Spørsmål fra januar 2016-mamma

Livmorregnskap

Livmorregnskap
Hei alle dere,
Vi venter vårt første barn i januar 2016 (termin 16.01) og lurer på litt forskjellig som dere helt sikkert har erfaring med.

1.Når gikk dere ut på første trilletur? Hvor kaldt var det?
2. Hva slags klær gikk dere i utendørs når vinteren kom? Er det lurt å investere i en jakke laget for gravide?
3. Brukte dere mest ull på baby eller gikk det greit med bomull innendørs den første tiden?
4. Hva hadde babyen på seg den første turen ut?
5. Når begynte dere med bæresele? Brukte dere den ute i vinter?

Kommer sikker med flere spørsmål senere!
Takk for alle svar!!
 
Vi fikk gutten vår på nyttårsaften i fjor og var vel ganske kjapt ute på tur etter vi kom hjem. Men ikke akkurat særlig vinter her vi bor - lå vel på rundt 0-5 grader.
Jeg kjøpte en billig gravid vinterjakke på hm. Var helt kurant for formålet - hadde svangerskapsforgiftning på slutten og begrenset hvor mye jeg fikk lov til å gå pga bt.
Jeg brukte vanlige bodyer og strømpebukser. Han var og fremdeles er veldig varm av seg i tillegg skulle han konstant ligge på meg eller gubben så noe mer hadde vært altfor varmt inne.
Hadde vogn pose som var veldig varm så hadde kun body, bukse/strømpebukse og lue/hansker på i vogn og allikevel var han veldig varm. Er godt og varmt/lunt i vognen.
Har testet bæresele fra starten men først nå han aksepterer å være i den mer enn 2 min; -)
 
Vår ble født 15.01, var ute på første trilletur når hun var åtte dager:) (var ei uke på sykehuset)
Var ikke så kaldt, hadde på henne ullklær inni lammeskinnspose..
Vi brukte mest ull fordi hun var ganske lita og tynn, 2690g og 51cm, å hadde litt lav kroppstemperatur..så ble anbefalt av sykehuset å bruke mest ull..
Kjøpte også gravidjakke på hm, helt greit:) Har ikke hatt sjans til å fått på de vanlige på slutten:D
Vi har ikke brukt bæresele så mye, så det ville jeg anbefalt å ventet med, event lånt i første omgang:)
 
Vi var på første trilletur da hum var en uke, tror det var bare såvidt det var plussgrader. Jeg kjøpte ikke noe gravidjakke, brukte lag på lag med tjukk ullgenser ytterst, eller lånte jakke av mannen. Var veldig varm på slutten av svangerskapet jeg da :)

Vi brukte en del ull, men hun frøs ikke i bomull heller akkurat. Hun lå jo stort sett i armene våre eller med teppe/dyne på, så det var varmt og godt. Første tur ute var det ull innerst, strikket jakke og bukse (og sokker, lue og votter) i lammeskinnspose. Da var hun litt i overkant varm egentlig.. :p

Bæresele kjøpte vi ikke før i mai, men brukte bæresjal før den tid. Var noen snarturer ute med sjal (type hente posten). Trengte ikke kle på henne noe særlig utenom lue, for sjalet var veldig varmt :)
 
vi gikk vår første trilletur 1 uke etter fødselen

kjøpte ikke gravidjakke siden den vanlige jakken min passet gjennom hele svangerskapet, også var jeg også veldig varm under hele graviditeten. eneste jeg hadde var ullbh og ull innlegg som jeg kjøpte, fordi det gjorde vondt å fryse på puppene.

Jeg kjøpte de fleste nyfødt klærne i merinoull, og noe bomull, han hadde for det meste på seg en tynn ullbody og tynn ullstrømpebukse når vi var hjemme :)

første turen ut var det en tynn ull-lue, tynn ullbody+strømpebukse og en strikket dress.

brukte bæresele første gang når han var 2.5 uke fordi vi skulle ut å fly, gikk kjempebra og han sov hele tiden i den.
kanskje greit å låne en for å se om babyen liker det, gutten vår sov konstant de første 2 mnd, så han aksepterte det meste :p
 
Hei alle dere,
Vi venter vårt første barn i januar 2016 (termin 16.01) og lurer på litt forskjellig som dere helt sikkert har erfaring med.

1.Når gikk dere ut på første trilletur? Hvor kaldt var det?
2. Hva slags klær gikk dere i utendørs når vinteren kom? Er det lurt å investere i en jakke laget for gravide?
3. Brukte dere mest ull på baby eller gikk det greit med bomull innendørs den første tiden?
4. Hva hadde babyen på seg den første turen ut?
5. Når begynte dere med bæresele? Brukte dere den ute i vinter?

Kommer sikker med flere spørsmål senere!
Takk for alle svar!!
1. Han var ca 17 dager, så 3 dager etter at vi kom hjem fra sykehuset siden vi var der i 14 dager.
2. Mannen sin boblejakke
3. Kun ull innerst
4. Ullbody og ullstrømis innerst, dress, lue og votter. Babyen var nederst i en dunpose.
5. Brukte ikke på vinteren med fare for å skli på isen og over baby + at det var for kaldt og han var for liten til å sitte i sele. Var vel godt over 4 månder i vanlig sele, men brukte sjal eller tubetopp når vi var inne
 
Last edited:
1. Ca. 1 uke etter vi kom hjem, var vel noen minusgrader, husker ikke hvor mange.
2. Jakkene passet lenge, men i slutten hadde jeg bare jakken åpen og utebuksa ukneppet, var ikke ute så lenge om gangen uansett. Følte ikke behov for å handle inn ekstra uteklær for den korte perioden.
3. Brukte en del ull, men ikke hele tiden. En ulldress var gull verdt de første måndene til når han skulle i vogn eller bil. Ellers har han kun brukt ullstrømpebukse, trengs jo ikke så mange av de siden de ikke blir utgulpet slik som bodyen, og så syns jeg de er mye lettere å ta på enn bomullsstrømpebukser.
4. Body og strømpebukse, ulldress utenpå, lue, votter og ullsokker.
5. Trengte det egentlig fra starten, men han var for liten for babybjørn de første måndene. Fikk sjal etter hvert og er superglad at jeg har det til neste unge. Sjal anbefales framfor bæresele! Brukte ikke bæreselen ute i vinter siden den var for stor, men nå brukes den flittig på tur :)
 
Hei alle dere,
Vi venter vårt første barn i januar 2016 (termin 16.01) og lurer på litt forskjellig som dere helt sikkert har erfaring med.

1.Når gikk dere ut på første trilletur? Hvor kaldt var det?
2. Hva slags klær gikk dere i utendørs når vinteren kom? Er det lurt å investere i en jakke laget for gravide?
3. Brukte dere mest ull på baby eller gikk det greit med bomull innendørs den første tiden?
4. Hva hadde babyen på seg den første turen ut?
5. Når begynte dere med bæresele? Brukte dere den ute i vinter?

Kommer sikker med flere spørsmål senere!
Takk for alle svar!!

1: når hun var 7 dager (liten tur pga vondt bekken)
2: hadde ikke giddi å brukt penger på gravidjakke, brukte parkas, sjeldent jeg lukket den pga jeg ble så varm
3: ull ute, bomull like fint som ull inne
4: tynn ull, tjukk ull utapå og vognpose, og lue og votter selvfølgelig
5:brukt bæresæle veldig lite .. Å ikke når hun var nyfødt
 
Hei alle dere,
Vi venter vårt første barn i januar 2016 (termin 16.01) og lurer på litt forskjellig som dere helt sikkert har erfaring med.

1.Når gikk dere ut på første trilletur? Hvor kaldt var det?
2. Hva slags klær gikk dere i utendørs når vinteren kom? Er det lurt å investere i en jakke laget for gravide?
3. Brukte dere mest ull på baby eller gikk det greit med bomull innendørs den første tiden?
4. Hva hadde babyen på seg den første turen ut?
5. Når begynte dere med bæresele? Brukte dere den ute i vinter?

Mini e født 16.januar (finaste datoen ;)) og ho va ca ei veka på sin første trilletur. Ho hadde på seg ull innerst og "pels" jakke og boksa frå hm utpå. Hadde ein varm vognpose, lammeskinn og eit teppe på ho. Ho va lito og litt lav temp,så eg passa ekstra på!:)

Eg kjøpte ein brukt jakke,va veldi greit.. Men ellers hadde eg berre mine vanlige jakka åpne. :)

Ull,ull,ull! ❤ brukte ikkje nåke anna omtrent :)

Brukte ikkje bæresele før ho va vel 5 mnd, men brukte elastisk sjal mykje i tio før (gull verdt!) :)
 
... So flink va eg å vera lur... :p Heh.. Eg skylde på ammetåka, tidlig mårning og ikkje minst at eg ska på Metallica i kveld!.. Kan ikkje vera heilt våken då... :p :)) hehe..
 
1. Førte trilleturen vår mener jeg var da snuppa var ca 1 uke gammel, rundt omkring 25. Januar altså. Var vel et par minusgrader tror jeg. Kort tur, for jeg var kjempenervøs.
2. Jeg gikk med min vanlige vinterjakke, som er ganske romslig. Ettehvert hadde jeg den bare åpen, evt en ekstra genser under. Opplevde ikke at gravidjakke var nødvendig. Orket ikke gå veldig lange turer på den tiden uansett..
3. Jeg brukte mest ull og ull/silke på baby.
4. Hun hadde på seg ull, surret inn i et teppe oppi en vintervoksipose i ull og dun. Og lue selvsagt. Og votter! Husk votter!
5. Begynte med bæresjal innendørs fra første stund. Hun roet seg så fint da. Brukte ergobaby bæresele med nyfødtinnlegg første gang da hun var 5 uker da vi skulle fly. Sov godt i den. Begynte med babybjørn da hun var ca 3 mndr. Brukte ikke utendørs på vinteren. Kan imidlertid anbefale babybjørn sitt vann- og vindavstøtende fleecetrekk til bæreselen. Hun har alltids kost seg veldig i bæreselen. Spesielt da hun finn begynne å sitte utovervendt. Nå er hun dessverre altfor tung for meg til å bruke det mer! :p
 
Back
Topp