"Sovne selv"

6 mnd og ammes i søvn.. Ikke tegn på å sovne alene.. Vurderer flytte inn grindsenga snart og peøve den.. Tenker det er enklere å øve i den enn i vår seng/bedside crib
 
6 mnd og ammes i søvn.. Ikke tegn på å sovne alene.. Vurderer flytte inn grindsenga snart og peøve den.. Tenker det er enklere å øve i den enn i vår seng/bedside crib

Godt vi er flere! Her går det faktisk rett vei med å sovne selv. Prøver pantleys skånsomme sugeslutt eller hva det nå heter fra sove uten gråt-boka. Det funker sakte men sikkert, men ingen mirakelkur.
 
I kveld tenkte jeg at NÅ må vi bare.. Hun var stuptrøtt og hadde egentlig sovna. Men flytta henne over i bedsiden når hun begynte å tulle litt.. Hylgråt når ikke smokken var i munnen. Plukka den ut og ble panisk igjen.. Holdt på sånn en stund. Men siden hun var helt stille med smokk i munn så så jeg på det som helt ok.
 
Storebror måtte bli ammet i søvn fra 6mnd, og det var et slit som ikke ga seg før en intensiv gråtekur ved 1,5år. Var egentlig imot at han skulle gråte seg i søvn, men jeg fikk tilslutt så lite søvn fordi han trengte meg til hver innsovning i minst 20min at det ble nødvendig. Var forferdelig de første to dagene, og så begynte han å skjønne at han ikke kom til å få pupp, ga han vann på flaske som avvenning med å amme hele natta/kvelden.
Har derfor vært opptatt å unngå dette denne gangen, har blitt vanskeligere å få henne til å sovne selv nå, men jeg bruker uro med lys og lyd for å få henne til å være fornøyd med å ligge i sengen, deretter koser jeg henne i panna og synger så hun finner roen og ikke kaster seg rundt i sovedesperasjon. Håper hun lærer seg å ligge i ro for å få sovnet etterhvert, men syns hun er flink :) sover best i egen seng, bevegelse og mammalukt gjør henne bare våken :p
 
Etter at pappan hadde ham alene to kvelder på rad måtte vi endre litt i rutinene. Han skrek i 1 time fordi han ikke fikk sovepupp. Pappan gikk inn og ga smokk og vann ofte. Nå går det fortsatt 45 min før han roer seg. Men "skrikekur" blir det jo ikke. Vi venter noen minutter, men går inn og gir trøst, smokk og vann om han gråter. Går ikke inn når han sutrer.
 
Det skal jeg gjøre! Og i like så, si fra om dere knekker koden...

Da har det faktisk løsna litt her!! Måtte sette inn tiltak da hun plutselig ble så mobil o_O Tidligere kunne jeg snike meg ut etter at hun hadde sovna i vår seng. Hun lå trygt i enten babynestet eller med dyner som hindret henne i å rulle noen vei, og babycallen registrerte alle bevegelser slik at jeg gikk inn så fort det kom noen lyder. Meeen så begynte hun plutselig å våkne av at hun rullet over på magen i søvne, og samme dag begynte hun å krype rundt. Da følte jeg ikke lengre at det var trygt at hun lå så "ubeskyttet" i senga vår, og satte inn strakstiltak :p
Vi la henne i egen seng, og hadde en ganske kjip kveld hvor hun hylte etter pupp og mammakos. Jeg satt hele tiden lent over sengen hennes og strøyk på henne, så jeg følte meg trygg på at hun ikke hadde det vondt ;) Til slutt (etter 2,5 time) sovna hun "av seg selv". Neste kveld var det litt mindre gråt, men fortsatt en del sutring og klaging. Tredje og fjerde kvelden sovna hun uten gråt :) Vi bruker fortsatt laaang tid på legginga, så hun sovner gjerne ikke før etter en time. Men nå pludrer hun alene i senga, og Pappa'n kan like gjerne ha hovedansvaret med legginga. Kjempedeilig! Hun våkner fortsatt i løpet av natta, og da får hun pupp i senga vår før jeg lemper henne tilbake i egen seng. Da sovner hun som regel ganske fort igjen. Og etter kl 5 på morgenen er det selvfølgelig alltid lov til å sove videre i mammas seng ;)

Hvordan går det med dere? :)
 
Da har det faktisk løsna litt her!! Måtte sette inn tiltak da hun plutselig ble så mobil o_O Tidligere kunne jeg snike meg ut etter at hun hadde sovna i vår seng. Hun lå trygt i enten babynestet eller med dyner som hindret henne i å rulle noen vei, og babycallen registrerte alle bevegelser slik at jeg gikk inn så fort det kom noen lyder. Meeen så begynte hun plutselig å våkne av at hun rullet over på magen i søvne, og samme dag begynte hun å krype rundt. Da følte jeg ikke lengre at det var trygt at hun lå så "ubeskyttet" i senga vår, og satte inn strakstiltak :p
Vi la henne i egen seng, og hadde en ganske kjip kveld hvor hun hylte etter pupp og mammakos. Jeg satt hele tiden lent over sengen hennes og strøyk på henne, så jeg følte meg trygg på at hun ikke hadde det vondt ;) Til slutt (etter 2,5 time) sovna hun "av seg selv". Neste kveld var det litt mindre gråt, men fortsatt en del sutring og klaging. Tredje og fjerde kvelden sovna hun uten gråt :) Vi bruker fortsatt laaang tid på legginga, så hun sovner gjerne ikke før etter en time. Men nå pludrer hun alene i senga, og Pappa'n kan like gjerne ha hovedansvaret med legginga. Kjempedeilig! Hun våkner fortsatt i løpet av natta, og da får hun pupp i senga vår før jeg lemper henne tilbake i egen seng. Da sovner hun som regel ganske fort igjen. Og etter kl 5 på morgenen er det selvfølgelig alltid lov til å sove videre i mammas seng ;)

Hvordan går det med dere? :)

Så bra! Har tenkt på at det samme snart vil skje her, hun åler på dagtid, men foreløpig kravler hun ikke så mye rundt i senga så enn så lenge går det fint å ha henne der. Men når det skjer må vi tenke annerledes! Ganske status quo her, men har vært litt lat og ikke prøvd så veldig å endre noe heller...
 
Har begynt å sovne selv! Noen kjipe kvelder er det selvsagt. Men stort sett går det bra. Herlig!
 
Juhu! Hva gjorde dere for å få det til?

Noen vil kalle det gråtekur.. Men jeg satt inne hos henne hele tiden i noen dager.. Stappet smokk og strøk på henne. Tok vel 2-3 timer første kveld.. Så kortere og kortere.. Gikk ut så snart hun sovnet men våknet raskt igjen og da var vi påan igjen. Får pupp etter kl 23 første gang da.
 
Noen vil kalle det gråtekur.. Men jeg satt inne hos henne hele tiden i noen dager.. Stappet smokk og strøk på henne. Tok vel 2-3 timer første kveld.. Så kortere og kortere.. Gikk ut så snart hun sovnet men våknet raskt igjen og da var vi påan igjen. Får pupp etter kl 23 første gang da.
Det var litt lignende sånn vi gjorde det. Sluttet også å amme han i søvn. Etter ca. én uke løsnet det. Nå sovner han nesten alltid innen 10 min, magisk :)
 
Det var litt lignende sånn vi gjorde det. Sluttet også å amme han i søvn. Etter ca. én uke løsnet det. Nå sovner han nesten alltid innen 10 min, magisk :)

Ja det er rett og slett magisk! Ammer i søvn på dagtid da. Men på kveldene blir hun nå urolig og krever å bli lagt i senga si
 
Back
Topp