snus\røyk

Skal jeg skjerpe meg bare fordi jeg ytrer min mening om et sårt emne? Selvfølgelig er det bedre å slutte innen 12 uke enn å ikke slutte i det hele tatt, men det ufarliggjør jo ikke at man utsetter sitt eget barn for giftstoffer, kun for å tilfredsstille egne behov....
Og jeg skriver ikke dette for å hakke på de som ikke klarer å slutte, som sagt tidligere, jeg jobber med disse barna som utsettes for røyk/snus i svangerskapet daglig, og ser konsekvensene...
 
Tror poenget med dette innlegget var å få tips og hjelp til å slutte, ikke kritikk.Forstår veldig godt folk reagerer på at gravide røyker, men det er like lett for alle å bare kutte med en gang. Og jeg trodde iallefall at Jafseslafsaslappfis var ute etter å vite om det var flere enn hun som sleit, og om noen hadde tips til hva som kunne hjelpe.
Går jo an å snakke om emnet isteden for å begynne å krangle om det eller hva jenter =)
Tommel opp for alle som ikke røyker og alle som har klart å stumpe røyken!
STÅ PÅ, IKKE GI OPP! til alle som fremdeles prøver å køye røyken/kaste snusboksen.



 
Enig!
 


Jmd skrev:
Tror poenget med dette innlegget var å få tips og hjelp til å slutte, ikke kritikk.Forstår veldig godt folk reagerer på at gravide røyker, men det er like lett for alle å bare kutte med en gang. Og jeg trodde iallefall at Jafseslafsaslappfis var ute etter å vite om det var flere enn hun som sleit, og om noen hadde tips til hva som kunne hjelpe.
Går jo an å snakke om emnet isteden for å begynne å krangle om det eller hva jenter =)
Tommel opp for alle som ikke røyker og alle som har klart å stumpe røyken!
STÅ PÅ, IKKE GI OPP! til alle som fremdeles prøver å køye røyken/kaste snusboksen.




ja, det var poenget mitt ja hehe... jeg "bare" snuser da, men tror ikke det er noe særlig bedre enn røyken egentlig...blæh
 
Vil jo tro snusen gjør mye av det samme med tanke på at det er mye nikotin i snus og det går jo rett i blodet fortere enn ved røyking. men du slipper jo kullosen og tjæra som er veldig farlig. Søk litt på nettet og se om du finner noe info om farer med å snuse når en er gravid. Syns å huske det var noe forskning på snusing og graviditet der det sto noe om fare for hjertestand =S motivasjonen min ble ti ganger bedre når jeg fant ut de største farene ved røyking.
Stå på! du klarer det! =D
 
Når jeg fikk vite at jeg var gravid, ble jeg mer motivert til å slutte, har holdt meg i litt over en uke, sugen litt av å til, men ellers går det greit, å ha en kjære som ikke røyker hjelper også!

Syns dere er flinke som prøver værtfall, er jo mange som ikke bryr seg en flekk engang, detta klarer vi! :)
 
Jeg er 6+6 i dag, og har enda ikke kuttet røyken. Det jeg har gjort, for å gjøre det "litt bedre" er å bytte røyk OG trappe ned. Før røyket jeg 20-30 paramount eller marlboro pr dag. Så når jeg fant ut jeg var gravid, ble jo tankegangen heeeelt annerledes. Byttet da over til Kent White (0,1mg nikotin), og jeg må faktisk røyke 8 av disse for å tilsvare nikotininnholdet, tjære- og karbondioksidinnholdet som er i en "vanlig" sigarett. Og ikke bare det, jeg røyker nå MAKS 10 slike pr dag.
Og trampe på de som ikke har klart å slutte å røyke eller snuse enda synes jeg blir helt feil. Min mor røykte med alle 4 ungene sine, og alle er like friske og raske. Jeg sier ikke at jeg er FOR røyking/snusing under graviditeten, men jeg sier at det er bedre at folk trapper ned, enn å fortsette som før.

Lykke til jenter!

 


_onepiece_ skrev:
Jeg er 6+6 i dag, og har enda ikke kuttet røyken. Det jeg har gjort, for å gjøre det "litt bedre" er å bytte røyk OG trappe ned. Før røyket jeg 20-30 paramount eller marlboro pr dag. Så når jeg fant ut jeg var gravid, ble jo tankegangen heeeelt annerledes. Byttet da over til Kent White (0,1mg nikotin), og jeg må faktisk røyke 8 av disse for å tilsvare nikotininnholdet, tjære- og karbondioksidinnholdet som er i en "vanlig" sigarett. Og ikke bare det, jeg røyker nå MAKS 10 slike pr dag.
Og trampe på de som ikke har klart å slutte å røyke eller snuse enda synes jeg blir helt feil. Min mor røykte med alle 4 ungene sine, og alle er like friske og raske. Jeg sier ikke at jeg er FOR røyking/snusing under graviditeten, men jeg sier at det er bedre at folk trapper ned, enn å fortsette som før.

Lykke til jenter!




Tommel opp! Så flink du er :) også blir det jo ikke like "digg" med røyken når den er som fjell luft ;P Vi er jo så kort på vei enda, ikke alle som slutter på dagen ;) Syntes alle de som har, holder på, skal slutte er veldig flinke :)
 


_onepiece_ skrev:
Jeg er 6+6 i dag, og har enda ikke kuttet røyken. Det jeg har gjort, for å gjøre det "litt bedre" er å bytte røyk OG trappe ned. Før røyket jeg 20-30 paramount eller marlboro pr dag. Så når jeg fant ut jeg var gravid, ble jo tankegangen heeeelt annerledes. Byttet da over til Kent White (0,1mg nikotin), og jeg må faktisk røyke 8 av disse for å tilsvare nikotininnholdet, tjære- og karbondioksidinnholdet som er i en "vanlig" sigarett. Og ikke bare det, jeg røyker nå MAKS 10 slike pr dag.
Og trampe på de som ikke har klart å slutte å røyke eller snuse enda synes jeg blir helt feil. Min mor røykte med alle 4 ungene sine, og alle er like friske og raske. Jeg sier ikke at jeg er FOR røyking/snusing under graviditeten, men jeg sier at det er bedre at folk trapper ned, enn å fortsette som før.

Lykke til jenter!


takk for tips til trappe ned røyk Har alltid lurt på hvilke som innneholder mindre nikotin
 


Ketalar skrev:


MiniPuselabb skrev:
Sier ikke at jeg syntes det er super kult at gravide røyker/snuser.. Men de fleste her inne er max 4-5 uker på vei. Er ikke alle som klarer å slutte på dagen. Syntes det er fint å ha egene meninger.. Men når det kommer til røyk/snus så tror jeg ALLE vet at det skader babyen. Da er det unødvendig og dra det opp til de negative. Jenta og de andre jentene sier at de skal slutte.. Men for noen tar det litt mer tid enn en time. Tviler på at hun laget tråden for å høre deres meninger om hvor skadelig det er osv.. Og btw.. Snus og graviditet er lite forsket på, så ingen vet riktig hvor skadelig det er. Hørt det fra flere leger. Ikke at det er greit og snuse... Men røyk er faktisk det som skader mest! Og alkohol da, men tviler på at noen drikker alkohol ;) Da vil jeg ikke diskutere detta mer, måtte bare forklare meg litt. Er helt åpen for diskusjon ellers, men ikke om detta tema.. Det ender kun opp i krangel og kvalme ;P god kveld jenter :D Stå på!! :) og visste dere.. De som slutter og røyke før sin 12 uke i svangerskapet, har like stor sjanse til å få ett friskt barn, som ei som aldri har rørt sigaretter ;)

Man må tåle å høre at ikke alle her inne er enige... hvis man ikke klarer å håndtere det, har man vel lite på et diskusjonsforum å gjøre...? Og når du påstår at det har vært lite forsket på snus og graviditet, og at det da er greitt å bruke det under et svangerskap virker du jo ikke akkurat veldig gjennomtenkt...
Og dette med å slutte å røyke innen 12 uker vil gi et like friskt barn som de som ikke røyker, har du noe vitenskapelig dokumentasjon på det utsagnet?


Forstår nå hvorfor jeg trakk meg bort fra bv, er en del av dere som dømmer opp og ned i mente og ja alle ska kunne diskutere men ikke hakke og snakke dritt om andre. Da kan en heller holde kjeft og tenke det inni seg. ALLE vet det ikke er bra og tror du det hjelper når du hakker ned? Nei, prøv å motiver noe som hjelper mye mer. Førsta svangerskape mitt slutta jeg på dagen og hadde problem fra uke 9 te han kom me haste ks i uke 28 andra slutta jeg og, men kom på sykehuset og legen sier ser du har slutta å røyka. Ja?? Ja, blodtrykke ditt er skyhøyt så vil du ha en prematur te så bare forsett men anbefaler deg og begynne igjen men ikke over 5 te dagen. Røyker en så er en barnemorder her inne, har en ikke rett bilstol er en det osv. Ta heller all ære te deg selv som klare det og ikke kritiser andre!! Folk må tenke på sine egne ting før andres.
 
Herregud, jeg hakker da ikke på folk bare fordi jeg ytrer min mening?!?? Hvis man bare skal drite regnbuer og sende slengkyss her inne, så blir det jo litt for teit? Det er ikke ulovlig i Norge å røyke under svangerskapet, alle vet at det er uheldig og gjøre det, noen slutter andre fortsetter, sånn er det bare!
Og jeg går ikke til personangrep sånn som visse andre som ber meg skjerpe meg, hvorfor har jeg ikke rett til å ha min egen mening om emnet?
 
Ro ned hormona nå, damer var ikke meninga å starte noen krangletråd her..
jeg bæsjer faktisk regnbuer jeg, bare se i ticker hehehe...(tulla)
 


Ketalar skrev:
Herregud, jeg hakker da ikke på folk bare fordi jeg ytrer min mening?!?? Hvis man bare skal drite regnbuer og sende slengkyss her inne, så blir det jo litt for teit? Det er ikke ulovlig i Norge å røyke under svangerskapet, alle vet at det er uheldig og gjøre det, noen slutter andre fortsetter, sånn er det bare!
Og jeg går ikke til personangrep sånn som visse andre som ber meg skjerpe meg, hvorfor har jeg ikke rett til å ha min egen mening om emnet?

Er ikke snakk om at vi skal være eninge om alt her inne og sånn har det aldri vært heller. Men hvis en person velger å røyke/snuse er det faktisk den personen sinn problem ikke ditt eller mitt. Tror alle oss her inne har nok å tenke på våres egne problemer før andres. Diskutere er sunt men på de rette tema. Har vært her si 05 og inne på generell har det vært mangen personer som er så frekke i kjekten at de ble utestengte pga akuratt sånne tema. Ender alltid opp i krangel pga noen tar det veldig te seg når det blir skreve "jeg har INGENTING til overs for personer som røyker" Men som du sier jeg og sier bare min mening emoticon
 
Om det er et tema det ikke er lov å diskutere rundt- så er det et tema som ikke kan taes opp. Voldsom reaksjon plutselig!!? Skjønner at noen har vært her lenge og er irritert av hvordan det er med enkelte på generelt, men denne diskusjonen kan ikke sammenlignes med det som foregår på generelt. Kanskje lurt å legge generelt bak deg å starte med blanke ark på desember 12? For meg er det alfa omega at det faktisk går an å trakke litt hardere enn hva man gjør på porselen. En diskusjon om tema som dette må en regne med. Vil man ikke være med på den, så er det jo veldig lett å la være!? Min mening:)
 
Hallo??

Trodde vi var ferdige med denne diskusjonen.
Det var nok ikke det hun hadde i tanke da hun lagte denne tråden.
Chillax!

 
Er forskjell på å ha en konstruktiv diskusjon og å regelrett dømme noen for de handlinger de gjør. Så jeg tror det er bedre å legge denne diskusjonen død, og så får heller de som har råd/tips eller litt motivasjonsbooster å komme med i forhold til røykeslutt heller skrive enn de som absolutt må markere hvor fælt de syns det er at noen røyker og snuser under svangerskapet. Det er nok ikke lett for de som er i situasjonen, vi er forskjellige og takler ting ulikt!
Jeg sluttet selv ved mitt forrige svangerskap, men det var absolutt ikke lett. 
Lykke til hvertfall, du klarer det! :)
 
Trodde vi var ferdige me å diskutere det.
Helt til noen kommenterte det igjen ;) Men men
Nyt siste dagen i påsken jenter! Her er steika i ovnen og det lukter deilig i hele huset!

 
Babyverden har ikke forandra seg ser jeg!!
MÅ jo bare si at jeg ser ingen som prøvde å prakke på noen hvor forfedelig det er å røyke/snuse! Kun ting man må forvente blir skrevet på et innlegg man skriver på et innlegg som dette!.... Men det er jo min mening da...


MEN SÅ BRA AT DERE KLARER Å HOLDE DERE UNDER RØYKEN/SNUSEN, ELLER HVERTFALL REDUSERE INNTAKET! KEEP UP THE GOOD WORK!!

Ei jeg jobber sammen med sier at hun bare har pause fra røykingen, hun har ikke slutta. Men har ikke røykt på 4 år. Men er lettere å forholde seg til det ved å ha pause, ikke like skremmende som at hun aldri skal få røyke igjen, sier hun. Bare en tanke! ;)


 
Back
Topp