Smertelindring

is

Blir kjent med forumet
Hvilken type smertelindring skal dere ha og hvorfor? Selv vil jeg ha epidural fordi jeg gruer meg og ikke aner hvilke smerter det kommer til å bli..men det er jo en del som velger å ikke ha epidural, og jeg lurer derfor på om dere kan skrive hvorfor? Er det noen fordeler/ulemper?

Jeg har satt meg som mål å klare meg uten medikamentell smertelinding. Kun badekar/varmt vann, varme risposer og akupunktur. Kroppen min responderer veldig bra på varme som smertelindring, og akupunktur har gjort underverker for bekkenløsningen.

Jeg er førstegangs, og tenker som så at jeg ikke aner hva jeg går til, og dermed kan jeg heller ikke grue meg. Selvfølgelig vet jeg at det kommer til å være vondt, men jeg er en sånn som tar ting som det kommer i stedet for å grue meg. Milliarder av kvinner har klart det før meg, så hvorfor skal ikke jeg klare det? :)

Og dessuten vet jeg at hvis jeg kjenner underveis at jeg absolutt ikke takler det så finnes det smertelindring et par etasjer lenger nede på SUS, så da får de heller trille meg ned. ;)

Angående epidural så er jeg ikke spesielt skeptisk til det, men vil som sagt klare meg uten. Kjenner flere som har hatt epidural, og de har vært fornøyde med å få litt "hjelp" av den etter et døgn (eller mer) med rier. :)

Skal ha epidural. Hadde det sist og skal ha det no og.
Forrige gang funka den berre i to timar pga ei JM klarte å rykka litt i stativet slik at den ikkje satt ordentleg. Alt gjekk rett i føttene og eg mista alt av følelse i beina :P

Men dei to timane den funka! Det var sååå deilig :)

Også meinar eg at legen sa eg ikkje hadde så mykje valg. Dei må uansett setta i veneflonen pga risiko.

Har egentlig ikke tenkt så mye lenger enn at jeg vil se det ann. Klarer jeg det uten epidural er det fint, men terskelen for å be om det er nok lav :)

Satser på å klare meg uten noe annet en oksygen for å minne meg på pusten denne gangen også. For meg er epidural uaktuelt pga ekstrem sprøyteskrekk etter en feilslått ryggmargsprøve.
Forbereder meg på forhånd med å trene på å puste godt, forskjellige måter å koble av på, gode samtaler med mannen så vi på forhånd er enige om hvordan han kan hjelpe meg med kalde kluter, risposer, massasje og gode ord.
Sist fungerte dette veldig godt å fødselen var en god opplevelse, MEN hadde ikke forberedet meg til morkaken skulle ut, pyntesting, katetrisering, og det som fulgte etter fødselen så opplevde det som mye vondere. Men tror det kommer av at jeg da var for dårlig til å fokusere og ble så overrasket og skuffet av at det ikke var ferdig etter jenta var ute at følelsene tok overhånd. Denne gangen er jeg mere forberedt på det som kommer etterpå også så tror det kommer til å gå bedre da.

Last edited:
Jeg vil se det an... Klarer jeg meg uten er jo det flott, men venter ikke altfor lenge med å be om epidural heller. (Vil gjerne ha litt igjen av meg selv og kreftene mine til babyen OG storesøster etter fødselen også.)

Forrige gang gikk vannet 3 dager etter termin, men jeg hadde ingen rier og kun 1,5 cm åpning. Ble satt på drypp og fikk modningspille. Gikk Fra 0 til Max rier veldig fort, og etter 3 timer med rier hvert 3-4 minutt, og kun 3 cm åpning, ba jeg om epidural, for begynte og bli sliten allerede, og de spådde at jeg måtte jobbe i enda 6-7 timer til før jeg fikk lov å presse. Dessverre sluttet denne å funke etter et par timer, og da fikk jeg enda en. Den virket så bra at jeg mistet all følelse fra magen og ned omtrent. Var litt kjipt det også, for det ble vanskelig å presse når jeg ikke kjente noe særlig hvordan jeg gjorde det.
Likevel er epidural valget mitt, hvis det viser seg at fødselen kan ta litt tid.

Jeg vil ikke ha epidural, dette er kunn pga min sprøyteskrekk og at jeg har noja fir skader i ryggraden... Vet st det er så liten sjans å få skader på norske sykehus, epidural er jo rutine, men huff nei :-/

Jeg håper jeg klarer meg med lystgass og badekar :-) og at jeg holder hodet kaldt :-) Vi er jo skapt for dette, så jeg går inn i det her i håp om å klare meg med minst mulig :-)

Vil prøve å klare meg uten medikamenter :) Jeg har sprøyteskrekk og liker veldig dårlig å få medikamenter som gjør at jeg mister kontrollen over noe, da blir jeg bare mer stresset! Tåler også det veldig dårlig. I tillegg er smerteterskelen min ganske høy, så jeg håper jeg klarer meg bra :) Men er jo første gang og er forberedt på at jeg vil noe helt annet når jeg først ligger der :P

Ser ann hva jjeg velger. Hadde epidural forrige gang, var som å komme til himmelen. Fikk den etter å vært på sykehuset i 12t, og først når den satt, klarte kroppen ig slappe av. Ble anbefalt av jm og ta den pga lite fremgang, når den var satt gikk resten av fødselen noenlunde raskere! Blir det noenlunde likt tar jeg den med glede, men vil nok prøve litt uten først, som sist gang! Men badekar skal jeg ha, synes d hjalp sist også!:)

Jeg hadde kun lystgass forrige gang. Hadde ikke bestemt meg på forhånd om jeg ville ha epidural, men har veldig sprøyteskrekk jeg også, så hadde vel vært mer engstelig for sprøyte enn selve fødselen:p usikker på om de hadde rukket å sette den heller, da fødselen gikk ganske fort. Men jeg følte jeg klarte meg greit gjennom med gode pusteteknikker (lystgassen hjalp meg å puste ordentlig)
Ble spurt flere ganger om hvordan jeg ønsket å utføre fødselen, men rakk ikke svare da turne kom så tett helt fra begynnelsen av :p

Jeg vil ha mest mulig dop!!
Før jeg fikk første ønsket jeg å ikke bruke noe men det endret seg raskt og angrer ikke på det!

Har planer om å bli lagt inn med epidural lenge før ( vet jo at det ikke går så klart men skulle ønske det...). så jeg er sikker på å få det denne gangen - sist rakk jeg bare lystgass og SHIT vil IKKE oppleve det igjen...overlever så klart men vil slippe hvis jeg kan!

Helst ingenting som sist, den gikk fort (4timer) og greit men veldig intens og konstante rier.
Første fikk jeg epidural som hjalp en liten time så sluttet den virke og riebe dabbet av, var gele i beina så kom meg ikke opp. Likte ikke det...

Blir nok bare lystgass, og har nok ikke tid til så mye annet heller :) Storebror kom i en fei, og hadde såvidt lagt meg i senga før jeg måtte presse.

Vil holde meg unna epidural mest pga de jeg har hørt om som går med ryggsmerter i mange år etterpå pga stikket.

Overlevde en intens fødsel sist med omtrent ingen stopp mellom riene, så tenker jeg overlever nok med lystgassen denne gang også :)

Tar det som det kommer. Innstilt på å klare meg uten, men vil ikke se på det som noe nederlag om jeg føler jeg trenger noe sterkere. Vanskelig å vite hvordan det blir på forhånd :) Jeg skal hvertfall prøve å jobbe med pusten og bruke badekar og lystgass først. Men jeg gruer meg litt. Har ganske sterke menssmerter og er ikke alltid så flink til å takle de. En fødsel er nok ikke bedre :p

Epudural ja takk!
Jeg har bare gode opplevelser med epuduralen, både under forrige fødsel og under tre operasjoner etter det.
Jeg kan ikke bruke lystgass pga astma, så det blir ikke et alternativ for meg :P

Vann og epidural tror jeg. Garantert epidural pga utmattelse. Men det kan jo skje ting som gjør at det ikke blir sånn :)

Vann og epidural tror jeg. Garantert epidural pga utmattelse. Men det kan jo skje ting som gjør at det ikke blir sånn :)
Du får vel ikke vann om du har epidural i ryggen?

Ingenting, som begge gangene før! :-)
Tror ikke jeg rekker å få noe heller.
Raske fødsler.

Back
Topp