :p
Ja min har sluttet på fotball nå pga problemene med beina, vi betaler derfor årskort i svømmehallen , ikke billig der heller men det er godt for kroppen hans og holder han aktiv

Ja min har sluttet på fotball nå pga problemene med beina, vi betaler derfor årskort i svømmehallen , ikke billig der heller men det er godt for kroppen hans og holder han aktiv

det vil jeg si er en god investering :)

Vi går ikke såå mye som dere, men blir til tider mye tunge stell der man står rett opp og ned over tid osv. Jeg er veldig fornøyd med og glad i mine ecco sandaler (ca 1100kr), bytter dem i underkant av hvert år. Da er de slitt :)

Det er prøvd på flere ganger å få dekket skotøy (hovedtillitsvalgt), men det går ikke gjennom:shy::p
Vi må ha sesong sko, da vi trenger både vinter og sommersko er mye ute uansett vær, så da blir det nok litt ekstra der også. Men det har vært en jobb, men når man kan bevise dårlig sko =sykefravær så sparte de kanskje litt penger der :p

Nei. Fornuft heter det. Barn trenger ikke dritdyrt utstyr - det er gjerne foreldrene som pusher det. Eldste her prøvde seg på skiskyting og tendensen blant noen av de eldre er at foreldrene er pådrivere for dyrt og flott. Heldigvis er det her vi bor helt innafor med brukt og lån og bytte :) så selv om vi måtte ha minst to par ski (vanlig og skøyte) så ble det ikke så kostbart allikevel fordi det som sagt er Ok å kjøpe brukt/arve osv. :)
Ja, vi er nok ikke de ivrigste foreldrene der. Men tenker at det får holde med det nødvendigste :p

Vi må ha sesong sko, da vi trenger både vinter og sommersko er mye ute uansett vær, så da blir det nok litt ekstra der også. Men det har vært en jobb, men når man kan bevise dårlig sko =sykefravær så sparte de kanskje litt penger der :p
Vi må også ha sesongsko (hjemmetjenesten), forvirret kanskje litt med tanke på tungt stell, men vi har noen brukere vi må gå to til som trenger full stell og heisbruk:)
Det blir alltid klaget på høyt fravær i offentlig helsesektor, kanskje det var noe å sjekke ut? :p

Vi må også ha sesongsko (hjemmetjenesten), forvirret kanskje litt med tanke på tungt stell, men vi har noen brukere vi må gå to til som trenger full stell og heisbruk:)
Det blir alltid klaget på høyt fravær i offentlig helsesektor, kanskje det var noe å sjekke ut? :p
Ja, be de gjøre noen undersøkelser, kanskje man kan få det igjennom på den måten. :)
Ja, helsetjenesten burde man helt klart blitt sponset med sko harde yrker!

Vi setter inn et beløp hver i måneden på en felles bufferkonto, beløpet varierer mellom 500 og 2500. Dersom bilen streiker eller vaskemaskinen blir ødelagt er det godt å vite at vi har midler i bakhånd.

Jeg setter også inn 1000,- i måneden på en konto som brukes hvis vi skal noe spesielt (eks. hotellhelg med familien, tur med venner osv) eller hvis barna trenger noe utenom det vanlige.

Til pensjonssparing går 1000,- i måneden i fond.

Ja, be de gjøre noen undersøkelser, kanskje man kan få det igjennom på den måten. :)
Ja, helsetjenesten burde man helt klart blitt sponset med sko harde yrker!
Kanskje litt dumt i disse tider, vet ikke om resultatet blir helt reelt med tanke på at vi må være hjemme så fort vi viser tegn til snue/hoste :p men absolutt en ide å få prøvd ut etterhvert :p om ikke sponset hele summen av skoene, så hvertfall en viss sum :)

Kanskje litt dumt i disse tider, vet ikke om resultatet blir helt reelt med tanke på at vi må være hjemme så fort vi viser tegn til snue/hoste :p men absolutt en ide å få prøvd ut etterhvert :p om ikke sponset hele summen av skoene, så hvertfall en viss sum :)
Det samme må vi nå og det stresser meg litt for jeg er nok den som presser meg ganske langt når det gjelder sykdom. Så livredd for å trå helt feil... men ja den "lønnskampen" kan man jo ta når ting har normalisert seg litt igjen :)

Jeg har begynt med sparing av pensjon, så han har hjulpet meg godt i gang der :hilarious: (og det var mitt valg å takke ja til 75% stilling, kunne nok ha fått en 100% hvis jeg ønsket. Men ungene er små og begge jobber turnus, da syntes jeg det holdt for nå. Kan heller øke opp når ungene blir litt større:) begynte i fast stilling i februar).

Hvordan får dere delt det helt nøyaktig? :)
Å ha småbarn er tidkrevende og ofte velger familien at det er nødvendig eller ønskelig at en av foreldrene jobber deltid, ofte mor fordi far tjener mest og mor ønsker å være hjemme. Problemet er med det er at den som jobber mindre taper i det lange løp til pensjon sin. Og selv om man forhåpentligvis er sammen til pensjonsalder så er ikke det alltid tilfelle, derfor bør man sikre en rettferdig fordeling. Jobben hjemme er like viktig.

Jeg tenker det er rettferdig at du betaler tilsvarende mindre på faste kostnader, og at dere sparer mellomlegget som du taper ved å jobbe redusert, i egen pensjonssparing til deg.

Å ha småbarn er tidkrevende og ofte velger familien at det er nødvendig eller ønskelig at en av foreldrene jobber deltid, ofte mor fordi far tjener mest og mor ønsker å være hjemme. Problemet er med det er at den som jobber mindre taper i det lange løp til pensjon sin. Og selv om man forhåpentligvis er sammen til pensjonsalder så er ikke det alltid tilfelle, derfor bør man sikre en rettferdig fordeling. Jobben hjemme er like viktig.

Jeg tenker det er rettferdig at du betaler tilsvarende mindre på faste kostnader, og at dere sparer mellomlegget som du taper ved å jobbe redusert, i egen pensjonssparing til deg.

men hvordan få råd til dette? Når man allerede en går ned i stilling så går man jo også betydelig ned i lønn. Skulle vi spart dette av min samboers lønn hadde vi ikke hatt så mye penger. Jeg taper rundt 18 tusen i måneden på redusert stilling jeg vet jeg taper enormt på pensjon og håper vi snart er der at vi kan spare i pensjonsfond, vi er ikke der helt enda.

Back
Topp