Spørsmål til gravide røykere/snusere:

Jeg snuste minst en boks om dagen frem til vi bestemte oss for å prøve å få barn. Da sluttet jeg på dagen. Prøver fortsatt, men har ikke begynt å snuse igjen. Har vært snusfri i 107 dager, og det er det beste jeg har gjort. Har snust 7 snus siden, og alle har vært mellom ikm og EL, for å være på sikre siden. Trodde aldri jeg skulle klare å slutte etter 9 år og 10 mnd som snuser, men det var ikke så vanskelig. Hvertfall ikke når motivasjonen var 9 nikotinfrie mnd for en baby som jeg håper flytter inn i magehuset snart :) har ifølge appen spart 13000kr også... Så blir "gratis" barnevogn og bilstol (f.eks) på oss :D

Synd at man ikke skal kunne snakke om og utveksle erfaringer om et slikt tema uten å frykte halshugging og refs fra de perfekte her!
Det er faktisk ikke alle som klarer å slutte... Noen prøver flere ganger før de klarer det, mens andre klarer ikke i heletatt!

Syns ikke det er så dum tråd jeg.
tror det kan hjelpe mange å faktisk skrive det ned også. Være ærlig med seg selv på en måte :)
Er nok mange som ikke tør å skrive noe om det, men jeg syns de som gjør det er tøffe ;)

Selv har jeg røykt i 17 år, og gikk fra 20 til 3 med en gang jeg fant ut at jeg var gravid.
Etter SA i uke 11 var jeg mer eller mindre tilbake igjen, men røyker fortsatt ikke på jobb! :)

Har alltid sagt at jeg skal slutte hvis jeg blir gravid, og står fortsatt ved det! Jeg gjør mitt beste nå for å kutte helt før jeg blir gravid igjen :D

Kan ikke svare for meg selv, eller på spørsmålene dine egentlig..
Men har ei venninne som røyker, med 3 svangerskap bak seg.
Med nr 1 røkte hun hele svangerskapet, fødselen startet i uke 28 og barnet døde 3 dager gammel..
Med nr 2 røkte hun til uke 20, barnet ble født i uke 30 og klarte seg.
Med nr 3 røkte hun til uke 16 og barnet ble født i uke 38..
Om dette har en sammenheng med røykingen eller ikke vet ikke jeg, men jeg er glad det ikke er jeg som sitter å tenker på det og må slite med den dårlige samvittigheten!

Søstra mi har også 3 svangerskap bak seg, og ho røyk ca 30 Blue Master/Rød3 om dagen, uten et forsøk på å slutte! Første prematurt pga svangerskapsforgiftning, de to neste på termin! Tre flotte jenter!

Ei venninne slutta å røyke på dagen ved positiv test, SA i uke 11, røyka ikke ved neste graviditet, ble også tidlig SA... Da begynte ho og røyke igjen, og røyka ved neste positiv test, og fortsatte... Fødte da en vellskapte gutt to uker før termin...

Så det er nok ikke alltid en sammenheng!

Søstra mi har også 3 svangerskap bak seg, og ho røyk ca 30 Blue Master/Rød3 om dagen, uten et forsøk på å slutte! Første prematurt pga svangerskapsforgiftning, de to neste på termin! Tre flotte jenter!

Ei venninne slutta å røyke på dagen ved positiv test, SA i uke 11, røyka ikke ved neste graviditet, ble også tidlig SA... Da begynte ho og røyke igjen, og røyka ved neste positiv test, og fortsatte... Fødte da en vellskapte gutt to uker før termin...

Så det er nok ikke alltid en sammenheng!

Nei, ofte kan det gå veldig bra, men poenget er jo at det blir større risiko for at ting kan gå galt, og man vil jo helst skape minst mulig fare for sitt barn.

Sent from my iPhone using BV Forum

Veldig synd, men jeg la selv ut en tråd om hjelp og tips til å slutte når jeg var rundt 12 uker, og fikk da få råd, men sinnsykt mange "kjæfte" meldinger ;) kjempe koselig! De kunne jo ikke fatte og begripe at man kunne skade barnet sitt på den måten, og det skulle jo være barnemat å slutte med tanke på hva som lå i magen osv.. Håper de neste som spør om råd, faktisk får noen gode råd og støttende meldinger!

Og jeg er HELT enig i at dersom man trenger råd, er det unødvenig med lange prekner fra "perfekte mødre".. (som jeg har skjønt det er utrolig mange av, etter å ha begynt å lese på BV..) Men i denne tråden er jo ikke det tilfelle.
Her stilles det spørsmål, ikke søken etter råd..

Det er mye man kan gjøre i løpet av et svangerskap, men allikevel ende opp med et friskt barn. Ingen kan si at røykere garantert får et lite, underutviklet barn født før termin. Om man har drukket alkohol flere ganger under graviditeten, MÅ ikke barnet ha tatt skade av det, heller ikke om du spiser spekemat, blue castello ost eller spiser tartar jevnlig..

Som mamma2små skriver over her, så er det mammaen som må leve med samvittigheten resten av livet, dersom det skulle skjedd noe med barnet. Men det er barnet som må leve med skaden, som mor KANSKJE kunne ha forhindret.. Alle må vi leve eget liv og ta våre egne avgjørelser. Jeg må jo si jeg i utgangspunktet synes det er godt å se at de fleste har mye i mot røyking under svangerskap...det vil jo heldigvis si at de færreste gjør nettopp dette, og DET er jo en god utvikling!

Snuste fram til kanskje uke 8 tror jeg? Trappet ned da jeg fant ut jeg var gravid i uke 6 men klare ikke slutte helt før jeg var i uke 8 og gikk over til onico som skal være nikotinfri og ufarlig. Fikk blødninger i uke 19, ble så skremt og redd og trodde jeg hadde mistet så selvom snusen antakelig ikke hadde noe å gjøre med det sluttet jeg på dagen det skjedde :)

Nei! Jeg røyker ennå, men heldigvis mindre og er nå igang med forsøk 3 på å slutte. Føler meg også mer motivert til å slutte denne gangen enn hva jeg gjorde de forrige gangene. Selvom jeg snart er ferdig med dette svangerskapet vil jeg likevel slutte for min og babyen sin del!
Kjempebra at du vil prøve :-) Har du flinke folk rundt deg som kan hjelpe og støtte? Lykke til :-)

Tror ikke så mange tør å svare, er ganske mange perfekte damer her som halshugger deg om du innrømmer at du snuser/røyker! :p

Ja, det er jo derfor det er så dumt å røyke når man er gravid, man kan jo risikere å få kjeft over internett fra noen man aldri har møtt og aldri kommer til å møte...

Hvorfor er man brått "PERFEKT" fordi man kan ha meninger om en ting?? Ja, jeg er vannvittig stolt over at JEG klarte å slutte! Jeg sluttet da vi skulle prøve å få barn, for jeg ville ha de beste forutsetningene for mitt barn. Det var tøft, selvfølgelig, men jeg stod i mot! Og jeg må da få lov til å synes at det er utrolig at man ikke klarer å slutte når man vet hva man bærer i magen!
Man har ALLTID ett valg, uansett hvor hardt det er! Jeg er sikker på at om man fikk beskjed om at man kom til å dø om man ikke sluttet, hadde samtlige klart det.. Så hvorfor ikke gjøre det for sitt eget barn??

Ja, det er mange som røyker hele svangerskapet og føder friske barn, HELDIGGRIS!! Du har hatt flaks! ALLE vet jo at det er skadelig å røyke, hvorfor skulle det ikke da være skadelig for barnet i magen?

Om dere trenger en ekstra puff for å komme over den terskelen for å slutte helt, ja da kan dere godt Google røyket morkake! God leselyst....

Nei! Jeg røyker ennå, men heldigvis mindre og er nå igang med forsøk 3 på å slutte. Føler meg også mer motivert til å slutte denne gangen enn hva jeg gjorde de forrige gangene. Selvom jeg snart er ferdig med dette svangerskapet vil jeg likevel slutte for min og babyen sin del!

Bra du klarer å røyke mindre da! :)
Var flink i starten her og, men så sklei det ut igjen når det ble ferie. :-P
Hvor mye har du kutta ned til a?

Får du mye reaksjoner fra andre på at du fortsatt røyker a?

Bra du klarer å røyke mindre da! :)
Var flink i starten her og, men så sklei det ut igjen når det ble ferie. :-P
Hvor mye har du kutta ned til a?

Får du mye reaksjoner fra andre på at du fortsatt røyker a?
Røyka 20 om dagen før jeg ble gravid, ved positiv test kutta jeg ned til 4-5 med en gang, så ble det brått opp til 10 og nå er jeg nede i mellom 4 og 6!

Var mye reaksjoner i begynnelsen, men nå sier folk sjelden noe på det. Tar meg svært sjelden en røyk ute blant folk, for er ikke spesielt pent å se gravide røyke :/

Kjempebra at du vil prøve :-) Har du flinke folk rundt deg som kan hjelpe og støtte? Lykke til :-)
Takk :) Denne gangen har jeg det, for nå er samboer også med på å slutte, han har vel og merke da gått over til snus, men jeg bryr meg ikke noe om at han snuser, værre å slutte når han står å røyker. Nå er også mamma og pappa klar over at vi slutter og dermed viser litt hensyn :) har ei venninne nå som har blitt gravid, som røyker og som vil slutte,så vi prater en del og prøver å støtte og rose hverandre :)

Hvorfor er man brått "PERFEKT" fordi man kan ha meninger om en ting?? Ja, jeg er vannvittig stolt over at JEG klarte å slutte! Jeg sluttet da vi skulle prøve å få barn, for jeg ville ha de beste forutsetningene for mitt barn. Det var tøft, selvfølgelig, men jeg stod i mot! Og jeg må da få lov til å synes at det er utrolig at man ikke klarer å slutte når man vet hva man bærer i magen!
Man har ALLTID ett valg, uansett hvor hardt det er! Jeg er sikker på at om man fikk beskjed om at man kom til å dø om man ikke sluttet, hadde samtlige klart det.. Så hvorfor ikke gjøre det for sitt eget barn??

Ja, det er mange som røyker hele svangerskapet og føder friske barn, HELDIGGRIS!! Du har hatt flaks! ALLE vet jo at det er skadelig å røyke, hvorfor skulle det ikke da være skadelig for barnet i magen?

Om dere trenger en ekstra puff for å komme over den terskelen for å slutte helt, ja da kan dere godt Google røyket morkake! God leselyst....

Dette stusser jeg også på. Hvorfor blir man anklaget for å tro man er perfekt bare fordi man har sterke meninger om noe og ikke klarer å fatte hvorfor andre folk gjør noe negativt?

Jeg heier på de som prøver å slutte, men skjønner ikke hvordan man kan røyke igjennom et helt svangerskap eller tre. Ett svangerskap er på ni måneder, det er ganske lang tid å jobbe med det på. Jeg klarer heller ikke å begripe hvordan man kan begynne på igjen etter babyen er født. Babyen er jo fortsatt der selv om den ikke er i magen lenger - da er den i armene dine.

Sent from my iPhone using BV Forum

Røyka 20 om dagen før jeg ble gravid, ved positiv test kutta jeg ned til 4-5 med en gang, så ble det brått opp til 10 og nå er jeg nede i mellom 4 og 6!

Var mye reaksjoner i begynnelsen, men nå sier folk sjelden noe på det. Tar meg svært sjelden en røyk ute blant folk, for er ikke spesielt pent å se gravide røyke :/
Det er jo kjempebra da! :-) Jeg lå på rundt 25-30 om dagen jeg da, og har egentlig aldri hatt lyst til, eller tenkt på å slutte. Men gjorde jo et forsøk ved positiv test, og var fort nede i 6-8 om dagen! (snusbruken gikk opp for å kompensere da...) Men så kom ferien, og da var det tilbake til 20 om dage. Har liksom ikke fått motivasjonen til å prøve igjen nå. Men jeg tenker jo stadig at nå skal jeg la vær å røyke, og heller ta en snus kanskje, men så sitter jeg nå der med røyken igjen da! :-P

Jeg har merket svert lite reaksjoner fra folk rundt meg! Hadde trodd jeg skulle få komentarer og blikk, spessielt nå som magen er blitt stor, men merker ikke noe til det. Jeg var sånn i starten at jeg ikke røyka blandt folk, men nå tenker jeg ikke over det lenger, og røyker som før...

Det er jo kjempebra da! :-) Jeg lå på rundt 25-30 om dagen jeg da, og har egentlig aldri hatt lyst til, eller tenkt på å slutte. Men gjorde jo et forsøk ved positiv test, og var fort nede i 6-8 om dagen! (snusbruken gikk opp for å kompensere da...) Men så kom ferien, og da var det tilbake til 20 om dage. Har liksom ikke fått motivasjonen til å prøve igjen nå. Men jeg tenker jo stadig at nå skal jeg la vær å røyke, og heller ta en snus kanskje, men så sitter jeg nå der med røyken igjen da! :-P

Jeg har merket svert lite reaksjoner fra folk rundt meg! Hadde trodd jeg skulle få komentarer og blikk, spessielt nå som magen er blitt stor, men merker ikke noe til det. Jeg var sånn i starten at jeg ikke røyka blandt folk, men nå tenker jeg ikke over det lenger, og røyker som før...
Oi, 20 om dagen? Kan jeg spørre om hvorfor?

Helt enig. Jeg går heller ikke i strupen på de som driver og slutter selv om jeg ikke forstår hvorfor det er så vanskelig mtp hva som er i magen, men de som fremsnakker, råder folk til å "heller trappe ned enn å slutte fordi baby kan DØ av stress" og som lager dårlig fordekte skrytetråder slik som denne misliker jeg sterkt.

Håper barnet ditt er funksjonsfrisk og uten abstinenser og senskader!

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Back
Topp