Smertelidring i forhold til fødsel

Jeg er førstegangs så aner ikke hva jeg går til. Så tenker at jeg ser det an, går det fint uten er jo det helt supert, men vil ha alle muligheter åpne :)

Har ikke lest alt her enda, men kan svare at om det skulle trekke ut blir det lystgass og epidural. Vil ikke ha mer vondt enn "nødvendig". Skal jo fungere etterpå også :P

Ellers så har jeg 2 fødsler som er i gangsatt med epidural til. Og en "all natural" der jeg fikk litt lystgass på slutten mot åpningsfasen :) Hadde 8 cm når jeg kom inn på føden :)

Jeg er førstegangs så aner ikke hva jeg går til. Så tenker at jeg ser det an, går det fint uten er jo det helt supert, men vil ha alle muligheter åpne :)
Samme her! :) Vanskelig å vite når man ikke har vært gjennom det før, forhåpentligvis har man litt tid på å bestemme seg så man kjenner om smertene er uutholdelige og man vil ha epidural, eller om man tenker at man klarer seg uten... Jammen meg spennende, dette vi har i vente! :)

Jeg prøvde lystgass først, men ble bare kvalm så den kasta jeg fra meg. Fikk epidural da jeg var ca 6 cm, og var i himmelen resten av fødselen. Så det skal jeg nok ha denne gangen også, så lenge jeg kommer frem til sykehuset i tide :P Håper det, å føde uten er en stor skrekk :/

Samme her! :) Vanskelig å vite når man ikke har vært gjennom det før, forhåpentligvis har man litt tid på å bestemme seg så man kjenner om smertene er uutholdelige og man vil ha epidural, eller om man tenker at man klarer seg uten... Jammen meg spennende, dette vi har i vente! :)

Jaa.. Ekstremt spennende! Kan ikke forklares alle tanker og følelser man går igjennom på denne tiden, hehe. Vi mennesker er rare! :P

Jeg håper på å føde i badekar :) men tar det litt som det kommer :) Vil jeg opp av karet så gjør jeg det, og vil jeg ha smertelindring så kjører jeg på med det :) Gidder ikke ha noe press på meg om det der! :) Så lenge vi begge er friske og hun kommer ut så er jeg fornøyd :D

Ved første fødsel ønsket jeg ikke epidural, bare pustet meg gjennom riene og klemte hånda til samboeren i hjel. Den siste timen av fødselen var grusomt vond, husker jeg ropte etter epidural, men det var altfor sent. Så fikk jeg tilbud om lystgass, jordmor somla fælt med å rigge det opp til meg, og jeg kjente desperasjonen etter å få den maska tok overhånd. Hadde lystgass siste 10-15 min av fødselen bare, men det hjalp godt. Neste gang håper jeg at jeg får lystgass litt før det blir uutholdelig vondt, men vil forsøke uten epidural igjen..

Før nr 1 sa var jeg livredd epidural og hadde bestemt meg for å prøve uten noe.
Kom inn og takket ja til lystgass etter litt, men kastet bare opp av det.
Fikk tilslutt epidural og er lykkelig for det, selv om den kun virket i den ene siden.
Med nr to ba jeg om epidural med det samme og hadde en kjempe fin fødsel. Nå med nr 3 er jeg ikke i tvil. Jeg kommer til å be om epidural igjen.

Jeg anbefaler på det sterkeste å gå til fødselen med åpent sinn.
Sist ønsket jeg ikke epidural, og takket nei hver gang jordmoren nevnte det. Da jeg tilslutt takket ja tok det over en time før anestesilegen kom, fordi det var mange akuttsaker som måtte fikses først. Det var en time i helvete. Jeg vet at det ikke hadde blitt vaginal fødsel uten epiduralen, det hadde rett og slett ikke gått. Jordmor var også veldig klar på det. jeg presset i en og en halv time, og var helt borte i en egen smerteverden. Jeg fikk absolutt kjent på smerter selv om jeg også fikk hjelp av epidural.

Det er egentlig veldig sårt å høre i ettertid alle som "skryter" av fødsel uten smertelingdring, og at vi er "skapt til å takle smerten". Nei vet du hva, ingen fødsler er like!

Hadde ingen smertelindring på de andre 2, så tenker og prøve uten denne gangen å :) Men hvem vet, plutselig tar det lengre tid enn de to andre. Der var jeg veldig heldig, 3 å ei halv, å 2 å ei halv tim, men nå når jenten kommer er det vell noe annet ;)

Jeg anbefaler på det sterkeste å gå til fødselen med åpent sinn.
Sist ønsket jeg ikke epidural, og takket nei hver gang jordmoren nevnte det. Da jeg tilslutt takket ja tok det over en time før anestesilegen kom, fordi det var mange akuttsaker som måtte fikses først. Det var en time i helvete. Jeg vet at det ikke hadde blitt vaginal fødsel uten epiduralen, det hadde rett og slett ikke gått. Jordmor var også veldig klar på det. jeg presset i en og en halv time, og var helt borte i en egen smerteverden. Jeg fikk absolutt kjent på smerter selv om jeg også fikk hjelp av epidural.

Det er egentlig veldig sårt å høre i ettertid alle som "skryter" av fødsel uten smertelingdring, og at vi er "skapt til å takle smerten". Nei vet du hva, ingen fødsler er like!

Synest det er fint at folk skryter over at de har greid fødselen uten smertelindring! Det er jo helt fantastisk at noen faktisk har født en gang uten smertelindring og velger å ikke bruke smertelindring både to og tre ganger etterpå!
Men synest og det er topp folk som gir posetive tanker rundt epidural evt annen smertelindring for å vise at det faktisk går ann å "bedøve" smertene litt uten å mislykkes som kvinne! :-)

Synest det er fint at folk skryter over at de har greid fødselen uten smertelindring! Det er jo helt fantastisk at noen faktisk har født en gang uten smertelindring og velger å ikke bruke smertelindring både to og tre ganger etterpå!
Men synest og det er topp folk som gir posetive tanker rundt epidural evt annen smertelindring for å vise at det faktisk går ann å "bedøve" smertene litt uten å mislykkes som kvinne! :)

For min del har det litt med hvordan det blir sagt også. For all del, det beste for mor og barn er jo en helt ukomplisert fødsel, uten noen form for medikamenter. Men en kvinne som har vært i fødsel i flere døgn, og for eksempel ender i keisersnitt, kan ha jobbet minst like hardt og hatt minst like vondt som en som presset ut ungen uten hjelp. Det er ikke noe poeng i å sammenligne fødsler.

Jeg kan bare snakke for meg selv, jeg ble iallefall lei meg av å hele tiden "forsvare" epiduralen. Og mange innbilte seg at jeg ikke hadde hatt vondt, jeg hadde jo hatt epidural? Tåpelig, men det gikk inn på meg. Vi er vel alle ekstra sårbare i denne tiden :-)

Jeg håper selvsagt å føde uten noen form for hjelp nå - men vet også at jeg er kjempeheldig som skal føde i dette landet. Medisiner og utstyr, og dyktige jordmødre og leger står klare om jeg trenger det :-)

Tar det som det kommer, har ikke store forventninger for jeg aner jo ikke hva jeg går til. Regner med jordmora anbefaler noe for meg om hun ser jeg trenger det.:)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Brukt kun lystgass de to første gangene, satser på at d holder denne gangen også:)

Tar det som det kommer :-) hadde lystgass og epidural sist og ELSKET lystgassen! Så terskelen for å be om den er lav tenker jeg. Epiduralen hadde for god effekt så den måtte de fjerne etterhvert, men herregud nesten to timer uten smerter ga nye krefter

Tar der helt sånn som det kommer :-) hadde KS sist, å om ikke morkaken flytter seg oppover så blir det KS denne gangen også. Men blir det vaginal fødsel så tar jeg det som det kommer :) aner jo ikke hva jeg går til :p men jeg er åpen for det meste, har litt lav smerteterskel :p

Tar det som det kommer. Vet at jeg sannsynligvis har en lang fødsel i vente denne gangen også, så jeg ber om epidural om jeg blir utslitt og umotivert. Brukte lystgass lenge sist, til det var slutt på kreftene. Lystgass er jo ikke å få alle steder lengre.

Hadde lyst til å prøve TENS allerede med førstemann (2008), men de tilbød ikke det i Fredrikstad. Nå, med nr. 3, skal jeg føde ved St. Olavs, og der tilbyr de det. Så vil det vise seg om det blir tid til å prøve det, eller om det blir rask fødsel denne gangen også. For de som ikke kjenner til TENS; her er et utdrag fra hjemmesidene til St. Olavs:

"Tens
Transkutan elektrisk nervestimulering (TENS) er en type elektroterapi som brukes for å lindre smerter. TENS stimulering fremmer frigjøring av endorfiner som gir smertelindring
Små elektroder fra et batteridrevet apparat plasseres på ryggen din som oftest på eller i nærheten av smerteområdet. Gjennom disse elektrodene sendes svake elektriske impulser via nervene til hjernen. Du regulerer selv intensiteten.
Fordelen med TENS er at den ikke gir sentral påvirkning og du kan bevege deg fritt.

Gravide med pacemaker, hjerteproblematikk og epilepsi skal ikke bruke TENS. "

Back
Topp