Smertelindring eller ikke?

1mamma1

Blir kjent med forumet
Novemberbarna 19
Jeg har nå noen dager igjen til termin. Tanken er å ikke ta smertelindring, men har ikke bestemt meg enda. Hvis jeg skal ha noen form for medikamenter har jeg tenkt på epidural. Er det noen her som har født med og uten? Erfaringer? Tips?
Hilsen en veldig nyskjerrig jente som snart skal føde for første gang.

Som nevnt over, ta det som det kommer, dette er kun opp til deg. Jeg har 2 fødsler uten noen form for smertelindring. Første gang rakk jeg ingenting, andre gang valgte jeg å ikke ha noe.

Lykke til, dette kommer til å gå så bra! :)

Ja, ta det som det kommer. Jeg hadde raske fødsel og ikke tid til å tenke på epidural. Hadde muligens vurdert det hadde jeg hatt mulighet. Vanskelig å forutsi hvordan fødselen går og hva du ønsker da :)

Ta det som det kommer, det som passer deg best. Hadde ett par blås med lystgass på første og ingenting på andre. Ville ikke hatt smertelindring om jeg skulle få flere.

Det er egentlig ikke noe du trenger å velge på forhånd. Nr 1 og 2 fødte jeg uten noen ting og det gikk strålende. Med nr 3 hadde jeg både lystgass og epidural og det var likevel en svært vond fødsel. Ta det som det kommer du. Lykke til!

Vil selvfølgelig ta det som det kommer. Har alltid hatt et ønske om en helt naturlig fødsel uten «hjelpemidler»
Men nå er jo dette første gang for meg, så vet jo ikke hva jeg går til.
Ønsket er hvertfall å klare meg uten smertelindring

Ingenting her, ville helst føde uten noe smertestillende:)
Lurt å tenke gjennom sånt på forhpnd :)

Vil selvfølgelig ta det som det kommer. Har alltid hatt et ønske om en helt naturlig fødsel uten «hjelpemidler»
Men nå er jo dette første gang for meg, så vet jo ikke hva jeg går til.
Ønsket er hvertfall å klare meg uten smertelindring

Da syns jeg du skal gå inn med det som utgangspunkt, du ønsker å føde uten. Og hvis smertene tar overhånd, er det ingen skam å snu! Be jordmor veilede deg. Hun kan si i fra hvis hun ser at tiden er inne for å dempe smertene litt.

Epidural har jeg ingen erfaring med, men på ett punkt i fødselen er det for sent å få den type smertelindring :)

Jeg fikk faktisk epidural ved 9-10 cm, fordi babyen ikke ville ut (stjernekikker) og fødselen dro ut i langdrag, så det er tydeligvis ingen absolutt regel om at epidural aldri gis ved full åpning. Ellers gikk det helt bra uten smertelindring fram til dette punktet, men det var jordmor og lege som beordra epidural, ikke jeg. Gjorde nok at jeg orka siste innspurt og slapp ks.

Jeg tror veldig på å ta det som det kommer. Ingen fødsel kan planlegges ned til detalj.

Har født med og uten. Begge deler var sånn sett tvang :p

Første var igangsatt og fikk beskjed jeg måtte ha epidural. Gikk fint det.

Andre ville jeg ha epidural, men var for langt i prosessen og fikk ikke. Så ble ikke noe da.

Første er garantert foretrukket for min del da med epiduralen. Men ideen var å ta det underveis med nr 1. Da visste jeg ikke hva jeg gikk til uansett.

Jeg ville tatt det som det kommer og være åpen for smertestillende ved behov.
Har 3 barn og 3 vidt forskjellige fødsler.
Med nr 1 hadde jeg overskudd når fødselen startet, ingen tegn i forkant, smertene var håndterbare. Hadde det ikke vært for seteleie og at man da må ha epidural pga økt risiko for haste ks hadde jeg ikke trengt det.
Nr 2: ble det haste ks før jeg rakk og vurdere epidural
Nr 3: var utslitt av kynnere og maserier før fødselen startet, smertene var helt uutholdelige og hadde ikke klart å gjennomføre uten epidural (måtte løftes oppi senga av jordmor og sammboer fordi bena var helt gelé og kroppen bare ristet pga utmattelse).

Epidural har fungert bra for meg ift å ta bort smertene. Legen har truffet på første forsøk og ingen bivirkninger.

Ta det som det kommer, men samtidig les og sett deg inn i alt av valgene man har. Viktig å vite hva du kan få og ikke, og hva som finnes der ute. Syntes som Eva Rose sa på Lindmo for noen dager siden, at det er synd så mange tenker og planlegger så nøye en vogn, men fødselen tenker man ikke på å planlegge og sette seg godt inni. Så ja jeg følger hennes råd, og skriver fødselsbrev, lest flere bøker og satt meg inn i valgene som finnes.
Noen bøker jeg leste før fødsel sist og skal lese igjen er : Gro nylander ( mamma for første gang). , Eva rose (fødsel), også fikk jeg flere ark fra doulaen min.

Her er en fin link til litt info https://jordmoraina.no/hvordan-vil-du-fode/

jeg ønsker å prøve uten smertelindring denne gangen, men har også alternativer jeg ønsker om det ikke går. Men ønsker nok ikke epidural denne gangen siden den tok vekk riene mine. Så godt å vite hva annet jeg kan ha om det blir til det.

Jeg har nå noen dager igjen til termin. Tanken er å ikke ta smertelindring, men har ikke bestemt meg enda. Hvis jeg skal ha noen form for medikamenter har jeg tenkt på epidural. Er det noen her som har født med og uten? Erfaringer? Tips?

Mitt beste tips er å si Ja til epidural. Jeg hadde ikke kommet meg gjennom uten den. Den gjorde alt så mye bedre!

Født en med epidural folke ved 9 cm, det var for sent å få den så de skrudde den av igjen når jeg måtte presse to minutter senere.
Med nummer to følte jeg på presset og statusen for at alt skulle være så naturlig! Grusom fødsel, den tøffeste av de alle, var stjernekikker og fødte på 3 timer..
Min tredje var i gangsatt, sa tidlig at jeg ville ha epidural og beste fødselen jeg har hatt. Jeg var med i fødselen, husker alt, smilte og lo litt og var ikke over meg av smerter. Jeg har kommet til det punktet i livet hvorfor ha sinnsyke smerter når man faktisk kan slippe? Så mitt råd, er det noe i deg som sier dette orker jeg ikke velg epidural. Det er ikke mer pysete eller mindre ting å være stolt av, men man er mer med i fødselen og mindre preget av smerter.

Jeg ville tatt det som det kommer og være åpen for smertestillende ved behov.
Har 3 barn og 3 vidt forskjellige fødsler.
Med nr 1 hadde jeg overskudd når fødselen startet, ingen tegn i forkant, smertene var håndterbare. Hadde det ikke vært for seteleie og at man da må ha epidural pga økt risiko for haste ks hadde jeg ikke trengt det.
Nr 2: ble det haste ks før jeg rakk og vurdere epidural
Nr 3: var utslitt av kynnere og maserier før fødselen startet, smertene var helt uutholdelige og hadde ikke klart å gjennomføre uten epidural (måtte løftes oppi senga av jordmor og sammboer fordi bena var helt gelé og kroppen bare ristet pga utmattelse).

Epidural har fungert bra for meg ift å ta bort smertene. Legen har truffet på første forsøk og ingen bivirkninger.

Eg får ikkje epidural, så bra eg har sluppet unna seteleie, enn om nr 2 låg i seteleie til nærmere uke 35.

Annefaler å sjekk opp hvilken typer smertelinding de tilbyr på sykehuset du skal føde på, og gjør deg gjerne opp noen tanker men gå inn i fødesituasjonen med et åpent sin. Du aner ikke hvordan det kommer til å bli så det er helt håpløst å skulle bestemme seg for slike ting i forkant, i alle fall når du aldri har født før:-)

Kanskje fødselen blir relativt effektiv og du ikke trenger smertelinding, kanskje får du en styrtfødsel og hadde ikke rukket det uansett hvor mange planer du hadde. Eller kanskje drar det så ut i tid at du faktisk trenger en form for smertelindong for å få litt hvile for å hente mer krefter:-)

Min fødsel dro ut i tid så jeg fikk epidural forsi jeg trengte å hvile litt for å samle litt krefter, når du ikke har sovet på nesten 42 timer så er du hanske sliten:-) etter jeg fikk epiduralen fikk jeg den hbilen jeg trengte for å komme meg igjennom siste delen:-)

Hadde jeg ikke fått epidural tror jeg nok vi fort kunne endt opp med å ha måttet ta keisersnitt, rett og slett fordi pressfasen dro også ut i tid og jeg var kjempe sliten, hadde jeg ikke fått hente meg inn igjen under epiduralen så tror ikke jeg at jeg hadde klart å holdt på så lenge vi gjorde med pressrier:-)

Var en kjempe fin fødsel opplevelse da, til tross for at det tok litt tid:-)

Masse lykke til når tiden kommer :-)

Back
Topp