Smitte..

Løvemamma

Betatt av forumet
Jeg lurte på hvordan det der var med omgangssyke.. Vi fikk det i hus helga som var. Begynte med meg, så gubben og nå lille. Er det sånn at jeg kan bli smittet igjen nå? :/

Det er fullt mulig. Det viruset er latterlig smittsomt.

Jeg sier bare SPRIT SPRIT SPRIT SPRIT SPRIT!! Vær raus, bruk masse sprit på hendene. Sånn har jeg unngått smitte når lillesnupp har spysjuka.

Sprit dreper ikke omgangssyken. Kun klorin som tar knekken på bakteriene.
Klor alt! Spesielt toaletter og unngå samme håndkle osv.

Sent from my iPad using BV Forum

Har aldri skjedd meg eller noen jeg kjenner men... tydeligvis så går det ann :/

Blir man ikke "immun" når man har hatt det? Det har jeg alltid trodd :p

Om det er samme virus så blir du immun mot det en stund etter at du har hatt det. Opptil 6mnd, men når det er sakt så er alle forskjellig ;)

Husk å bruke klor på alle dørhåndtak, rengjør telefonen og putt tannkosten i oppvaskmaskinen/ kjøp ny. Omgangssyke et noe svineri..

Viktig å huske 48timersregelen!!
Om mor,far eller søsken av barnet er syke bør de også unngå barnehagen så de ikke smitter videre.

Du KAN, men sannsynligheten er liten. Man blir immun mot akkurat den grenen man har hatt en kort periode etterpå, men om det skulle finne på å mutere innen det har gått rundt i familien, så kan du være uheldig. Ordentlig herk det der. Sprit dreper ikke omgangssykevirus nei, da må det klor til. Ikke ren klor, men klor i vannet. Klor ALT som har blitt tatt på av den syke, og badet. Og for all del, bytt ut tannbørster som står på badet der den syke har vært, ellers er man like langt ofte. Og vask hender som det står om livet... Håndhygiene er alfa og omega når det kommer til smitte

Jeg sier bare SPRIT SPRIT SPRIT SPRIT SPRIT!! Vær raus, bruk masse sprit på hendene. Sånn har jeg unngått smitte når lillesnupp har spysjuka.
Omgangssyke er virus. Sprit dreper (eller faktisk bare bedøver i noen timer) kun bakterier som feks ved forkjølelse, ikke virus. Håndvask i varmt lunket vann med godt med såpe er tingen. Alle overflater bør rengjøres med klor.

Jeg lurte på hvordan det der var med omgangssyke.. Vi fikk det i hus helga som var. Begynte med meg, så gubben og nå lille. Er det sånn at jeg kan bli smittet igjen nå? :/
Kommer helt an på hva slags virus som har forårsaket det. Noen blir du imun mot, andre kan du få igjen.

Det har aldri skjedd her i huset i alle fall at vi blir smittet flere ganger på rad.

Det er fullt mulig i februar ifjord hadde vi søsstra mi på besøk først fikk søsstra mi det så fikk gutten min det så fikk pappaen hans derretter fikk jeg det også også gikk det 2 dager friske så fikk pappan det igjenn derretter jeg å gutten mn derrettersøsstra mi så gikk 2 runder før vi etter en uke endelig var ferdige :)

Husk å bruke klor på alle dørhåndtak, rengjør telefonen og putt tannkosten i oppvaskmaskinen/ kjøp ny. Omgangssyke et noe svineri..

Viktig å huske 48timersregelen!!
Om mor,far eller søsken av barnet er syke bør de også unngå barnehagen så de ikke smitter videre.

Det vil jo ikke funke i praksis. Da kan man jo bare sykemelde hele familien fra jobb i uker da. Aldri holdt det andre barnet hjemme fra bhg om en er syk.... Eller et barn har det og mannen ringer seg syk fra jobb fordi det er en liiiiten sjanse for at han kan bli syk. Nei DET gjør vi ikke!!

Unngått smitte ved god rengjøring og halveis isolering av syke personer. Flere ganger har bare en person hatt det.

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Opp til hver enkelt, men jeg sender ikke en smittefarlig unge i barnehagen om jeg kan unngå det. Hva om du er grunnen til at det blir ny runde omgangssyke i bhg?

Jeg holder meg ikke hjemme fra jobb om jeg har klart meg tre dager uten å bli syk. Jeg har klart meg de fire gangene fordi jeg vasker hender og dørhåndtak om hverandre;) Men barn som har syke søsken er noe annet, husk at det er inkubasjonstid.

Back
Topp