Smokk

Peppermint

Forelsket i forumet
Juliknøttene 2022
Februarhjertene 2025
Tar deres små smokk? Når begynte dere med det, og hvordan gikk dere fram for å få baby til å ta smokken?

Tar deres små smokk? Når begynte dere med det, og hvordan gikk dere fram for å få baby til å ta smokken?
Jeg har to barn som har tatt alt fra starten(smokk, bryst, flaske) og en som var litt mer vrien. Han som var litt mer vrien fortsatte vi bare å prøve med over tid, og så gikk det til slutt. Husker dessverre ikke hvor lang tid vi brukte, men vi snakker ihvertfall flere uker. Det kan også være et tips å forsøke andre utforminger på smokken. Det lærte jeg ihvertfall med førstemann, men mulig meningen om det har endret seg siden da :bag:

Som med amming eller flaske tror jeg det handler om tålmodighet. Mating kan man vel å merke ikke gi opp, så babyen må bare fortsette å øve til det går :)

Når hun faktisk suger/vil suge på smokken så støtter jeg den gjerne opp med kosekluten hennes(og noen ganger med et teppe bak det igjen), slik at det holder seg på plass. Disse smokkene detter jo gjerne ut mye i starten, uten at babyen vil det. Det er relativt lett å se forskjell på når mine ville ha smokken men mistet den, og når de dytter den vekk fordi de ikke vil ha.

Med vesla nå gikk smokken heldigvis rett inn, vi begynte allerede på barsel:D Detter selvsagt ut en del i starten, men smokken har vært gull flere ganger. Valgte merke «mam» denne gangen. Med forrige frøkna måtte jeg jobbe litt mer, begynte dog også litt senere med hu. Måtte også bytte merke, prøvde en litt flat type og en helt rund type som ikke var så populær. Ente opp med avent sin til henne som er litt sånn midt i mellom. Mener det fort tok noen uker å vende hu til det, men vel verdt det!

Vår tok smokken omtrent rett etter fødsel, rett etter han hadde spist ferdig første måltid. Vi hadde med noen forskjellige, og han tok bare nyfødtsmokkene til mam (0-2 mnd). :)

Starta med smokk ca 6 dager etter fødsel. Vi hat bare prøvd en type å den fungerte heldigvis her

Begynte å prøve allerede natt til dag 2, og det funka sånn delvis når jeg holdt smokken hele tiden. Så glemte vi den bort litt, men tatt den frem igjen nå (9 dager gammel idag). Han sliter med at han mister den, så støtter opp med teppe/koseklut slik at smokken ikke detter ut (ikke på natt når jeg selv sover).

Noen ganger tar han den med én gang, mens andre ganger må jeg holde den en stund og «lirke» litt - gjerne peke den litt opp i ganen før han skjønner at han skal sutte på den.
Kjøpte Bibs-smokker med forskjellig utforming før fødselen slik at han kunne få prøve seg frem til den han likte best. Både med han og storesøster var det den helt runde som falt i smak her ihvertfall.

Ikke gi opp smokk enda er mitt tips!! Prøv litt ulike typer men bruk samme type i 1-2 uker før du bytter igjen. Vinkle smokken opp i ganen for å unngå brekningsrefleks og dirr/rist litt på den etter du har satt den inn. Hold den på plass en stund før du slipper. Prøv 50 ganger for dagen om du gidder og sannsynligvis går det til slutt. Baserer bare det på at alle trillingpar jeg har sett bruker smokk, haha! Men tenker at det er håp lenge.
Jeg har hatt to ulike unger når det gjelder smokk. Først fikk smokk på dag 4 og den satt som en propp fra første øyeblikk. Den andre fikk smokk på dag 2, og hun tok ikke smokken skikkelig før rundt 2 måneder, sånn skikkelig fra 3 måneder. Så tidlig introduksjon hadde ikke noe å si for oss :)

Og babyer må såklart ikke bruke smokk da, men sånn om man vil at den tar smokk, så går det seg veldig ofte til. Noen trenger bare innmari lang tilvendingstid

Begynte å ta litt og litt etter 2-3 uker, men som de to foregående barna er det kun NUK og kun latex. Brekker seg av runde og ovale smokker og nekter silikon. Vet om andre smokkenektere som har funnet redningen med NUK:)

Har litt av hvert, NUK er den som sitter nå. Men Dr. brown var en favoritt i 2-3 uker. MAM var aldri helt populært hos frøkna vår. Begynte med smokk etter 10 dager ca. Men skulle ønske vi begynte på barsel da de som jobbet der drev å puttet lillefingeren sin i munnen hennes hele tiden og med en gang hun gråt, men som førstegangs som ble fraråder bruk så var jeg usikker. :happy: Syntes smokk er mer hygienisk en finger

Vi begynte kanskje for 3-4 uker siden å prøve med smokk, hadde fått mam sine 0-6. Men de gnager litt oppi nesen så kjøpte inn noen andre. Har avent smokk nå for den gnager ikke, er i silikon, det er den som er hul tutt på så du ser rett inn :bag: :smiley-ashamed004

Fikk jo brekningsrefleks av mam sine, så det bidrog også litt til å kjøpe inn andre merker og prøve. Har også bestilt bibs smokker etter anbefaling fra andre. Så får vi se. Tv1 likte veldig godt avent sin, også hjelper det at den ikke gir noe brekninger. Tv2 tok mam ganske bra, han er flinkere til å suge enn tv1, men er den brekningen da :smiley-ashamed004 greit å ha en smokk som ikke har den effekten. Selvom jeg ser det er forslag for å unngå det.

Og for all del de brukte litt tid på å skjønne dette med smokk, tv1 tok det ganske kjapt, tv2 brukte litt lengre tid(morsomt når tv2 nå er den som kan sovne med smokken i munnen og ikke miste den).

Kan også nevne at en faktor vi ble tipset om er at en kanskje burde ha et par ekstra smokker i bakhånd sånn i tilfelle du mister, eller at du lett kan kjøpe ny smokk på butikk.

Begynte å ta litt og litt etter 2-3 uker, men som de to foregående barna er det kun NUK og kun latex. Brekker seg av runde og ovale smokker og nekter silikon. Vet om andre smokkenektere som har funnet redningen med NUK:)
Var Nuk latex vi startet med med førstemann også :) Tok ikke Mam før han ble eldre. De to andre startet med Mam(lettest å få tak i), og har holdt oss til det. Var fristet å prøve merket Ims nevnte, denne gangen da!

Kan også nevne at en faktor vi ble tipset om er at en kanskje burde ha et par ekstra smokker i bakhånd sånn i tilfelle du mister, eller at du lett kan kjøpe ny smokk på butikk.
Et par...? Gutta mine endte opp med en hel boks :hilarious:

Men ja, det et lurt å ha flere! Vi startet med 2 her... Gikk ikke mange dagene før vi endte opp å kjøpe 4 til. Gikk lei av å rote bort smokken i senga, legge den fra seg i et annet rom... plutselig forsvant den ene igjen(i senga...) mens den andre lå nede i stua :hilarious:

Nå ligger det gjerne 3(helst i hjørnet)i senga nattestid, mens resten ligger nede i 1.etasje :)

Vi har flere fra mam og 2 fra nuk. Ser ut som han foretrekker mam. Men jeg er så redd for å over at lille er sulten og heller gi smokk, men etter timesvis i strekk på puppen må man bare prøve.. :)

Men ja, det et lurt å ha flere! Vi startet med 2 her... Gikk ikke mange dagene før vi endte opp å kjøpe 4 til. Gikk lei av å rote bort smokken i senga, legge den fra seg i et annet rom... plutselig forsvant den ene igjen(i senga...) mens den andre lå nede i stua :hilarious:

Nå ligger det gjerne 3(helst i hjørnet)i senga nattestid, mens resten ligger nede i 1.etasje :)
Skal sies når jeg sier et par så mener jeg flere enn 1 par altså :smiley-ashamed004 mente at en burde ha flere smokker tilgjengelig ja.
(Og nå har vi starta diskusjon om betydningen av et par her hjemme :smiley-ashamed004)

Vi valgte å vente litt med smokk til ammingen satt skikkelig. Til å begynne med tok han den med en gang og sutta som bare det, nå spytter han den ut som en prosjektil:bored: Har prøvd en del forskjellige men nå gir vi snart opp hele prosjekt-smokk! Pappaen hans ville aldri ha smokk som baby/liten, mens jeg hadde en på hver finger til jeg var ganske stor.

Vi har til enhver tid ca 10-15 smokker :hilarious:

Vi har tydd til smokk et par ganger, men han er heldigvis ikke så fan av det. Vil helst unngå å venne han til det. Men det har vært til hjelp noen ganger :happy119 Men av nysgjerrighet, hvorfor gir dere smokk til baby?

Vi har tydd til smokk et par ganger, men han er heldigvis ikke så fan av det. Vil helst unngå å venne han til det. Men det har vært til hjelp noen ganger :happy119 Men av nysgjerrighet, hvorfor gir dere smokk til baby?

For vår del har det vært til hjelp i ulike situasjoner som bilkjøring, innsovning hjemme, i vogn, trøst i barnehagen ved innkjøring. Og ja - hvorfor bruker man smokk, for at de ikke skal skrike vel? Haha!
Smokkeavvening på min eldste var uproblematisk og han brukte stort sett bare smokk ved soving. Etter halvannet år bare i seng, bil eller vogn når han skulle sove

Bonusen er vell dette med mindre sjanse for krybbedød, selvom de sover ikke med den på natta. Men i all hovedsak, fordi de ligger å presser mye(og da skriker innimellom), det blir en slags smertelindring for dem med smokk OG det hjelper dem med å få slappet av. Så avlaster det oss fra skriking pga mage :)

Back
Topp