Smertelindring eller ikke?

Ta det som det kommer. Synd det var fantastisk å slippe smertehelvete første gang jeg fødte, men andre gangen rakk jeg ikke epidural. Gikk selvfølgelig bra, men for et smertehelvete.

Ikke legg noen planer om noe som helst. Jeg har selv født 3 barn uten smertelindring og nr 3 ble satt igang. Men jeg gikk inn i hver fødsel med en mening om at jeg skulle ha smertelindring hvis det ble for vondt og langtekkelig.

Det viktigste for meg har vært å få barnet trygt i verden ❤️ fint å være forberedt og ha gjort seg noen tanker om smertelindring og alternativer, men ta det som det kommer og stole på kroppen og de rundt deg.
Jeg har født tre stjernekikkere (ansikt opp)
Første med epidural de to andre uten - velger uten om jeg får en til :) men om det blir nødvendig med epidural så tar jeg den

Tenkte det var fint og vite litt mer om hvilken smertelindring jeg ønsket å ta. Ikke for at dette er noe jeg har bestemt meg for men for å «forberede» meg litt. Fødselen går som den går, det forstår jeg. Takk for erfaring deling, hjelper å høre litt fra andre.
Og naturlig fødsel har jeg ønsket siden jeg kunne bli gravid, har ingenting med status å gjøre. Blir smertene for ille for meg, hører jeg på jordmor om hva som kan gjøre det litt lettere. Men håper selvfølgelig på å få en fin og naturlig fødsel. Min verste frykt er faktisk keisersnitt. Hører det er så mange som får haste ks.

Det viktigste er at babyen kommer seg ut.

Da jeg fikk min første i 2012 var det status i å føde uten smertelindring, men jeg synes det ble så feil. Å føle på en misslykkethet fordi det ble keisersnitt eller man trengte mer smertelindring er unødvendig hodebry. Målet bør jo være å ivareta deg og babyen på best mulig vis :)

Tenkte det var fint og vite litt mer om hvilken smertelindring jeg ønsket å ta. Ikke for at dette er noe jeg har bestemt meg for men for å «forberede» meg litt. Fødselen går som den går, det forstår jeg. Takk for erfaring deling, hjelper å høre litt fra andre.
Og naturlig fødsel har jeg ønsket siden jeg kunne bli gravid, har ingenting med status å gjøre. Blir smertene for ille for meg, hører jeg på jordmor om hva som kan gjøre det litt lettere. Men håper selvfølgelig på å få en fin og naturlig fødsel. Min verste frykt er faktisk keisersnitt. Hører det er så mange som får haste ks.
Keisersnitt er faktisk ikke ille. Det går veldig rolig for seg og man føler seg trygg.
Så ender du opp der til slutt vil jeg ikke at du skal frykte det. Men skjønner ønsket ditt om å føde naturlig ❤️
Nå hadde jeg planlagt pga kroniske smerter og jeg følte meg utrolig godt ivaretatt.

Jeg fikk epidural med eldste etter over 30 timer med rier og null progresjon (hadde en halv cm åpning da jeg fikk epidural), var da totalt utslitt og syns epidural var helt himmelsk! Sovnet umiddelbart etter at jeg fikk epiduralen ble satt og våknet en time senere, og hadde en skikkelig drømmefødsel etter det! Var ordentlig tilstede ved fødselen, spøkte og lo med mannen og med jordmor, og kunne puste meg gjennom riene uten større smerter, så for meg var epidural virkelig en «life saver»! Etter at epiduralen ble satt, hadde jeg rask og fin fremgang mtp åpning, og så skrudde de av epiduralen den siste timen da det var på tide å trykke. Så jeg kan absolutt anbefale epidural, det er virkelig ikke noe nederlag å takke ja til smertelindring dersom behovet skulle melde seg!

Fødsel nr to hadde jeg så rask progresjon at jeg ikke rakk å få epidural, det var vanvittig intenst og smertefullt inntil jeg fikk spinalbedøvelse, den tok bort de verste smertetoppene og lot meg puste mellom riene, så det kan jeg også absolutt anbefale!

Er nå straks i tredje trimester med barn nummer tre og krysser fingre og tær for at jeg rekker smertelindring denne gangen også!

Jeg har nå noen dager igjen til termin. Tanken er å ikke ta smertelindring, men har ikke bestemt meg enda. Hvis jeg skal ha noen form for medikamenter har jeg tenkt på epidural. Er det noen her som har født med og uten? Erfaringer? Tips?
Hilsen en veldig nyskjerrig jente som snart skal føde for første gang.

Mitt beste råd er å ikke bestemme seg for sånt på forhånd, men heller bestemme seg for å ta det som det kommer, og å ikke tenke at smertelindring er noe farlig eller tabu. Det blir ikke en bedre, eller lettere fødsel av å ikke få smertelindring, og det finnes flere måter å lindre smerten på. I verste fall kan fødselen dra ut lenger av at du ikke får slappet av, og husk at fødselen ikke er avslutningen, men begynnelsen på det som er slitsomt. Fødselen er en brøkdel av det du trenger energi til, så ikke bruk den opp unødvendig. :)

Eg får ikkje epidural, så bra eg har sluppet unna seteleie, enn om nr 2 låg i seteleie til nærmere uke 35.

Da jeg fødte for 3år siden, i seteleie, fikk jeg velge om jeg ville ha epidural eller ikke. Så vet ikke om det er ulik prosedyrer på de ulike sykehusene. Valgt å føde uten, og hadde en ukomplisert fødsel.

Da jeg fødte for 3år siden, i seteleie, fikk jeg velge om jeg ville ha epidural eller ikke. Så vet ikke om det er ulik prosedyrer på de ulike sykehusene. Valgt å føde uten, og hadde en ukomplisert fødsel.

Det er anbefaling at man får epidural under seteleie. Usikker kva dei ville gjort i mitt tilfelle.

Kommer til å gå bra uansett, ks eller ikke. Jeg var ikke redd for ks men håpet å unngå det for man trenger jo mer tid å komme seg etterpå på en anen måte enn ved naturlog fødsel:-) det ønsket jeg helst å unngå om jeg kunne:-) men kjenner mange som har født med ks pg det har vært veldig fine fødsler det også.

Dette med smertelindring er ulikt fra sykehus til sykehus så sjekk opp hva som er aktuelt for deg:-)

Har hørt så uteolig mye positivt med å føde i badekar og bruke det varme vannet som smertelinding, men nå ble ikke det altuelt for meg denne gangen men jeg gjer gjerne det neste gang om det kan funke da:-)

Lystgass er mange som liker, det tilbydde de ikke på mitt sykehus lenger, har måtte fjerne tiøbidet fra mange sykehus pga risiko for de ansatte dersom sylehiset har for dårlig ventiøasjon eller noe sånt.

Før jeg fikk satt epiduralen fikk jeg noen varmeposer på rygg og nedre mage, det lindret litt:-)

Alupunktur er noen som tilbyr og:-)

Kommer til å gå bra uansett, ks eller ikke. Jeg var ikke redd for ks men håpet å unngå det for man trenger jo mer tid å komme seg etterpå på en anen måte enn ved naturlog fødsel:) det ønsket jeg helst å unngå om jeg kunne:) men kjenner mange som har født med ks pg det har vært veldig fine fødsler det også.

Dette med smertelindring er ulikt fra sykehus til sykehus så sjekk opp hva som er aktuelt for deg:)

Har hørt så uteolig mye positivt med å føde i badekar og bruke det varme vannet som smertelinding, men nå ble ikke det altuelt for meg denne gangen men jeg gjer gjerne det neste gang om det kan funke da:)

Lystgass er mange som liker, det tilbydde de ikke på mitt sykehus lenger, har måtte fjerne tiøbidet fra mange sykehus pga risiko for de ansatte dersom sylehiset har for dårlig ventiøasjon eller noe sånt.

Før jeg fikk satt epiduralen fikk jeg noen varmeposer på rygg og nedre mage, det lindret litt:)

Alupunktur er noen som tilbyr og:)

Takk for fint svar:)

Får ikke gjort annet enn å ha et åpent sinn og håpe på en fin fødsel. Veldig fint å høre litt om andre sin erfaringer, da føler man seg ikke så alene. Nå er det bare dager igjen til termin og jeg gleder meg ufattelig mye til å se den lille jenta mi♥️

Født 3 stk med badekar og lystgass. Valgte fra starten og ikke ta epidural. Men jeg ba vel om dop når hue sto i åpninga og høna brant. Men det går over ganske fort , så veldig glad jeg ikke tok epidural. Men igjen så kunne jeg tenkt meg å prøve. Men riene dabber ofte av , så jeg gikk med den tanken at det var best uten .

Men du skal huske på det at om det tar lang tid , så er epidural godt å ta så du får ladet opp til fødsel. Kjedelig å være utslitt om du har gått med rier i 2 døgn . Ingen skam å bruke epidural heller . Masse lykke til :)
Jeg gledet meg veldig til første fødsel. Lytta til jm under fødsel og var fokusert. Det hjalp. Neste gang visste jeg hva jeg gikk til , så da er man ofte enda mer forberedt. Men igjen så vet man hva som kommer også hehe. Dette skal gå bra :)

Jeg gikk inn med et åpent sinn ved min første fødsel, men en klar tanke om at jeg kom til å be om smertelindring hvis det ble for ille.

Tok ikke lang tid før jeg ba om epidural, og det var helt himmelsk! Fikk litt milde «komplikasjoner» i etterkant (tok noen dager før blæra husket hvordan den skulle tømme seg :P), som gjør at det ikke frister sååå med epidural igjen. Men blir riene for ille neste gang, så ber jeg nok om det igjen ;)

Det er anbefaling at man får epidural under seteleie. Usikker kva dei ville gjort i mitt tilfelle.
Legen jeg hadde under fødselen sa det var helt opp til den fødende ang epidural. Fikk ikke inntrykk av at det var noe han absolutt anbefalte. Men ble kanskje ikke fulgt vanlige rutiner da, så da må du se bort ifra mitt svar om at det kan være mulig noen steder å føde i seteleie uten epidural. Beklager om det kan oppfattes som feilinfo. Da har jeg nok hatt flaks med å slippe unna under min fødsel.

Legen jeg hadde under fødselen sa det var helt opp til den fødende ang epidural. Fikk ikke inntrykk av at det var noe han absolutt anbefalte. Men ble kanskje ikke fulgt vanlige rutiner da, så da må du se bort ifra mitt svar om at det kan være mulig noen steder å føde i seteleie uten epidural. Beklager om det kan oppfattes som feilinfo. Da har jeg nok hatt flaks med å slippe unna under min fødsel.

Jeg vet ikke hvordan det er overalt, men jeg måtte ha epidural ved setefødsel . Fikk beskjed om at det var større risiko for komplikasjoner og haste ks ved setefødsel og at de ville ha muligheten til å operere så fort som mulig behov.

Eg bruke bara lystgass i alle mine 3 fødsler.
Ville prøve badekar men får ikke lov .

Anbefaler deg også å ta ting som det kommer. Blir det vanskelig så kan du snakke med jordmor. Jeg har født 2 barn uten smertelindring. Det er fullt mulig om fødselen går litt fort. Om fødselen vedvarer over mange timer så er behovet for noe smertelindring større.
Det er viktig å huske hvorfor man har rier også. Nå skal du endelig møte babyen din for første gang, først må du gjennom en liten jobb..

Har født 2 ganger med epidural, en gang uten noe og en gang med akupunktur og varmeflaske, for meg har lengden på fødslene vet avgjørende, så lenge det ikke tar veldig lang tid, så var det for min del greit uten smertelindring :)

Jeg ville ikke ha smertelindring og slapp det, holdt med lystgass for å fokusere på pusten. Det gikk å relativt fort og jeg sov meg gjennom det :p
De kom etterpå å sa «men da rakk du ikke noe smertelindring da» :)

Back
Topp