Spørsmål fra en førstegangsmamma :)

Jeg ble litt nysgjerrig på hva du legger i å stelle deg. Jeg har en meget enkel morgenrutine. Den består i å tisse og kle på meg, og deodorant. Deodoranten kunne jeg utsatt til pappaen kom hjem, men ikke de to andre punktene på lista:hilarious:

Det er egentlig et spørsmål til alle; hva inngår i å stelle seg? Vet noen bruker kremer daglig, men sminke er vel fullstendig unødvendig i permisjon? Jeg trenger sjeldent gre håret, men noen trenger vel en del tid til det også. Mitt halve minutt på badet har liksom aldri vært utfordrende å få til:D
Da er du sikkert pen. Jeg trenger fundation for å i det hele tatt orke å se på meg selv - har så mye fregner. Pleier å ta på litt mascara hver dag også men er ingen must. I å stelle meg mener jeg finne noe klær som er OK. Ordne håret, sminke litt osv. visst det kommer folk Osv. Orker ikke gå rundt i joggebuksa uten sminke. Gjorde mye det siste tida i svangerskapet og jeg følte meg sikkert like elendig som jeg så ut hehe.
 
Om baby sover så lar jeg baby sove der hun er også steller jeg meg på badet i etasjen under med døren åpen. Har ikke fått ordnet babycall enda, men hører jo om baby begynner og gråte (det har enda ikke skjedd). Om baby er våken har jeg hun med meg når jeg dusjer/steller meg. Da ligger jeg hun på stellematten på gulvet eller setter hun i vippestol. Det er visst veldig underholdene og se på når jeg dusjer, hun smiler og ler :laughing002

Jeg er ikke så glad i at hun ser på tv. Merker at hun snur seg mot tv når den er på, da snur jeg henne vekk. Tv er sjelden på når hun er våken pga nettopp dette.

Gir tran på kvelden med easytransprøyte. Hun har da ikke klær på seg i tilfelle søl. Liker og liker, det går ihvertfall ned. Vi begynte med litt tran ved 4 uker og har jobbet oss gradvis opp til 2,5 ml. Hun får MME og jeg mener og ha hørt at de da bare skal ha halv dose, altså ikke 5 ml som babyer som ammes. Husker ikke når de som ammes skal opp til 5 ml, er det kanskje ved 6 mnd? Men det skal stå bakpå pakken med MME hvor mye d-vit og fiskeolje den inneholder, så kan du regne ut om baby mangler noe.

På dagtid sover baby i vugge på stuen. Hun sovner stort sett på trilletur og når vi kjører bil, hender vi planlegger slik at hun får tatt luren sin i vogn/bil.
Jeg har regnet at min baby får ca 7,5 micg tran i MME. Og får derfor 1 dråper med d-vit. Skulle gjerne gitt tran istedenfor men er så forvirra hvilken dose en baby med MME skal ha. Og helsesøster sier forskjellig fra nettet og de her inne med erfaring hmm
 
Jeg har regnet at min baby får ca 7,5 micg tran i MME. Og får derfor 1 dråper med d-vit. Skulle gjerne gitt tran istedenfor men er så forvirra hvilken dose en baby med MME skal ha. Og helsesøster sier forskjellig fra nettet og de her inne med erfaring hmm
Det er et stort spekter som er helt grei mengde når det gjelder d-vitamin.
 
Da er du sikkert pen. Jeg trenger fundation for å i det hele tatt orke å se på meg selv - har så mye fregner. Pleier å ta på litt mascara hver dag også men er ingen must. I å stelle meg mener jeg finne noe klær som er OK. Ordne håret, sminke litt osv. visst det kommer folk Osv. Orker ikke gå rundt i joggebuksa uten sminke. Gjorde mye det siste tida i svangerskapet og jeg følte meg sikkert like elendig som jeg så ut hehe.
Jeg har nok bare en helt annen holdning til fregner:happy: Jeg bruker aldri fundation eller dekkstift og liknende om sommeren fordi det skjuler fregnene mine og jeg synes fregner er kjempefint:D
 
Jeg har nok bare en helt annen holdning til fregner:happy: Jeg bruker aldri fundation eller dekkstift og liknende om sommeren fordi det skjuler fregnene mine og jeg synes fregner er kjempefint:D
ja noen er heldige og kler dem kjempe godt :)

Det er et stort spekter som er helt grei mengde når det gjelder d-vitamin.
Hva mener du med det? At man kan gi mer eller mindre av 10 micg d-vitamin? :)
 
Jeg ble litt nysgjerrig på hva du legger i å stelle deg. Jeg har en meget enkel morgenrutine. Den består i å tisse og kle på meg, og deodorant. Deodoranten kunne jeg utsatt til pappaen kom hjem, men ikke de to andre punktene på lista:hilarious:

Det er egentlig et spørsmål til alle; hva inngår i å stelle seg? Vet noen bruker kremer daglig, men sminke er vel fullstendig unødvendig i permisjon? Jeg trenger sjeldent gre håret, men noen trenger vel en del tid til det også. Mitt halve minutt på badet har liksom aldri vært utfordrende å få til:D
Mitt stell er:
-gå på do
- vasker meg med vaskeklut (dusje hvis jeg skal ut)
- en dæsj ansiktskrem
-ta på meg klær
-børste håret og flette/eller hestehale. Har langt hår.
Tar 10 min.
Bruker ikke sminke, jeg er fornøyd med mitt naturlige utseende. Bruker bare sminke når jeg skal pynte meg.

Men jeg er glad i å starte dagen med en dusj. Det føles godt, alltid likt det. Men det blir nedprioritert nå hvis barnet venter utålmodig.

Egenpleie er til en viss grad viktig for meg. Men kun for å føle meg stelt og ren. Og det er for å føle meg vel.
 
Jeg har nok bare en helt annen holdning til fregner:happy: Jeg bruker aldri fundation eller dekkstift og liknende om sommeren fordi det skjuler fregnene mine og jeg synes fregner er kjempefint:D
Enig! Elsker fregnene mine! De er i hele ansiktet, de blomstrer ekstra opp om sommeren.
Hatet dem som tenåring, men nå elsker jeg dem.
 
Last edited:
Mitt stell er:
-gå på do
- vasker meg med vaskeklut (dusje hvis jeg skal ut)
- en dæsj ansiktskrem
-ta på meg klær
-børste håret og flette/eller hestehale. Har langt hår.
Tar 10 min.
Bruker ikke sminke, jeg er fornøyd med mitt naturlige utseende. Bruker bare sminke når jeg skal pynte meg.

Men jeg er glad i å starte dagen med en dusj. Det føles godt, alltid likt det. Men det blir nedprioritert nå hvis barnet venter utålmodig.

Egenpleie er til en viss grad viktig for meg. Men kun for å føle meg stelt og ren. Og det er for å føle meg vel.
Jeg har aldri hatt vanen med å dusje om morgenen. Jeg dusjer etter trening, og da blir det bare et par ganger i uka.
 
ja noen er heldige og kler dem kjempe godt :)


Hva mener du med det? At man kan gi mer eller mindre av 10 micg d-vitamin? :)
Hva er micg? Microgram? Jeg mener at det er veldig stor forskjell på minimum og maksimum inntak som ikke skader oss. Før man fikk d-vitamin som tilskudd ga variasjonen i sollys enda større ulikheter mellom sommer og vinter enn nå. Det var ikke ideelt, men vi tåler det godt. Dobbel dose gir ikke problemer. Dette er bare et kjapt googlesøk og gjelder voksne, men det sier vi kan få i oss 10 ganger dagsbehovet uten at det er skadelig. Noen mener enda mer, men jeg har ikke kilde på det å henvise til akkurat nå:)
46FF746D-7890-426B-991C-2F561ED2A493.png
 
Hva er micg? Microgram? Jeg mener at det er veldig stor forskjell på minimum og maksimum inntak som ikke skader oss. Før man fikk d-vitamin som tilskudd ga variasjonen i sollys enda større ulikheter mellom sommer og vinter enn nå. Det var ikke ideelt, men vi tåler det godt. Dobbel dose gir ikke problemer. Dette er bare et kjapt googlesøk og gjelder voksne, men det sier vi kan få i oss 10 ganger dagsbehovet uten at det er skadelig. Noen mener enda mer, men jeg har ikke kilde på det å henvise til akkurat nå:)
Vis vedlegget 333270
Ja mikrogram :) vet det ikke er skadelig for oss, er sykepleier selv og tar veldig forskjellig inntak av d-vit. Spedbarn derimot, vet jeg ingenting om å føler meg veldig usikker. Hun får nå 1 dråpe D-vit og 7,5 fra MME så får jeg høre med helsesøster ang tran osv.
 
Jeg ble litt nysgjerrig på hva du legger i å stelle deg. Jeg har en meget enkel morgenrutine. Den består i å tisse og kle på meg, og deodorant. Deodoranten kunne jeg utsatt til pappaen kom hjem, men ikke de to andre punktene på lista:hilarious:

Det er egentlig et spørsmål til alle; hva inngår i å stelle seg? Vet noen bruker kremer daglig, men sminke er vel fullstendig unødvendig i permisjon? Jeg trenger sjeldent gre håret, men noen trenger vel en del tid til det også. Mitt halve minutt på badet har liksom aldri vært utfordrende å få til:D

Hvor lang tid jeg bruker på å stelle meg kommer så klart litt an på dagens planer, vet jeg at jeg skal bort eller få besøk eller skal jeg og mini være hjemme alene hele dagen.

Men som regel tar jeg meg en rask dusj, renser ansiktet, tar på deodorant, dagkrem og rene klær (som som regel t skjorte og en treningstights). Hvis jeg vil freshe meg opp litt tar jeg på litt pudderfoundation, solpudder og settingspray og sier meg fornøyd. Jeg føler jeg "må" gjøre dette for å føle meg våken og fresh og det hjelper virkelig på de dagene som er tyngst.
 
Back
Topp