smertestillende ved fødsel?

Tar det som det kommer, men har født to ganger uten smertestillende - så håper på gjentakelse! Varmt vann (dusj, badekar) var imidlertid veldig greit..

Her blir det nok kun akupunktur. Det har jeg hatt begge gangene, det har funka kjempe bra her.
Sist følte jeg at jeg bare pustet ut mini.
Har aldri revna eller sydd :)

Ønsker badekar, men i å med jeg blødd mye etter barne kom sist så må jeg føde i fødeseng med beina høyt :( så tror nok det ender opp med epidural så er jeg klar for operasjon hvis livmora ikke trekker seg sammen igjen også ...
Håper bAre alt går bra så jeg slipper hastekeisersnitt !!

Hadde kun lystgass veldig lenge med nr 1,men måtte ty til epudiral til slutt da.. Angrer ikke på det :) vil vel prøve å vente lengst mulig med epudiral denne gangen også,men lystgass er kjekt å ha, fin pustehjelp

Viss denne fødselen liknar dei to første klarar eg meg utan noko (men treng sikkert smertestillande etterpå pga etterrier). For raske fødslar til epidural. Viss fødselen derimot skulle trekke ut over mange timar eller døgn, vil eg sjølvsagt vurdere smertelindring ut ifrå kva jordmor anbefaler.

Nr 2 blei fødd i badekar, men eg rakk berre så vidt å komme oppi før ho blei fødd, så eg hadde ikkje noko særlig smertelindrande effekt av vatnet. Om mulig vil eg gjerne i dusj/badekar tidlegare denne gongen - det kjem an på kor fort det går.

Jeg ble frarådet epidural under første fødsel fordi jeg hadde såpass hurtig framgang og sterke rier. Jordmor sa at epiduralen kunne gjøre at riene ble dårligere og fødselen lengre, og at i det øyeblikket man får epidural er det å regne som en risikofødsel.

Er glad jeg valgte å høre på henne, for selv om jeg hylte etter epidural så valgte jeg å la være og en time etterpå var ungen født. Hadde det halt ut ville jeg nok vurdert det på nytt. Men håper neste fødsel er like kjapp, for da klarer jeg meg fint uten. :)

Tror eg prøvar lystgass denna gang. Har klart 2 andra fødsel med lystgass. E litt
Redd av den sprøyten i ryggen

Viss denne fødselen liknar dei to første klarar eg meg utan noko (men treng sikkert smertestillande etterpå pga etterrier). For raske fødslar til epidural. Viss fødselen derimot skulle trekke ut over mange timar eller døgn, vil eg sjølvsagt vurdere smertelindring ut ifrå kva jordmor anbefaler.

Nr 2 blei fødd i badekar, men eg rakk berre så vidt å komme oppi før ho blei fødd, så eg hadde ikkje noko særlig smertelindrande effekt av vatnet. Om mulig vil eg gjerne i dusj/badekar tidlegare denne gongen - det kjem an på kor fort det går.

Jeg syns etterriene med nr 2 omtrent var verre enn selve fødselen :/ håper ikke de blir verre nå denne gangen..

Fødte uten noe smertelindring sist gang og går nok inn for å overleve uten denne gangen og. Har ganske ille sprøyteskrekk og epidural er "eneste" mulighet i Molde. Men skal prøve å innstille meg på at det kanskje blir et alternativ å godta det denne gangen om jordmor virkelig anbefaler det, men de fleste er overlykkelig når man sier man vil føde uten :p

Jeg syns etterriene med nr 2 omtrent var verre enn selve fødselen :/ håper ikke de blir verre nå denne gangen..
Mhm. Var totalt uforberedt på at det skulle gjere vondt etterpå... Men det var verst med første her, ikkje like ille med nr 2. Håpar det ikkje blir verre denne gongen.

Skal hvertfall ikke ha epidural. Prøver kanskje lystgass, men ønsker helst å klare meg uten noe. Skal øve på å bruke pusten riktig, og ser for meg et varmt bad. Ønsker å bruke tyngdekraften så lenge jeg klarer, hører det setter fortgang på ting :)

Jeg er av en eller annen merkelig grunn redd for hele epiduralen. Da jordmor ville be dem sette det sist gang sa jeg tvert nei, mest fordi det ikke kjentes som om der var tid nok før ungen kom (det var ikke nok tid heller, hun kom jo i styrtfart på under en time!), men så er jeg redd hele sprøyta og følelsen av å ikke ha kontroll på kroppen...? Hadde god hjelp av lystgass sist, både under fødsel og etterpå når de sydde (syns syinga kilte noe helt sinnsykt, hadde nok ikke klart å ligge stille uten å være "dopa" haha). Stiller meg helt åpen for alt mulig denne gang, vet jo at det uansett ikke blir en "normal" fødsel som jeg hadde sett for meg i og med at der er to unger som skal ut av magen.

Jeg er av en eller annen merkelig grunn redd for hele epiduralen. Da jordmor ville be dem sette det sist gang sa jeg tvert nei, mest fordi det ikke kjentes som om der var tid nok før ungen kom (det var ikke nok tid heller, hun kom jo i styrtfart på under en time!), men så er jeg redd hele sprøyta og følelsen av å ikke ha kontroll på kroppen...? Hadde god hjelp av lystgass sist, både under fødsel og etterpå når de sydde (syns syinga kilte noe helt sinnsykt, hadde nok ikke klart å ligge stille uten å være "dopa" haha). Stiller meg helt åpen for alt mulig denne gang, vet jo at det uansett ikke blir en "normal" fødsel som jeg hadde sett for meg i og med at der er to unger som skal ut av magen.
Svigerinna mi ble satt i gang uka før termin med tvillinger. Fødte 6 dager (!) etterpå - begge "normalt"! :)
Spennende med tvillinger da! Lykke til:)

Tar det som det kommer, men ikke i mot noe:p
Fikk akupunktur og lystgass, samt epidural sist og det fungerte flott:)
Epidural ble satt når babyen passerte keisersnittet (for det var virkelig 2 timer i hel...)!
:)
Passerte keisersnittet som i arret etter tidligere snitt? :confused:

Passerte keisersnittet som i arret etter tidligere snitt? :confused:
Ja, det har, i følge jordmor, dannet seg arrvev under keisersnittet med førstemann (hastekeisersnitt), så når jeg fødte nr 2 vaginalt strakk liksom snittet seg fra innsiden. Vanskelig å forklare, men hun sa det var en risiko for at det revnet.
Var i hvert fall j.... vondt!
Etter de to timene gikk resten og pressriene som en "drøm" (kan man si det) da! :p :)

Back
Topp