Smertelindring :)

Tuppelura92

Glad i forumet
Jeg vet at det er umulig å planlegge, for ting blir skjeldent som man planlegger. MEN, hva er deres erfaringer med smertelindring? Er epidural en sikker vinner? Eller er naturlig med evt lystgass "like bra"? Kjenner at tanken på fødsel skremmer meg litt, og at jeg er så liv redd for sprøyter at jeg vil ikke ha epidural, men gjør vel sykt mye vondere uten :(

Epidural og lystgass kan ikke sammenlignes. Lystgass kan gjøre deg litt svimmel og uvel. Med andre ord føler du deg ruset, men etter jeg fikk brukt den et par ganger syns jeg det hjalp veldig på å puste riktig og det tok vekk litt av smertene, men var ho fortsatt syyyykt vondt.

Etter ca 21 timer fikk jeg epidural fordi jeg var så sliten. Det hjalp veldig da det hadde begynt å virke. Kjente ikke riene, men ble masse styr rundt den og den ble satt feil og jeg hadde masse vondt i ettertid så jeg ville valgt lystgass over epidural anytime!

Jeg aner ikke hvordan det er å ha smertestillende... All natural alle gangene, vel prøvde lystgass på nr 5 bare for å prøve, og det hjalp mot de værste smertene på "toppen" av riene... Ble heller ikke kvalm av den... (før på kvelden, men kastet ikke opp)
Jeg som deg er livredd nåler, og man skal være veldig god på overtalelse samt at jeg ikke skal kjenne stikket... Jeg sier til alle som MÅ stikke meg "du får bare EN eneste sjanse!!" ;)

Ser på fødeavdelingen osv at der får de epidural med engang de kommer inn omtrent, og de som føder uten er visstnok superhelter!!
Synes alle fødende er superhelter jeg da... Drugs eller ikke! Og noen tåler jo mer smerte enn andre...

Men for min del har det holdt å puste dypt inn gjennom nesa og ut av munn... Tunge, dype pust har fått meg igjennom riene... Men de siste riene før pressriene er heavy shit, man føler man mister litt kontrollen og ber/roprr til gud om å få alt av drugs de har... Hihi...

Når hodet står i åpningen, kan du be om å få en varm klut nedentil mens de støtter hodet til babyen... Det syntes jeg lindret masse... :)

Sånn har jeg opplevd det hvertfall :)

Men nå har jeg ikke hatt fødsler som har vart i mange timer heller, jeg har vært ganske heldig... :)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Jeg aner ikke hvordan det er å ha smertestillende... All natural alle gangene, vel prøvde lystgass på nr 5 bare for å prøve, og det hjalp mot de værste smertene på "toppen" av riene... Ble heller ikke kvalm av den... (før på kvelden, men kastet ikke opp)
Jeg som deg er livredd nåler, og man skal være veldig god på overtalelse samt at jeg ikke skal kjenne stikket... Jeg sier til alle som MÅ stikke meg "du får bare EN eneste sjanse!!" ;)

Ser på fødeavdelingen osv at der får de epidural med engang de kommer inn omtrent, og de som føder uten er visstnok superhelter!!
Synes alle fødende er superhelter jeg da... Drugs eller ikke! Og noen tåler jo mer smerte enn andre...

Men for min del har det holdt å puste dypt inn gjennom nesa og ut av munn... Tunge, dype pust har fått meg igjennom riene... Men de siste riene før pressriene er heavy shit, man føler man mister litt kontrollen og ber/roprr til gud om å få alt av drugs de har... Hihi...

Når hodet står i åpningen, kan du be om å få en varm klut nedentil mens de støtter hodet til babyen... Det syntes jeg lindret masse... :)

Men nå har jeg ikke hatt fødsler som har vart i mange timer heller, jeg har vært ganske heldig... :)

Hehe ja! Jeg har aldri brukt bedøvelse hos tannlegen heller pga nålskrekk, så jeg kommer ikke til å rope ut fra første sekund at jeg vil ha epidural :P
Men kjenner jeg får panikk av at helt frem til for bare litt siden har jeg sakt at jeg vil prøve helt naturlig, evt bare lystgass (for mamma synes det var bra). Men nå begynner tanken på å skulle føde å synke litt inn, og jeg kjenner at tanken på at noe så stort skal ut gjennom "duvethvor".. Åh Gud så skummelt uten bedøvelse tenker jeg :P haha

Jeg har sprøyteskrekk ut av milde h!!! Å syntes selve sprøyta er så skremmende at det har jeg bare gitt opp. Har hatt epidural en gang tidligere, i en annen forbindelse. Den ga meg plager i ryggen to år etterpå. Så ingen sprøyter av noe slag her.
Får helt klaus av den masken med lystgass, så styrer unna den også jeg. Med andre ord, helt naturlig. Det enkle er ofte det beste å no greier ;p

Jeg skal kun bruke meg av lystgass. Klarte det sist, skal det denne gangen også

♥ Prinsesse 03.06.12 ♥
♥ Venter 25.02.14 / 03.03.14 ♥
★ Sladrer med PrinsOgPrinsesse Mamma og RonjaR ★

Pga overvekt og lav høyde (derav risikosvangerskap) + mest trolig en stor baby er jeg anbefalt av anastesilege å få lagt inn epidural tidlig i fødselsforløpet slik at den er klar om babyen trenger hjelp for å komme ut. Det er opp til meg om de skal ta den i bruk, så får muligheten til å prøve uten smertelindring først. De ønsker å sette den tidlig slik at det skjer under rolige og kontrollerte former så de er sikrere på at de treffer riktig osv.

Jeg elsket lystgassen, brukte den i flere timer mens riene bygget seg opp og jeg vagget rundt med prekestol. Jeg hadde ikke sovet på nesten 3 døgn, og kan nok takk den for at jeg holdt motet og humøret oppe. På et tidspunkt ble riene allikevel så vonde, og jeg var så sliten at da jeg fikk høre at nå måtte jeg bestemme meg raskt om jeg ville ha epidural, så takket jeg ja til det. Da fikk jeg tilogmed sove en halvtimes tid, og jeg tror det ga meg de kreftene jeg trengte til pressriene. Denne gangen håper jeg på å ha sovet bedre i forkant, og kanskje dermed klare meg uten epidural - men lystgass vil jeg nok ha :)

Takk for tips angående varm klut nedentil! Har gruet meg mest til det. Rakk ikke oppleve det sist, men vet hva jeg kan forvente av smerte med riene. Nå har de ikke lystgass på føden her lenger :( Jeg brukte det sist, så får øve på pustingen min i stedet! :)

Jeg elsket lystgassen, brukte den i flere timer mens riene bygget seg opp og jeg vagget rundt med prekestol. Jeg hadde ikke sovet på nesten 3 døgn, og kan nok takk den for at jeg holdt motet og humøret oppe. På et tidspunkt ble riene allikevel så vonde, og jeg var så sliten at da jeg fikk høre at nå måtte jeg bestemme meg raskt om jeg ville ha epidural, så takket jeg ja til det. Da fikk jeg tilogmed sove en halvtimes tid, og jeg tror det ga meg de kreftene jeg trengte til pressriene. Denne gangen håper jeg på å ha sovet bedre i forkant, og kanskje dermed klare meg uten epidural - men lystgass vil jeg nok ha :)
Ja det er noe med det. Man takler jo smertene bedre dersom man ikke er helt utslitt både fysisk og psykisk. Noen ganger kan det være nødvendig med epidural for å ha krefter til å presse.

Jeg får ikke epidural, og såvidt jeg vet har de ikke lystgass på KK. Jeg satser på badekar som smertelindring, håper varmt vann blir min redning. Det eneste jeg er redd for er en fødsel som trekker ut i det laaaaaange, og dermed bli så utslitt at barnet må forløses med kopp eller tang. Jeg håper på å klare å gjøre dette på egenhånd, naturlig og uten hjelp. Spent på hvordan jeg vil takle smertene..

Jeg har ikke født før, men det jeg er redd er ks eller epidural ;) stikke noe inn i nervene i ryggen?! Nei takk, jeg vil helst slippe å bli lam.. Vet det er
Mye brukt altså, men jeg syns det høres skumlere ut med nål i ryggen enn fødsel.. Ks; nei takk, jeg har absolutt ikke noe behov for at noen skal skjære meg opp.. Med unntak av dette er jeg åpen for alt og tar det som det kommer :) ut skal han uansett :D

Jeg har planer og mest lyst til å bruke lystgass.. litt redd for at de skal sette feil ved epidural.. Så får vi bare se:)

En ting jeg lærte sist er at man ikke skal være så skrå sikker på hva man skal ha og ikke :-) Jeg har dårlig erfaring med lystgass,akupunktur men god med epidural.Tar det som det kommer

Jeg skal gå inn i fødsel med et åpent sinn. Håper jeg får bruke badekaret på sykehuset og lystgass. Har hatt lystgass før under en operasjon i tommelen. Da blei jeg rett og slett full. Lå der å flørta med "sykebroren" som passet på meg. Hehe!

❤️Epidural❤️ Funket helt som den skulle. Fikk lokalbedøvelse i forkant og kjente ikke så mye til det nei. Riene var alt for vonde for min del.

Jeg håper på lystgass og badekar, men kommer til å takke ja til epidural dersom fødselen drar ut og jeg føler behov for det.

Back
Topp