Spørsmål fra en førstegangsmamma :)

millemarie

Forelsket i forumet
• Lurer på når dere er på badet og steller dere og dusjer feks, hvor har dere baby da? Med dere eller sover de i senga da? Om dere har de med - hva her dere dem i da? Vippestol? Vogn? Nest?

• Hender min baby ser på TV når vi sitter i stua, leser på nett at dette ikke er anbefalt før 2 år. Hva gjør dere m deres babyer?

• Liker babyene deres tran? Hvordan gir dere det? Dere som gir MME gir dere også tran eller d-dråper?

• På dagen når baby sover, legger dere babyen i senga si på soverom, eller ligger den i stua i nest feks?
 
• Lurer på når dere er på badet og steller dere og dusjer feks, hvor har dere baby da? Med dere eller sover de i senga da? Om dere har de med - hva her dere dem i da? Vippestol? Vogn? Nest?

• Hender min baby ser på TV når vi sitter i stua, leser på nett at dette ikke er anbefalt før 2 år. Hva gjør dere m deres babyer?

• Liker babyene deres tran? Hvordan gir dere det? Dere som gir MME gir dere også tran eller d-dråper?

• På dagen når baby sover, legger dere babyen i senga si på soverom, eller ligger den i stua i nest feks?

Frøkna mi på 3 mnd legger jeg på stellematta på gulvet når jeg dusjer og ordner meg :) Det fungerer veldig fint :)

Hu ser også på tv når den står på. Syns nok fargene og bevegelsene er fascinerende

Jeg gir MME og bruker kun 2 dråper dvitamin om dagen.

Som nyfødt sov frøkna her inne i vogga, men nå ligger hu i vogn ute på verandaen. Sover mye bedre ute :)
 
Frøkna mi på 3 mnd legger jeg på stellematta på gulvet når jeg dusjer og ordner meg :) Det fungerer veldig fint :)

Hu ser også på tv når den står på. Syns nok fargene og bevegelsene er fascinerende

Jeg gir MME og bruker kun 2 dråper dvitamin om dagen.

Som nyfødt sov frøkna her inne i vogga, men nå ligger hu i vogn ute på verandaen. Sover mye bedre ute :)
Tusen takk for svar :)
Så når maten øker kutter du ut d-vit dråpene da?
Mtp at med mer melk øker d-vit? :)
 
• Lurer på når dere er på badet og steller dere og dusjer feks, hvor har dere baby da? Med dere eller sover de i senga da? Om dere har de med - hva her dere dem i da? Vippestol? Vogn? Nest?

• Hender min baby ser på TV når vi sitter i stua, leser på nett at dette ikke er anbefalt før 2 år. Hva gjør dere m deres babyer?

• Liker babyene deres tran? Hvordan gir dere det? Dere som gir MME gir dere også tran eller d-dråper?

• På dagen når baby sover, legger dere babyen i senga si på soverom, eller ligger den i stua i nest feks?
Jeg dusjer stort sett bare når faren er hjemme, ellers går jeg ofte på do og slikt med ungen på armen.

Min nest yngste ser relativt mye på TV (dessverre). Han er ikke 2 år enda. Babyen titter mot skjermen innimellom. Jeg forsøker ikke å hindre det særlig aktivt, men hun er som regel mer interessert i å se på meg eller lyset fra vinduet:) Jeg ville ikke plassert henne i vippestol foran TV med den hensikt at hun skal se på, men at hun innimellom vrir hodet den veien håper jeg ikke skader:)

Hun får ikke tran fordi jeg ikke orker lukta. Hun gulper. Hun syntes for så vidt det var godt da vi prøvde. D-dråper er enklere.

Hun sover som regel der hun sovner. I senga, i vippestolen, i vogna, i fanget eller i sofaen om jeg ammer henne i søvn der og ikke har anledning til å sitte med henne til hun våkner igjen.
 
Hmm, det vet jeg ikke... må høre med helsesøster på 3 mnd kontroll :)

skal fortsette med d vitamin står det - men halv dose som sagt, siden det et tilsatt i melka :)
 
Tusen takk for svar :)
Så når maten øker kutter du ut d-vit dråpene da?
Mtp at med mer melk øker d-vit? :)

Sniker
Tilskudd av tran eller d-vitmin skal man ikke stoppe med. Gjelder hele oppveksten det :D
Bare at doseringen endres litt ettersom de blir eldre. Selv med variert allsidig kostohold får man sjelden nok d-vitamin i Norge, og det beste er såklart tran da det også inneholder sunt fiskefett, men multivitaminer er en god løsning når de er bikket 3 år :)
 
Sniker
Tilskudd av tran eller d-vitmin skal man ikke stoppe med. Gjelder hele oppveksten det :D
Bare at doseringen endres litt ettersom de blir eldre. Selv med variert allsidig kostohold får man sjelden nok d-vitamin i Norge, og det beste er såklart tran da det også inneholder sunt fiskefett, men multivitaminer er en god løsning når de er bikket 3 år :)
Men hva med MME og d-vit / tran? Blir så forvirra alle sier forskjellig. Jeg har regnet at i døgnet får hun ca 8micg d-vit av MME skal hun likevel ha full dose d-vit eller full dose tran??
 
Men hva med MME og d-vit / tran? Blir så forvirra alle sier forskjellig. Jeg har regnet at i døgnet får hun ca 8micg d-vit av MME skal hun likevel ha full dose d-vit eller full dose tran??

Vet ikke om det er noen forskjell. Jeg ammet og ga tran, og fortsatte med det etter amming var ferdig. Vet ikke om det har så mye å si for det er sikkert d-vitaminer i morsmelk også :) bare at man ikke vet nøyaktig hvor mye da. Jeg tenker hun skal ha anbefalt dose uansett hvilken melk hun får. :)
 
Vet ikke om det er noen forskjell. Jeg ammet og ga tran, og fortsatte med det etter amming var ferdig. Vet ikke om det har så mye å si for det er sikkert d-vitaminer i morsmelk også :) bare at man ikke vet nøyaktig hvor mye da. Jeg tenker hun skal ha anbefalt dose uansett hvilken melk hun får. :)
Åh blir så forvirra.. var akkurat noen her inne som sa at morsmelk ikke hadde d-vit og derfor trengte tilskudd men de med MME skulle ha halve doseringen eller noe. Vanskelig å vite hva jeg skal gjøre når alle sier forskjellig :)
 
Åh blir så forvirra.. var akkurat noen her inne som sa at morsmelk ikke hadde d-vit og derfor trengte tilskudd men de med MME skulle ha halve doseringen eller noe. Vanskelig å vite hva jeg skal gjøre når alle sier forskjellig :)

Ring helsestasjonen så får du helt sikkert svar og trenger ikke å lure. Jeg ringte masse med min første, de er der for deg når du lurer på noe :)
Men her fant jeg litt facts ;)
Denne kilden er samme som helsesøster ville brukt også. Jeg har bare fulgt råd ved mm og deretter fast føde og der var jo dosering lik.

"Morsmelkerstatning skal gis til spedbarn i alderen 0-1 år som ikke får morsmelk, eller som har behov for annen melk i tillegg til morsmelk. Selv om det er tilsatt D-vitamin i morsmelkerstatning anbefales det likevel å gi barnet D-vitamintilskudd. Barnet kan få halv dose D-vitamin inntil det starter med fast føde og man øker dosen til vanlig dosering"

Så halv dose nå da og full dose når dere har flere måltider fast føde. https://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/barn-og-unge/gode-rad-om-kosttilskudd
 
• Lurer på når dere er på badet og steller dere og dusjer feks, hvor har dere baby da? Med dere eller sover de i senga da? Om dere har de med - hva her dere dem i da? Vippestol? Vogn? Nest?

• Hender min baby ser på TV når vi sitter i stua, leser på nett at dette ikke er anbefalt før 2 år. Hva gjør dere m deres babyer?

• Liker babyene deres tran? Hvordan gir dere det? Dere som gir MME gir dere også tran eller d-dråper?

• På dagen når baby sover, legger dere babyen i senga si på soverom, eller ligger den i stua i nest feks?

Når jeg dusjer og steller meg har jeg mini i vippestol på badet, gir han gjerne en leke eller en tyggeleke som han kan holde på med så sitter han der blid og fornøyd. Hvis han sover i vugga i stua tar jeg bare med babycallen slik at jeg ser om han våkner og er misfornøyd.

Angående TV har jeg ikke satt den på for at mini skal se på den, eller satt han fremfor tven, men den står jo stadig på når vi er våkne og styrer. Men da har jeg som regel tripptrappstolen vendt vekk fra tven:)

Har ikke gitt d-dråper da han får MME og i følge det MMEen inneholder får han nok i løpet av en dag. Men ser jo at folk skriver ulikt så har bør jeg nok sjekke opp. Vi har ikke startet med tran enda, meeen må vel det...

På dagen når han sover er det stor variasjon i hvor han sover, for tiden sover han best oppå meg, så da ligger vi ofte på sofaen i stua. Ellers har vi en vugge i stua som han også sover i, og hvis vi triller tur sover han i vogna. Tidligere lot jeg vogna stå ute etter endt tur så han fikk sove videre, men for tiden sover han minimalt i vognen og våkner leeenge før vi er kommet hjem.. Hvis jeg sliter veldig med å legge han tar jeg han opp på soverommet også legger vi oss i senga, da demper jeg belysningen litt og da sovner han som regel :)

Jeg er også førstegangs, og de første ukene var utrolig stressende for meg da alt var så nytt og man ikke visste hva som var mest riktig. Det jeg har slått meg til ro med nå er at man må bare prøve og feile, og at det er vi som kjenner mini best. Såklart er det fint å få høre andres erfaringer og tips, derfor er jeg veldig glad for forumet. Jeg var livredd for hva som kom til å skje når jeg tok han i vippestol mens jeg dusjet, men det gikk over all forventning. Han storkoser seg og kan sitte å følge med mens jeg steller og sminker meg lenge. Så mitt tips, test ut og prøv deg frem :)
 
Dusjer når pappaen er hjemme. Vi har nemlig en hund med separasjonsangst som er med på alle besøk på badet.. Kan dusje når hun sover, men prioriterer da andre ting. Kattevask på mor om morgenen, da ligger baby og hund på baderomsgulvet og jeg står mellom i tilfelle hunden rører på seg. Han digger baby, men dyr er dyr.

TV'n står på om kvelden, så dersom hun er våken når vi sitter i sofaen får hun nok med seg litt. Jeg bruker tegnefilm når negler må klippes, gjerne med musikk. Mamma fortalte at hallo-damen på NRK ble brukt på meg til samme formål:angelic:

Jeg gir tran hver morgen, jobber oss opp mot 5 ml nå. Bruker den store sprøyta fra EasyTran. Har blitt en vane, så det går stort sett greit ned. Har egne gulpekluter til formålet. På kvelden gir jeg vitaminmikstur siden hun ble født prematurt.

Hun sover på armen min, i vogna eller på eget rom på dagtid. Bedside om natten med meg, så eget rom på dagen er også tenkt som tilvenning. Mest populært er på armen min akkurat nå...
Førstegangs her også. Føler at jeg ikke aner hva jeg driver med til tider, men vi finner løsninger som fungerer for oss.
 
• Lurer på når dere er på badet og steller dere og dusjer feks, hvor har dere baby da? Med dere eller sover de i senga da? Om dere har de med - hva her dere dem i da? Vippestol? Vogn? Nest?

• Hender min baby ser på TV når vi sitter i stua, leser på nett at dette ikke er anbefalt før 2 år. Hva gjør dere m deres babyer?

• Liker babyene deres tran? Hvordan gir dere det? Dere som gir MME gir dere også tran eller d-dråper?

• På dagen når baby sover, legger dere babyen i senga si på soverom, eller ligger den i stua i nest feks?

Jeg dusjer hver morgen når baby sover, han sover da i senga si. Som regel ammes han mellom 7 og 8, og da kan han sove nærmere 2 timer. Så da benytter jeg sjansen til å dusje, for synes det er så deilig å starte dagen sånn:)

Når tvn er på og han sitter på fanget eller vippestol ser han ofte på tvn, det gjør ikke noe da det ikke varer så lenge før han er opptatt av hendene sine og storebror som løper rundt. Hender jeg setter på baby musikk på youtube for å få spist, blitt veldig glad i musikk!

Min elsker tran, så det går rett ned hver dag. Bruker egen smekke og kluter til det, så går bra. Det lukter fælt men det får bare gå, er godt for den lille:) Jeg fullammer så prøver å tørke munn godt slik at det ikke lukter tran av puppen:dead:

På dagen sover han i nestet i stua, på meg, eller så prøver jeg å venne han til å sove i vogn. Triller hver dag men han sover max 20- 30 min i vogn. Når nestet blir for lite skal jeg begynne å legge han i vogna på verandaen, så derfor jeg vil han skal bli vanr med det.

Hvordan gjør du det? :happy: Er jo mange forskjellige måter å gjøre ting på, tenker det viktigste er å gjøre det man føler er best for seg og sin baby:happy:
 
Ring helsestasjonen så får du helt sikkert svar og trenger ikke å lure. Jeg ringte masse med min første, de er der for deg når du lurer på noe :)
Men her fant jeg litt facts ;)
Denne kilden er samme som helsesøster ville brukt også. Jeg har bare fulgt råd ved mm og deretter fast føde og der var jo dosering lik.

"Morsmelkerstatning skal gis til spedbarn i alderen 0-1 år som ikke får morsmelk, eller som har behov for annen melk i tillegg til morsmelk. Selv om det er tilsatt D-vitamin i morsmelkerstatning anbefales det likevel å gi barnet D-vitamintilskudd. Barnet kan få halv dose D-vitamin inntil det starter med fast føde og man øker dosen til vanlig dosering"

Så halv dose nå da og full dose når dere har flere måltider fast føde. https://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/barn-og-unge/gode-rad-om-kosttilskudd
Takk, var det jeg også trodde. Min helsesøster sa faktisk fulldose uansett. Og hun er erfaren helsesøster over 20 år sa henne. Men virker mer logiskt det svaret jeg får her inne Faktisk.
 
Jeg dusjer hver morgen når baby sover, han sover da i senga si. Som regel ammes han mellom 7 og 8, og da kan han sove nærmere 2 timer. Så da benytter jeg sjansen til å dusje, for synes det er så deilig å starte dagen sånn:)

Når tvn er på og han sitter på fanget eller vippestol ser han ofte på tvn, det gjør ikke noe da det ikke varer så lenge før han er opptatt av hendene sine og storebror som løper rundt. Hender jeg setter på baby musikk på youtube for å få spist, blitt veldig glad i musikk!

Min elsker tran, så det går rett ned hver dag. Bruker egen smekke og kluter til det, så går bra. Det lukter fælt men det får bare gå, er godt for den lille:) Jeg fullammer så prøver å tørke munn godt slik at det ikke lukter tran av puppen:dead:

På dagen sover han i nestet i stua, på meg, eller så prøver jeg å venne han til å sove i vogn. Triller hver dag men han sover max 20- 30 min i vogn. Når nestet blir for lite skal jeg begynne å legge han i vogna på verandaen, så derfor jeg vil han skal bli vanr med det.

Hvordan gjør du det? :happy: Er jo mange forskjellige måter å gjøre ting på, tenker det viktigste er å gjøre det man føler er best for seg og sin baby:happy:

Jeg syntes jeg styrer rundt med hjerte i halsen og bare venter på at hun skal våkne / gråte, så kjekt høre hva andre gjør - da blir jeg litt tryggere på at det jeg gjør er vanlig å gjøre.

hun sitter i vippestol når jeg dusjer og steller meg, men blir ofte når pappaen er hjemme, for så fort hun starter å gråte stresser jeg litt. men har hendt jeg ikke har fått stelt meg før pappan har kommet hjem fra jobb kl 1530. Om hun har grått mye. da må jeg liksom spise osv når hun sover.

hun ser mye bort på tv-en på kveldstid, liker ikke det. Hender hun begynner å gråte når jeg snur henne. Så vet ikke helt ang det der. Hmm.. Pappan er ikke like nøye som meg på TV tittingen. Jeg leste på nett de bør være 2 år.

har styra noe verre med d-vit og tran, men det er fordi jeg hører forskjellig hele tida. Nå tenker jeg at hun får to dråper d-vit på kvelden fremover også kan vi starte med tran nåe hun begynner å spise litt mat ved 4mnd. Eller smake mat.
Men kan de som gir MME gi full dose tran? Er jo d-vit i tran også så da blir det for mye d-vit? :)

på dagen sover hun for det meste på armen, hender hun sover 30min i et nest eller vugga, men nå satt vi akkurat vekk vugga pga plassmangel.
 
• Lurer på når dere er på badet og steller dere og dusjer feks, hvor har dere baby da? Med dere eller sover de i senga da? Om dere har de med - hva her dere dem i da? Vippestol? Vogn? Nest?

• Hender min baby ser på TV når vi sitter i stua, leser på nett at dette ikke er anbefalt før 2 år. Hva gjør dere m deres babyer?

• Liker babyene deres tran? Hvordan gir dere det? Dere som gir MME gir dere også tran eller d-dråper?

• På dagen når baby sover, legger dere babyen i senga si på soverom, eller ligger den i stua i nest feks?
Jeg er også førstegangs, og har prøvd og feilet mange ganger, men siste måneden føler jeg vi har kommet i en god rytme.

Om morgenen: enten dusjer jeg og spiser frokost før han våkner (han ammes rundt 07-08, og sover litt til. Eller så er vi på badet sammen, det er oftest det vi gjør. Da steller jeg han først, så får han ligge på stellematten på gulvet mens jeg ordner meg. Noen ganger tar jeg med babygymmen fra stuen, andre ganger ikke. Nå er han så opptatt av hendene sine uansett :)

TV: jeg ser han søker mot skjermen om den står på.
Da distraherer jeg han med noe annet. Snur oss vekk eller leker i en annen vinkel på gulvet. Om jeg sitter i sofaen, snur jeg han heller mot vinduet, han liker å se ut. Vi ønsker å redusere skjermtid så godt vi klarer.

Tran går ned på høykant, med easy-tran sprøyten.
Jeg pirker i ganen hans med tuppen, så han begynner å svelge og da sprøyter jeg sakte inn. Passer på at han svelger hele tiden.
Har også begynt å bruke engangsklut til å tørke vekk tran fra munnen. Det lukter tran av klesvasken har jeg funnet ut (bruker vaskekluter ellers).
Gir tran på kvelden, da er det minst gulping. Og vi slipper å dunste tran hele dagen (og bruker mye ullklær så greit å unngå tran-søl på det).

Sove på dagtid: overalt!
I vognen ute, i vuggen, på fanget, i armen med puppen i munnen. I bæresjalet. Ja, der det passer.
Er jeg hjemme og bare ser på tv elsker jeg å ha han i armene og nyter det.
Men skal jeg ordne ting, så legger jeg han i vuggen etter at han har sovnet i armene mine. Han sovner noen ganger av seg selv, men oftest sovner han etter amming når han er trøtt.

Jeg stresset litt i starten med noen ting, men fant raskt ut at jeg ville bare følge morsinstinktet. Hva vil jeg gjøre selv? Hva synes jeg fungerer for oss? Hva opplever jeg som bra eller riktig for meg og mitt barn?
Jeg orker ikke noe rigide greier.. veien blir til underveis.
F eks, jeg var litt imot samsoving før jeg fikk barn. Men det endret seg totalt. Jeg elsker samsoving. Jeg føler jeg gir barnet mitt trygghet, og jeg har funnet ut at han sover mye lenger og mer når han sover inntil meg, enn i sin egen bedsidecrib. Men jeg flytter han over av og til, for det er godt å endre sovestilling i blandt.
Men på kvelden legger jeg han alltid i sin seng først, så ender han opp i våres i løpet av natten.
Dette ble langt, men poenget mitt er; ikke stress. Følg mammahjertet :)
 
hun sitter i vippestol når jeg dusjer og steller meg, men blir ofte når pappaen er hjemme, for så fort hun starter å gråte stresser jeg litt. men har hendt jeg ikke har fått stelt meg før pappan har kommet hjem fra jobb kl 1530. Om hun har grått mye. da må jeg liksom spise osv når hun sover.

Jeg ble litt nysgjerrig på hva du legger i å stelle deg. Jeg har en meget enkel morgenrutine. Den består i å tisse og kle på meg, og deodorant. Deodoranten kunne jeg utsatt til pappaen kom hjem, men ikke de to andre punktene på lista:hilarious:

Det er egentlig et spørsmål til alle; hva inngår i å stelle seg? Vet noen bruker kremer daglig, men sminke er vel fullstendig unødvendig i permisjon? Jeg trenger sjeldent gre håret, men noen trenger vel en del tid til det også. Mitt halve minutt på badet har liksom aldri vært utfordrende å få til:D
 
Om baby sover så lar jeg baby sove der hun er også steller jeg meg på badet i etasjen under med døren åpen. Har ikke fått ordnet babycall enda, men hører jo om baby begynner og gråte (det har enda ikke skjedd). Om baby er våken har jeg hun med meg når jeg dusjer/steller meg. Da ligger jeg hun på stellematten på gulvet eller setter hun i vippestol. Det er visst veldig underholdene og se på når jeg dusjer, hun smiler og ler :laughing002

Jeg er ikke så glad i at hun ser på tv. Merker at hun snur seg mot tv når den er på, da snur jeg henne vekk. Tv er sjelden på når hun er våken pga nettopp dette.

Gir tran på kvelden med easytransprøyte. Hun har da ikke klær på seg i tilfelle søl. Liker og liker, det går ihvertfall ned. Vi begynte med litt tran ved 4 uker og har jobbet oss gradvis opp til 2,5 ml. Hun får MME og jeg mener og ha hørt at de da bare skal ha halv dose, altså ikke 5 ml som babyer som ammes. Husker ikke når de som ammes skal opp til 5 ml, er det kanskje ved 6 mnd? Men det skal stå bakpå pakken med MME hvor mye d-vit og fiskeolje den inneholder, så kan du regne ut om baby mangler noe.

På dagtid sover baby i vugge på stuen. Hun sovner stort sett på trilletur og når vi kjører bil, hender vi planlegger slik at hun får tatt luren sin i vogn/bil.
 
Jeg ble litt nysgjerrig på hva du legger i å stelle deg. Jeg har en meget enkel morgenrutine. Den består i å tisse og kle på meg, og deodorant. Deodoranten kunne jeg utsatt til pappaen kom hjem, men ikke de to andre punktene på lista:hilarious:

Det er egentlig et spørsmål til alle; hva inngår i å stelle seg? Vet noen bruker kremer daglig, men sminke er vel fullstendig unødvendig i permisjon? Jeg trenger sjeldent gre håret, men noen trenger vel en del tid til det også. Mitt halve minutt på badet har liksom aldri vært utfordrende å få til:D

Tidligere når han var klistremerke bestod stelle meg av å løpe gjennom dusjen, deo, tannpuss og klær. Ikke alltid rene ;) Og ikke alltid dusj. ;)

Nå som han underholder seg selv en god del og sover dupper (magisk overgang når han ble 10 uker, som natt og dag) det som oftest i tillegg ei lita hårkur, shaving, noen ganger føning og litt sminke. :) Så har gått fra 5 min i bestefall, til en halvtime på dager hvor han koser seg med soving eller lek tenker jeg.

Stellet har blitt en viktig del av min velvære og jeg kjenner det var på tide å få litt tid til meg selv også igjen :)
 
Back
Topp