smertelindring fødsel

blir vel lystgass tenker jeg..var det jeg hadde sist :) jeg vart ikke kvalm av det..brukte det i maaange timer..

Jeg hadde ingen smertelindring sist, det var rett og slett ikke tid til det. Satser på å klare meg uten denne gangen også, eventuelt må det bli badekar og kanskje lystgass[:)]
Da jeg hadde født Jonas kom gynekologen som skulle sy med der nede og sa at de skulle sette en spinalbedøvelse før de kjørte meg opp på operasjons-stua[8|] Jeg lurte på om det hadde klikka for fyren og ba han til h***** komme seg ut og komme tilbake når han hadde funnet en bedre løsning. Det ble lokalbedøvelse istedetfor og litt beroligende i en kanyle som jeg også så som unødvendig (men den fikk jeg ikke kranglet meg fra gitt[8D])

Ingen anelse, tar det 100% som det kommer! Stiller med åpent hjerte og sinn og legger all min lit til fagfolket.:)

Jeg vil gjerne ha epidural om det er nødvendig og er ganske nysgjerrig på den lystgassen:)

Hadde ingenting sist og skal ikke ha noe denne gangen. Jeg brukte 24 timer sist og det var vondt men etterpå er man jo i knall form, og også som Sicily sier ang tang - haste ks.. Sist var jeg så bestemt på å ikke ha epidural at jeg ikke kom på å spørre om det selv om jeg hadde vanvittig vondt. Men, badekar, erteposer/risposer og akupunktur går ann :)

Jeg skal ikke ha medikamenter som smertelindring, skal føde på ABC... Der er smertelindringen vi får tilbud om akupunktur, badekar, kalde omslag og omgivelser man kjenner...

Blir det komplikasjoner eller jeg ikke klarer å føde uten smertelindring f.eks, så kan jeg bli flyttet over til vanlig fødeavdeling... Men det er noe jeg i utgangspunktet ikke vil

ORIGINAL: kolibri

håper jeg får lik fødsel som sist, og da holder lystgass og yoga.

Ehhmmmm [8|] Tok du yoga under fødselen..? Hvordan klarte du det? [8|]

Hvis det blir som sist, så håper jeg det holder med lystgass [:)] Men denne gangen skal jeg sjekke at de skrur den på, da kanskje den hjelper enda mer [:D][:D]

Her håper jeg jeg får epidural som virker denne gangen og.

Varme gjør meg kvalm når jeg har vondt, så det er ikke aktuelt med noe bad eller varmeputer for min del. Lystgass blir jeg og litt kvalm med tanken på, så det frister heller ikke.

ORIGINAL: Sicily

ORIGINAL: mai2010

ORIGINAL: Sicily

ORIGINAL: ToSmå2010

Ja, jeg ønsker ingen smertelindring..
Hadde ingenting sist, så jeg håper at jeg skal klare meg uten nå også.. [:)]

Har kun brukt lystgass og petidin med begge.. Ser ikke for meg at det blir behov for noe annet denne gangen heller.
Skal ihvertfall ALDRI har epidural eller spinal med mindre det blir tvunget på meg. [8D]

noen spesiell grun for at du ikke vil ha epidural?

Ja. Bivirkningene og ettervirkningene man risikerer. Den store sjansen for at fødselen stopper opp. Epidural blokkerer kroppens egne fødselshormoner og kan gjøre at riene blir ineffektive/forsvinner helt. Da får man drypp i tillegg. Fødsel med epidural vil alltid betegnes som en risikofødsel. Mye større andel av epiduralfødsler som ender med vakuum/tangforløsning eller haste-ks.

og så kan man få ryggproblemer etter fødsel om man har epidural...Jeg skal prøve lystgass og akupunktur..me nr.1 brukte jeg badekar som lindring..d hjalp litt..og nr.2 var det akupunktur og d hjalp litt...lystgassen fikk jeg ikke til med noen av dem..så håper jeg får d til denne gangen[;)]

Jeg er av den oppfatning at å planlegge hva du skal ha av smertelindring evt. ikke før du vet hvordan fødselen blir er ganske tåpelig. Dette tar jeg som det kommer. Du aner aldri hvordan fødselen blir. Men, uansett greit å vite hvilke muligheter du har på forhånd.

Sist gang hadde jeg misfarget fostervann og ble satt i gang (da er de redd for at barnet blir forgiftet, så derfor settes du i gang). Riene kom umiddelbart med 2 min mellomrom, men åpningen gikk ikke raskt likevel. Jeg prøvde lystgass som var helt jævli for min del - fikk ikke konsentrert meg om å puste. Jeg fikk ikke spm om epidural, men jordmor sa derimot "nå må du ha epidural". Himmelsk og jeg vil ikke nøle en gang for ta det igjen dersom det er behov for det! At fødelen er mer risikofylt med epidural for du kjenner ikke riene er bullshit. De skrur ned dosen om du ikke kjenner riene, til du kjenner. Jeg hadde ingen problem med å skjønner når jeg skulle presse uten at de gjorde noe med dosen. Man ville ikke tilbudt epidural om dette var svært risikofylt.

ORIGINAL: KarinMaria

ORIGINAL: kolibri

håper jeg får lik fødsel som sist, og da holder lystgass og yoga.

Ehhmmmm [8|] Tok du yoga under fødselen..? Hvordan klarte du det? [8|]

jepp, avspenningsstillinger og pusteteknikk. Klarte det fint?

ORIGINAL: Litenblomst

Jeg er av den oppfatning at å planlegge hva du skal ha av smertelindring evt. ikke før du vet hvordan fødselen blir er ganske tåpelig. Dette tar jeg som det kommer. Du aner aldri hvordan fødselen blir. Men, uansett greit å vite hvilke muligheter du har på forhånd.

Sist gang hadde jeg misfarget fostervann og ble satt i gang (da er de redd for at barnet blir forgiftet, så derfor settes du i gang). Riene kom umiddelbart med 2 min mellomrom, men åpningen gikk ikke raskt likevel. Jeg prøvde lystgass som var helt jævli for min del - fikk ikke konsentrert meg om å puste. Jeg fikk ikke spm om epidural, men jordmor sa derimot "nå må du ha epidural". Himmelsk og jeg vil ikke nøle en gang for ta det igjen dersom det er behov for det! At fødelen er mer risikofylt med epidural for du kjenner ikke riene er bullshit. De skrur ned dosen om du ikke kjenner riene, til du kjenner. Jeg hadde ingen problem med å skjønner når jeg skulle presse uten at de gjorde noe med dosen. Man ville ikke tilbudt epidural om dette var svært risikofylt.

sniker litt fra juniforumet... mye enig i det du skriver.
hos meg tok de faktisk epiduralen vekk da jeg skulle presse. Og jeg kjente hver pressrie, så det gikk så fint så. [;)]
Så hvis jeg føler for å måtte ta epidural neste gang så gjøre jeg det igjen. Min fødsel sist stoppa ikke opp noe heller pga den så..

ORIGINAL: Litenblomst

Ingen som har sagt at det er derfor epidural er risikofylt, eller at det er kun derfor. [;)] Jo, de tilbyr mye som er risikofylt, og fødsler med epidural er "rød-fødsler" pga alle komplikasjonene som kan oppstå. Så klart, den hjelper jo mange også, men for meg personlig, er det noe jeg aldri vil ta sjansen på.

Jeg vil ha alt som tilbys meg jeg. Jeg tar epidural mer enn gjerne. Og tar gjerne lystgass og andre ting som tilbys.

ORIGINAL: janpanmarsipan

Jeg vil ha alt som tilbys meg jeg. Jeg tar epidural mer enn gjerne. Og tar gjerne lystgass og andre ting som tilbys.

Så enig med deg [:)] 

Jeg håper at jeg klarer meg med bare lystgass. Gjorde det sist.. hadde ikke tid til å få noe anna, for jeg hadde en ganske rask fødsel.
Epidural, vil jeg iallfall ikke ha. Det er jeg fast bestemt på! Mange bivirkninger. [8D]

Vil gjerne klare meg uten, men vil gjerne prøve akupunktur[:)]

Back
Topp