Sovemedisin til barn!

sørlandsbaby

Gift med forumet
Novemberlykke 2015
Er det noen som har måttet tydd til det?[8|]
Begynner å bli rimelig rådvill her nå..

Ikke halshugg meg, vi har hatt MYE styr på nettene de siste 5-6 mnd nå.
Oppvåkninger fra 3-10 ganger - ofte må ho bysses i søvn igjen.
Klarer ikke å la ungen skrike[&o]

sånn hadde vi det første året og.
å velga sovemedisin er ikkje et valg du får lov å ta, det er kjempestrengt. Leen skal prøve ALLE andre utveier først.
har dere vært til kriopraktor/fysioterapaut og sjekka om det er noe som plager ho?
kan det væra matvarer hu blir urolig av?

mye kan spille inn.

hos oss var det nok bare vanen etter mange mnd med kolikk.
nå sove hu som ein drøm, 12-13 timer uten et knyst.
So hang in there!

lykke til!

Vallergan er et preparat som kan gjøre en søvning. Andre igjen reagerer ikke. En må til legen og få resept.
Har dere utelukket at hun ikke har smerter eller plager?
Lykke til, det kan være forferdelig å lide av søvnmangel både for liten og stor (hatt det slik i 17 mnd i strekk).

Ho sover ikke bedre når ho får smertestillende (har prøvd uten at ho har vært syk), så ting tyder ikke på at ho har vondt noe sted.
Gruer meg for hver natt - for jeg vet aldri hvordan den blir[:(]

Jeg synes en 1-åring er alt for liten til å få sovemedisin. Og hva hjelper denne sovemedisinen for? Løser den det egentlige problemet til barnet? Du er nødt til å finne årsaken til våkningen, og deretter finne metoder til å gjøre det bedre.

Vår gutt har kronisk ørebet. og skriker/styrer fra han legger seg rundt 18-19 tiden til vi står opp 06-07. Jeg og samboeren min går på skift, natten er et rent helvette (sorry språket, men det er sant). Jeg kommer aldri til å gi han sovemedisin, fordi jeg vet hva årsaken er... I tillegg vil jeg ikke at han skal gå med hangover på dagtid av fks. vallergan (noe som er svært vanlig).

Har lest om flere som har hatt god effekt av vallergan, og at de etter endt kur sover gjennom hele natten.
Og så klart skal vi gå til kiropraktor osv hvis legen foreslår det!
Men når forholdet mellom meg og mannen - og mellom meg og jenta mi skranter pga. søvnmangel og skriking/sutring dagen lang fordi ho ikke får nok søvn, DA er det på tide å ihvertfall ta en tur til legen å høre hva han sier[&o]

Sjekk opp for låsninger i nakken, væske i ørene og store polypper.

Dere kan også ta kontakt med Midtimellomklinikken som kan hjelpe til med å komme ut av dårlige rutiner, finne løsninger og komme med gode råd. [:)]

Manuellterapeut kan også hjelpe til ved låsninger.

www.manuellterapi.no
Der kan du søke opp de med kompetanse på barn.

ORIGINAL: hissigproppen

Sjekk opp for låsninger i nakken, væske i ørene og store polypper.

Dere kan også ta kontakt med Midtimellomklinikken som kan hjelpe til med å komme ut av dårlige rutiner, finne løsninger og komme med gode råd. [:)]

signerer! Du kan fint gå til kiropraktor uten å høre med en lege. Sjekk ut slike ting FØR du ber legen om sovemedisin. Jeg hadde uansett ikke hatt stor tillit til en lege som ga vallergan uten å sjekke andre ting først. Dessuten.. har selv fått vallergan og fikk vanvittig hangover dagen etter. Såppas mye at jeg ikke orka å ta de. Hadde ALDRI gitt barnet mitt det.

Jeg tror jeg ville ha stilt meg kritisk til en lege som skriver ut sovemedisin til ei lita ei på bare 1 år..

Ta henne med til legen og be han eventuelt sende dere videre til kiropraktor osv.. Utelukk alt

Nå blir jeg sikkert skutt her inne, men la gå[;)]

Jeg har ei jente som vi har hatt søvnproblemer med fra dag 1 omtrent. Det har variert fra at hun bare ville sove oppå en av oss, til at hun etterhvert kunne sove i egen seng etter myye skrik og hyl. Sovnet sent, og våknet tidlig. Var aldri ordentlig opplagt, og våknet ofte flere ganger i løpet av en liten soveperiode. Jeg var totalt utslitt, sambo var utslitt og vesla hadde det ikke bra. Vi har sjekket om det kan være noe som skal forårsake dette, men finner ingenting(har vært til kiropraktor, manuellterapeut og lege uten resultat). Til slutt ble det vallergan på oss. Vi har bare brukt det 1 uke nå, men herregud som hun sover på natta. Første natta gav vi ho dosen som legen sa, men det merket vi var for mye. Hun sov 11 timer i strekk, og da måtte vi vekke henne. Etter det gav vi mindre, og hun sov som regel rund 11 timer før hun våknet for dagen. Nå er vi i nedtrappingsfasen, og vi merker at det ikke er like lett å legge henne, og hun sover litt mer urolig, men mye bedre enn før iallefall. Skal kutte det helt ut å se hvordan det blir. Blir det for ille igjenn skulle vi begynne på igjenn sa legen. Alt dette skal selvfølgelig gjøres samtidig som man har gode leggerutiner slik at det etterhvert blir en vane.

Legen sa dette var mye omdiskutert blant helsepersonell, men noen ganger er det til det beste selv om ungen er mindre enn 2 år.

Det gjenstår å se om dette får ønsket effekt, men vi krysser fingrene. Og vil si til deg trådstarter at det går ann å prøve dette. [:)] Ingen er tjent med å ha det sånn over lang tid.

TAKK, Gaupa84![:)]

Har nå fått time til kiropraktor allerede i morgen!
Så får vi ta en tur til legen hvis det ikke er noe låsninger osv.[:)]

Har dere rutine da hun våkner?Selv om natta er barn rutinemennesker.

Hver gang M våkner så får han tilbud om vann, så styrker vi han på hodet til han roer seg så går vi ut. Han har ikke smokk men en spesiell bamse han roer seg ned av. Før vi begynte med rutine om natta så våknet han ofte, skrek lenge og ble enda mer hysterisk da vi løftet han opp. Det var vist fordi han våknet opp ytterligre.

Han våkner ca 1 gang pr natt og roer seg da han får bamse, før vi fikk rutine så våknet han mye!!

Prøv med anti histaminer.Ikke skadelig eller vanedannende.
Skal kun brukes 5 ganger i slengen.Funka her.

ORIGINAL: Gaupa84

Nå blir jeg sikkert skutt her inne, men la gå[;)]

Jeg har ei jente som vi har hatt søvnproblemer med fra dag 1 omtrent. Det har variert fra at hun bare ville sove oppå en av oss, til at hun etterhvert kunne sove i egen seng etter myye skrik og hyl. Sovnet sent, og våknet tidlig. Var aldri ordentlig opplagt, og våknet ofte flere ganger i løpet av en liten soveperiode. Jeg var totalt utslitt, sambo var utslitt og vesla hadde det ikke bra. Vi har sjekket om det kan være noe som skal forårsake dette, men finner ingenting(har vært til kiropraktor, manuellterapeut og lege uten resultat). Til slutt ble det vallergan på oss. Vi har bare brukt det 1 uke nå, men herregud som hun sover på natta. Første natta gav vi ho dosen som legen sa, men det merket vi var for mye. Hun sov 11 timer i strekk, og da måtte vi vekke henne. Etter det gav vi mindre, og hun sov som regel rund 11 timer før hun våknet for dagen. Nå er vi i nedtrappingsfasen, og vi merker at det ikke er like lett å legge henne, og hun sover litt mer urolig, men mye bedre enn før iallefall. Skal kutte det helt ut å se hvordan det blir. Blir det for ille igjenn skulle vi begynne på igjenn sa legen. Alt dette skal selvfølgelig gjøres samtidig som man har gode leggerutiner slik at det etterhvert blir en vane.

Legen sa dette var mye omdiskutert blant helsepersonell, men noen ganger er det til det beste selv om ungen er mindre enn 2 år.

Det gjenstår å se om dette får ønsket effekt, men vi krysser fingrene. Og vil si til deg trådstarter at det går ann å prøve dette. [:)] Ingen er tjent med å ha det sånn over lang tid.

Men dere har jo sjekket ut det meste mtp manuellterapeut, kiropraktor, lege osv. Det blir noe annet synes jeg og ingenting man skal "henges" for [;)]

ORIGINAL: *April*

Men hva tror du er årsaken til at barnet ditt våkner da?

Tilsynelatende ingenting![8|]
Siden det ikke hjelper på søvnen med smertestillende, så tenker man jo at ho har ikke vondt.
Er ikke alltid ho vil ha kos, er ikke sulten osv.

Tror rett og slett ho har lagd seg en dårlig vane jeg altså.. Blir vel skutt jeg også nå[:-]

ORIGINAL: LilleBolle!

Har dere rutine da hun våkner?Selv om natta er barn rutinemennesker.

Hver gang M våkner så får han tilbud om vann, så styrker vi han på hodet til han roer seg så går vi ut. Han har ikke smokk men en spesiell bamse han roer seg ned av. Før vi begynte med rutine om natta så våknet han ofte, skrek lenge og ble enda mer hysterisk da vi løftet han opp. Det var vist fordi han våknet opp ytterligre.

Han våkner ca 1 gang pr natt og roer seg da han får bamse, før vi fikk rutine så våknet han mye!!

Vi gjør det samme, natt etter natt..
Gir sutt og kosefilla, legger rolig ned hvis ho står, hvis ikke ho sovner så stryker vi på ho til ho roer seg.

ORIGINAL: Sooola*

ORIGINAL: *April*

Men hva tror du er årsaken til at barnet ditt våkner da?

Tilsynelatende ingenting![8|]
Siden det ikke hjelper på søvnen med smertestillende, så tenker man jo at ho har ikke vondt.
Er ikke alltid ho vil ha kos, er ikke sulten osv.

Tror rett og slett ho har lagd seg en dårlig vane jeg altså.. Blir vel skutt jeg også nå[:-]

Er jo ingen som har "skutt" deg sålangt. Du har jo kun fått råd, men du er jo veldig angripende tilbake da.. Det er jo ikke alt smertestillende tar heller. "problemet" er vel heller at du har fått mest råd om å prøve andre ting før sovemedisin og det virker ikke som om du vil høre det.

Dårlige vaner må man jobbe for å bryte. Sjekk ut noen av linkene du har fått før i tråden. Når man har prøvd "alt" DA kan man vurdere slike medisiner.

Du har sikkert prøvd det, men hva med samsoving? Det roer svært mange barn bare det å få ligge sammen med foreldrene. Jeg har selv vært i dine sko og det er slitsomt for å si det mildt. Særlig når man jobber 100% i tillegg...

Men igjen, det er helt normalt. Det er bare det at man sjelden hører om det! Man hører omtrent bare om de som sover natta rundt fra de er 4 uker gamle. Ja, det er slitsomt men det er også helt vanlig. Barn forflytter døgnrytmen sin mange ganger de første par årene før det skal gå seg til. Det hjelper jo ikke noe særlig nå, men det blir faktisk bedre med tida.

Hvordan er det med dagsovingen? På tide å trappe ned?

Alle barn har forskjellige behov og rutiner. Det går som sagt over med tiden. [:)] Lykke til!

Back
Topp