Smittefester!

Juliette skrev:
Overskriften er bare bittelitt småekkel..:P

emoticon

Jeg har faktisk ikke hatt vannkopper jeg, og ungene har heller ikke hatt det... Får èn det så får vel hele gjengen det, så jeg håper at vi ikke blir smittet! Og jeg ville heller ikke gått på smittefester...

Mannen min hadde det som 4-åring, og var dausyk over laaaaang tid.
Jeg fikk det når jeg var 22, og merka nesten ikke noe til det.

Folk er forskjellige. Unga får det jo alltids uansett, så jeg ser ikke helt grunnen til smittefest. Men jeg kommer ikke akkurat til å holde barna mine unna alle barn som kan bære på smitte heller

Det er jo en barnesykdom, og det er ikke meningen at voksene skal ha det, men får man ikke det i ung alder, å blir smittet i voksen blir man gjerne veldig mye mer syk av det. Barn tåler det på en helt annen måte. Ja selvfølgelig kan mange barn både få feber, bli dårlig miste matlyst og det hele, men det er jo da et virus også som er årsaken, å dette skal man gjerne bygge opp et immunforsvar mot, så derfor er det best å få det i ung alder.

Jeg går heller ikke bevist på besøk til de som har barn som er smittet av varicellaviruset.
Men er glad for at mine barn akkurat har hatt det, med 2 ukers mellomrom. og de reagerte ulikt. den ene fikk det uten symptomer til noe. bare et par hundre vannkopper som ikke klødde eller gjorde noe som helst plage. Mens siste fikk litt feber, dårligere matlyst å nærmere 500 vannkopper, som fant sted OVER ALT.
Men det gikk noen dager så var det over. Generelt så blir voksene mye mer syke, med høyrere feber, trenger ikke få flere vannkopper, kan bare være noen få, men plagene kan være enorme, man er i elendig fattning. Snakker av erfaring.

Dessuten når vi idag får vaksinert barna våre er det ikke for at barna ikke skal bli syke, det er for at VOKSENE ikke skal bli syke - høres dumt ut ja. Men det er derfor vaksinasjonprogrammet er her, for å forebygge sykdommer. Særlig rettet mot at voksne ikke skal bli syk/smittet. Men man prøver jo å forebygge for at barn også skal unngå dette.

95% får vannkopper i barneårene. Det er ikke til å unngå. Så om man smitter barna med vilje kan man i det minste ha litt mer kontroll og "time" når de får vannkoppene. Ser ikke noe galt i det. 

jeg hadde vannkopper 3 ganger, heldigvis som liten:) (håper virkelig jeg er immun nå da...)

AnaBanana skrev:
Jeg ble møkkadårlig som 15åring, så jeg hadde ikke sagt nei takk til et slikt besøk 

Jeg var 19 og nygift, og jeg var så sjuk at selv min "mister blir aldri bekymret" av en eksmann faktisk gråt ett par tårer, og han har grått to ganger til etter det, og det var da jeg fødte... 

Jeg var ekstremsjuk, og fikk veldig høy feber, type 41, satt i halvsvime på legevakta... Det eneste positive er jo at man kan gi blod som kan være med på å redde premature, men sånn bortsett fra det, vil jeg ikke at ungene mine skal være så store.

Det var ikke noe stas å sitte i badekar i lactacyd-bad, for så å reise seg opp når man var blitt tørr under rumpa i badekaret, og vannkoppene hang fast i bunnen på badekaret... 

pianøtt skrev:
vaksine mot vannkopper e der, men d inngår isje i vaksinasjonsprogrammet i og me at d kun spesielle tilfeller der barn som har dårlig  immunforsvar som f.eks av cellegift kan få tilbud om å få den vaksinen ;)

God dag mann økseskaft..

Gollemor skrev:

Bouncy the Butthead Slayer skrev:

Gollemor skrev:

pianøtt skrev:
kronisk helvettesild , knornisk leddsmerter, sterilitet hos menn , skyhøg feber e blandt farene en får i voksen alder av vannkoppene ;) derfor e d en ekstremsport å få d ivoksen alder!

Kilder?
Det er MYE som er verre å få i voksen alder enn som barn, men det er ikke dermed sagt at det er bra med smittefester, og i det hele tatt ønske at barnet sitt utsettes for den smitten.

Poenget her er vel strengt tatt at man får det trolig en eller annen gang i løpet av livet uansett, og at det da er greiest å få den i veldig ung alder.

Folk vaksinerer ungene sine og det blir mange også syke av, noen verre enn andre - men etterpå er de immune, hence poenget med vaksinen. De eneste som sier at det er dårlig gjort å eksponere unger for vaksine-plager er dem som synes at nyhetsspeilet.no er en seriøs nyhetskilde.

Jeg har ikke helt tatt stilling til dette med smittefester, men jeg kan ikke si at jeg synes det er noen stor prinsipiell forskjell på det og en vaksine med alle dens bivirkninger.

Jeg tenker vel heller mer det, at dersom disse vannkoppene er så potensielt skumle å få som voksen, så hadde Norge innført et vaksineprogram på det. Noe de ikke har.
Ergo ser jeg ingen vits med smittefester. 
JEG hadde ikke turt. Man vet ikke hvordan barnet vil reagere på sykdommen. Og er barnet lite vet man heller ikke om det er en bakomliggende tilstand som gjør at barnet blir ekstra syk. Sånt vet man ikke før barnet blir eldre. Og da er man mer rustet. 

Vet man det med vaksiner, da?

Gollemor skrev:

Gollemor skrev:

pianøtt skrev:
kronisk helvettesild , knornisk leddsmerter, sterilitet hos menn , skyhøg feber e blandt farene en får i voksen alder av vannkoppene ;) derfor e d en ekstremsport å få d ivoksen alder!

Kilder?
Det er MYE som er verre å få i voksen alder enn som barn, men det er ikke dermed sagt at det er bra med smittefester, og i det hele tatt ønske at barnet sitt utsettes for den smitten.

Poenget her er vel strengt tatt at man får det trolig en eller annen gang i løpet av livet uansett, og at det da er greiest å få den i veldig ung alder.

Folk vaksinerer ungene sine og det blir mange også syke av, noen verre enn andre - men etterpå er de immune, hence poenget med vaksinen. De eneste som sier at det er dårlig gjort å eksponere unger for vaksine-plager er dem som synes at nyhetsspeilet.no er en seriøs nyhetskilde.

Jeg har ikke helt tatt stilling til dette med smittefester, men jeg kan ikke si at jeg synes det er noen stor prinsipiell forskjell på det og en vaksine med alle dens bivirkninger.

Jeg tenker vel heller mer det, at dersom disse vannkoppene er så potensielt skumle å få som voksen, så hadde Norge innført et vaksineprogram på det. Noe de ikke har.
JEG hadde ikke turt. Man vet ikke hvordan barnet vil reagere på sykdommen. Og er barnet lite vet man heller ikke om det er en bakomliggende tilstand som gjør at barnet blir ekstra syk. Sånt vet man ikke før barnet blir eldre. Og da er man mer rustet. 

I større grad, vil jeg tro.

Da jeg var 12 fikk venninna mi vannkopper, og jeg dro henn for å bli smittet med vilje for ville ikkje vente lengre. Skulle gjerne hatt det da jeg var mindre, for var ille å ha det som tolvåring! :P

Dette har jeg vert mye fram og tilbake på, og endte tilslutt opp i en lang samtale med en lege om nettopp dette.
Hun mente at så lenge barnet var over ett år, og ikke var sykt fra før. Så ville hun absolutt gjort det. For man blir visst veldig dårlig jo eldre man er og får det. 
Hun hadde ikke hatt noe problem med å tatt med barna sine til noen med vannkopper så de kunne blitt smittet (hun hadde faktisk gjort det med sin eldste da han var rundt to) .
Derfor velger jeg nå å gjøre det med datteren min, om hun ikke blir smittet når hun begynner i bhg i august. Jeg vil heller at hun skal bli ferdig med det, og kanskje slippe unna med et mildt utbrudd.

Gollemor skrev:

Gollemor skrev:

I større grad, vil jeg tro.

Du vil vel gjerne tro det, ja, men barn kommer jo ikke med vaskelapp eller instruksjonsbok som forteller hvordan de vil reagere på vaksiner. Noen blir skikkelig sjuke av dem også, men det er jo greit, for de fleste danner antistoffer av det og blir immune. Samme sak med vannkopper, bare at staten ikke instruerer folk om å påføre ungene vannkoppevirus, fordi vannkopper ikke er regnet som en farlig sykdom (i motsetning til dem vi vaksineres mot) - bare veldig ubehagelig, hvis man får den som voksen.

Som sagt, det er ingen prinsipiell forskjell her. Hensikten er jo nøyaktig den samme; å skape immunitet. Jeg ser ikke hvordan det er verre å eksponere et friskt barn over ett år for potensiell vannkoppsmitte kontra å putte i dem viruskomponenter vha. vaksiner (og da i yngre, og egentlig mer sårbar, alder - men det går jo stort sett fint, det også).

Mine barn hadde det mildt to ganger.. Første gang, 2-3 prikker, var hos legen og fikk det bekreftet.. Og 1 år senere fikk de det igjen, men uten store plager men dekket over hele kroppen..

Har ei venninne som fikk det som 18 åring. Hun måtte gå på sovepiller, for å komme seg gjennom dagene, for hun var gørrdårlig, og hadde store smerter...

Jeg har hatt det 3 ganger. Immuniteten gjelder jo bare mot akkurat det viruset, og virus muteres kontinuerlig, så om du kommer ut for et virus som har endret seg nok til at kroppen din ikke kjenner det igjen, blir du syk på nytt.

Det er jo bevist at tenåringer og voksne ofte blir langt mer syk enn et barn ved smitte av vannkopper. Jo eldre en blir, jo flere blemmer får en gjerne, og de dukker også opp på flere plasser, f.eks. inni munnhulen, innsiden av øyelokk, etc.
Da hadde jeg heller valgt at mine unger fikk det i barndommen, enn å vente til en eventuell datter ble smittet som voksen og gravid, fordi jeg hadde holdt henne unna smittekilder.

"Tenåringer, voksne, eldre, barn, gravide kvinner eller personer med et svakt
immunforsvar kan ha et mer alvorlig forløp ved vannkopper og bør ta kontakt med lege så snart som mulig."

"Ved smitte med vannkopper sent i svangerskapet, særlig rundt den tiden du skal føde, kan barnet bli født med vannkopper. Risikoen for alvorlig sykdom hos barnet er da stor. Oppsøk lege umiddelbart hvis du får vannkopper under svangerskapet."

Sakset fra helsebiblioteket.no

Vi holdt på å miste vår minstemann grunnet komplikasjoner etter vannkopper... Tør ikke tenke på hvordan vi hadde følt oss dersom vi hadde vært dem som hadde utsatt han for smitten.. 

Trebarnsguttemamma skrev:
Vi holdt på å miste vår minstemann grunnet komplikasjoner etter vannkopper... Tør ikke tenke på hvordan vi hadde følt oss dersom vi hadde vært dem som hadde utsatt han for smitten.. 

Det er akkurat det som er poenget mitt. Derfor velger jeg, fortsatt, selv etter argumentene i denne tråden, å avstå fra bevisste smittefester. Jeg låser han ikke inne til vannkoppene har forlatt bygda, men jeg oppsøker de heller ikke. Sjansen, selv om den er liten, er tilstede for at barnet kan få alvorlige komplikasjoner av en i utgangspunktet uskyldig sykdom, så da tør ikke jeg å ta sjansen på å ha gjort det med viten og vilje. 

Ja uff, jeg hadde ihvertfall aldri klart å tilgi meg selv for det... Nå, enda snart 6 måneder siden, sliter han fortsatt med sen-komplikasjoner og har kroppen full av dype arr.. Kan ikke annet enn å si meg enig i dine tanker HI.. 

Back
Topp