Smertelindring!

Kystvaktkone

Flørter med forumet
Maiblomstene 2020
Hei!
Det nærmer seg jo fødsel nå, og jeg lurer egentlig litt på hvilke tanker og erfaringer dere har rundt smertelindring.


Jeg skal føde barn nummer tre på ei fødeavdeling, og får for første gang mulighet til smertelindring i motsetning til med de to første som kom på ei fødestue, så dette er helt nytt for meg selv om jeg er tredjegangs :shy:
 
Jeg har aldri fått noe smertelindring med mine tre fødsler, men har lyst til å prøve lystgass denne gangen :)
 
Jeg har aldri fått noe smertelindring med mine tre fødsler, men har lyst til å prøve lystgass denne gangen :)

Jeg er også litt på den lystgassen!
Epidural er jeg sykt skeptisk til for å bære ærlig... Har hørt at tens/akupunktur kan hjelpe, men vet ingen som har erfaring med det.
 
Jeg fikk tns med førstemann, men dessverre for sent (pressriene startet akkurat da «elektrodene» var klistret på meg.) Men jeg kjente dirringen fra «strømmen» og ser nok for meg at det kan hjelpe på et tidligere tidspunkt i fødselen :)
Jeg vil heller ikke ha epidural nei :woot:
 
Jeg har ikke født før, så dette er første gang.
Men jeg ønsker å prøve meg uten bedøvelse. Vil jobbe mest mulig med kroppen på egenhånd.
Så i utgangspunktet ønsker jeg ikke noe annet enn badekar hvis mulig, men jeg har ikke bestemt meg for noe. Jeg er åpen dersom fødselen drøyer og jordmor kanskje vil anbefale meg noe.
Jeg er også skeptisk til epidural, og ønsker ikke det.
Men igjen, drøyer det i flere døgn og jeg blir sliten, så er jeg åpen.
 
Last edited:
Bra innstilling det :) Jeg skal ikke være cocky og si at jeg ikke trenger noe lindring..! For selv om det har gått fint uten de andre gangene, så kan det ble helt annerledes nå ;)
 
Jeg har ikke født før, så dette er første gang.
Men jeg ønsker å prøve meg uten bedøvelse. Vil jobbe medt mulig med kroppen på egenhånd.
Så i utgangspunktet ønsker jeg ikke noe annet enn badekar hvis mulig, men jeg har ikke bestemt meg for noe. Jeg er åpen dersom fødselen drøyer og jordmor kanskje vil anbefale meg noe.
Jeg er også skeptisk til epidural, og ønsker ikke det.
Men igjen, drøyer det i flere døgn og jeg blir sliten, så er jeg åpen.

Jeg prøvde badekar med førstemann, men jeg opplevde bare rier uten effekt mens jeg lå der! :shifty: Og så ble jeg veldig varm :wideyed: Men vet mange har god effekt av det. Da jeg hadde holdt på et godt døgn med førstemann ba jeg om epidural, men da var det for sent :wacky:
 
Bra innstilling det :) Jeg skal ikke være cocky og si at jeg ikke trenger noe lindring..! For selv om det har gått fint uten de andre gangene, så kan det ble helt annerledes nå ;)

Akkurat det jeg også tenker. Er mye mer bekymra denne gangen av en eller annen grunn. Tror det er mest uro fordi mannen ikke får være med...
 
Da jeg var på ahus på vekstkontroll for to uker siden, sa legen til meg at de ofte la inn epidural uten å aktivere den.. Så den lå der klar i tilfelle.. Jeg kommer ikke til å ønske det tror jeg, men er veldig spent på om lystgassen er til noe hjelp ;)
 
Jeg prøvde badekar med førstemann, men jeg opplevde bare rier uten effekt mens jeg lå der! :shifty: Og så ble jeg veldig varm :wideyed: Men vet mange har god effekt av det. Da jeg hadde holdt på et godt døgn med førstemann ba jeg om epidural, men da var det for sent :wacky:
Sånn var det for meg med første også, hadde ikke nytte av badekar, ei heller akupunktur
Fødselen drog ut i mange timer men det var helt ok, hadde en fin fødsel uten annen type smertelindring
Med nr 2 ønsket jeg å ha muligheten for smertelindring og valgte det til slutt da det plutselig gjorde jæ... vondt, mye vondere enn med første. Men da jeg omsider fikk epidural så var det for sent, pressriene startet før epiduralen begynte å virke. Jeg åpnet meg fra 4-10 cm på under 1 time, så ikke rart det var vondt :dead:
Vil ha samme mulighet for smertelindring denne gangen også men ønsker helst å føde uten. Hadde jeg kunne valgt lystgass så ville jeg prøvd det, men det får man ikke på kk i Bergen :meh:
 
Med første prøvde jeg lystgass, som jeg etterpå fikk vite at omtrent ikke var iblandet lystgass. Jeg hadde i praksis pustet luft gjennom et rør og det hadde naturlig nok ingen effekt. Jeg fikk epidural etterhvert den fødselen. Hadde epidural de siste 4 av 18 vonde timer. Tror riktignok de skrudde den av de siste 45 minuttene som var pressetiden. Skrudde i alle fall ned. Jeg var godt fornøyd med epidural.

Med nr 2 og 3 hadde jeg lystgass med faktisk lystgass siste del av åpningsfasen. Var veldig fornøyd med det også.
 
Jeg er andregangsfødende og hadde ikke smertelindring med førstemann. Han ble født i badekar, men vet ikke om jeg kan si at det opplevdes som smertelindrende. Har ingenting å sammenligne det med.
Ang epidural så er det mange som liker det og mange som ikke gjør det. Ting har en tendens til å kanskje stoppe litt opp ved epidural, i tillegg blir man jo mye mer «pasient» med ledninger både her og der. Om trangen for å stå i preikestolen kommer, evt bade, er det ikke bare bare å komme seg opp av sengen da, slik man kan uten epidural.
For flergangsfødende har alt nedentil allerede blitt tøyd en eller flere ganger før, noe som i utgangspunktet skal gjøre det «lettere» og kanskje til og med mindre smertefullt. MEN, ingen regler uten unntak.
Jeg tenker badekar denne gangen også, uten epidural eller lystgass.

Kan forresten tipse om fødselsforberedende kurs fra positivfødsel som baserer seg på hypnobirthing. Verdt å sjekke ut
 
Jeg sto vel 1-2 timer i dusjen fra 5-10 cm, og det var himmelsk. Hadde planer om badekar men rakk aldri det. Elers hadde jeg lystgass i pressriene men vet ikke om deg bare va oksygen? Merket ikke noe smertelindring men gav fokus over på noe ant da
 
Var åpen for å ta imot det jeg trengte av smertelindring med første. Prøvde badekar først, men det hjalp meg ingenting. Endte med epidural. Opplevde at det tok de verste smertetoppene, men måtte likevel jobbe og puste meg gjennom vonde rier. Kunne fremdeles opp og stå med prekestol, gå på do osv, men vet at ikke alle har mulighet til det.
Har samme innstilling til det denne gangen også. Fint om jeg ikke trenger noe ekstra, men tar imot om jeg føler at jeg trenger det. :)
 
Var åpen for å ta imot det jeg trengte av smertelindring med første. Prøvde badekar først, men det hjalp meg ingenting. Endte med epidural. Opplevde at det tok de verste smertetoppene, men måtte likevel jobbe og puste meg gjennom vonde rier. Kunne fremdeles opp og stå med prekestol, gå på do osv, men vet at ikke alle har mulighet til det.
Har samme innstilling til det denne gangen også. Fint om jeg ikke trenger noe ekstra, men tar imot om jeg føler at jeg trenger det. :)
Jeg opplevde også epidural sånn. Var oppe og gikk og kjente fremdeles riene godt. Tror de justerer på dosen som gis. Jeg hadde bare bedt om noe som fjernet de konstante smertene jeg hadde i korsryggen. Riene som kom og gikk kunne man bedre puste igjennom. Tipper vi begge fikk lav dose.
 
Jeg skulle liksom være så tøff og klare meg med kun lystgass med de 2 første, men måtte hive inn håndkleet og ba epidural begge gangene. Og begge gangene var det også for sent. :dead: Der fikk jeg den liksom. :smiley-bounce022 Hadde styrtfødsler med begge to (40min aktiv fødsel med førstemann og 2.timer med andremann). Denne gangen har jeg lave forventninger til meg selv og tar det mer som det kommer.
Men min opplevelse har iallefall vært at lystgass har liten virkning for meg... :facepalm::wacky:
 
Jeg skulle liksom være så tøff og klare meg med kun lystgass med de 2 første, men måtte hive inn håndkleet og ba epidural begge gangene. Og begge gangene var det også for sent. :dead: Der fikk jeg den liksom. :smiley-bounce022 Hadde styrtfødsler med begge to (40min aktiv fødsel med førstemann og 2.timer med andremann). Denne gangen har jeg lave forventninger til meg selv og tar det mer som det kommer.
Men min opplevelse har iallefall vært at lystgass har liten virkning for meg... :facepalm::wacky:
Jeg har hatt en treg fødsel, en med standard progresjon (ca 1 cm i timen) og en styrtfødsel. Styrtfødsel-riene var myyyyyye vondere for meg. Var likevel den trege fødselen jeg følte jeg trengte epidural. Min konklusjon: Når en og samme person kan ha 3 svært ulike opplevelser av smerte under fødsel, så må jo forskjellene fra person til person være veldig store. Jeg er sikker på at enkelte kan ha mer smertefull og krevende fødsel med epidural enn det enkelte andre kan ha uten noen smertelindring.
 
Pga komplikasjoner ved epidural forrige fødsel har jeg informert både på innskrivings samtalen å pappaen at det skal jeg aldri ha igjen:confused:
Planen nå er ingen smertelindring å gjerne i vann:happy:
 
Jeg har hatt en treg fødsel, en med standard progresjon (ca 1 cm i timen) og en styrtfødsel. Styrtfødsel-riene var myyyyyye vondere for meg. Var likevel den trege fødselen jeg følte jeg trengte epidural. Min konklusjon: Når en og samme person kan ha 3 svært ulike opplevelser av smerte under fødsel, så må jo forskjellene fra person til person være veldig store. Jeg er sikker på at enkelte kan ha mer smertefull og krevende fødsel med epidural enn det enkelte andre kan ha uten noen smertelindring.
Helt enig! Veldig individuelt! :happy:
 
Jeg har hatt epidural med både min første og andre fødsel. Første fødsel 27 lange timer. andre fødsel rask (ca 5/6 timer) og mer intense rier. Super fornøyd med epidural som lindring! Ønsker epidural denne gangen også! Var i fin form og var bevegelig, gikk rundt. Men var likevel tilstede, og kjente riene- så måtte puste og jobbe meg gjennom

Jeg har veldig lyst å prøve lystgass. Bare synd de ikke tilbyr det i Bergen
Kan vi risikere å ikke få tilgang på f eks epidural i den tiden vi er nå? Noen som har fått noe info om dette?
 
Back
Topp