Soving og amming...

*sushi*

Forelsket i forumet
Augustlykke 2015
Mini er 6 uker så det er kanskje litt tidlig å tenke på. Men - særlig midt på dagen blir det mye surr synes jeg. Småsoving, småspising, sovne på puppen fordi hun ikke fikk sove nok, våkne fort fordi hun sovnet på puppen og ikke fikk spist nok..ja, sånn går det over flere timer. Prøver å holde våken så hun får spist nok, og forlenge soving med tur/smokk men det fungerer sjelden.

Må vel bare leve med det inntil hun spiser mer om gangen og sjeldnere. Ammer stort sett hver 2 time døgnet rundt, noen ganger oftere.

Hvordan er amme/sove-opplegget hos dere nå? Regner med at flaskebarn har det annerledes så det kan ikke sammenlignes.

Føler det blir mye surr på dagtid, lettere på natten, da er det mer 3-4 t imellom

Mini er 6 uker så det er kanskje litt tidlig å tenke på. Men - særlig midt på dagen blir det mye surr synes jeg. Småsoving, småspising, sovne på puppen fordi hun ikke fikk sove nok, våkne fort fordi hun sovnet på puppen og ikke fikk spist nok..ja, sånn går det over flere timer. Prøver å holde våken så hun får spist nok, og forlenge soving med tur/smokk men det fungerer sjelden.

Må vel bare leve med det inntil hun spiser mer om gangen og sjeldnere. Ammer stort sett hver 2 time døgnet rundt, noen ganger oftere.

Hvordan er amme/sove-opplegget hos dere nå? Regner med at flaskebarn har det annerledes så det kan ikke sammenlignes.

Ikke nødvendigvis så annerledes sel med flaskebarn. Jeg har ei som ble det. Hun er 13 uker idag (født 4 uker for tidlig). når hun var 6 uker var det mat hver eneste time.. døgnet rundt. Sovna ved flaska, prøvde å holde våken til hun fikk spist såpass at hun kanskje sov med enn en halvtime.

Trøsten kan være at det blir bedre. Etterhvert. Din er liten enda. Og det tar tid. Når mi ble rundt 10 uker sov hun mer og nå spiser hun som regel hver 3 time og fra 18-09 spiser hun 3 ganger. Så det blir som regel bedre.

På dagen har æ egentlig ikke noe oversikt over hvor ofte vi pupper her. Men jeg syns det er foskjell på sultenpupping og smokkpupping. Når han er sulten, kan han ta begge puppene etter hverandre og det uten å sovne. Når han er trøtt, kan han bare mase om puppen for å kunne sovne.
Om natta spiser han hver 4.-5. time.
Planen min for denne barselstia har vært å gi bebisen pupp hver gang han vil ha :) Har lest en plass at det er det man bør gjøre.Enkelte har kommentert at jeg ammer ofte og at ammer jeg hele tiden, spesielt i starten. Vi har perioder (økedøgn) hvor vi ammer nonstop i et par timer, men bare rapepauser. Lar han lillemannen rett og slett bestemme når han skal få pupp og ikke være så opphengt i "hver 3. time spising" som jeg har vært med mine to første.

Jeg gir også pupp når hun vil ha. Noen ganger spiser hun av begge to og er ganske våken gjennom hele økta. Andre ganger spiser hun kort, og resten av tia er puppen smokk. Hun sover ellers veldig bra, som regel 2,5-4 timer både på dagtid og på natta. I natt sov hun faktisk 8 timer, våknet for mat, og sov 3 timer til!!:D På kvelden kan det være mer masing, og jeg blir sittende med puppen ute til jeg legger meg;)

Jeg gir også nesten hver gang hun vil ha altså. Men prøver å unngå å gi pupp bare for at hun skal sove. Da får hun heller smokk. Vanskelig å skille da.. Har absolutt ikke noen 3-timers regel. Her er det alt fra 30 min til 2 timer mellom. Sjelden lenger.

Det er sånn det er nå, hun er liten og jeg vet det går seg til. Men da er det ikke bare meg..

Helt likt her også! Amming 24/7, tulling ved puppen, sovning på puppen, våkner etter 20 minutter, noen ganger slår hun til og sover 4 timer men aldri om natta, da må hun ligge på puppen nesten hele tiden, vil kun sovne på meg.. Utrolig slitsomt :/ prøver å unngå å la henne amme hele tiden ved å sette en grense på minst to timer mellom, men da kan hun bli fly forbanna og gråter til mammahjertet brister. Så får hun pupp og sovner etter 2 minutter... Vet ikke hva som er riktig. For det er greit å få inn en viss rutine på det men samtidig er hun bare fire uker og trenger også å føle at hun alltid er trygg og ivaretatt så jeg vil ikke la henne ligge gråte så hun føler seg forlatt eller utrygg :( ehhh.. Hvor er eksperthjelpen ?!

Her er mini blitt 8 uker og føler det ammes 24/7 ja...
Trikse for min del på natta ble samsoving når han våkner for første nattamming, hvis ikke holder han det gjerne gående i 3-4 timer... det gikk bare ikke til slutt:/ så nå sovner vi begge under amming så sover han ett par timer før neste amming... blir vell ca 2-4 amminger fra 22-09 ca.. dårlig m rutiner, så her styrer mini døgnet enda...
Gleder meg til mer rutinert sengetid altså:D

Ellers så ammes det oftere på dagtid, alt fra 10 min mellom til 3-4 timer... Nå skal det sies at han soven veldig lite på dagtid, kun små dupper på 5-10 min ofte:/ en skjelden gang sover han lengre... noe jeg håper går seg til snart:)

Her får ho å pupp når ho vil :) alt fra hver time til 5tima mellom :) ho tar ikke smokk så blir brukt en del som det å, men det gjør mæ ingenting :) stressa mer me tima mellom amming osv me nr1, men denna gangen e æ mer avslappa å lar frøkna styre det meste og storkose oss me det:) sovinga variere også veldig, alt fra småduppa på dagen til 4-timers kvila :)

Frøkena vår er 6uker, hun sover en lang lur på ca. 1 1/2 time - 3timer på formiddagen ute i vogna. Om jeg ikke legger henne ut så sover hun kun korte lurer!
Sett bortifra denne luren sover hun ellers bare korte lurer. Står opp i ni tia om mårran og legger henne i 9tia om kvelden. Når jeg legger henne på kvelden så ammer jeg henne i senga vår til hun sovner så ligger hun å sover der til jeg legger meg, da løfter jeg henne over i vugga/kurven hennes, så sover hun til i 2-3tia. Etter dette blir hun liggende i vår seng siden jeg sovner, aner ikke hvor ofte hun "forskyner seg" da siden jeg sover og hun ligger med puppen :p

Ammer når hun vil ha. Somregel våkner hun etter tre timer ca om hun sover, vekker henne etter fire om ikke. Men det kan og være to timer imellom. Prøver å få til å amme i tolvtiden på kvelden, da virker det som hun sover natta igjennom. Gjort det til nå ihvertfall. Dvs til 6-7 tiden. Spiser hun før våkner hun i 5tiden. Jeg sovner jo ikke på kommando, så ser heller at hun våkner 6 enn 5 altså!
Sovner igjen etter litt pludring, så sover vi til 9 ca. Har enda til gode å komme meg ut døra før 12.. Alt tar jo så lang tid :P

Back
Topp