Soppinfeksjon!!! :((((

ORIGINAL: jente05

Jeg har også hatt mine omganger med dette "marakkelset"...FOR noe dritt!!!

Tips:
Bruk Canesten sammenhengende 3 ganger daglig i 7-10 dager
Vær nøye med intimhygiene
IKKE bruk såpe ved intimhygiene
Bruk luftige klær
Bruk bestemortruser (som forøvrig er de beste trusene uansett, hihi[:)])
Sov uten truse

Hehe :) Takk for tips! :) Skal prøve ALT jeg nå!! [:)]

God "bedring", hehe, plutselig får du kontrollen på ondskapen!!![;)]

ORIGINAL: lan77

Ei på jobb hadde culturamelk på bind, og sov med det..... Funket for henne sa hun, under alle tre svangerskapene....

Såppas[8|] Hørtes jo litt spesielt ut da...

Hm.. jeg sliter med akkuratt det samme.. bare at jeg har brukt pevaryl og ikke canesten (håper det er like bra som canesten..), og husk at han også må smøre seg når du gjør det, det sa jordmor. Jeg har hatt det en gang før (da var jeg ikke gravid), og det var enda jævligere, klødde helt siiinnsykt.. da hadde typen det også. Så gutter kan også få det.
Soppinfeksjon er sånn sett egentlig ikke smittsomt, men kan være det på en måte, for vi kan overføre det til mennene. Min type vaskte seg med såpe nedentil (ja han visste ikke bedre) så "immunforsvaret" der nede var jo minimalt, derfor var han mottakelig for soppen. Han klødde og var litt rar på tissen, men det gikk over når han også brukte kremen.

Nå derimot sliter jeg mer med å få det vekk!! Har det jo HELE tia [&o][>:] Og typen smører seg han også for sikkerhetsskyld, selv om han ikke har noen symptomer, mennene trenger ikke merke så mye, det er forskjellig. Det kan være alt fra pittelitt stikking i penishodet til intens kløing + flassing...
Merker også at dette går utover sexlivet, og det er KJIPT. [:'(][&o] Huff.. vet hvordan du har det [>:]

Tips for å unngå sopp:
Vask deg med VANN nedentil
ikke gå med stramme klær
ikke la det være fuktig der nede
Ikke spis masse søtt (soppen trives bedre da)
Og ellers som de andre har skrevet..
er dette jordmor sa til meg, og dette jeg har lært.. Håper du blir kvitt det!

Jeg har også hørt at mannfolka kan ha det uten å kjenne så mye. Jeg hadde en periode jeg var litt plaget med det for et par år siden, men det slutta helt når jeg slutta med stringtruser. Finnes mange fine truser utenom stringtruser også, så trenger ikke velge bestemortruser [;)]
Såpe har jeg aldri hørt at en ikke skal vaske seg med. Må da vel gå bra med underlivssåpe? Vanlig såpe kan jeg skjønne, for da blir pH'en forstyrra, men ellers går det jo bra. Jeg vasker meg med asan hver dag jeg, men har ikke vært noe plaget med uvi fordet...

Det kan som nevnt hjelpe å endre litt på kostholdet. Sopp er svært glad i sukker. Hvis du oppdager at du også har et hvitt belegg bak på tungen, kan det tyde på at man har sopp oppvekster også andre steder og da kan det være lurt å endre på maten man spiser. Kanskje også redusere på gjærmat man spiser?

Har du snakket med lege/jm om plagene? De kan kanskje ha noen råd.

Selv har jeg gått over til bomullshipsters (for de som får angst av bestemorstruser). Tre pk på H&M til 129/149 kr har vært livsredder. Jeg er normalt veldig spesifikk på undertøy - spesielt de som dekker rumpen - men disse er supre (og ikke så dyre).

Ellers håper jeg på god bedring. Ikke kjekt i det hele tatt å være plaget med kløe.

hadde oppsøkt lege hadde jeg vert deg !
[;)]

ORIGINAL: dragen88

ORIGINAL: Heidi_88

Tenkte ikke på at mannen kanskje trengte behandling.. Min trengte ikke se.. [8D] 
Men sånn ellers har jeg hørt at man ikke skal bruke noe såpe i det hele tatt der nede når man dusjer. Kun vann. Og om du har en del utflod, må du passe på at du holder deg tørr. [:)]

Nei, han har ikke sagt noe se. Hvordan vet han at han evt har det da? Hvilke symptomer er det på gutta? Kanksje det er det som er hele problemet!

Menn kan også få det og smitte jenter. men de viser ikke alltid symptomer. det skal alltid være så greit for gutta[8D]
Derfor er det greit å gi han en kur for sikkerhets skyld, bedre med en gang for mye enn en gang for lite[;)]
Det er også spesielt viktig at han er skikkelig ren nedentil når dere har sex el. For fukt, sopp og bakterier fra han kan føre til en ny omgang kløe hos deg[&:]

Jeg er også fryktelig plaget av det.. Sist jeg tok canestenkur fikk jeg det tilbake før kuren var ferdig... Fikk tips av legen å prøve melkesyretabletter, har gjort det, men vet ikke om det har noen spesiell effekt for det er vel egentlig forebyggende. Har egentlig innfunnet meg med at det bare må være der..og håpe det blir bedre etter svangerskapet.

Har ikke lest gjennom alle innleggene dine her nå, men har du
prøvd å skifte tøymykner eller ikke bruke det i det hele tatt på truser...?
Det hjalp til meg da jeg sleit med det...brukte neutral sin tøymykner...

ORIGINAL: dragen88

ORIGINAL: tullemor79

Har mannen din brukt salva samtidig som du har brukt kapslene da? Ellers vil dere jo bare drive å smitte hverandre fram og tilbake

Nei, det har han ikke.... DET er det INGEN som har sagt noe om[:@] Rart at ikke legen har sagt det da! :( Har aldri vært borti det før jeg ble gravid, så har absolutt NULL peiling :(

Veldig viktig at han også blir behandlet, ellers havner dere i en ond sirkel. For han holder det med salve....

Funnet på Apotek1[:)]

Tips for å forebygge irritasjon, ubalanse og kløe i underlivet
  • Unngå å vaske underlivet mer enn én gang daglig, og vask aldri opp i skjeden. Bruk gjerne underlivsvask med lav pH som for eksempel Dermica intimvask, Lactacyd intimvask, eller bare rent vann.
  • Melkesyreprodukter (Lactal vaginalgel eller Vivag vaginalkapsler) kan bidra til å gjenopprette bakteriebalansen i underlivet, og kan forsøkes.
  • Det er uklart hvorvidt bind eller tampong er å foretrekke under menstruasjon hvis man er plaget av gjentatte soppinfeksjoner. Det kan derfor være lurt å prøve seg fram. Tamponger med melkesyrebakterier (Ellen) kan bidra til å gjenopprette bakteriebalansen i underlivet. 
  • Bruk glidekrem hvis samleie medfører såre slimhinner.
  • Unngå tettsittende undertøy av syntetisk materiale, stringtruser og trange bukser. Bruk bomullsundertøy som du kokvasker.

http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/intim-og-underliv/sopp-og-kloe-i-underlivet
[hr]

Det der er skikkelig kjipt!!

Var plaget med det i begy av svangerskapet. Fikk ikke påvist sopp, men ble anbefalt å bruke canesten. Men når ikke det heller hjalp, fikk jeg beskjed fra en kvinnelig kollega til min fastlege om å prøve en krem som heter INOTYOL. Dette er en meget fet krem som påsmøres underlivet. Med både den og enda en canesten kur, hjalp det etterhvert + at jeg kuttet ut ALL såpe i underlivet! Jeg bruker KUN vann!

Enkelte ganger når jeg har hatt masse kløe, har det faktisk påvist urinveisinfeksjon, har du sjekket så du ikke har dette??

Forresten, kremen INOTYOL, tror jeg du må få på resept. Hvis ikke, sjekk med legen før du ev bruker den [:)]

Håper det blir bedre snart!!

Hei jenter! Tusen takk for masse gode tips! [:D] Var hos legen i dag, og mente på at det ikke var noen fare for at gubben hadde det i det hele tatt han da.. Men jeg vet jo selv at han kan ha det. Men men... Ikke lett alltid! Hehe.. Han sa jeg bare skulle fortsette som før og at etter svangerskapet kunne jeg få noen andre tabletter som var til å svelge. Men ville ikke gi meg det nå under svangerskapet. Så håper jeg klarer å holde det i sjakk til det :) Er 32 uker i dag og "bare" 8 uker igjen!! :) Weee :) hehe..

Back
Topp