• Lurer på når dere er på badet og steller dere og dusjer feks, hvor har dere baby da? Med dere eller sover de i senga da? Om dere har de med - hva her dere dem i da? Vippestol? Vogn? Nest?
• Hender min baby ser på TV når vi sitter i stua, leser på nett at dette ikke er anbefalt før 2 år. Hva gjør dere m deres babyer?
• Liker babyene deres tran? Hvordan gir dere det? Dere som gir MME gir dere også tran eller d-dråper?
• På dagen når baby sover, legger dere babyen i senga si på soverom, eller ligger den i stua i nest feks?
Jeg er også førstegangs, og har prøvd og feilet mange ganger, men siste måneden føler jeg vi har kommet i en god rytme.
Om morgenen: enten dusjer jeg og spiser frokost før han våkner (han ammes rundt 07-08, og sover litt til. Eller så er vi på badet sammen, det er oftest det vi gjør. Da steller jeg han først, så får han ligge på stellematten på gulvet mens jeg ordner meg. Noen ganger tar jeg med babygymmen fra stuen, andre ganger ikke. Nå er han så opptatt av hendene sine uansett
TV: jeg ser han søker mot skjermen om den står på.
Da distraherer jeg han med noe annet. Snur oss vekk eller leker i en annen vinkel på gulvet. Om jeg sitter i sofaen, snur jeg han heller mot vinduet, han liker å se ut. Vi ønsker å redusere skjermtid så godt vi klarer.
Tran går ned på høykant, med easy-tran sprøyten.
Jeg pirker i ganen hans med tuppen, så han begynner å svelge og da sprøyter jeg sakte inn. Passer på at han svelger hele tiden.
Har også begynt å bruke engangsklut til å tørke vekk tran fra munnen. Det lukter tran av klesvasken har jeg funnet ut (bruker vaskekluter ellers).
Gir tran på kvelden, da er det minst gulping. Og vi slipper å dunste tran hele dagen (og bruker mye ullklær så greit å unngå tran-søl på det).
Sove på dagtid: overalt!
I vognen ute, i vuggen, på fanget, i armen med puppen i munnen. I bæresjalet. Ja, der det passer.
Er jeg hjemme og bare ser på tv elsker jeg å ha han i armene og nyter det.
Men skal jeg ordne ting, så legger jeg han i vuggen etter at han har sovnet i armene mine. Han sovner noen ganger av seg selv, men oftest sovner han etter amming når han er trøtt.
Jeg stresset litt i starten med noen ting, men fant raskt ut at jeg ville bare følge morsinstinktet. Hva vil jeg gjøre selv? Hva synes jeg fungerer for oss? Hva opplever jeg som bra eller riktig for meg og mitt barn?
Jeg orker ikke noe rigide greier.. veien blir til underveis.
F eks, jeg var litt imot samsoving før jeg fikk barn. Men det endret seg totalt. Jeg elsker samsoving. Jeg føler jeg gir barnet mitt trygghet, og jeg har funnet ut at han sover mye lenger og mer når han sover inntil meg, enn i sin egen bedsidecrib. Men jeg flytter han over av og til, for det er godt å endre sovestilling i blandt.
Men på kvelden legger jeg han alltid i sin seng først, så ender han opp i våres i løpet av natten.
Dette ble langt, men poenget mitt er; ikke stress. Følg mammahjertet