Soppen blomstrer som oftest opp pga at ph-verdien i skjeden blir for høy (for lite sur). Man skal absolutt ikke holde seg unna alle melkeprodukter da. Ved mitt forrige svangerskap ble jeg anbefalt av jordmor å spise/drikk mye sure melkeprodukter (yoghurt, kefir o.l.) fordi dette hjelper kroppen med å holde surhetsgraden nede. Dette hjelper kanskje ikke så mye hvis soppen er i full blomstring, men det virker hvertfall forebyggende.
Har også hørt om flere leger og jordmødre som har anbefalt å skylle skjeden med yoghurt naturell, og at dette er minst like effektivt som canesten, og i tillegg mye billigere. Har prøvd dette selv, og det funka kjempebra. Det er bare å kjøpe en liten sprøyte på apoteket og sprøyte yogurthen inn før man legger seg (bind/trusinnlegg anbefales, for det blir litt kliss..), og skylle ut igjen når man våkner. Jeg gjorde dette et par netter på rad, og ble kjempebra. Har også prøvd canesten, og begge deler funker like godt.
Canesten koster ca 150 for en pakke med én vaginalpille og en tube krem, og prisen på en boks yoghurt naturell husker jeg ikke (6-7 kr? + 10 kr for sprøyta), så da er det opp til hver enkelt å velge...
Har ei venninne som har vært mye plaget med sopp (både i og utenfor svangerskap) og ble til slutt "immun" mot canesten, men hun har klart å holde det i sjakk med en yoghurt-kur i ny og ne.
Håper dette var til hjelp for noen. [:)]