Soveplass på stua

Aldri skjønt hvorfor stua skal brukes som soveplass eller sofaen.. vår datter skal sove i senga si når hun sover på dagtid
Fordi at babyen sover ca 90% av tiden den første tiden.. Ser ikke poenget med å gå inn og ut av soverommet hver gang hun skal ammes/skiftes på osv osv. Min skal bare legges i sengs si på soverommet våres om nattan når vi skal sove :)

Vi er også først gang men baby'n hører lyd selv om den ligger på et soverom. Man har forskjellig syn på det :)
Alle barn sover forskjellig. Noen barn sover ikke om dagen. Noen barn sover ikke om natta. Man vet aldri hva man får. Det viktigste er rutine. Hvordan man velger å gjøre det er opp til hver enkelt. Men man kan ikke forutse hvordan hverdagen blir. Vår gutt sov ikke om natta før etter han fylte ett. Vi var veldig nøye med å skille på natt og dag ,slik at han skulle forstå. Så måtte vi også være supernøye med rutiner. Faste steder og faste tider. Gutten sover endelig veldig godt om natta, og han er blid og tilfreds når han legger seg da han vet hva han går til. Men søvn er ikke rett frem, og ikke alltid lett og forstå seg på...

Fordi at babyen sover ca 90% av tiden den første tiden.. Ser ikke poenget med å gå inn og ut av soverommet hver gang hun skal ammes/skiftes på osv osv. Min skal bare legges i sengs si på soverommet våres om nattan når vi skal sove :)[/QUOTE
Alle barn sover forskjellig. Noen barn sover ikke om dagen. Noen barn sover ikke om natta. Man vet aldri hva man får. Det viktigste er rutine. Hvordan man velger å gjøre det er opp til hver enkelt. Men man kan ikke forutse hvordan hverdagen blir. Vår gutt sov ikke om natta før etter han fylte ett. Vi var veldig nøye med å skille på natt og dag ,slik at han skulle forstå. Så måtte vi også være supernøye med rutiner. Faste steder og faste tider. Gutten sover endelig veldig godt om natta, og han er blid og tilfreds når han legger seg da han vet hva han går til. Men søvn er ikke rett frem, og ikke alltid lett og forstå seg på...
nei det er jeg enig i, men ser fortsatt ikke poenget med å ha barn sovende i stua..

nei det er jeg enig i, men ser fortsatt ikke poenget med å ha barn sovende i stua..
Nei, for all del. Hvis man får en problemfri unge som sover søtt hvor enn den blir lagt er det jo bare å kjøre på.Ingenting er jo bedre enn det. Men igjen, får man en unge som for eksempel bare vil sove på mors bryst blir det ikke mye annet enn soverommet man ser i starten. Det å skille mellom dag og natt faller også naturlig med å skille på soveplasser. Men som sagt: opp til hver enkelt. Og å ikke se poenget kan nok fort endre seg når hverdagen og realitetene slår til.

Bedside crib i soverommet, vugge i loftstua og vogn nede i stua. Blir nok vogna som brukes til dag soving. Syns det er greit å lære baby til å sove i vogn. Da de fleste gjør det når de blir eldre og i barnehage osv.

Vugga blir mer som en plass jeg kan legge henne fra meg litt uten å være redd at storebror overfaller henne eller drar henne på gulvet :p

Aldri skjønt hvorfor stua skal brukes som soveplass eller sofaen.. vår datter skal sove i senga si når hun sover på dagtid

Tenker det er mest i begynnelsen her, første par mnd før rutinene evt begynner å komme inn. Da sovner de jo gjerne under amming og sover litt overalt, gjerne på fanget. Men kommer altså ikke til å legge opp til noen egen soveplass i stua, blir nok seng og vogn her. Forrige sov kun i senga utenom når vi trillet tur, og det var aldri noe problem med lengden på luren og skillet mellom natt og dag altså.

Blir primært seng på soverom og soving i vogn her, men den første tiden blir det sikkert babynest i sofaen eller babynest lagt oppi en lekegrind ;)

For vår del som har soverom i andre etasje og stue i første etasje var det utrolig praktisk å legge mini i vugga rett ved siden av sofaen i begynnelsen. Etter hvert, rundt 2-4 mnd begynte vi å ta en av duppene ute i vogna, for så å ta begge eller alle ute i vogna fra de var 6 mnd gamle. Følte det ble mindre farting opp og ned den trappa når de kunne sove i stua eller på verandaen

Det er jo så koselig å ha ungen i nærheten hele tiden de første ukene/månedene for barnet stort sett sover mye uannsett. Første gutten min sovna kun på oss de første ukene og det og kunne legge han rett over i nestet i sofaen når har sovnet var helt supert. Itillegg så skal ungene mine vende seg til lyder! :)

Her blir det vogn inne i stuen på dagtid. Det også fordi at når vi er på besøk andre steder er det den som vil bli brukt. Sengen skal brukes om natten :)

Blir nok å kjøpe en vugge til den første tiden, etterhvert blir det vogna på dagtid:) senga på soverommet skal brukes på natt. God erfaring med dette til mine barn. Lærte seg raskt å skille pådagsoving og nattesoving. Har man lite plass kan man fint bruke bagen til vogna f.eks.

Blir nok å kjøpe en vugge til den første tiden, etterhvert blir det vogna på dagtid:) senga på soverommet skal brukes på natt. God erfaring med dette til mine barn. Lærte seg raskt å skille pådagsoving og nattesoving. Har man lite plass kan man fint bruke bagen til vogna f.eks.
Enig ! Er lurt å skille mellom dag og natt :) vi brukte senga bare på natta når mini var nyfødt, eller sov han kun i stua eller i vogna når han sov på dagen:)

Enig ! Er lurt å skille mellom dag og natt :) vi brukte senga bare på natta når mini var nyfødt, eller sov han kun i stua eller i vogna når han sov på dagen:)

Er jo ikke sikkert det er et problem med sengsoving heller da. :) merket at vår regulerte det selv, hadde jo ikke samme søvnbehov med de to kortere blundene på dagen i forhold til at vi holdt henne litt mer oppe på kvelden og da la oss sammen med henne, mating da foregikk i senga når hun våknet om natta osv :) dette var jo fra 4 mnd alder da, at rutinene kom på plass etter at vi hadde jobbet med søvnen.

Er jo ikke sikkert det er et problem med sengsoving heller da. :) merket at vår regulerte det selv, hadde jo ikke samme søvnbehov med de to kortere blundene på dagen i forhold til at vi holdt henne litt mer oppe på kvelden og da la oss sammen med henne, mating da foregikk i senga når hun våknet om natta osv :) dette var jo fra 4 mnd alder da, at rutinene kom på plass etter at vi hadde jobbet med søvnen.
Kjenner jeg misunner dere som ikke har hatt problemer med søvn. Det er utrolig slitsomt. Folk sier: det er jo bare å gjøre sånn... Vi fulgte alle ekspertråd og hva helsesøster sa, men guttungen valgte ikke å sove på natta før det hadde gått et år... Jeg håper at det blir lettere denne gangen. Søvn er undervurdert☺

Kjenner jeg misunner dere som ikke har hatt problemer med søvn. Det er utrolig slitsomt. Folk sier: det er jo bare å gjøre sånn... Vi fulgte alle ekspertråd og hva helsesøster sa, men guttungen valgte ikke å sove på natta før det hadde gått et år... Jeg håper at det blir lettere denne gangen. Søvn er undervurdert☺

Vi hadde problemer med søvn frem til da, og har selvsagt hatt våkennetter ellers også. Pleier ikke å rope det ut her inne, for da blir man jo halshugd, men vi tok en variant av ferber på henne da hun var 4 mnd. Jeg hadde fødselsdepresjon, og eneste måten å få henne til å sove på var å amme, og selv det funket jo ikke siden jeg egentlig måtte amme konstant (og hun var trillrund og gulpet masse, så det var ikke pga øking heller). Nyttet ikke å bare ta opp og trøste, hun hylte til puppen kom i munn. Så vi tok en kveld med gråting hvor vi gikk inn og ut, med så korte intervaller at vi ikke engang satte oss mellom hver tur inn og ut. Neste kveld halverte tiden til hun sovnet, og tredje kveld la hun seg uten en lyd. Det var vondt å gjøre, men vi visste ikke annen råd, og vi har hatt sykt uttelling for det. Plutselig falt alt på plass og vi fikk rutiner på dagen, det har aldri vært noe problem å legge henne. Så andre vil vel kanskje mene at vi har skadet henne og det var ego og feil, men det var som om vi alle fikk et nytt liv etterpå, og jeg sluttet å føle meg redd for st jeg skulle skade henne eller meg selv, fordi vi alle fikk nok hvile. Men poenget mitt var uansett at når babyen begynner å få en søvnrutine så er det jo mer som spiller inn enn hvor de sover, og det trenger ikke være et problem i det hele tatt å bruke senga på dagtid. :)

Vi hadde problemer med søvn frem til da, og har selvsagt hatt våkennetter ellers også. Pleier ikke å rope det ut her inne, for da blir man jo halshugd, men vi tok en variant av ferber på henne da hun var 4 mnd. Jeg hadde fødselsdepresjon, og eneste måten å få henne til å sove på var å amme, og selv det funket jo ikke siden jeg egentlig måtte amme konstant (og hun var trillrund og gulpet masse, så det var ikke pga øking heller). Nyttet ikke å bare ta opp og trøste, hun hylte til puppen kom i munn. Så vi tok en kveld med gråting hvor vi gikk inn og ut, med så korte intervaller at vi ikke engang satte oss mellom hver tur inn og ut. Neste kveld halverte tiden til hun sovnet, og tredje kveld la hun seg uten en lyd. Det var vondt å gjøre, men vi visste ikke annen råd, og vi har hatt sykt uttelling for det. Plutselig falt alt på plass og vi fikk rutiner på dagen, det har aldri vært noe problem å legge henne. Så andre vil vel kanskje mene at vi har skadet henne og det var ego og feil, men det var som om vi alle fikk et nytt liv etterpå, og jeg sluttet å føle meg redd for st jeg skulle skade henne eller meg selv, fordi vi alle fikk nok hvile. Men poenget mitt var uansett at når babyen begynner å få en søvnrutine så er det jo mer som spiller inn enn hvor de sover, og det trenger ikke være et problem i det hele tatt å bruke senga på dagtid. :)
Vi forsøkte "kuren" vi og. virket ikke. Vi gjorde alt. Han ville rett og slett ikke sove før han rundet året. Jeg synes de er heldige de som har barn som "finner søvnen" som det så fint heter. Hjemme hos oss var den rotet vekk, for å si det sånn. Det å bruke senga på dagtid hvis det funker er jo helt greit det. Men igjen, hvis det funker. Tenker man må være forberedt på hva som helst og ta ting som det kommer. Tror det er viktig å ikke være så rigid i hvordan man ser for seg at ting blir, for da kan man for møte veggen. Forbereder meg på ett år til uten søvn, men håper jo at det blir lettere denne gangen. Og så er jo trøsten at guttungen er verdens enkleste å legge nå. Selv om det er noe man aldri skulle trodd!

Back
Topp