Smokk

TinyFeet

Betatt av forumet
Når begynte dere med det? Merker ammingen her er godt i gang, men at han bruker puppen til å sovne også, så vurderer det, men redd det er for tidlig?
 
Mi jente sovner HVER gang hun ligger ved puppen! Og våkner når jeg skal legge henne unna. Dette er veldig slitsomt om natta og jeg gleder meg fryktelig til å begynne med smokk! Men er veldig usikker på når jeg bør/tør begynne..
 
Er vel anbefalt å vente til ammingen er godt i gang, så er sikkert bare å begynne. Her begynte vi da han var fem dager ;)
 
Vi begynte på natt 4. Egentlig altfor tidlig, men han hadde sugebehov 24t i døgnet. Sambo hadde ingen mulighet til å roe lillekaren før det. Er egentlig mye tidligere enn anbefalt, men han tok smokken med en gang og det var ikke noe problem med ammingen for oss etter d heller.
 
Skal være greit med smokk da ammingen er etablert. Mange babyer har voldsomt sugebehov og da er smokk fint :)
 
Vi ga han smokk bare noen dager etter vi kom hjem fra sykehuset (var der 2 døgn). Han har ammet veldig bra helt fra begynnelsen, men var kjempenervøs vi skulle ødelegge dette. Heldigvis ble det absolutt ingen problem med amming videre.
Han er i dag over 1mnd gammel og vi ammer fortsatt kjempebra selv om vi har valgt og gi mm i flaske også fra han var noen dager gammel. Dette var for å redde brystvortene mine den første tiden, men har valgt og fortsette da det nesten er lettere fordi han griser så utrolig mye når han tar puppen :/

Edit:Vi gir flaske i tilegg til amming. Ser jeg ikke skrev så veldig tydelig hva jeg mente
 
Som de andre sier så kan man begynne med smokk når amming er godt etablert. Har hørt noen si fra barnet er ca 14 dager gammelt, men ser at flere også gir det tidligerr uten at det skaper problemer. Merker man at babyen blir sugeforvirret kan man jo bare kutte ut smokken og prøve igjen senere :)

Vår første fikk smokk fra ca 2 ukers alder pga stort sugebehov og kolikk.
 
Frøkna tar ikke smokk, så jeg er absolutt blitt hennes smokk. Litt slitsomt på natta, når hun henger fast i puppen. Jeg prøver jevnlig, men uten hell
 
Frøkna tar ikke smokk, så jeg er absolutt blitt hennes smokk. Litt slitsomt på natta, når hun henger fast i puppen. Jeg prøver jevnlig, men uten hell
Det hørtes slitsomt ut.. Har du forsøkt forskjellige typer smokk? Her har mini klare preferanser om hva han liker best. Nuk går i munnen med en gang, men andre må vi lokke og lure litt med
 
Last edited:
Det hørtes slitsomt ut.. Har du forsøkt forskjellige typer smokk? Her har mini klare preferanser om hva han liker best. Nan går i munnen med en gang, men andre må vi lokke og lure litt med

Jeg har prøvd to ulike typer og ingen av de har falt i smak. :)
 
Min er 6 måneder og tar ikke smokk. Jeg prøvde å gi smokk en uke etter fødsel, og har forsøkt med jevne mellomrom siden - tar ikke smokk. Har 6 ulike typer.

Om du føler at ammingen er etablert så er det ikke noe i veien for å gi. Noen babyer kan fint ammes selv om de får smokk omtrent så fort de er født, mens andre blir sugeforvirret selv etter en måned (ikke erfart selv, men har noen i barselgruppen som opplevde det).
 
Vi prøvde å holde ut til han var 2 uker av samme grunn som deg, men på dag 11 gav vi opp og prøvde smokk - og det gikk kjempebra! [emoji4] Har ikke opplevd sugeforvirring. Hører jo om mange barn som ikke vil ta smokk heller fordi de får det introdusert for sent, så tror det kan gå begge veier.

Nå etter 4 uker har vi begynt å introdusere flaske (med morsmelk) også og jeg tenker bare det er positivt så han blir vant med de forskjellige teknikkene. Da kan forhåpentligvis jeg få litt avlastning etter hvert. [emoji4]
 
Jeg har prøvd to ulike typer og ingen av de har falt i smak. :)
Hm.. ja noen vil bare ikke ha. Kan jo være at mini liker den trygghetsfølelsen det gir å ligge ved puppen og ikke kun vil suge. Kansje blir smokk populært etter en stund og kansje blir det aldri noe hun har lyst på uten at det er noe galt i det. Håper det går seg til etterhvert så du får litt "fri" :)
 
Snuppa her tar brystet, brystskjold, flaske med ulike smokker (mam og avent) og hun tar smokk (mam), men ikke kjempeglad i smokken. Så hun tar alt [emoji85]
 
Vi fikk en kulesmokk fra sykehuset når hun var nesten 2 uker gammel. Jeg hadde store problemer med at hun stadig sovnet ved puppen og bare gråt når jeg la henne bort. Hun la ikke på seg fordi hun bare sovnet! Sykehuset mente hun misbrukte meg som smokk og at hun ikke klarte å holde tungen sin slik hun skulle når hun ammet. Kulesmokken skulle hjelpe henne slik at hun fikk øvet seg til å holde tungen riktig i munnen og tilfredsstille sugebehovet. Etter en dag gikk alt myyyye bedre...!:):)
 
Begynte når hun var 2 dager. Hun er straks 7 uker nå og smokken er virkelig en redning. kan ligge for seg selv litt med smokk. sovne på kvelden med den i munnen. storebror tok aldri smokk og det var en stor utfordring. Var veldig urolig og hang i puppen døgnet rundt pg gulpet som en foss. stor vektoppgang. Hadde litt problemer med amming i starten. Vr mest pga hun ikke gapte høyt nok. men alt har vært tipp topp lenge
 
Han her nekter smokk. Kjøpt smokker for flere hundre kroner. Han tar avent soothie så lenge fingeren min er i. Det gir puppene en pause hvertfall.
Er bare redd han tar tommelen etterhvert istedet. Han har begynt å sutte på hendene sine.
 
Vi startet med smukk når hun var 5 dager. Hun sovner som regel uten, så hun bruker den ikke så mye enda. Mest ved bleieskift og viss hun er litt urolig og jeg vet hun er mett.
 
Her ble det smokk så fort vi kom hjem fra sykehuset. Hun smatter og suger på alt hun får tak i (egne hender, kluter, klær...) og det er uavhengig av om hun er mett eller ei så for å få litt husfred var vi nødt.

Heldigvis gikk ammingen supert helt fra første stund så det har gått greit. Hun vet forskjell på smokk og pupp :p
 
Back
Topp