Smertelindring under fødsel?

Babydilla123

Forumet er livet
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Førstegangsfødende her, og tenker mye på alternativene man har under fødsel.. Må innrømme jeg tenke "selvfølgelig epidural" men etter å ha lest litt syntes jeg det plutselig virket så skummelt.... Erfaringer? Hva tenker dere andre om de ulike alternativene ??

Hos meg så gikk det ganske fort, så "rakk" bare å få lystgass. Å lystgass var veldig digg ;) Så håper egentlig på at det går like bra som sist og at jeg bare trenger lystgass :D Så har ingen erfaringer med epidural å komme med...

Hos meg så gikk det ganske fort, så "rakk" bare å få lystgass. Å lystgass var veldig digg ;) Så håper egentlig på at det går like bra som sist og at jeg bare trenger lystgass :D Så har ingen erfaringer med epidural å komme med...

Men må spørre, blir man "fjern" av lystgass? Hørt fler si det er som å være full og jeg vil jo være klar i hodet når jeg ser den lille :o

Men må spørre, blir man "fjern" av lystgass? Hørt fler si det er som å være full og jeg vil jo være klar i hodet når jeg ser den lille :eek:
Nei, man blir ikke fjern. Utenom meg. Jeg ble steinhøy fordi en student stilte på for høy mengde. Man blir "brisen" med korrekt mengde.

Hatt en fødsel med og en uten. Foretrekker helt klart uten. Jeg har tro på at det går lettest og fortest mulig og man jobber MED med kroppen sin, uten innblanding av div stoffer som ikke skal være i kroppen. Å la naturen gå sin gang var for meg det beste.

Lystgass funket ikke i det hele tatt på meg. Var som å puste inn vanlig luft. I ettertid har mannen fortalt at han trodde at ventilen ikke var åpnet. Så det hadde vært en mulig forklaring. Hvis ikke er jeg immun mot det. Riene mine var så intense, ett minutt pause på 10 min, at jeg ble anbefalt epidural for å ikke stresse babyen og for å ikke slite meg selv ut før ungen kom til verden. Jeg som hadde planlagt vannfødsel uten annen smertestillende. Det ble uaktuelt pga farget fostervann. Tross i heftig fødsel og at ting ikke gikk som planlagt var der en fin fødsel. Tok 6 timer fra første symptom på at fødsel var i gang :)

Jeg brukte kun lystgass, og har ingen planer om noe annet denne gangen heller :) men jeg er ekstremt skeptisk til epidural, er livredd for å ikke ha følelser i beina og ikke kjenne når du må presse.
(Husk at vi er skapt for føde, det er det mest naturlige i hele verden) :)

Sist rakk jeg ingenting... Og lystgass har de ikke her. Jeg SKAL ha epidural denne gangen... Går ikke igjennom det smertehelvete igjen :p

Jeg brukte kun lystgass, og har ingen planer om noe annet denne gangen heller :) men jeg er ekstremt skeptisk til epidural, er livredd for å ikke ha følelser i beina og ikke kjenne når du må presse.
(Husk at vi er skapt for føde, det er det mest naturlige i hele verden) :)
Jeg kjente ikke når jeg måtte presse selv om jeg ikke hadde epidural sist. Hadde sinnsykt dårlige pressrier. Selv om vi er skapt til å føde er det jo ingen nedtur å velge smertelindring. :)

Jeg har prøvd både naturlig og epidural på samme fødsel, og begge delene gikk greit.
Vi kan ha en generell innstilling, men det viktigste er jo å slippe kontroll og ha troen på at det skal gå bra. Vi er jo skapt til det!
Skjønner det er megabanskelig for første gang.

Har alltid hatt ønske om vannfødsel, noe jeg fikk og hun jordmor visste at jeg hadde såå lyst å føde i vann at hun motiverte meg skikkelig å få det gjennomført. Noe jeg er veldig glad for i etterkant fordi jeg hadde ordentlig dårlige pressrier. Kjente dem nesten ikke. Hadde jeg hatt epidural da så hadde det sikkert endt opp med keiserschnitt eller vakuum... Men heldigvis har jeg hatt en bra fødsel og nå vet jeg at kroppen klarer seg uten smertelindring og :)
Men Flere førstegangsfødene har jo rier i evigheter uten at det skjer noe - så da skjønner jeg veldig godt at man vil ha noe som få deg til å slappe litt av.

Jeg tror man må nesten ta det som det kommer. Ikke har for store planer i forveien. Plutselig så blir det helt anderledes enn du har sett for deg. Men slapp av - du har folk rundt deg som kan jobben sin :)

Er vel mange steder de har fjernet lystgassen da, så mange har ikke det alternativet lengre ;)

Har blitt frarådet badekar fra sykepleier, så får vel bare ta det som det kommer :)

Med første hadde jeg en fødsel som varte totalt 2,5 timer fra første ri - der den første timen var sammenhengende rier - så jeg fikk epidural... I det anestesilegem har fått kateteret på plass og gitt meg den første siden som settes inn manuelt med sprøyte, så får jeg pressrier (hadde da gått fra 5-10 cm på de 25 minuttene det tok fra jm sjekket meg og tilkalte anestesien), men hadde så dårlig virkning av epiduralen at riene forsvant nesten helt - så jeg fikk en presseperiode på en time...

Nr to gikk så fort at det ikke ble tid til lystgass engang...men gud hvor jeg ønsket alt - viste seg at selv om fødselen fikk fort så kom hun med nesa først...

Denne gangen er innstillingen som tidligere, klarer jeg ikke uten så ber jeg om eda - men ikke før jeg har testet ut annen smertestillende først...

Men begge fødslene har jeg bestemt meg for at jeg ville klare meg med minst mulig - og med det forstås at jeg ville begynne med lystgass, og om det ikke holdt så ville jeg prøve annet - og i følge jordmoren jeg fikk til var dette beste innstilling - for da ville jeg ikke være innstilt på å få eda i det jeg kom inn døra, men heller ikke bli skuffet om jeg ikke klarte meg uten det... Må man så må man tenker jeg, så anbefaler deg heller å tenke at man har muligheter for å lindre smertene dersom man får problemer med å stå i situasjonen, og trenger man eda så ber man om det...

Jeg er av den innstillingen at om man har bestemt seg på forhånd så er terskelen for å be om det mye lavere enn nødvendig, og man er med tilbørlig til å ikke prøve ut om fødselssmertene er noe man klarer å stå i... For hver kvinne er forskjellig, og hver fødsel til hver kvinne er forskjellig...

Så er jo det slik at når man får eda så blir den klassifisert som en risikofødsel, og du blir koblet opp til mye ekstra utstyr, samt at det er en sterk sammenheng mellom eda og riesvekkelse... Så det er enda et argument for å ikke be om eda før man vet at man ikke klarer seg med de andre alternativ som tilbys...

Man blir ikke fjern av lystgass, jeg ble bare likegyldig... Men virkningen er veldig kortvarig, så om man (som meg med første - som hyperventilerte lystgass og ble nummen fra skuldrene og opp :confused::p), så går det over i løpet av bare noen sekunder når du ikke lenger puster lystgassen... :)

Med første ønsket jeg ikke epidural, fikk saltannspapler (au), nåler, petidin, paralgin forte stikkpiller, lystgass og på slutten ville jeg likevel ha epidural, men da var det for sent.

Med andremann ville jeg ha vannfødsel, men rakk å være på føden i 10 min før han var født, så rakk ikke noe.
Håper jeg får vært noen min lengre med nestemann o_O

Men må spørre, blir man "fjern" av lystgass? Hørt fler si det er som å være full og jeg vil jo være klar i hodet når jeg ser den lille :o

Jeg ble ikke fjern av lystgass, men de lettet på riene som var veldig intense... Når selve pressriene kom så ble lystgassen byttet ut mot oksygen i masken ;)
De hadde vertfall lystgass enda i sommer, så vi får se. Har de ikke mer så er det ikke krise, skal nok klare meg uten ;)

Får se hvordan jeg takler smertene :)
Er åpen for epidural om jeg føler det behøves. Er tross alt en mulighet for å lindre noe av smertene, så hvorfor ikke bruke det om det er tilgjengelig :)
Tenker nok å prøve uten først :)

Jeg fikk saltvannspapler (gjorde bare vondt, ingen nytte for meg), akupunktur (hjalp heller ikke, følte bare nålene var ekle og i veien) og lystgass (den ble min gode venn). Følte ikke at lystgassen hjalp mot smerten, men den fikk meg til å konsentrere meg om pusting og ikke smertene ;)

Jeg har hatt 3 fødsler uten noe.
Ba om epidural med nr 3, men fikk ikke pga riene var for dårlige. Og etterpå var jeg jo glad for at det ble helt naturlig da.
Fikk lystgass på nr 3, men det var ingen an virkning enn at eg fikk ekstra luft. Tror ikke blandingsforholdet var så sterkt , og så ble det glemt ut.

Nå på 4. Fødsel har jeg ingen formening om noe enda, men tenker jo at jeg ønsker naturlig om mulig. Blir spennende!

Back
Topp