Smertelindring under fødsel?

Jeg var fast bestemt på å føde uten smertestillende og i badekar.
Vannet mitt gikk to dager før ungen kom ut, så pga infeksjonsfaren fikk jeg ikke badekar. Så ble jeg satt i gang med piller, og fikk første rie etter bare 30 min. Riene varte i nesten 15 timer før åpningen var 6 cm. Da var jeg så sliten at jeg ba om epidural.
Epiduralen gjorde at riene forsvant, så den skrudde de av og jeg fikk noe i armen som virkelig satte tingene i gang. 1 time med pressrier, så var han ute.
Denne gangen satser jeg på badekar :D

Med nr 1 varte fødselen 18timer og lystgassen hjalp meg til å puste riktig når smertene ble for intense. Fødsel nr 2 varte i 5timer, fikk lystgass her også, men den gjorde meg bare kvalm... Prøvde akupunktur, men d var bare forstyrrende...
Nå har de fjernet lystgassen fra sykehuset her... Orker ikke tenke på fødselen før jeg må... :-P

Jeg var bestemt på å ikke ha epidural, og klarte meg uten. Holdt med lystgass. Ville egentlig prøve vannfødsel, men det var virkelig ikke det jeg ville etter hvert! Jeg håper jeg får prøve vannfødsel eller hvertfall sitte der ifbm smertelindring!
Men epidural vil jeg ikke ha :)

Jeg som sliter veldig med bekkenet syns det var behagelig i vannet mtp vekten, også er det deilig varmt vann som lindrer smertene, også er det så naturlig å føde i vann siden babyen få en myk overgang på en måte :) syntes alltid det er spennende med vannfødsel og har sett på noen videoer på YouTube før fødsel og. Så jeg kan ikke tenke meg å ligge i seng og føde... Men må jeg så må jeg :) håper jeg rekker vannfødsel igjen. :)

Brukte epidural siste 2 timene. Denne gangen har jeg veldig lyst å føde i vann, om de har den muligheten i Bergen? Lå 2 timer i badekar sist, og deg var fantastisk for kropp og sjel!

har ikke hatt med noen av de, nr 1 tok 23t, og nr 2 tok 1t og 25 min.... tror og håper ikke at eg trenger med nr 3 heller :)

Lystgass var helt utrolig deilig...Så jeg gruer meg litt til at jeg meg greie meg uten denne gangen siden de har fjernet den..Men fikk også epidural og vil nok ha det igjen. Det var utrolig god smertelindring!

Gullskatt juli12:)

Har hatt naturlige fødsler med begge jentene og det var veldig greit :) jentene kom fort å greit, men hadde det vært et langvarig fødsel hadde jeg nok ville hatt epidural.

Så fort fødsel med nr to? Jeg har 45min til sykehuset. Håper virkelig at min ta lengre tid! Vil ikke føde i bilen x.X

Eh ja... :P ble satt i gang med ballong uten virkning, og 2 modningspiller.. riene startet 0125, og han var ute 0244 .. bf var på fødestuen 0230, vi bor ca 45 min unna vi og, men eg var heldigvis innlagt, så for min del var det ikke så hastverk!!! :P .. men faren hadde akkurat tid og vei, litt hard på gassen, ellers hadde han ikke rukket det :P

rekker det vel ikke neste gang :( :P hehe

Jeg skal stille med åpent sinn og ta det litt som det kommer. Det var veldig mye greier med første da jeg ikke åpnet meg mer enn til 3 cm på egenhånd, jeg var totalt utslitt etter lite næring og søvn de siste dagene før fødsel siden jeg hadde hatt rier i 3 dager før jeg ble lagt inn på føden. Neste gang skal jeg kanskje ikke krangle meg hjem etter 2 døgn med rier, så jeg ikke er like utslitt.

Men jeg fikk først lystgass og epidural, og om det blir behov igjen tar jeg imot selv om jeg ikke har veldig lyst på å bli stikki i ryggen (sprøyte skrekk). Men når valget var epidural eller ks så var valget lett :)

Hadde naturlig fødsel sist. Det var greit, men til slutt måtte de hjelpe med sugekopp. Fikk tilbud om lystgass, men ble så forstyrrende med den maska at jeg sto over.
Glemte smerter med en gang jeg hadde baby i armene.

Men hver kropp og fødsel er annerledes. Så stiller med et åpent sinn og tar d som d kommer. Sist hadde jeg akupunktur i tiden før fødsel. Og et ganske sikker på at d hjalp åpningsfasen

Hadde naturlig fødsel med første, og er veldig glad for det i dag :-) utrolig hvor høy smertegrense en finner ut en har når det gjelder ;-) Mannen mi sa etter fødselen til meg at han hadde aldri sett noen gå fra et slikt smertehelvete til glede på så kort tid før ;-) Ville ikke vært foruten den følelsen <3

tar all smertestillende som jeg får! var ett smertehelvette sist. en epidural som ikke funket som den skulle. så jatakk til alt!

Til min store fortvilelse har de jo fjernet lystgassen...:( Den var virkelig gull verdt sist...Fikk epidural også. Ble satt i gang så hadde heftige rier uten pauser.
Nå spørs det jo om jeg blir satt i gang denne gangen eller om jeg får gå i fødsel selv..Men tror jeg ønsker epidural. Den og lystgassen gjorde fødselen min til en veldig fin opplevelse sist!

Til min store fortvilelse har de jo fjernet lystgassen...:( Den var virkelig gull verdt sist...Fikk epidural også. Ble satt i gang så hadde heftige rier uten pauser.
Nå spørs det jo om jeg blir satt i gang denne gangen eller om jeg får gå i fødsel selv..Men tror jeg ønsker epidural. Den og lystgassen gjorde fødselen min til en veldig fin opplevelse sist!
Ups, hadde visst svart i denne tråden før og, hehe:P

Jeg er også førstegangsfødende, men planlegger å føde uten epidural. Synes det virker mer skummelt enn lettende :p Har valgt A-hus fordi jeg gjerne vil ha lystgass, så tenker støtte meg på det - skulle jeg trenge noe mer får det bli paracet ;) Er livredd sprøyter og nåler, så er livredd for å måtte sy, så blir vel å guffe på med olje siste månedene før fødsel :p

Back
Topp