Soveplass på stua

Mnatsr

Blir kjent med forumet
vi har egentlig ikke plass til en vogge eller lignende på stua, men nå begynner jeg å vurdere om det er noe babyen trenger, en egen soveplass på stua? Hadde egentlig tenkt til å bruke babynest i sofaen å bruke senga på soverommet. Flere som ikke skal ha egen soveplass på stua til den lille?

Tenker det spørs litt hvor stort hus man har, og om man har tenkt å bruke vogn til dagsoving. Vi hadde tilbud om en vogge sist, men siden soverommet var vegg i vegg med stua og inngangen var midt i stua, takket vi nei. Vesla sov bestandig blundene i senga, ingen problemer der og aldri noe tull med at hun ikke skjønte at det var natt- eller dagsoving, ikke fra hun var noen mnd i alle fall. Brukte ikke vogn siden vi bodde i byen da.

Har større hus nå, soverom ganske langt unna stua, men nå bor vi også på landet, og i barnehagen sover alle i vogn uansett, så jeg tenker neste kanskje kommer til å sove en del i vogn på dagtid? Uansett sover de jo fint i sofa, på lekematta, i vippestol (har en som ikke er noe problem for hofter osv), hvor som helst egentlig, når de er helt små. Så orker ikke den vogga nå heller tror jeg :p

Jeg ønsker meg vugge til å ha på stua, men blir nok ikke til at vi anskaffer det. Finnes mange andre mer praktiske løsninger, som babynest og vogn.

Vi hadde både vugge og lekegrind. Men junior sov best i lekegrinda si, når han ble litt eldre sov han i vogna.. Vi la han aldri i senga på dagtid, da vi ville at senga skulle assosieres med natt. Og vi har aldri hatt noen problemer med et barn som er mye våken på natt. Kan selvfølgelig være tilfeldigheter, men jeg kommer til å gjøre det samme nå!

Vi skal ha en kurv som har gått I arv I min familie stående på stuen slik at lille kan ligge I den, vi har katter så det er lett at babyen ikke får være I fred om den bare ligg I nest på sofaen f.eks.. Godt med et fristed for babyen også :)

Vi har liten leilighet så vi skal ikke ha noe fast stående på stua, men vi har kjøpt inn den stokke mini (den lille runde) og den har hjul så vi kommer bare til å trille den ut av rommet vårt når vi trenger den :)

Vi brukte bagdelen fra vogna forrige gang. Han sov best der det var mennesker, og vi ville assosiere senga med natta (tok over ett år før han sov på natta, da men...) Etterhvert sov han i grind og vogn på dagen. Tenker jeg gjør det samme denne gang.

Sist hadde vi lekegrind med babynest oppi, men storebror har så mye leker at vi solgte lekegrinden da den ikke kommer til å bli brukt nå. Så får han heller ha den plassen til lekene sine, så setter vi en vugge ved siden av sofaen :)

Vokser fort ut av babynestet eller blir så stor at det ikke er forsvarlig. Min gutt ville bare sove i vogn på dagtid og det gjør han fremdeles 18 mnd

Vi skal ha babynest i sofaen oppe og leander vugge i første etasje til h*n begynner å sove ute i vogn :) Er greit når vi har små hunder at det er ett sted de ikke kommer til :)
Så babynest vil kun være under oppsyn.

Litt usikker på hvordan vi løser det. Soverommene er i 2.etg så det blir vugge der. Kjøkken/stue i 1. og loftstue i 3. Så jeg tror kanskje jeg bare flytter babynestet mellom 1. og 3. etter behov. Stuen i 3. har litt bedre ammeplass, så tenker vi kommer til å være mye der oppe. Prøver oss frem når han kommer :)

Aldri skjønt hvorfor stua skal brukes som soveplass eller sofaen.. vår datter skal sove i senga si når hun sover på dagtid

Aldri skjønt hvorfor stua skal brukes som soveplass eller sofaen.. vår datter skal sove i senga si når hun sover på dagtid

Må først bare påpeke at jeg har INGEN erfaring, er førstegangs så :) men har fått tips fra flere at man bør venne babyen til lyder når den sover, slik at den ikke våkner så lett :) støvsuge, prate og andre hverdagslyder :) så blir det enklere med soving i bhg også :) kan tenke meg at det er et argument for å ha babyen på stua på dagen, da soverommet gjerne kan bli litt stille :)

Må først bare påpeke at jeg har INGEN erfaring, er førstegangs så :) men har fått tips fra flere at man bør venne babyen til lyder når den sover, slik at den ikke våkner så lett :) støvsuge, prate og andre hverdagslyder :) så blir det enklere med soving i bhg også :) kan tenke meg at det er et argument for å ha babyen på stua på dagen, da soverommet gjerne kan bli litt stille :)
Vi er også først gang men baby'n hører lyd selv om den ligger på et soverom. Man har forskjellig syn på det :)

Back
Topp