Soveplass for baby (natt)

Samsov <3 da kunne baby finne puppen som hun ønsket. Hadde bedside crib for trygghet mtp gjerde og litt ekstra plass.

Samsov med begge mine. Er det beste syntes jeg for å få nok søvn.
 
Obs obs: Tipset er funnet på en privat blogg, og er ikke noe som offentlige instanser/ lub e.l. har anbefalt, så vidt jeg vet.

Hva tenker dere om denne løsningen? Tryggere enn babynest, eller er det i prinsippet helt det samme?

Screenshot_20240106-202315~2.png

Screenshot_20240106-202327~2.png
Screenshot_20240106-202336~2.png
 
Noe ala dette vi gjorde for våre to. Vi hadde bedside, men i praksis ble det likevel mest samsoving. (Har likevel kjøpt ny bedside denne runden, for jeg syns det var praktisk. Ikke minst for å ha en slags sperre på siden av sengen.) Når baby sov i vår seng hadde vi skjært ut en liten plate som vi la under overmadrassen (de skal ikke sove i for myk seng og ha god lufting). Så rullet vi helseteppe med laken over som på bildet. Og egen dyne ☺️
 
Hei,
Sniker fra mai. Ville bare tipse om denne hvis du ikke har vurdert den ennå - har en slik selv og vi brukte den mye til førstemann i de tilfellene hun sov i sengen med oss:

 
Hei,
Sniker fra mai. Ville bare tipse om denne hvis du ikke har vurdert den ennå - har en slik selv og vi brukte den mye til førstemann i de tilfellene hun sov i sengen med oss:

Den så veldig kjekk ut. Men hvordan er den annerledes enn et babynest? Tryggere fordi det er harde kanter? Som i en vognbag?
 
Noe ala dette vi gjorde for våre to. Vi hadde bedside, men i praksis ble det likevel mest samsoving. (Har likevel kjøpt ny bedside denne runden, for jeg syns det var praktisk. Ikke minst for å ha en slags sperre på siden av sengen.) Når baby sov i vår seng hadde vi skjært ut en liten plate som vi la under overmadrassen (de skal ikke sove i for myk seng og ha god lufting). Så rullet vi helseteppe med laken over som på bildet. Og egen dyne ☺️
Ja, jeg synes jo det så ganske trygt ut mtp kvelningsfare... Er fristet til å prøve oppi bedside criben, eller med plate oppi dobbelsenga hørtes jo også veldig lurt ut. Men er det fordi kantene er lavere enn babynest at dette muligens er tryggere? Eller fordi lakenet dekker over kanten?
 
Last edited:
Ja, jeg synes jo det så ganske trygt ut mtp kvelningsfare... Er fristet til å prøve oppi bedside criben, eller med plate oppi dobbelsengå hørtes jo også veldig lurt ut. Men er det fordi kantene er lavere enn babynest at dette muligens er tryggere? Eller fordi lakenet dekker over kanten?
Ville kanskje trodd fordi den er litt lavere, samt at den ikke er «fast» og vil kunne skyves litt dersom baby kommer inntil. Men vet ikke sikkert. Nå la vi ikke sidene helt tett inntil babys ansikt heller.:)
 
Sniker. Brukte babyrede i både sprinkelsenga og ved eventuell samsoving. Var den eneste måten å få dem til å sove på. Og for oss føltes det tryggere å ha dem på ryggen i et rede med stabile kanter enn å drive og rulle håndklær i sprinkelsenga (hvorfor anses det som tryggere, egentlig!?) eller ha dem liggende fritt mellom oss. Når de begynte å snu seg om natta tok vi vekk redet og byttet det ut med sengekant i bomull i en overgangsperiode.

Vet at dette ikke er direkte anbefalt, men når teppeløs, ensom baby på hardt underlag uten fallhøyde er det eneste som anses som  faktisk trygt, så gjorde vi en helhetsvurdering. Det fungerte for oss og for babyene.
 
Den så veldig kjekk ut. Men hvordan er den annerledes enn et babynest? Tryggere fordi det er harde kanter? Som i en vognbag?
Kantene er ikke harde, de er myke (og tynne), så man vil ikke måtte bekymre seg for kvelningsfare for baby. Så forskjellig fra babynest på den måten. Men kantene vil hindre baby å rulle ut av madrassen, selv om de ikke er så mobile i begynnelsen akkurat.

Synes den er litt dyr i og med at den ikke kan brukes så lenge, men jeg fant min billig i ubrukt stand på Finn.
 
Kantene er ikke harde, de er myke (og tynne), så man vil ikke måtte bekymre seg for kvelningsfare for baby. Så forskjellig fra babynest på den måten. Men kantene vil hindre baby å rulle ut av madrassen, selv om de ikke er så mobile i begynnelsen akkurat.

Synes den er litt dyr i og med at den ikke kan brukes så lenge, men jeg fant min billig i ubrukt stand på Finn.
Jeg må si at denne frister veldig... Da kan jeg jo velge hvilken side av meg baby ligger på, om hun ligger ut mot kanten (kanskje droppe bedside crib og heller sette dobbelsengå inntil veggen med denne oppi og kanten oppe...), eller inn mot midten. Jeg tør ikke ha baby mellom meg og mannen uten noen form for beskyttelse. Vi har også en 3-åring som kommer inn til oss om morgenen i helgene. Og da vil det være mye enklere å bare kunne brette opp kanten på denne enn å flytte baby til bedside crib og risikere å vekke...
 
Kantene er ikke harde, de er myke (og tynne), så man vil ikke måtte bekymre seg for kvelningsfare for baby. Så forskjellig fra babynest på den måten. Men kantene vil hindre baby å rulle ut av madrassen, selv om de ikke er så mobile i begynnelsen akkurat.

Synes den er litt dyr i og med at den ikke kan brukes så lenge, men jeg fant min billig i ubrukt stand på Finn.

Jeg har forresten denne, som vi brukte da baby byttet til sprinkelseng. Genial for å forhindre at smokkene falt ut, at baby viklet armer og bein i sprinklene osv.

Det er hvertfall det tryggeste alternativet til sengekant jeg har sett selv. Puster godt gjennom nettingen.
 
Jeg må si at denne frister veldig... Da kan jeg jo velge hvilken side av meg baby ligger på, om hun ligger ut mot kanten (kanskje droppe bedside crib og heller sette dobbelsengå inntil veggen med denne oppi og kanten oppe...), eller inn mot midten. Jeg tør ikke ha baby mellom meg og mannen uten noen form for beskyttelse. Vi har også en 3-åring som kommer inn til oss om morgenen i helgene. Og da vil det være mye enklere å bare kunne brette opp kanten på denne enn å flytte baby til bedside crib og risikere å vekke...
Jeg brukte denne i kombinasjon med bedside crib - jeg la ned kantene når jeg flyttet henne over i bedside, sånn at det da ble som en stor madrass, og så tok jeg opp tre av sidene når jeg dro henne over til meg i sengen ved amming.
 
Tar av ene siden på sprinkelsenga, så det blir en slags bedside crib og kanskje noe samsoving. Så blir det sprinkelseng inn på eget rom etterhvert.
Funka helt supert med storesøster :)
Sniker fra januar. Dere som har gjort om sprinkelseng til bedside.. har noen brukt IKEA sprinkelseng til det?
 
Vurderte bedside, men har endt opp med å ikke kjøpe. Har sprinkelseng i fotenden av sengen, også har vi kjøpt den amme/samsovingsmadrassen fra easygrow som det er linket til lenger opp her :)
Veldig usikker hvordan det blir med evt samsoving. Får ta det litt som det kommer :) Kan godt hende vi går for bedside etterhvert om det blir behov.
 
Sprinkelseng på samme rom. Jeg får ikke sove med baby i sengen, og får heller ikke til å amme liggende før baby er litt større (ville isåfall gått for bedside). Både han og storesøster får selvfølgelig sove med oss når det er sykdom, tenner eller noe annet som krever litt ekstra nærhet.

Må legge til at det ikke er så lett å bestemme noe helt sikkert før jeg vet hva han trenger, men jeg tar utgangspunkt i samme løsning som vi brukte med storesøster.
 
Vi får ikke sove om ungen ligger i senga vår, så samsoving er uaktuelt for oss. Hadde egen seng/vugge til storesøster da hun var baby og var i grunn veldig fornøyd med det, men denne gangen har vi kjøpt bedside for å slippe å måtte stå opp for å legge baby i senga si hver gang hun har fått pupp (gitt at vi klarer å amme denne gangen vel og merke). Har montert bedsiden ved senga og allerede kjenner jeg på at jeg angrer på at jeg ikke hadde en til storesøster også :hilarious:
 
Back
Topp