Sopp...

Kraaka

Gift med forumet
Noen som har erfaring med sopp i underlivet?? [:@]
Canesten som skal brukes er det ikke? Er ikke skadelig for forsteret???

det seies at du bør oppsøke lege ved sopp under svangerskapet, men er veldig vanlig å få det når ein er gravid, så det går nok bra, men hør med legen uansett er mitt tips iallefall.

Hei!!

Prøv canesten, og vask undertøyet på mer enn 40 grader. Hvis du blir bedre, men opplever å få sopp igjen skal du kontakte lege.

j.elise

Får det "hele tiden" jeg.... Helt normalt, sier legen min. Canesten pille + krem er bra! Men ikke bruk den dingsen som du kan føre den inn med! Da kommer den for langt inn... [:'(]

Takk til dere.......*kremt, kremt* hehe!!!! Usj.....!!! Apoteket neste..hehe!!!

Sopp kommer ofte åsså i forbindelse med antibiotika bruk, anbefaler VIVAG sammen med antibiotika om man er plaget.

Å man skal IKKE bruke noen form for såpe, ikke dr.greve eller asan. Høres merkelig ut, men dersom man vakser underlivet ofte (som man gjør) med såpe, tørker det ut slimhinnene. Åsså dersom man barberer seg nedentil [:)] Kun skylle med vann!!! Har ikke alltid klart å holde meg til det, men fikk sterk OPPFORDRING til det ved siste gyn undersøkelse.

Bare et lite tips!!

Kathrine

toveli6!

Sopp er så normalt at det kan komme av stress!!!
Høres så ekkelt å urenslig ut, men det er jo ikke det! Men det er forskjellige typer da, noen er smittsomme. Men som regel ikke!!

En natt med masse canesten + stikkpille burde gjøre susen [;)]

Kathrine

Jamen urk! Ikke såpe.... Blir jo ikke ren da! [&o] nei, vet at man ikke skal bruke for mye såpe der nede, men når vi er gravide og ting blomstrer der nede, med de følger det får, er det ikke lett å holde seg borte fra såpa! [:@]

Er visst veldig vanlig å få oppblomstring av sopp i skjeden under graviditet. Bruk Canesten. Gir det seg ikke må du oppsøke lege.
Hvis det viser seg at det er en skikkelig oppblomstring av candida bør du holde deg unna alle melkeprodukter/ost, sukker og gjær i en lengre periode.

Soppen er ikke noe man får, men noe alle har. Det er en bakterie som finnes naturlig i kroppen som noen ganger kan blomstre veldig opp, f.eks. på grunn av hormonforandringer, antibiotikabruk eller til og med stramme bukser! Så samboeren din trenger ikke være redd for utroskap.

Nå om dagen svir det når vi har sex sammen..akkurat i sjeden på en måte.det svir så at jeg må vaske meg godt etterpå og smøre inn nedentil med sinksalve og ennå er det j.... vondt..det er borte når jeg våkner dagen etter (svien) og det er også rødt og omt....er det sopp?

det er ikke mye godt nei og det er jo kjipt også da...når man ikke vil ha sex fordi det rett og slett er vondt[:@] men lena 21 høres ganske lik ut så jeg får spørre på neste kontroll...det er en måned til..men men...synes ikke jeg gjør annet enn å være hos legen jeg..kontroller i hytt å gevær...hehe[:)] ikke bare bare dette lille underet som skjer...når Nathalie blir født skal hun få høre hva mamma har vært mellom for å få henne til verden[:D] hehe...takk for bra fine svar[:)]

Soppen blomstrer som oftest opp pga at ph-verdien i skjeden blir for høy (for lite sur). Man skal absolutt ikke holde seg unna alle melkeprodukter da. Ved mitt forrige svangerskap ble jeg anbefalt av jordmor å spise/drikk mye sure melkeprodukter (yoghurt, kefir o.l.) fordi dette hjelper kroppen med å holde surhetsgraden nede. Dette hjelper kanskje ikke så mye hvis soppen er i full blomstring, men det virker hvertfall forebyggende.

Har også hørt om flere leger og jordmødre som har anbefalt å skylle skjeden med yoghurt naturell, og at dette er minst like effektivt som canesten, og i tillegg mye billigere. Har prøvd dette selv, og det funka kjempebra. Det er bare å kjøpe en liten sprøyte på apoteket og sprøyte yogurthen inn før man legger seg (bind/trusinnlegg anbefales, for det blir litt kliss..), og skylle ut igjen når man våkner. Jeg gjorde dette et par netter på rad, og ble kjempebra. Har også prøvd canesten, og begge deler funker like godt.
Canesten koster ca 150 for en pakke med én vaginalpille og en tube krem, og prisen på en boks yoghurt naturell husker jeg ikke (6-7 kr? + 10 kr for sprøyta), så da er det opp til hver enkelt å velge...

Har ei venninne som har vært mye plaget med sopp (både i og utenfor svangerskap) og ble til slutt "immun" mot canesten, men hun har klart å holde det i sjakk med en yoghurt-kur i ny og ne.

Håper dette var til hjelp for noen. [:)]

Genialt tips!
Takk!

Det var akkurat slik jeg merket at jeg hadde fått sopp..så er jo mulig det er det..Canesten fåes jo resept fritt,så er ikke farlig om du prøver det. Jeg begynte ta den igår og nå klør det ikke så mye lengre.

Back
Topp