Sovemedisin til barn?

lillevenn2020

Elsker forumet
Noen her som har erfaring med sovemedisin til baby?
Hvordan fikk dere og hadde det noe effekt?

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Vi har et barn som fikk valargan . Her fikk vi det siden han ikke sov helle natta i det helle tatt. Sov 1 time så var det våken igjen. Da var han nesten 2 år. I tilleg så slett han mye med eksem, så derfor sa legen at vi skulle prøve valargan for å se om eksemen og natta ble bedre for ham. Noe den ble bare løpet av noen dager. Her så bruker han det enda pga eksemen. Han er nå 9år. Her har vi aldri hatt noe problem med hangover som enkelte kan få i begynelsen en bruker det
Ellers så kan det evnt være bedre å be om menotolin mener det er det det søvn hormone hetter

Overskrifta seier "barn", innlegget "baby". Viss det er baby det er snakk om ville eg hatt veldig høg terskel for å medisinere. Hadde ikkje gjort det på bakgrunn av allmennlegetankar, anbefalinga skulle ha kome frå ein spesialist.

Her går 8-åringen fast på Melatonin, og vi har og vore innom Vallergan fordi det måtte vere prøvd før vi fekk Melatonin (som ein treng dispensasjon frå ein eller annan regel for å få resept på). Andre medikament har vore vurdert, men er ikkje nødvendig no.

Sist guten min fekk Vallergan måtte han vekkast klokka 7 neste morgon (våknar vanlegvis mellom 3 og 5), han var trøtt og uopplagt heile neste dag, både på skulen og heime, dautrøtt om kvelden og måtte vekkast igjen dag 2 etter tabletten. I slike tilfeller blir bivirkningane så voldsomme at det ikkje har nokon hensikt å medisinere. Ungen blir meir opplagt av å sove 4 timar utan Vallergan enn å sove 10 timar med. Men det er MIN unge, ho over har jo ei heilt anna erfaring. Folk reagerer forskjellig på ulike medikament.

Eg skal ikkje seie at eg "aldri ville medisinert ein baby for å få han til å sove", men terskelen hadde vore veldig høg, og det skulle vore eit dokumentert behov + anbefaling frå spsialist.

Overskrifta seier "barn", innlegget "baby". Viss det er baby det er snakk om ville eg hatt veldig høg terskel for å medisinere. Hadde ikkje gjort det på bakgrunn av allmennlegetankar, anbefalinga skulle ha kome frå ein spesialist.

Her går 8-åringen fast på Melatonin, og vi har og vore innom Vallergan fordi det måtte vere prøvd før vi fekk Melatonin (som ein treng dispensasjon frå ein eller annan regel for å få resept på). Andre medikament har vore vurdert, men er ikkje nødvendig no.

Sist guten min fekk Vallergan måtte han vekkast klokka 7 neste morgon (våknar vanlegvis mellom 3 og 5), han var trøtt og uopplagt heile neste dag, både på skulen og heime, dautrøtt om kvelden og måtte vekkast igjen dag 2 etter tabletten. I slike tilfeller blir bivirkningane så voldsomme at det ikkje har nokon hensikt å medisinere. Ungen blir meir opplagt av å sove 4 timar utan Vallergan enn å sove 10 timar med. Men det er MIN unge, ho over har jo ei heilt anna erfaring. Folk reagerer forskjellig på ulike medikament.

Eg skal ikkje seie at eg "aldri ville medisinert ein baby for å få han til å sove", men terskelen hadde vore veldig høg, og det skulle vore eit dokumentert behov + anbefaling frå spsialist.
Maiken89 og mannen har ikke sovet på ca 9 måneder:/

♡Tobias 20.11.10 & Simon 31.03.13♡

Om barnet er 9 mnd, er det ikkje behov for sovemedisin vel? Yngste mann har først startet å sove hele natta innimellom nå, og han er 2 år straks.

Maiken89 og mannen har ikke sovet på ca 9 måneder:/

♡Tobias 20.11.10 & Simon 31.03.13♡

Da ville eg skaffet meg avlastning med besteforeldre osv, og ja eg veit at ikkje har tilgang på det. Ellers fikk me råd på helsestasjonen, ang kva me kunne gjere. Det ble også sjekket ein del medisinske ting, sønnen her har blant anna astma. Ellers så var han for vant med å bysses, for det gjorde eg hele døgnet fram til han var 6 mnd, og deler av natta fram til han var 18 mnd. Så eg skjønner godt dere er trøtte eg.

Har dere sjekket han hos lege? Kva seier helsestasjonen? Har han låsninger osv?

Ville aldri ha gitt sovemedisin til en 9 mnd gammel baby. Sovemedisin er ikke noe å spøke med. Og barn blir ofte sløve "hangover" av feks vallergan .

Prøv alt mulig annet. Vi heller sov ikke stort de første 9 mnd.. Men vi gjorde andre grep. Sovemedisin var langt unna tankene mine

Er virkelig ikke snakk om at jeg vil gi han det pga at jeg vil at han skal sove natta gjennom. Dette var et spørsmål jeg stilte for å høre erfaringer av de som har prøvd det, ikke alle å enhver som har en mening om det.
I dette tilfellet er det snakk om en baby på 9 mnd som sover så lite at legene selv sier at de ikke forstår hvordan han klarer å fungere nogenlunde i det hele tatt med så minimalt med søvn.
Og ja alt er sjekket, både av almenleger, barneleger, helsesøster, legestasjon, sykehus, manuellterapaut, homeopat ++++

Vi har brukt flytende vallergan i en kort periode(2 uker) da jenta vår var lita. Hun var vel litt under året. Vi endte på å prøve det pga veldig trøblete søvn og utslitte foreldre og unge. Hun er prematur, så det at hun ble vekt da vi var innlagt mener de kan ha en betydning for at ting ble som de ble. Vi prøvde alt (kiropraktor, byssing, lyder ala støvsuger, og ei alternativ dame som tok på henne slik at hun skulle få sove)før vi motvillig gikk med på å prøve. Vi tok ikke full dose første natta, og likevell sovna hun innen 30 min, og sov hele natta. (Jeg sov IKKE den natta ;) ). Trappa fort ned, og det var det som hjalp henne inn i et sovemønster som var mer fornuftig.
Så for noen kan det funke.

Vi har brukt flytende vallergan i en kort periode(2 uker) da jenta vår var lita. Hun var vel litt under året. Vi endte på å prøve det pga veldig trøblete søvn og utslitte foreldre og unge. Hun er prematur, så det at hun ble vekt da vi var innlagt mener de kan ha en betydning for at ting ble som de ble. Vi prøvde alt (kiropraktor, byssing, lyder ala støvsuger, og ei alternativ dame som tok på henne slik at hun skulle få sove)før vi motvillig gikk med på å prøve. Vi tok ikke full dose første natta, og likevell sovna hun innen 30 min, og sov hele natta. (Jeg sov IKKE den natta ;) ). Trappa fort ned, og det var det som hjalp henne inn i et sovemønster som var mer fornuftig.
Så for noen kan det funke.
Tusen takk for svar ♡

Er virkelig ikke snakk om at jeg vil gi han det pga at jeg vil at han skal sove natta gjennom. Dette var et spørsmål jeg stilte for å høre erfaringer av de som har prøvd det, ikke alle å enhver som har en mening om det.
I dette tilfellet er det snakk om en baby på 9 mnd som sover så lite at legene selv sier at de ikke forstår hvordan han klarer å fungere nogenlunde i det hele tatt med så minimalt med søvn.
Og ja alt er sjekket, både av almenleger, barneleger, helsesøster, legestasjon, sykehus, manuellterapaut, homeopat ++++

Og da har ikke legen kommet med noen tips? Jeg selv har ingen erfaring.. Men kjenner til andre. Og mener grensen for feks vallergan er 2 år

Og da har ikke legen kommet med noen tips? Jeg selv har ingen erfaring.. Men kjenner til andre. Og mener grensen for feks vallergan er 2 år
Selfølgelig har legen kommet med masse tips og vi har prøvd alt.
Han fikk den mildeste sorten allergimedisin som trygt kan gis til nyfødte tilogmed men den hadde ingen effekt.

Jeg føler med deg! Jeg har en gutt som om litt blir 2,5 år ! Han sover aldri omtrent føler jeg selv , legger han på kvelden ( bruker som regel) mange timer på å få han til å sovne, når han har sovnet sover han kanskje fra 30 min til en time å da virker han helt uthvilt å vil leke osv. . Tøyser å tuller får han til å sovne igjenn etter en god stund han våkner kanskje 2-3-4 ganger i løpet av natten. ... det har han gjort siden han var baby ,alle sa at det gikk over å snart sover han rundt , men nei det har ikke skjedd enda ,, så jeg føler med deg å om legene anbefaler deg å dere er utslitt å har prøvd ser jeg ikke noe galt i å prøve sove medisin , tenker at det må jo våre bra for babyen å og få seg søvn og bli orgentlig opplagt, håper det ordner seg :)

Sent from my SM-G350 using BV Forum mobile app

Dersom "almenleger, barneleger, helsesøster, legestasjon, sykehus, manuellterapaut, homeopat ++++" har undersøkt babyen og konklusjonen er at det beste er å prøve medisiner, hadde eg antagelig prøvd.

Eg er ikkje imot medisinering, dersom lege/spesialist meiner det er det beste for barnet. Det gjeld uansett om det er snakk om antibiotika eller sovemedisin. Eg seier ikkje at ein ukritisk skal medisinere ungane etter ein kjapp time hos fastlegen, men dersom alt er undersøkt og medisinering deretter blir anbefalt, ser eg ikkje problemet. Ein merkar bivirkningar fort, og det er ikkje verre hokus-pokus enn å slutte dersom bivirkningane er plagsomme.

Sjølv har eg ikkje vore i den situasjonen at eg har behøvd å vurdere søvnmedisinering av ein baby, derfor kan eg heller ikkje svare sikkert på kva eg hadde gjort eller ikkje gjort. Men eg har vore - og er - oppi sprøsmålet om annan medisinering av andre problem og eg forstår veldig godt at det er både fortvilande og vanskeleg å skulle bestemme seg enten den eine eller andre vegen.

Dersom fastlegen foreslår Vallergan etter at alle andre har undersøkt babyen utan å finne noko gale, ville eg kanskje prøvd å kontakte barnelegen dokker har vore hos, og spurt kva ho/han tenker, før eg bestemte meg.

Lykke til!

Da ville eg skaffet meg avlastning med besteforeldre osv, og ja eg veit at ikkje har tilgang på det. Ellers fikk me råd på helsestasjonen, ang kva me kunne gjere. Det ble også sjekket ein del medisinske ting, sønnen her har blant anna astma. Ellers så var han for vant med å bysses, for det gjorde eg hele døgnet fram til han var 6 mnd, og deler av natta fram til han var 18 mnd. Så eg skjønner godt dere er trøtte eg.

Har dere sjekket han hos lege? Kva seier helsestasjonen? Har han låsninger osv?
Vil bare si det at barn som ikke får nok søvn kan faktisk få skadder, blandt annet bli seint ut både motorisk og utvikling i hjernen
Ja en bør ha sjekket ut ordentlig hvorfor barne ikke sover, hvis en da ikke finner noe direkte hva som gjør at ting er som de er Så kan det beste være at en får noe for å hjelpe barne til å sove
http://www.klikk.no/foreldre/helse/article697312.ece

Jane: det har eg aldri hørt snakk om før og eg har sjekket alt for ungen min. Så lenge eg gikk med han i vogn, bysset osv så sov han jo.

Vil bare si det at barn som ikke får nok søvn kan faktisk få skadder, blandt annet bli seint ut både motorisk og utvikling i hjernen
Ja en bør ha sjekket ut ordentlig hvorfor barne ikke sover, hvis en da ikke finner noe direkte hva som gjør at ting er som de er Så kan det beste være at en får noe for å hjelpe barne til å sove
http://www.klikk.no/foreldre/helse/article697312.ece

Snakk om en liten baby. Vi tok grep rundt 9-10 mnd, da datteren min var vanskelig på søvn. Vi tok kontakt med naphaug, som er omtalt i artikkelen. Viktig å finne gode rutiner.. Prøve å finne årsak.. Står ikke der at de anbefaler sovemedisin (ikke som jeg kan se i alle fall)

Ingen erfaring men håper dere finner en løsning enten det er uten eller med medisiner. Har kjent det på kroppen selv hvor mye det kan tære på både for en liten og stor kropp å ikke få sovet.

Sent from my iPhone using Tapatalk -

Snakk om en liten baby. Vi tok grep rundt 9-10 mnd, da datteren min var vanskelig på søvn. Vi tok kontakt med naphaug, som er omtalt i artikkelen. Viktig å finne gode rutiner.. Prøve å finne årsak.. Står ikke der at de anbefaler sovemedisin (ikke som jeg kan se i alle fall)
Hvis du ser hva jeg har skrevet så skrev jeg følgende:Ja en bør ha sjekket ut ordentlig hvorfor barne ikke sover, hvis en da ikke finner noe direkte hva som gjør at ting er som de er Så kan det beste være at en får noe for å hjelpe barne til å sove
Og ut fra tickeren hennes så er barne 9mnd og 1uke gammel
Har selv hatt barn med alvorlige søvn vansker som ikke sov en natt igjenom før barne var over 3år. Og vet at det er mye som kan påvirke søvnen, noe som vi fikk bekreftet hos barne her.
Men en må være klar over at for lite søvn kan ha innvirkning på utvilkingen Og derfor kan det være lurt å få hjelp hvis en ikke klarer å få det til selv

Back
Topp