Spørsmål fra juni 2016!

Kålormen

Forumet er livet
♡Junigull 2016♡
Sensommerbarna 2019
Hei og gratulerer med halvtåringer! Jeg hører til i juni 2016, og lurer på hva jeg trenger av utstyr til vogn og av klær og denslags, til junibaby? Er det noe spesielt som er lurt å ha i bakhodet?
 
Gratulerer så mye!

Mine beste kjøp var caboo bæresjal, nyfødtsete til tripp-trappen, ullteppe fra nøstebarn, og nå i høst/vinter ullfleecedress fra nøstebarn og ergobaby med vintertrekk... Men det er ikke ting relatert til å være sommerbaby, kanskje.

Av utstyr til vogn avhenger det jo av hva slags vogn du har vil jeg tro, vi hadde bugaboo buffalo med sommerkalesje. Den har godt med lufting og integrert myggnetting, veldig greit. Brukte bare et helseteppe eller nevnte ullteppe i vogna. Og en koppholder er viktig å ha, hehe!

I år var det jo en ræva sommer, så jeg endte opp med å bruke lite kortarmede bodyer. Brukte nesten bare ull/silkebodyer fra nøstebarn og joha. Syns bomull fort ble veldig klamt selv om det ikke var varmt. Men sånt avhenger av personlige preferanser og hvor varm sommeren er! :)

Og: kjøp omslagsbodyer! Det var kjipt å tre ting ned over hodet til babyen....
 
Signerer @ings med ull/silke bodyer. Det var årets must. Det bra med dem er at de funker godt uansett temp.

Ellers sverger jeg til gode ulltepper da de er kjekk også på sommeren.

Mye av det jeg har kjøpt til jenta mi kjøpte jeg på nøstebarn. Du får mye kvalitet for pengene der og du kan kjøpe mye mindre der for ullen blir mindre skitten.

Forbeholdet mitt er at til gutten min var det bare bomull. Han gulpet og bæsjet så mye at jeg gav opp ullen (han var også sommerbaby).

Ellers er mine beste kjøp (til ungene): tripp trapp stolen med babyseat, vippestol, omslagsbodyer, bæreselen (etter 5 mnd), lamze e.l. leker som knitrer og rangle (kjekk å distrahere med når barnet blir litt eldre), lekematte / baby gym.

Vogn er et kapittel for seg selv men det er lurt å sjekke barnas hus jevnt og trutt for de har gjerne pakketilbud på vogn (vi fikk vår for under 5000 inkl. trekkene).

Lykke til med juninurket ditt :)
 
For meg var det viktig å ha en vogn med stor bag slik at det var plass til vinterpose og babyen når det ble kaldt! Har emmaljunga Edge med duo s air understell og er veldig fornøyd!

Syns også bæreselen var utrolig grei! Hadde ergobaby og har brukt den fra han var 3 uker! Til nestemann kommer jeg nok til å kjøpe et elastisk sjal i tillegg!

Eller så er tripp trapp new born sete veldig kjekt!

Har nesten bare brukt bomullsbodyer med lange ermer! Omslagsbodier er fint i de minste størrelsene. Men når han begynte med 62 og oppover syns jeg vanlige er bedre! Spesielt når han ligger på gulvet! Foretrekker de med knapper i siden og ikke sånn overlapping i skuldrene. De blir det mindre trekk i halsen av!
 
Last edited:
Ull-silkebodyer fra Nøstebarn kan jeg også skrive under på. Og gode luftige tepper (eks. Nøstebarn, men gjerne med finere "mønster" i strikken, rett vrang er kjedelig synes jeg da, men bare estetisk) poenget, luftig teppe, kjøpte helsetepper synes jeg er harde og lite luftige :/
 
Bæresele! Jeg kjøpte først et bæresjal, men det ble litt stress med knyting hver gang, pluss at samboer syntes det var noe herk.. Jo tyngre ungen blir, jo mer "siger" han/hun nedover.. Vi kjøpte derfor Angelpack bæresele, og angrer ikke et sekund! :) Sitter helt perfekt, og om ungen din blir en liten skriker (slik som min) så må du for all del gå til innkjøp av det :)

Vi kjøpte Bugaboo Buffalo, og er superfornøyde. Vi bruker fortsatt bagdelen - den er fortsatt romslig og lang nok til vår lille på 6 mnd. Tror jeg leste/hørte at Bugaboo sin bagdel er en av de lengste. For oss er det viktig, mtp vognpose nå i vinter, og fordi han vokser selvfølgelig.

BabyBjörn vippestol. Herrefred, skjønner ikke hvorfor jeg ikke kjøpte det tidligere. Gikk til innkjøp av det når mini var 4 måneder. Gull!

Newborn-seat til tripptrappstol. Kanskje smør på flesk med både vippestol og newbornseat, men med dette setet så kommer ungen høyere opp. Det er også mye enklere å mate ungen i dette setet da han/hun ikke klarer å vippe.. Blir mye søl av det :p

Ammepute. Jeg er en stor tilhenger av ammepute! Ungen bare lå der og spiste, mens jeg hadde armene helt fri til å stryke på, kose, eller skrive/tegne/google altmuligrart.
 
Tusen hjertelig takk for kjempefine tips fra virkeligheten! Skal sende de andre junijentene innom, så får de det også med seg!

Er så glad for at dere skryter av tripptrapp med nyfødtsete, for det har jeg så innmari lyst på! :D

Angående vogn så tenker jeg også at stor bag er viktig. Jeg står mellom stokke trailz og bugaboo buffalo.
 
Jeg vil anbefale deg å avvente med en del innkjøp som f.eksempel stoler og bæreseler.

Vi har lånt newbornsete til trip trappen, den har bare blitt brukt 2 ganger. Han hater å sitte i den! Har også ergobaby bæresele, men fordi bekkenet har plaget meg også etter graviditeten har den blitt veldig lite brukt. Har også hatt en baby som har kunnet ligge å pludre for seg selv i vogna, babynesten, vippestolen og på gulvet.

For oss var de beste kjøpene babynest, babybjørn vippestol og solskjerm til vogna de første månedene.

Jeg kjøpte også ammepute etter noen måneder og angret på at jeg ikke gjorde det før.
 
Sniker innom fra juni 2016! Er førstegangs og det er svært få småbarn i familien, så denne tråden er nyttig! Kom gjerne med enda flere tips! Kjempenyttig for ferskinger! :p

Gratulerer til dere med flotte halvtårs junibarn! :)
 
Sprinkelseng der den ene siden kan settes lenger ned slik at det blir lettere å få baby ut og inn var veldig greit :)

Vippestol skriver eg under på!

Bæresele så likte min gutt babybjørn sin og ikke ergobaby.

Jeg kjøpte en stor bagvogn: emmaljunga for å ha hele vinteren (fikk beskjed at den skulle vare til 10 mnd), men min gutt er så stor nå at han må snart bytte..

Lammeskinn anbefaler mange, men jeg fikk ikke brukt det før nå i vinter og temperaturen sank. Min er veldig varmblodig og svettet i ull og om han lå på skinnet i sommer. Først siste månden jeg har kunnet bruke ull, så ville ikke brukt for mye penger på ull i små størrelser Itilfelle babyen er varm av seg :)

Viktig å passe på å kjøpe stellebord i riktig høyde. Jeg måtte bytte da den første ble for høy. Tok meg ikke god nok tid på å prøve. Kjenner du noen med små barn og stellebord, spør om å få teste.. Du merker det ganske fort :)

Kjøp en bilstol som ikke er tung i seg selv, den blir tung nok med baby oppi :p småturer på butikken blir ett ork, bare sier det :p haha! Angrer litt på at jeg ikke kjøpte adapter til understellet på vognen, da handlevognene ofte er for små til å ha bilstolen oppi.
 
Sprinkelseng der den ene siden kan settes lenger ned slik at det blir lettere å få baby ut og inn var veldig greit :)

Vippestol skriver eg under på!

Bæresele så likte min gutt babybjørn sin og ikke ergobaby.

Jeg kjøpte en stor bagvogn: emmaljunga for å ha hele vinteren (fikk beskjed at den skulle vare til 10 mnd), men min gutt er så stor nå at han må snart bytte..

Lammeskinn anbefaler mange, men jeg fikk ikke brukt det før nå i vinter og temperaturen sank. Min er veldig varmblodig og svettet i ull og om han lå på skinnet i sommer. Først siste månden jeg har kunnet bruke ull, så ville ikke brukt for mye penger på ull i små størrelser Itilfelle babyen er varm av seg :)

Viktig å passe på å kjøpe stellebord i riktig høyde. Jeg måtte bytte da den første ble for høy. Tok meg ikke god nok tid på å prøve. Kjenner du noen med små barn og stellebord, spør om å få teste.. Du merker det ganske fort :)

Kjøp en bilstol som ikke er tung i seg selv, den blir tung nok med baby oppi :p småturer på butikken blir ett ork, bare sier det :p haha! Angrer litt på at jeg ikke kjøpte adapter til understellet på vognen, da handlevognene ofte er for små til å ha bilstolen oppi.

Tusen takk for supre tips! :D

Har du eksempler på senger med denne muligheten?

På badet har vi på hele ene veggen skyvedører og bak der har vi vaskemaskin, tørketrommel og en typ kjøkkenbenk med vask og godt med skuffer og skap rundt. Tenkte å kjøpe ei stellematte og legge oppå der, bare :)
 
Last edited:
Tips, sjekk finn.no før du går til innkjøp av enkelte ting.. Kan finne mye som nesten ikke er brukt og til 1/3 av prisen..
Sjekk bare at det kan vaskes..
 
Ull er gull! Jeg kunne ikke vært uten gode tepper/pledd til vogna. Hadde i tillegg dunteppe på de kaldeste sommerdagene. Babygym, bæresele. Hadde jeg valgt i dag hadde jeg kjøpt bæresjal i tillegg(fortsatt på ønskelista;)) Og babybjørn vippestol er definitivt mitt beste kjøp. Så ville jeg hatt newbornsete til tripp trapp stolen:) Så har vi brukt uro med musikk å lys til sprinkelsenga mye:)
 
Tusen takk for supre tips! :D

Har du eksempler på senger med denne muligheten?

På badet har vi hele veggen skyvedører og bak der har vi vaskemaskin, tørketrommel og en typ kjøkkenbenk med vask og godt med skuffer og skap rundt. Tenkte å kjøpe ei stellematte og legge oppå der, bare :)
Vi har også lang benkeplate på badet, og det fungerer kjempefint med stellematte oppå. Hvis dere har skap over benken, så anbefaler jeg å pynte undersiden med wallstickers e.l, gutten min smilte hver eneste gang når han så ekornet og blomstene:D
ImageUploadedByBV Forum1450215904.636732.jpg
Vi har også vask på benken, og har byttet ut kranen med et dusjhode, slik at vi kan sette en badebalje oppå benken, og enkelt fylle og tappe ut vann der:) For oss som er litt lange, så ble også dette mye bedre for ryggen, da vi slapp å bøye oss for mye.

Signerer BabyBjörn vippestol og Tripp trapp med Newborn-sete:) Vippestolen er kanskje det aller beste kjøpet vi har gjort!..
Og btw: Vi har brukt Troll Bedside Crib. Synes ikke den var så god å ta opp og ned veggen på, men jeg måtte ut av sengen for å løfte ham opp uansett, så da sto den bare oppe hele tiden.
 
Vi har også lang benkeplate på badet, og det fungerer kjempefint med stellematte oppå. Hvis dere har skap over benken, så anbefaler jeg å pynte undersiden med wallstickers e.l, gutten min smilte hver eneste gang når han så ekornet og blomstene:D
Vis vedlegget 151382
Vi har også vask på benken, og har byttet ut kranen med et dusjhode, slik at vi kan sette en badebalje oppå benken, og enkelt fylle og tappe ut vann der:) For oss som er litt lange, så ble også dette mye bedre for ryggen, da vi slapp å bøye oss for mye.

Signerer BabyBjörn vippestol og Tripp trapp med Newborn-sete:) Vippestolen er kanskje det aller beste kjøpet vi har gjort!..
Og btw: Vi har brukt Troll Bedside Crib. Synes ikke den var så god å ta opp og ned veggen på, men jeg måtte ut av sengen for å løfte ham opp uansett, så da sto den bare oppe hele tiden.
Genialt med wallstikkers! Jeg har også overskap over, og har tenkt mye på hvordan jeg skal klare å montere en uro der osv. Men supersmart med klistermerker! :D Ååå gleder meg til å gjøre det i stand! Og veldig lurt å bytte ut med dusjhode! Jeg har tenkt flere ganger at vi burde ha det, men ikke kommet på at det faktisk lar seg fikse! Da er det jo bare å ha badebalja på benken også! Tusen takk for tips!

Og takk for tilbakemelding om bedsidecrib, har vurdert det også. Fint å høre folks erfaringer :)

Men er det noe spesielt med babybjörns vippestol? I forhold til andre nonamevippestoler? (Har fått arve en alminnelig billig en av noen venner)
 
Genialt med wallstikkers! Jeg har også overskap over, og har tenkt mye på hvordan jeg skal klare å montere en uro der osv. Men supersmart med klistermerker! :D Ååå gleder meg til å gjøre det i stand! Og veldig lurt å bytte ut med dusjhode! Jeg har tenkt flere ganger at vi burde ha det, men ikke kommet på at det faktisk lar seg fikse! Da er det jo bare å ha badebalja på benken også! Tusen takk for tips!

Og takk for tilbakemelding om bedsidecrib, har vurdert det også. Fint å høre folks erfaringer :)

Men er det noe spesielt med babybjörns vippestol? I forhold til andre nonamevippestoler? (Har fått arve en alminnelig billig en av noen venner)
Har en billig vippestol, funker kjempe bra den også:)
 
Genialt med wallstikkers! Jeg har også overskap over, og har tenkt mye på hvordan jeg skal klare å montere en uro der osv. Men supersmart med klistermerker! :D Ååå gleder meg til å gjøre det i stand! Og veldig lurt å bytte ut med dusjhode! Jeg har tenkt flere ganger at vi burde ha det, men ikke kommet på at det faktisk lar seg fikse! Da er det jo bare å ha badebalja på benken også! Tusen takk for tips!

Og takk for tilbakemelding om bedsidecrib, har vurdert det også. Fint å høre folks erfaringer :)

Men er det noe spesielt med babybjörns vippestol? I forhold til andre nonamevippestoler? (Har fått arve en alminnelig billig en av noen venner)
Kan vel ikke si så mye om andre vippestoler, da jeg ikke har prøvd noen andre enn BabyBjörn. Men det jeg liker med vår er at det var lett for oss å vippe stolen med tærne hvis vi trengte å ha armene fri en stund, og det er lett for ungen å vippe selv når han/hun blir stor nok. Gutten min på 6,5 mnd storkoser seg i den, og har virkelig fått teknikken på plass, så her går det i full fart:D Den har flere posisjoner og kan derfor brukes fra babyen er veldig liten. Trekket er lett å ta av for å vaske, og det tørker relativt fort.
 
Noen nevnte adapter til bilstol, det har vi, og det er supert! Har bugaboo buffalo og maxi cosi cabriofix med adapter. Genialt for handleturer, da hun var liten sovnet hun alltid i bilen og da var det veldig greit å slippe og ta henne ut av setet og bare koble rett på understellet. Bruker det fortsatt men nå vokser hun snart ut av babysetet...

Av tingene vi gikk til anskaffelse av som vi har brukt minst, er vogga i stua. Hun ville ikke ligge der, så den har mest bare stått der. Babynestet som ligger oppi har dog vært veldig greit, fint med en mobil soveplass man kan ta med rundt.
 
Jeg er jo fra juni 16 gruppa men kom på en del ting når jeg leste nedover her :)
Signerer bilstoladapteren! Den var gull verdt :)
Vi hadde besafe easy sleep bilstol. Den kan du vippe ned i soveposisjon så babyen kan fint ligge flere timer og sove i den. Ulempen er at den er helt sinnsykt tung og stor så uaktuelt å bære med seg rundt. Da var adapteren fin å ha!

Vi hadde en vippestol som vi arvet, men endte opp med å kjøpe en babybjørn uansett da den kan vippes så langt ned og er lett å gynge.
Men savnet leken så kommer til å kjøpe den denne gangen :)

Vi likte ikke omslagsbodyer så brukte bare de vanlige. Ble så mye oll og boll med omslagene synes jeg. Var lettere å bare tre på de vanlige.
Men noen av wheat sine bodyer er alt for trange i hodet så de anbefales ikke!

Bæresjal ble et must da min baby bare ville sove i armene mine. Lånte et elastisk som var enkelt å tre ungen inni men seg etterhvert. Kjøpte et som inne var det som var mye vanskeligere å tre og å få ungen inni, men når du først fikk det riktig så hang hun godt og det støttet godt opp i korsrygg.

Vi kjøpte også sprinkelseng på IKEA hvor du kan ta av den ene siden og brukte denne som en bedside i begynnelsen. Da slapp vi å kjøpe flere barnesenger.
 
Jeg er jo fra juni 16 gruppa men kom på en del ting når jeg leste nedover her :)
Signerer bilstoladapteren! Den var gull verdt :)
Vi hadde besafe easy sleep bilstol. Den kan du vippe ned i soveposisjon så babyen kan fint ligge flere timer og sove i den. Ulempen er at den er helt sinnsykt tung og stor så uaktuelt å bære med seg rundt. Da var adapteren fin å ha!

Vi hadde en vippestol som vi arvet, men endte opp med å kjøpe en babybjørn uansett da den kan vippes så langt ned og er lett å gynge.
Men savnet leken så kommer til å kjøpe den denne gangen :)

Vi likte ikke omslagsbodyer så brukte bare de vanlige. Ble så mye oll og boll med omslagene synes jeg. Var lettere å bare tre på de vanlige.
Men noen av wheat sine bodyer er alt for trange i hodet så de anbefales ikke!

Bæresjal ble et must da min baby bare ville sove i armene mine. Lånte et elastisk som var enkelt å tre ungen inni men seg etterhvert. Kjøpte et som inne var det som var mye vanskeligere å tre og å få ungen inni, men når du først fikk det riktig så hang hun godt og det støttet godt opp i korsrygg.

Vi kjøpte også sprinkelseng på IKEA hvor du kan ta av den ene siden og brukte denne som en bedside i begynnelsen. Da slapp vi å kjøpe flere barnesenger.
Jeg googla litt ift bedsidecrib og så dette tipset med å bare ta ene veggen av en ikeaseng, og da tok folk helt av med sterke meninger og faktisk rimelig ufin tone og påstander om at det nærmest var livsfarlig for da er jo ikke sengen montert skikkelig. Men er den stø likavel? Er den laget for å kunne ta av veggen etter hvert?
 
Back
Topp