Smertelindring eller ikke?

Jeg har født 3 barn, og uten smertelindring . Jeg hadde ikke planlagt noe, tok det som det kom. Første var en litt ‘tøff’ fødsel, så da jeg ‘klarte’ meg helt ok uten smertelindring da , så tenkte jeg at vi får se under 2 fødsel. 2 fødsel synes jeg ikke at var så vond som første og tenkte da at ‘ klarte jeg første uten noe så klarer jeg meg sikkert denne gangen og’ , og gjorde det.
Med 3 gikk det så fort at jeg ikke rakk noe :p
Jeg har en høy smerteterksel ( fått skulderen ut av ledd 4 ganger og fått den tilbake selv og diverse andre vonde ting ) , så har gått greit :happy:
Men jeg var forberedt på at om noe skulle skje , så hadde jeg tatt i mot det jeg kunne av smertelindrende :) Igjen, ta det som det kommer tenker jeg :)
Og lykke til når den tid kommer :happy:

Har født to ganger. En gang med epidural og en gang uten. Skulle jeg mot formodning bli gravid igjen, velger jeg helt klart epidural! :p Aldri i livet om jeg går igjennom det der uten smertestillende en gang til :dead: men det er meg da.. alle er forskjellige og jeg tenker at du bare må se hva som skjer. Man vet jo ikke hvordan man takler smertene eller hvor lang fødselen blir.. Jeg ønsket i utgangspunktet å prøve uten med nr en, men etter 1,5 time med stormrier ropte jeg på epiduralen og det var helt himmelsk når den begynte å virke. Med nr to rakk jeg det ikke.. og ikke bare var fødselen tøff, men alle smertene etterpå også. Syinga merket jeg svært lite til etter nr en pga epiduralen. Men etter nr to måtte hun bedøve meg med sprøyter fordi bedøvelsesspray og gelé ikke var nok. Og da var det bare pyntesting.. jeg lå og skrek med babyen på brystet :rolleyes::bag:

Har født to ganger. En gang med epidural og en gang uten. Skulle jeg mot formodning bli gravid igjen, velger jeg helt klart epidural! :p Aldri i livet om jeg går igjennom det der uten smertestillende en gang til :dead: men det er meg da.. alle er forskjellige og jeg tenker at du bare må se hva som skjer. Man vet jo ikke hvordan man takler smertene eller hvor lang fødselen blir.. Jeg ønsket i utgangspunktet å prøve uten med nr en, men etter 1,5 time med stormrier ropte jeg på epiduralen og det var helt himmelsk når den begynte å virke. Med nr to rakk jeg det ikke.. og ikke bare var fødselen tøff, men alle smertene etterpå også. Syinga merket jeg svært lite til etter nr en pga epiduralen. Men etter nr to måtte hun bedøve meg med sprøyter fordi bedøvelsesspray og gelé ikke var nok. Og da var det bare pyntesting.. jeg lå og skrek med babyen på brystet :rolleyes::bag:

Måtte sy uten på første, bedøvelsespray var vondere så dei, fikk det på nr 2, kjente ingenting.

Fødte uten smertelindring med første. Det var også ønsket mitt, og klare meg uten. Men jeg hadde styrtfødsel og hadde ikke rukket uansett. Hadde fødselen vart lenger er det godt mulig jeg hadde benyttet meg av noe for å lindre.

Jeg ba om smertelindring under pressriene, for det var så intenst og jeg var litt overvelda. Fikk lite veiledning av jordmor fordi alle var for opptatt med å finne fram alt utstyr osv. (fødte på mottakelsesrommet, så de hadde ingenting der). Men baby var ute før «sprøyte-dama» rakk å komme inn på rommet :rolleyes:

Er jeg så heldig å få føde igjen vil jeg helst droppe smertelindring da også, MEN jeg er åpen for det om det trengs.

Jeg fikk epidural på 7cm og angrer på det. Følte meg litt presset til å ta epidural, hadde ikke fått sovet på over et døgn grunnet rier så jm mente at det kunne være en god løsning så jeg fikk samlet energi til trykkefasen. Den virket ikke som smertelindring, men stoppet riene. Måtte settes igang med tre poser drypp og da gikk riene i ett. Kommer ikke til å velge epidural igjen. Aktiv fødsel i 15 timer, skuldre satt fast og frøkna kom ut med begge hendene ved ansiktet - likevel syns jeg det var overkommelig uten smertelindring.

Det er så forskjell fra fødsel til fødsel, fødsel nr. 1 hadde jeg nok aldri klart uten epidural, tror jeg, veldig langt forløp, så var fullstendig utslitt. Fødsel nr. 2 var den aller beste og det var uten noen form for smertelindring, men så var jeg kun i aktiv fødsel i ca. 20 min, veldig fin opplevelse. Lykke til :D

Back
Topp